MotoGP Pre2013 - Test

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Tycker Rossi är oroväckande långt bak.. Jorge var iofs inte mycket bättre i placering men det skiljer nästan en sekund mellan de.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tider dag 2 - Moto2-generationen i topp:

Ja jäklar! Alla "titelkandidaterna" efter "Rookiesarna"!!!

Sedan KANSKE de unga och heta pangar järnet DIRECKT, och de gamla rutinerade tar det liiite lugnare för att inte riskera skador för det VET att de kan sänka en sekund när det gäller. Kanske. Eller också inte. Intressant i vilket fall!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tycker Rossi är oroväckande långt bak.. Jorge var iofs inte mycket bättre i placering men det skiljer nästan en sekund mellan de.

Personligen tycker jag 0.609 dag 2 mellan dem på en lång bana är inte så värst mycket med tanke på Rossis tid på nuvarande hoj. Sedan vet vi ej hur mycket di exprimenterar och hur mycket de bombar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
GP Tech CRT-hoj.

dsc_0010.jpg


barney10.jpg


60218410.jpg


48227310.jpg


5399_610.jpg


54426110.jpg


54076810.jpg
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Suzukis GSXR frontkåpor va, som de bara gjort ett hål i mitten... ser iallafall ut så på sista bilden
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Sicket jävla mög! Skyddet för bromshandtaget ser ut som en trumpinne de snott från det lokala Countybandet. :zpy
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vid lunchtid är Marquez nere på lägre halvan av 2.03, Pedrosa en halv sekund efter och Bradl ytterligare tre tiondelar upp enligt motogpmatters. Alla fan av Blake får ge sig till tåls lite till, fortfarande skiljer drygt 10 sekunder...:)

EDIT: Slutliga tider enligt crash.net:
1. Marc Marquez ESP Repsol Honda (RC213V) 2m 3.281s (60 laps)
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda (RC213V) 2m 3.898s (24)
3. Stefan Bradl GER LCR Honda (RC213V) 2m 4.225s (43)
4. Blake Young USA Attack Performance (Attack-Kawasaki CRT) 2m 12.186s (42)

Pedrosa klagar på ryggsmärtor, därför inte så många varv under torsdagen.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
GP Tech CRT-hoj.

5399_610.jpg

Är det MotoGP eller Rookie 1000 vi pratar nu?

Hafsigt isärsågade och ihopplastade GSXR kåpor, "biltema-lack", och den där bakdelen utstrålar verkligen, "top of the line", "high tec", och "front line engineering"......

Designen, eller snarare avsaknaden av den, på det där lackjobbet och placering av dekalerna... Jag hade fan gjort ett bättre jobb på 20 minuter i garaget...

OM man nu har en chans att visa upp sig- och sitt nya MotoGP-projekt, inför världens samlade motorsportjournalister på ett MotoGP test. Så får det fan inte se ut såhär... Hade jag varit en sponsor som kastat in en halv miljon eller nåt i det där projektet så hade jag fan ringt efter testet och bett att få mina pengar tillbaka...
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är det MotoGP eller Rookie 1000 vi pratar nu?

Hafsigt isärsågade och ihopplastade GSXR kåpor, "biltema-lack", och den där bakdelen utstrålar verkligen, "top of the line", "high tec", och "front line engineering"......

Designen, eller snarare avsaknaden av den, på det där lackjobbet och placering av dekalerna... Jag hade fan gjort ett bättre jobb på 20 minuter i garaget...

OM man nu har en chans att visa upp sig- och sitt nya MotoGP-projekt, inför världens samlade motorsportjournalister på ett MotoGP test. Så får det fan inte se ut såhär... Hade jag varit en sponsor som kastat in en halv miljon eller nåt i det där projektet så hade jag fan ringt efter testet och bett att få mina pengar tillbaka...

Det är dessa teamen som MotoGP nu satstar på. Är väll dom enda som får pengar för att ställa upp i MotoGP är CRT-teamen. Typ 1 miljon Euro eller vad det är. Reglerna skrivs för att sånna här hojar ska vara konkuranskraftiga med en inte alls så vass förare på.. :gnissla

Undrar om man inte skulle kunna tjäna lite pengar på att ta emot dom pengarna och bygga en ratbike.. hmm.. :näsblod


Det andra Amerikanska CRT ser iaf liite bättre ut.

55580210.jpg


Koncentreade mekaniker utför ett svårt oljebyte hos Attack Kawasaki
52562910.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hade det varit race hade som tur var ingen av dom där Amerikanska CRT kvalat in innom kvalgränsen på 107%..
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Attack Kawasakin verkar dock vara ett lite mer seriöst och spännande projekt, där dom bl.a byggt om ZX-10R motorn till en motor med "ojämn tändföljd" (eller "Big bang" som man ibland lite slarvigt kallar det för) för att försöka hitta lite mer grepp under acceleration. Dom verkar också ha lite mer koll på grejerna än GP-Tech, som känns som rena garage- eller hobbyprojektet....

Båda är ju dock hjälplöst efter dom andra CRT teamen känns det som, för att inte nämna MotoGP teamen...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
...en motor med "ojämn tändföljd" (eller "Big bang" som man ibland lite slarvigt kallar det för)...
"Riktig" Big Bang är väl när minst två cylindrar tänder samtidigt eller har jag fått det om bakfoten? De kanske tänder väldigt nära varandra?

EDIT: Det verkar som att jag "hade rätt".

Engine: 112° V4 'Big bang' (2-stroke)
Crankshaft: 180°
Ignition timing: 68-292-68-292
Graphical: 2-2-0-0-2-2-0-0-
Example: 1990 Honda NSR500[3]

http://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_order
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
P€RRA;5761456 skrev:
"Riktig" Big Bang är väl när minst två cylindrar tänder samtidigt eller har jag fått det om bakfoten? De kanske tänder väldigt nära varandra?

Jo, det var därför jag skrev att man ibland, lite slarvigt, kallar det för big-bang (har även hört "long-bang"). För det är inte en riktig big bang i den meningen...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jo, det var därför jag skrev att man ibland, lite slarvigt, kallar det för big-bang (har även hört "long-bang"). För det är inte en riktig big bang i den meningen...
Låter gött i alla fall! De kallar den crossplane som Yamaha

http://www.asphaltandrubber.com/racing/attack-kawasaki-crossplane-crt-motogp-video/
http://www.facebook.com/photo.php?v=590888610924721

Yamahas förklaring:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UvTXMtTTKQw#!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Blankt garagegolv! :tummenupp

Bilden är från MotoGP-testet. Så det är depåboxarna på COTA.

Förmodligen ett slipat betonggolv och eventuellt epoximålat. Inte miljövänligaste alternativet med sån färg. Men jag skulle nog föredra det mot enbart slipat/impregnerat golv. Dagens impregneringar innehåller ofta en del polymer för att försluta porerna i golvet. Men racingdäcken har så mycket mjukmedel i gummit som skulle påverka den imprigneringen och skulle bli massa bruna märken i golvet efter var hojar/bilar stått. :)
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Attack Kawasakin verkar dock vara ett lite mer seriöst och spännande projekt, där dom bl.a byggt om ZX-10R motorn till en motor med "ojämn tändföljd" (eller "Big bang" som man ibland lite slarvigt kallar det för) för att försöka hitta lite mer grepp under acceleration.

Egentligen är det lite lustigt att den här vevaxeln lanseras som något så revolutionerande. För en vevaxel med 90° mellan tapparna är ju antagligen det första en ingenjör tänker på när han ska göra en vevaxel till en radfyra.

Fördelen är, som jag förstått det, att vinkelhastigheten på en obelastad vevaxel varierar mindre. Med 180° skillnad blir det ett "ryck" två gånger per varv, eftersom att alla 4 kolvar behöver vända riktning på samma gång. Med 90°, byter bara en kolv i taget riktning. Det blir 8 småryck per varv, istället för 2 jättestora. Rycken tar sig via transmissionen ut till däcket, och blir vibrationer. På höga varvtal och/eller svaga gaspådrag, blir dessa vibrationer (med 180°-vev) kraftigare än vibrationerna orsakade av själva förbränningen i cylindrarna. Det blir då svårt för föraren att avgöra hur greppet påverkas av gaspådraget.

Fördelen är bättre grepp, och bättre känsla för greppet, kring apex, samt strax efter, om jag förstått rätt.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top