MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Han kör ju tråkigt, men måste säga att MM verkar ha gjort MotoGP en tjänst och väckt lite djävlar anamma i JL, med tanke på silverstone. Jag tor det hade blivit ett intressantare race om MM inte hamnat bakom DP i starten, och då kunnat hänga på JL nu senast med. JL är för bra, och för jämn när han kommer iväg ensam. MM verkar vara den enda som faktiskt kan hänga på när JL sätter fart.

- Jlo har vuxit till sig så i nuläget finns inga problem med hans "uppförande" på eller utanför banan som jag kan se!

- Pedrosa måste vart rejält nära en blåflagg så som han stundtals höll upp MM :rolleyes:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den som tycker Lorenzo kör tråkigt och inte gillar en fight kan ju inte följt Gp särskilt länge eller intresserat. Visst kan man tycka taktiken att vara snabbaste föraren hela tiden under racet och vinna på det viset är "tråkig" men alla att påstå att han inte gillar en fight är ju direkt felaktigt om man sett honom tävla genom åren.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lorenzos varvtider för Misano.

Förutom startvarvet och det sista varvet där han cruisade i mål så ligger alla varv inom 0.553 sekunder från det snabbaste varvet på 1.34.020. :näsblod
Hur fan är det ens möjligt?

metronomiclorenzo.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den som tycker Lorenzo kör tråkigt och inte gillar en fight kan ju inte följt Gp särskilt länge eller intresserat. Visst kan man tycka taktiken att vara snabbaste föraren hela tiden under racet och vinna på det viset är "tråkig" men alla att påstå att han inte gillar en fight är ju direkt felaktigt om man sett honom tävla genom åren.
Han är fruktansvärt imponerande, och jämn och helt galet skicklig på att framföra hojen. Det blir bara lite tråkigt att titta på när han lägger varv på varv med en precision som inte är av denna världen. Men att han är rädd för en fajt visade han ju var fel på Silverstone. :tummenupp
Han själv sa ju på post-race-intervjun att han tänkte att han får nöja sig med en andraplats, men sen jävlar tog rejsdjävulen honom igen och han klämde sig förbi MM. (Det sista var väl inte direkt orden han själv valde däremot :hihi)

Lorenzos varvtider för Misano.

Förutom startvarvet och det sista varvet där han cruisade i mål så ligger alla varv inom 0.553 sekunder från det snabbaste varvet på 1.34.020. :näsblod
Hur fan är det ens möjligt?

View attachment 392048

Han är helt galet skicklig.

Apropå det, det är riktigt intressant att jämföra MMs och JLs körstilar. MM ser ut att vara på väg av banan mest hela tiden, det fladdrar, far och rycker i alla möjliga riktningar, och ett par omöjliga, medan JL är stabil som om han var ute på en lugn söndagstur.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Apropå det, det är riktigt intressant att jämföra MMs och JLs körstilar. MM ser ut att vara på väg av banan mest hela tiden, det fladdrar, far och rycker i alla möjliga riktningar, och ett par omöjliga, medan JL är stabil som om han var ute på en lugn söndagstur.
Om du fick välja, vad skulle du helst titta på: 20 st JL eller 20 st MM?

Smagatusk

Guest
MM är i förhållande till JLo vad Smith är till MM. En nervösare hoj får man ju leta efter.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tänker på tiden i MotoGP och framförallt hans attityd när han inte går vinnande ur en av de sällsynta fighterna. Att gå runt och visa ett finger till Marquez i parc femré är ju bara barnsligt.

Förstår om det svider för vissa "racingentusiaster" när MM och VR garvar och skojar efter tuff körning.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mycket gnäll på JL på att han kör så tråkigt.
Men va f.. han är den enda som bjuder upp till lite motstånd mot MM.
Det skapar lite spänning i totalen.:7peta

Varken DP eller ffa VR verkar klara av den biten :död
Den som är seriöst intresserad av motorsport kan omöjligen se något tråkigt i en perfektionistisk körstil.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5891683 skrev:
Jag tänker på tiden i MotoGP och framförallt hans attityd när han inte går vinnande ur en av de sällsynta fighterna. Att gå runt och visa ett finger till Marquez i parc femré är ju bara barnsligt.

Förstår om det svider för vissa "racingentusiaster" när MM och VR garvar och skojar efter tuff körning.
Marc var framme och ville be om ursäkt för han visste att han klev över gränsen där vilket han inte gjort mot Rossi vilket såklart innebär att de inte har haft anledning att göra ngt annat än gratulera varandra efter race vilket alla gör.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5891680 skrev:
Om du fick välja, vad skulle du helst titta på: 20 st JL eller 20 st MM?

JAg ser nog helst på 10 av varje i så fall... Omväxling är trevligt.

P€RRA;5891683 skrev:

Jag tycker väl iofs att det visar en viss mognad hos JL, han var alldeles för upprörd för att kunna komma med något konstruktivt, så ett argt finger visade att det nog var bäst att MM höll lite distans... När han lugnat ner sig var det ju inget ont blod dem emellan...

Den som är seriöst intresserad av motorsport kan omöjligen se något tråkigt i en perfektionistisk körstil.

Jag ser inget tråkigt i själva körstilen, är mäkta imponerad av den... Men att se den varv på varv blir tråkigt för mig. Lite som att läsa samma bok om och om igen, efter några genomläsningar är det tråkigt...
Däremot, när man får se honom vara utsatt för lite attack blir han genast väldigt underhållande att se på.

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916

Oj. Nä, förlåt. Då har jag nog haft fel om mitt intresse senaste tio åren.

Allvarligt talat: Självklart blir jag imponerad av en perfekt körning, men jag kan inte sticka under stol med att det är misstagen som höjer spänningen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tanken att folk kan vara intresserade av olika saker inom samma ämne har aldrig slagit dig där uppe på hästryggen?

Jag har full förståelse för att en del njuter i fulla drag av att se Lorenzo köra motorcykel. Jag har lika stor förståelse för dem som älskar Marquez körstil. Sen finns det folk som gillar själva kampmomentet mellan förarna och de som gillar själva hojarna, spjutspetsteknologin osv.

Att säga att den som inte är intresserad av just den bit man själva gillar är oseriös är bara drygt!

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag gillar och njuter (tack och lov) storligen av både Jlo och Marquez körstil.

Sådan är jag :banana

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Jag har alltid förundrats över dem som förlöjligar racing, samtidigt som de envist hävdar att de gillar just racing.

Med stor risk för trollmatning (jag som själv hatar när trådarna handlar om fel saker, lovar att inte engagera mig i just detta mer):

JAG är förundrad över personer som förlöjligar de som inte värderar exakt samma saker.

Tillbaks till Misano:
Jag tror Colin tog en öl eller två för mycket när de skulle köra Gokart (a sideway glance at Misano, på MotoGP.com).

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"Rossi has" också - exempelvis "Rossi's done that before".

Korrekt, det går fint. Såklart! Enligt mina engelska vänner skulle det dock inte förekomma i en formell text, exempelvis i en ledare i en tidning. Enligt mina amerikanska vänner så går det dock fint, mer eller mindre alltid!
:tummenupp

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
“I suffer very much when we are at the limit with fuel [at tracks where Rossi’s M1 needs more than the 21 litres allowed to complete the race at horsepower]. I am heavier than the other guys, so we need to take out a lot of power to finish the race.”

Så det var alltså vikten som Rossi syftade på. Om han nu är 2 kg tyngre än Lorre som det skrevs här i tråden och så nåt kilo extra pga ett större skinnställ - gör det alltså sådan skillnad på soppaförbrukningen? Eller gör Lorres högre kurvhastighet och därmed (rimligen) högre utgångshastighet sådan skillnad på förbrukningen när motorn inte behöver accelerera lika mycket ut på rakan? Man borde ju spara soppa genom att köra smooth jämfört med att köra med kraftig gas/broms-stil iaf.

Och vad är det för moment Honda mäter inför kurvan?

“They’re getting into the corners in a much better way. The way they measure torque [with their torductor, a kind of on-bike dyno] on the approach to the corner, maybe they have some little tricks over us.”

http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/rossis-wooden-spoon/

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...