MotoGP Pre2013 - Test

Tycker Rossi är oroväckande långt bak.. Jorge var iofs inte mycket bättre i placering men det skiljer nästan en sekund mellan de.
 
Tider dag 2 - Moto2-generationen i topp:

Ja jäklar! Alla "titelkandidaterna" efter "Rookiesarna"!!!

Sedan KANSKE de unga och heta pangar järnet DIRECKT, och de gamla rutinerade tar det liiite lugnare för att inte riskera skador för det VET att de kan sänka en sekund när det gäller. Kanske. Eller också inte. Intressant i vilket fall!
 
Tycker Rossi är oroväckande långt bak.. Jorge var iofs inte mycket bättre i placering men det skiljer nästan en sekund mellan de.

Personligen tycker jag 0.609 dag 2 mellan dem på en lång bana är inte så värst mycket med tanke på Rossis tid på nuvarande hoj. Sedan vet vi ej hur mycket di exprimenterar och hur mycket de bombar.
 
GP Tech CRT-hoj.

dsc_0010.jpg


barney10.jpg


60218410.jpg


48227310.jpg


5399_610.jpg


54426110.jpg


54076810.jpg
 
Sicket jävla mög! Skyddet för bromshandtaget ser ut som en trumpinne de snott från det lokala Countybandet. :zpy
 
Vid lunchtid är Marquez nere på lägre halvan av 2.03, Pedrosa en halv sekund efter och Bradl ytterligare tre tiondelar upp enligt motogpmatters. Alla fan av Blake får ge sig till tåls lite till, fortfarande skiljer drygt 10 sekunder...:)

EDIT: Slutliga tider enligt crash.net:
1. Marc Marquez ESP Repsol Honda (RC213V) 2m 3.281s (60 laps)
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda (RC213V) 2m 3.898s (24)
3. Stefan Bradl GER LCR Honda (RC213V) 2m 4.225s (43)
4. Blake Young USA Attack Performance (Attack-Kawasaki CRT) 2m 12.186s (42)

Pedrosa klagar på ryggsmärtor, därför inte så många varv under torsdagen.
 
Last edited:
GP Tech CRT-hoj.

5399_610.jpg

Är det MotoGP eller Rookie 1000 vi pratar nu?

Hafsigt isärsågade och ihopplastade GSXR kåpor, "biltema-lack", och den där bakdelen utstrålar verkligen, "top of the line", "high tec", och "front line engineering"......

Designen, eller snarare avsaknaden av den, på det där lackjobbet och placering av dekalerna... Jag hade fan gjort ett bättre jobb på 20 minuter i garaget...

OM man nu har en chans att visa upp sig- och sitt nya MotoGP-projekt, inför världens samlade motorsportjournalister på ett MotoGP test. Så får det fan inte se ut såhär... Hade jag varit en sponsor som kastat in en halv miljon eller nåt i det där projektet så hade jag fan ringt efter testet och bett att få mina pengar tillbaka...
 
Last edited:
Är det MotoGP eller Rookie 1000 vi pratar nu?

Hafsigt isärsågade och ihopplastade GSXR kåpor, "biltema-lack", och den där bakdelen utstrålar verkligen, "top of the line", "high tec", och "front line engineering"......

Designen, eller snarare avsaknaden av den, på det där lackjobbet och placering av dekalerna... Jag hade fan gjort ett bättre jobb på 20 minuter i garaget...

OM man nu har en chans att visa upp sig- och sitt nya MotoGP-projekt, inför världens samlade motorsportjournalister på ett MotoGP test. Så får det fan inte se ut såhär... Hade jag varit en sponsor som kastat in en halv miljon eller nåt i det där projektet så hade jag fan ringt efter testet och bett att få mina pengar tillbaka...

Det är dessa teamen som MotoGP nu satstar på. Är väll dom enda som får pengar för att ställa upp i MotoGP är CRT-teamen. Typ 1 miljon Euro eller vad det är. Reglerna skrivs för att sånna här hojar ska vara konkuranskraftiga med en inte alls så vass förare på.. :gnissla

Undrar om man inte skulle kunna tjäna lite pengar på att ta emot dom pengarna och bygga en ratbike.. hmm.. :näsblod


Det andra Amerikanska CRT ser iaf liite bättre ut.

55580210.jpg


Koncentreade mekaniker utför ett svårt oljebyte hos Attack Kawasaki
52562910.jpg
 
Hade det varit race hade som tur var ingen av dom där Amerikanska CRT kvalat in innom kvalgränsen på 107%..
 
Attack Kawasakin verkar dock vara ett lite mer seriöst och spännande projekt, där dom bl.a byggt om ZX-10R motorn till en motor med "ojämn tändföljd" (eller "Big bang" som man ibland lite slarvigt kallar det för) för att försöka hitta lite mer grepp under acceleration. Dom verkar också ha lite mer koll på grejerna än GP-Tech, som känns som rena garage- eller hobbyprojektet....

Båda är ju dock hjälplöst efter dom andra CRT teamen känns det som, för att inte nämna MotoGP teamen...
 
...en motor med "ojämn tändföljd" (eller "Big bang" som man ibland lite slarvigt kallar det för)...
"Riktig" Big Bang är väl när minst två cylindrar tänder samtidigt eller har jag fått det om bakfoten? De kanske tänder väldigt nära varandra?

EDIT: Det verkar som att jag "hade rätt".

Engine: 112° V4 'Big bang' (2-stroke)
Crankshaft: 180°
Ignition timing: 68-292-68-292
Graphical: 2-2-0-0-2-2-0-0-
Example: 1990 Honda NSR500[3]

http://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_order
 
Last edited:
P€RRA;5761456 skrev:
"Riktig" Big Bang är väl när minst två cylindrar tänder samtidigt eller har jag fått det om bakfoten? De kanske tänder väldigt nära varandra?

Jo, det var därför jag skrev att man ibland, lite slarvigt, kallar det för big-bang (har även hört "long-bang"). För det är inte en riktig big bang i den meningen...
 
Jo, det var därför jag skrev att man ibland, lite slarvigt, kallar det för big-bang (har även hört "long-bang"). För det är inte en riktig big bang i den meningen...
Låter gött i alla fall! De kallar den crossplane som Yamaha

http://www.asphaltandrubber.com/racing/attack-kawasaki-crossplane-crt-motogp-video/
http://www.facebook.com/photo.php?v=590888610924721

Yamahas förklaring:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UvTXMtTTKQw#!
 
Blankt garagegolv! :tummenupp

Bilden är från MotoGP-testet. Så det är depåboxarna på COTA.

Förmodligen ett slipat betonggolv och eventuellt epoximålat. Inte miljövänligaste alternativet med sån färg. Men jag skulle nog föredra det mot enbart slipat/impregnerat golv. Dagens impregneringar innehåller ofta en del polymer för att försluta porerna i golvet. Men racingdäcken har så mycket mjukmedel i gummit som skulle påverka den imprigneringen och skulle bli massa bruna märken i golvet efter var hojar/bilar stått. :)
 
Last edited:
Attack Kawasakin verkar dock vara ett lite mer seriöst och spännande projekt, där dom bl.a byggt om ZX-10R motorn till en motor med "ojämn tändföljd" (eller "Big bang" som man ibland lite slarvigt kallar det för) för att försöka hitta lite mer grepp under acceleration.

Egentligen är det lite lustigt att den här vevaxeln lanseras som något så revolutionerande. För en vevaxel med 90° mellan tapparna är ju antagligen det första en ingenjör tänker på när han ska göra en vevaxel till en radfyra.

Fördelen är, som jag förstått det, att vinkelhastigheten på en obelastad vevaxel varierar mindre. Med 180° skillnad blir det ett "ryck" två gånger per varv, eftersom att alla 4 kolvar behöver vända riktning på samma gång. Med 90°, byter bara en kolv i taget riktning. Det blir 8 småryck per varv, istället för 2 jättestora. Rycken tar sig via transmissionen ut till däcket, och blir vibrationer. På höga varvtal och/eller svaga gaspådrag, blir dessa vibrationer (med 180°-vev) kraftigare än vibrationerna orsakade av själva förbränningen i cylindrarna. Det blir då svårt för föraren att avgöra hur greppet påverkas av gaspådraget.

Fördelen är bättre grepp, och bättre känsla för greppet, kring apex, samt strax efter, om jag förstått rätt.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top