MotoGP - Motegi - AirAsia Grand Prix of Japan

Hayden hade ju max flyt det året han vann titeln. Men samtidigt skall man bli mästare så måste man ha stolpe in. Han satt ju på bästa hojen det året (vilket en mästare brukar göra) och Tiny Peddo var ju rookie det året.
Haydens stolpe in var ju bla:
- Edwards körde av i sista kurvan i ledning och Hayden gled in till seger.
- Elias torpederade Rossi i ett lopp. 1-1 Pedrosa torpederade ju Hayden.
- Elias körde förbi Rossi i sista kurvan och snodde segern från Rossi i ett av loppen.
- Rossi ledde ett lopp överlägset då hojen plötsligt lade av.
- Rossi körde totalt otaktiskt i sista loppet och kände sig trött och lade sig ner i en kurva.

Tror att det var en omröstning för något år sedan och Hayden vann. Smöga smickrande
var det titeln "Sämsta mästaren på två hjul någonsin"
 
Väldigt mkt om här tycker jag. Det som har hänt har hänt och det ingår i sporten... OM alla hade vurpat hela tiden så kanske Aoyama hade tagit hem årets GP titel.
Sett över hela säsongen (när det gäller) så har MM gjort minst misstag & varit starkast (hittills). Hatten av.....
 
Precis som Roffe och Mozzberg antyder, man kan "hylla" förare för andra saker än antal racevinster, spektakulär körning eller pajaskonster framför kameran. Och att avfärda en ur de fyras sällskap som "mid pack rider med flyt" är inte seriöst. Snarare dåligt påläst. Den som är någorlunda intresserad av roadracing inser snabbt att det krävs aningen mer än flyt för att ens komma i fråga för en MotoGP-titel.
Samtidigt ska man väl inte hymla med att Hayden på sina, om jag räknar rätt, 11 säsonger i två olika fabriksteam bara mäktat med tre ynka vinster. Det är per definition mediokert och hade han inte haft ett amerikanskt pass hade de 11 åren garanterat blivit betydligt färre.

Själv värderar jag förare som Biaggi och Sete högre än Hayden även om de aldrig vann någon titel i stora klassen.
 
P€RRA;5912928 skrev:
Samtidigt ska man väl inte hymla med att Hayden på sina, om jag räknar rätt, 11 säsonger i två olika fabriksteam bara mäktat med tre ynka vinster. Det är per definition mediokert och hade han inte haft ett amerikanskt pass hade de 11 åren garanterat blivit betydligt färre.

Själv värderar jag förare som Biaggi och Sete högre än Hayden även om de aldrig vann någon titel i stora klassen.
Biaggi ja, men Sete? Gibernau är väl i så fall en väldigt överskattad förare om något? Lång karriär men det var bara två säsonger som man egentligen minns honom för, och han var på dekis redan innan han gick Ducativägen.
Så Sete utmanade Rossi två säsonger, men slog honom aldrig.
 
Biaggi ja, men Sete? Gibernau är väl i så fall en väldigt överskattad förare om något? Lång karriär men det var bara två säsonger som man egentligen minns honom för, och han var på dekis redan innan han gick Ducativägen.
Så Sete utmanade Rossi två säsonger, men slog honom aldrig.

Han var ju riktigt vass mellan Katos olycka och sista kurvan på sista varvet på Jerez den där gången.
 
Ja men då var han näst bäst i världen, inte många som kommer i närheten av det :)
Men då 2006 var en väldigt bra säsong sett till konkurrensen så måste ändå bäst i världen slå det alla gånger. 2006 såg fyra fabrikat på podiumplatser och sex olika race-vinnare. Så var det inte under Setes glanssäsong.
 
Last edited:
Men då 2006 var en väldigt bra säsong sett till konkurrensen så måste ändå bäst i världen slå det alla gånger. 2006 såg fyra fabrikat på podiumplatser och sex olika race-vinnare. Så var det inte under Setes glanssäsong.

Min personliga åsikt är att om inte Yamaha byggt ett bojsänke under 2006 hade den säsongen varit precis lika spännande som 2002, 2003 och 2005, den var alltså som tidigare säsonger men Yamaha bjöd in de andra i matchen :)

Men visst, jag tror också Sete skulle byta sina säsonger 2003, 2004 och 2005 mot Haydens 2006 om det betyder att han fick bli världsmästare. Det är ju därför de håller på med det de gör...
 
... med tre ynka vinster. Det är per definition mediokert och hade han inte haft ett amerikanskt pass hade de 11 åren garanterat blivit betydligt färre.

Själv värderar jag förare som Biaggi och Sete högre än Hayden även om de aldrig vann någon titel i stora klassen.
Njae, per vems definition? Per Pers definition? :)

Mediokert är inget lämpligt ord över huvud taget när det gäller prestationerna i MotoGP, inte i min bok. Tre GP-vinster, den förste att stoppa Rossis abbonemang på mästerskapsbucklan, en kille vars namn står bredvid Rossi, Stoner och Lorenzo i mästerskapsböckerna under fyrtaktseran är inte någon som förtjänar att kallas medioker, enligt någon definition jag kan se eller känner till.

Du är fri att ranka Hayden, Gibernau och Biaggi precis som Du vill, själv saknar jag tillräcklig detaljkunskap kring dom och deras prestationer då de inte tävlat samtidigt, mot varandra och på likvärdigt material. Jag kan bara konstatera att alla tre är eller varit strålande förare och ser inget mediokert i någon av dom.

Hayden har inte skämt ut sig hos Ducati jämfört med övriga förare i teamet, till och med i år ofta före Dovi. Så kan Du inte påvisa någon trovärdig källa på att Duc Am:s pengar hållit kvar Hayden alla dessa år tror jag vi kan lämna det argumentet därhän.

Jag gillar i alla fall "numbers dont lie" och tycker att det blir intressant att följa honom nästa säsong. Den som lever får se hur långt erfarenhet, hängivenhet och stenhård ambition räcker... :)
 
Fasen, racen borde börja 1 timma tidigare imorgon pga vintertiden? Så motogp drar igång 5.00 om man ställer om klockan innan, men 6.00 om man inte ställt om klockan, någon som säger emot?
 
Så det var han! Har för mig att han iaf har vunnit några race - dock inte det året uppenbarligen...
 
Lorenzo:
”It doesn't matter if it’s wet or dry tomorrow, it’s not my problem to think about it, I have to ride in whatever conditions we have. A wet race would be better for the championship though!”

Vad menar han?
 
Lorenzo:
”It doesn't matter if it’s wet or dry tomorrow, it’s not my problem to think about it, I have to ride in whatever conditions we have. A wet race would be better for the championship though!”

Vad menar han?
Att Honda har en fördel på en start och stopp-bana med långsamma kurvpartier om det är torrt och bra fäste. Oddsen utjämnas något i vått.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top