Ett one-hit-wonder visade det sig. Plats tio i sammandraget, några poäng före Hofmann.
Trist race. Igen. Nog är det konstigt att Rossi har så svårt för att vinna. Det tar tid att vänja sig vid åsynen av hur han ger allt men ändå inte lyckas slå Stoner. Inte ens hålla sig i hans närhet under en hel racedistans. Hur bra är egentligen Stoners Ducati jämfört med Rossis Yamaha? Är Rossi mer drabbad av sina skador än vad som framgått i media? Är Stoners Bridgestone mer överlägsna Rossis Michelin än någon journalist fått förstå? Är Rossi en mindre bra förare nu än han var för 2-3 säsonger sedan? Om Stoner får förbli oskadad har jag mycket svårt att se att Rossi ska bli mästare igen. Måste kännas illa för honom att ana hur minnet av hans eget geni kan komma att blekna till förmån för ett nytt genis entré på scenen...
Det är nog en kombination av många fakturor och helheten kanske blir större än summan av de enskilda delarna. Det är ju förmodligen ingen slump att Suzuki, Kawasaki och Ducati, alla på Bridgestone, presterar så pass bra i år jämfört med tidigare år, det känns ju onekligen som att teamen på Michelin, Yamaha och Honda (förutom Gresini) har tagit ett steg tillbaka jämfört med de andra.
Om Michelin blir lite bättre, Yamman lite bättre och Rossi får lite vittring och tar i det där lilla extra så kanske det räcker för att på allvar utmana Stoner om titeln. I nuläget känns det inte som att någon rår på Stoner över hela säsongen även om han blivit både utmanad och ifrånåkt i enskilda race.
Det skulle börja gälla från nästa år.
Ahh, jag trodde det var från i år. Jag tycker man märker på sändningarna att de visar mer av bakre delen av fältet. Det kan ju också bero på att det är där det varit spännande i år och inte så mycket längst fram...