MotoGP Assen

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Oj, tråden har redan blivit 11 sidor lång. Har inte läst alla sidor och mina kommentarer har säkert redan gjorts av många. Vilken imponerande körning av både Rossi och Hayden! Det var länge sedan det var så spännande, Rossi ligger bakom Stoner och "stressar" och söker spår, ungefär i den ordningen verkar det stå klart när Rossi är om och distansierar! Otroligt spännande!

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Får börja med att tacka Gustav som försöker hålla lite uppdate här för dom som vill :pannkyss och här kommer en rapport från en grymt stolt pappa :tummenupp

Nu kan det låta konstigt men det var helt klart det bästa racet i Robbans historia, den vinnarinstinkten som va i hans kropp har sällan skådats.
att man kan vara besviken i 1 timme och sedan bestämma sig för att "nu är det nog" och känna att man faktiskt är GRYM.
Sachsenring om 14 dagar tror jag att han redan har vunnit i huvudet.

En riktig imponerad pappa Anders :tummenupp

Jodå, vi försöker följa med så gott det går, men den här sidan http://www.redbullrookiescup.com/index.php är inte världens lättaste att hitta på , de har inte ens fått upp resultaten än:(
Hoppas de får ordentlig ordning på cykeln nu så att han kan vinna nästa race :tummenupp

Last edited:

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Får börja med att tacka Gustav som försöker hålla lite uppdate här för dom som vill :pannkyss och här kommer en rapport från en grymt stolt pappa :tummenupp

Robban var riktigt taggad inför Assen och allt började perfekt med att han fått en ny mek som pratade bra engelska och kom bra överens med RG. På första fria träningen skar dessvärre cykeln efter halva tiden ( Troligen efter varmkörningen på Donnington och att dom inte hunnit gå igenom cykeln efter det :rolleyes: ) Hur som helst blev det ett torrt första kval där han gick ut och tog hand om en 4:e bästa tid. kval 2 som gick på fredagen var det våtföre = ingen förbättring. Så inför lördagens race hade Robban planen klar: VINST. Kom ut på första varvet som 2:a tappade sedan ner till en 6-7 plats för ett kort ögonblick för att sedan klättra upp till en 3:e plats nu hade 1&2 fått en lite lucka som togs igen under ett varv med "fastest lap" på skärmen. nu började pappa skaka som en gammal ... det hjälpte inte han ville prova gubbens hjärta ordentligt och plockade resten också när han ändå var igång, Efter halva tiden såg det ut som att det var dom 3 i täten som skulle göra upp men efter många plats byten kom bakomvarande ikapp och ut på sista varvet låg Robban 3:a med en bestämd plan på att ta 1:an & 2:an i sista böj som han provat tidigare under racet, 4 böjar från mål ligger 1,2,3:an i bakhjulet på varandra när 4:an får för sig att prova på innern om Robban i högfarts vänstern men klara dock inte att hålla sitt spår utan använder sig av robban som stötta, när curbsen tar slut reser Robban upp cykeln över konstgräset och fortsätter nerlägget utanför banan och lyckas komma in på banan igen, dessvärre är han tvungen att försöka sig på en inbromsning på innerspår och tappar framhjulet. vilket drabbar 4 & 5:an som åker med i fallet, Robban lyckas dock kasta sig upp på cykel och komma vidare med bara några placeringar missade, men in i sista böj låser bakhjulet sig och det blir en ordentlig krasch. ( hål i kylaren från första = nöp ) Så helgen slutade 300 meter från mål med en ordentligt omtumlad Robban.

Nu kan det låta konstigt men det var helt klart det bästa racet i Robbans historia, den vinnarinstinkten som va i hans kropp har sällan skådats.
att man kan vara besviken i 1 timme och sedan bestämma sig för att "nu är det nog" och känna att man faktiskt är GRYM.

Japp grymt bra kört. Vi var ett gäng på 16 svenskar som var nere och alla var riktigt imponerade av Robban :tummenupp

Bifogat

• 3.JPG
    3.JPG
    109.3 KB · Visningar: 73
  • 4.JPG
    4.JPG
    86.2 KB · Visningar: 54
  • 5.JPG
    5.JPG
    113 KB · Visningar: 48
  • 6.JPG
    6.JPG
    100.8 KB · Visningar: 65
  • 1.JPG
    1.JPG
    66.8 KB · Visningar: 49
Last edited:

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
RF 900 R -95
Tjänare! Var på plats i Assen och fan va grymt det var! Vilken folfest. Har aldrig sett det live och så blev det ett så grymt motoGP-race! Riktigt kul att se en sjukt snabb svensk på banan med (Robert Gull). Hoppas man får se honom i VM om några år!

Nu till frågan... Varför satt det fullt med nederländare och vinkade utmed vägen när man åkte hem? Ville de bara se utlänningar och hojar eller?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Tjänare! Var på plats i Assen och fan va grymt det var! Vilken folfest. Har aldrig sett det live och så blev det ett så grymt motoGP-race! Riktigt kul att se en sjukt snabb svensk på banan med (Robert Gull). Hoppas man får se honom i VM om några år!

Nu till frågan... Varför satt det fullt med nederländare och vinkade utmed vägen när man åkte hem? Ville de bara se utlänningar och hojar eller?

Dom vinkar adjö till er av vänlighet, det är ju ett litet ställe så dom tycker det är kul när GP kommer till stan .

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Var fick du 17:e ifrån? Han var inte sämre än 12:a...

17:e in mot första böjen ... men skit samma, 12:e är längre ner än 11:e i vilket fall som svar på frågan jag nämnde ... :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Kul! Bra! Mer! Vi följer med Intresse! :tummenupp

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Det brukar ju vara helt normalt att både fältet och varvtiderna är mer utspridda när det regnar. Således är det ju mycket enklare för en snabb förare att köra om många förare (under kort tid) vid en dålig start (vilket även det är vanligare vid regn).
Svarar inte på frågan vilket som är svårast ... att köra upp sig i torrt eller regn.
Som exempel ser du nedan tiderna som skiljer placering 1-4 på näst sista varven på Donington och Assen. (Känns inte lönt att titta på sista varvet då flera av förarna tappat ett par sekunder eftersom de redan slagit av på gasen)

Donington:
27 1'42.156 +
5 1'42.983 12.986
71 1'42.102 16.827
46 1'44.167 21.477

Assen:
46 1'37.587 +
27 1'38.268 1.522
1 1'38.643 4.262
26 1'39.170 8.568

Du som "vet allt" borde inte vara så trångsynt bara för att "ditt fabrikat" börjat vinna regelbundet...
Visst är det kul med siffror och statistik :)
Men, vilket är "mitt fabrikat" då? Har kört Husqvarna, Honda och Norton på landsväg. Har tävlat med Greeves, Husqvarna och fler Yamaha än jag kan komma ihåg. Ja, och Superbike med hojar som jag fick av generalagenten för Kawasaki ... Just nu har jag ett par Duccar och en HVA ... konstigt ... jag vet inte själv vilket som är "mitt fabrikat" så hur kan du veta?

Ps. Jag är ett Rossifan , men anser att Stoner är den enda som är värd samma framgång som Rossi haft. Jag gillar vinnare som är sympatiska (Dovi och Bradley Smith är också förare som jag unnar framgång i livet).

Eftersom jag inte känner, eller ens har träffat, de som kör i VM-toppen idag så är jag vare sig fan eller motståndare till någon av dem. Uttryck som "han ser sur ut" hör hemma i tabloiderna, inte som försök att karaktärisera personer som man inte vet ett skit om hur de är privat utanför sin tävlingssituation.

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj

Holländarna är trevliga generellt och naturligtvis vill de att så många som möjligt besöker dem och spenderar pengar där :)
De är, precis som danskarna, helt utan naturtillgångar av rang och har alltid försörjt sig på handel och förädling av produkter. Det gör dem till duktiga affärsmän. Därför trivs man där medan de plockar av en sina pengar :D

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
tummen ner

-ger tummen ner för Randy de Punier för hans klantiga omkörningsförsök av " Rainman"! :huvet , så får man ju än engång inponeras av Rossi!:tummenupp

Vad har hänt med Nickys bike?, -varför är han så mkt snabbare än tidigare?
från som bäst 7:e plats i år ,till 3:e: igår!..eller har han fått tankarna samlade!??:va

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Vad har hänt med Nickys bike?, -varför är han så mkt snabbare än tidigare?
från som bäst 7:e plats i år ,till 3:e: igår!..eller har han fått tankarna samlade!??:va

Ja, kul att se. Han körde riktigt fräkct också! Om saker och ting börjat stämma blir han giftig på Laguna.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
---edit---

Synd att det gick som det gick för det låter som om han var värd en pallplats. Det verkar gå rejält "fult" till emellanåt i den klassen för det trycks folk av banan till höger och vänster i nästan varje race.
Klart man håller tummarna och vill hålla det uppdaterat men i helgen han jag inte för jag var och vinglade på Sviestad, mekade mest dock.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada

"The bike worked really good, the improvements we made with taking traction control off it is really working, and I was really having fun out there."
Det kan ju inte stämma, nu för tiden är det ju TC´n som i princip kör hojen åt förarna, betyder det att killen faktiskt har tallang?

Jävligt kul för Nicky, Rossi var helt ok han också.

/N

sandstream

Guest
-ger tummen ner för Randy de Punier för hans klantiga omkörningsförsök av " Rainman"! :huvet
Fördelen är ju att man har ett nytt tacksamt hatobjekt: Randy De Pucko!
Karln måste ha ett IQ strax över en våt tegelsten :rolleyes:
Han var ju snabbare än CV så varför inte vänta en kurva eller två, köra om och sedan som bonus dessutom ta sig i mål. Helt klart Butter-klass på den torpederingen.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Fördelen är ju att man har ett nytt tacksamt hatobjekt: Randy De Pucko!
Karln måste ha ett IQ strax över en våt tegelsten :rolleyes:
Han var ju snabbare än CV så varför inte vänta en kurva eller två, köra om och sedan som bonus dessutom ta sig i mål. Helt klart Butter-klass på den torpederingen.

Har du inte lyssnat på intervjun?
CV tappade spåret i kurvan och lämnade en lucka som Randy dök i, dock så tappade CV inte så mycket fart som Randy trodde och därmed korsades deras linjer. Randy förlorade mest på det själv men bad ändå om ursäkt.

Fattar inte att man bakom TV-rutan kan hetsa upp sig mer än de inblandade själva.

sandstream

Guest
Fattar inte att man bakom TV-rutan kan hetsa upp sig mer än de inblandade själva.
Jag hetsar inte upp mig så mycket, så du kan vara lugn. RdP tog ett felaktigt beslut och förstörde både sitt och CVs race, hur man inte kan fatt det är ännu svårare att förstå.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ja, kul att se. Han körde riktigt fräkct också! Om saker och ting börjat stämma blir han giftig på Laguna.

Ja, riktigt kul att se den sortens körning från honom efter alla motgångar.

Jag har fått för mig att Nicky trivs extra bra på de banor som går i vänstervarv. Vill minnas att han har uttryckt att han gillar både Sachsenring och Valencia, och så Laguna då. Han körde dessutom bra på alla tre förra säsongen.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det kan ju inte stämma, nu för tiden är det ju TC´n som i princip kör hojen åt förarna, betyder det att killen faktiskt har tallang?

Jävligt kul för Nicky, Rossi var helt ok han också.

/N
Ja, det är ju i princip autopilot nuförtiden. Tacka vet jag förr i världen när det var tvåtakt, radialdäck och trumbromsar. Det gick ju fortare då, och förarna var mycket bättre än idag. Dessutom var alla mästare värdiga på den tiden.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln