MotoGP Pre2013 - Test

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Cal Crutchlow:
@marcmarquez93 please slow down next year …! We can all pay a little or this to happen …, great job …, again
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hoppas nu att Sepang blir regnfritt...

Jag sätter en vit GSX-R 1000 på att det kommer att spöregna klockan tre varje dag men i övrigt vara torrt och trettiofem grader varmt. En av fördelarna med Sepang - man vet verkligen vilket väder man får. Test av nya delar fram till regnet, en timme kaffe eller fria aktiviteter, sedan två-tre outingar regnsetup innan det blir mörkt. Och "time attack" klockan 10.02 på den sista testdagen...

Honda har privat test med Marquez och egna testförare i slutet av november. Ducati har privat test på Jerez i slutet av november. Sedan testförbud fram till första "officiella" Sepangtesten i början av februari.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Electronics, Marquez emphasized, were a bad thing: they cut power you could be using to your advantage, and made you go slower.

Hade det inte varit fantastiskt intressant att låta en toppförare, tex Pedrosa eller Lorenzo, kör ett par varv som vanligt och sedan lika många till helt utan elektroniska hjälpmedel? Tror ni att det skulle fortare eller långsammare?
 

Smagatusk

Guest
P€RRA;5678951 skrev:
Electronics, Marquez emphasized, were a bad thing: they cut power you could be using to your advantage, and made you go slower.

Hade det inte varit fantastiskt intressant att låta en toppförare, tex Pedrosa eller Lorenzo, kör ett par varv som vanligt och sedan lika många till helt utan elektroniska hjälpmedel? Tror ni att det skulle fortare eller långsammare?

Skulle inte bli förvånad om det hade gått fortare.

Men anledningen till att de använder elektroniken är väl att den höjer marginalerna till en krasch och sparar soppa och däck.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men anledningen till att de använder elektroniken är väl att den höjer marginalerna till en krasch och sparar soppa och däck.
Ja, tyvärr. Att konservera däcken under ett race är inte riktigt samma sak nuförtiden som det var för 10-15 år sedan.

Det tråkiga med de elektroniska hjälpmedlen, enligt mig, är att skillnaden mellan hojarna ut ur en kurva tex blir så extremt liten eftersom de får precis så mycket acceleration som datorn tycker är optimalt. Hade varit betydligt mer spännande om de kunde chansa och krana på lite mer för att göra en omkörning med risk för en rejäl highsider.

Fan vad jag ogillar MSMA! :mad:
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hade det inte varit fantastiskt intressant att låta en toppförare, tex Pedrosa eller Lorenzo, kör ett par varv som vanligt och sedan lika många till helt utan elektroniska hjälpmedel? Tror ni att det skulle fortare eller långsammare?

Min högst lekmannamässiga bedömning är Lorenzo skulle få det betydligt svårare att hänga med om det inte vore för just elektroniken. Nu tror jag ju inte att grafiken på TV som visar när förare gasar/bromsar, ni vet de där staplarna som brukar va längst ner?, är någon exakt vetenskap.. Dock måste ju informationen komma från hojen på ett eller annat sätt. Men Lorenzo har i varje jämförelse jag sett ett SJUKT mycket tidigare påslag till fullt när de jämfört mot Hondorna, trots det så har han inte bättre acc. ut ur böj utan hojen börjar hacka.
Jag TROR att Jorge "vrider fullt och låter TC´n sköta jobbet" i avsevärt större utsträckning än Pedrosa men framförallt mot King-Casey.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Antagligen därför han gjort sånna rejäla highsiders. Ibland funkar tekniken som den ska.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Marquez är väl gammal nog att högst köra A begränsad? :hihi
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jag tror också Lorenzo förlitar sig mycket på traction controlen. Vet att jag för ett par år sedan när de då och då hade ombordkamera som filmade gas/bromshanden lade märke till Jorges väldigt brutala gaspådrag gentemot tex Stoner.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag sätter en vit GSX-R 1000 på att det kommer att spöregna klockan tre varje dag men i övrigt vara torrt och trettiofem grader varmt. En av fördelarna med Sepang - man vet verkligen vilket väder man får. Test av nya delar fram till regnet, en timme kaffe eller fria aktiviteter, sedan två-tre outingar regnsetup innan det blir mörkt. Och "time attack" klockan 10.02 på den sista testdagen...

Honda har privat test med Marquez och egna testförare i slutet av november. Ducati har privat test på Jerez i slutet av november. Sedan testförbud fram till första "officiella" Sepangtesten i början av februari.
Låter som det omväxlande vädret i Singapore:hihi Jag sätter inte emot, i alla fall inte denna gång...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När testar dom nästa gång?

Honda har egen test i Sepang om två veckor. Endast Marquez och fabrikens testförare. Samtidigt har Ducati egen test i Jerez. Alla racers utom Ben Spies, men med Battaini och Pirro (som ju är deras nye testförare). Tror inte att du kommer att hitta några tider från dessa tester, om inte någon journalist ligger och trycker i busken...Efter det är det Sepang-test för "alla", en gång under första veckan i februari och en till tre veckor senare...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag tror också Lorenzo förlitar sig mycket på traction controlen. Vet att jag för ett par år sedan när de då och då hade ombordkamera som filmade gas/bromshanden lade märke till Jorges väldigt brutala gaspådrag gentemot tex Stoner.

har hört att det ska va tvärtom... många gånger har jag hört att kidsen förlitar sig för mycket på tc jämfört med de gamla rävarna. tror rossi, capirossi m.m. gnällde på det å nämnde just casy stoner som ett ex. Sen ser man ganska tydligt att lorenzo kör mjukare än stoner. Men vad vet jag e trots allt en Jörgen Fan :p
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Senaste kvalet så kom Stoner in i depå gång på gång för att få TC nerskruvad. Varje gång han körde ut tyckte han inte att det blev någon större skillnad. Han ansåg att han hade kunnat kört snabbare just detta kvalet om han kunde fått sladda mer i vissa kurvor. Nu fick han anpassa sin körning till för mycket TC.

jämfört med de gamla rävarna. tror rossi, capirossi m.m. gnällde på det å nämnde just casy stoner som ett ex.

Jag har för mig att Rossi vid något tillfälle hyllade just Stoner för han körde med så lite TC och hade ett så otroligt mjukt gaspåslag och känsla (telemetrin visade detta) som inte många andra kom i närheten av.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Honda har egen test i Sepang om två veckor. Endast Marquez och fabrikens testförare. Samtidigt har Ducati egen test i Jerez. Alla racers utom Ben Spies, men med Battaini och Pirro (som ju är deras nye testförare). Tror inte att du kommer att hitta några tider från dessa tester, om inte någon journalist ligger och trycker i busken...Efter det är det Sepang-test för "alla", en gång under första veckan i februari och en till tre veckor senare...

Okej tack för infon. Då är det länge kvar ju...Får hitta på nåt nytt intresse så här under väntans tider...golf kanske?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har för mig att Rossi vid något tillfälle hyllade just Stoner för han körde med så lite TC och hade ett så otroligt mjukt gaspåslag och känsla (telemetrin visade detta) som inte många andra kom i närheten av.
Har Stoner någonsin hyllat Rossi för något?

Kanske den dagen det var ordinarie priser i mattaffären :hihi
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top