MotoGP Pre2013 - Test

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
har hört att det ska va tvärtom... många gånger har jag hört att kidsen förlitar sig för mycket på tc jämfört med de gamla rävarna. tror rossi, capirossi m.m. gnällde på det å nämnde just casy stoner som ett ex. Sen ser man ganska tydligt att lorenzo kör mjukare än stoner. Men vad vet jag e trots allt en Jörgen Fan :p
Undrar jag vad du har hört det någonstans eller om du inte missuppfattat, det är rätt allmänt känt att just Stoner använder väldigt lite TC. Tydligen vad som är väldigt speciellt med Stoner är även hur tidigt han lägger på gas.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
tror kommentatorerna använde sig utav termen tvspel generationen när de beskrev hur de unga bara vred på gasen som om det var på playstation spel. Va ju många gamlingar som va emot tc när det kom lixom. Lovar minns det som igår. men visst stoner kanske e la rätt analog nu men vet att han inte va det förr :p
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
men visst stoner kanske e la rätt analog nu men vet att han inte va det förr :p

Vet inte var du läst det, men jag har då aldrig hört något annat än att han är i princip den som hanterar gasen bäst av alla utan TC.
Både när de intervjuat Dovi när de körde HRC Repsol ihop och när de intervjuat Hayden
när de körde Ducati ihop, så har de sagt att ingen använder så lite TC som Stoner.
Posta gärna länk om du hittar något som säger motsatsen, för jag måste då ha missat det.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Roligt! Och det är PRECIS så jag känner i Superstock 600!
- Kunde inte de där jävla kidzen spela fotboll eller något annat meningslöst!!!!:huvet

Hur många år ska de stanna i MOTOGP innan de kommer till Superstock 600? :krama
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Såg ett klipp på youtube där Spies avhandlade TC. Han sa att han brukade köra utan under kval, då det inte hjälper till att sänka varvtiderna.

Hittade klippet

 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Såg ett klipp på youtube där Spies avhandlade TC. Han sa att han brukade köra utan under kval, då det inte hjälper till att sänka varvtiderna.

Hittade klippet

 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Detta var AMA, vad har det med en modern MotoGP hoj att göra?

Det var nog en point vad gäller TC, Stoner sägs ju skruva ner TC tiill minimimalt och Marques tyckte väl också att det sas ströp effekten för vad man kunde vrida ur, om jag inte missuppfattat.

Nästa fråga, går det att köra en MotoGP hoj fortare utan TC i "rätta" händer tror ni?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det var nog en point vad gäller TC, Stoner sägs ju skruva ner TC tiill minimimalt och Marques tyckte väl också att det sas ströp effekten för vad man kunde vrida ur, om jag inte missuppfattat.
Du missade nog poängen, skilj på TC och TC... TC i AMA 2008 är högst troligt inte lika sofistikerad som TC i MotoGP 2012. Elektroniken är säkerligen det området som utvecklats snabbast de senaste fem åren.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Du missade nog poängen, skilj på TC och TC... TC i AMA 2008 är högst troligt inte lika sofistikerad som TC i MotoGP 2012. Elektroniken är säkerligen det området som utvecklats snabbast de senaste fem åren.

Jodå, stor skillnad mellan TC 2008 och nu, även AMA och MGP, men skulle det gå att köra fortare utan TC eller är det det som gör att exempelvis Lorenzo får till det?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
TC i AMA är inte en äkta TC, deras reglemente tillåter inte att extra sensorer monteras än de som sitter från fabrik. Det är utifrån detta som Bazzaz kommer med sin matematiska algoritm som förutser och beräknar fram slip med hjälp av hjulhastigheten och rate-of-change på motorvarvtalet.

En MotoGP TC är mer avancerad än raketen som flög till månen 1969..........den innefattar allt som rör sig i hojens dataström. Hjulhastigheter, däckstemp, lutningsvinkel, motorvarv, fjädringsläge, GPS-koordinater.........systemet är extremt invecklat och anledningen till crasher brukar vara att föraren vill ligga på gränsen inte att systemet inte fungerar. För mycket TC gör dig långsam.

/J
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jodå, stor skillnad mellan TC 2008 och nu, även AMA och MGP, men skulle det gå att köra fortare utan TC eller är det det som gör att exempelvis Lorenzo får till det?
Enbart dålig kalibrering av TC kan få Lorenzo att slå systemet gissar jag då. TC kan uppfatta fler signaler och ta beslut så att den kan styra varje enskild tändpuls i motorn, och hinna räkna ut ett nytt beslut innan nästa cylinder tänder.
Visst är människans hjärna fantastisk och det är svårt att jämföra med datorer, men för det reglertekniska problemet "traction control" så har inte människan samma möjligheter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nästa fråga, går det att köra en MotoGP hoj fortare utan TC i "rätta" händer tror ni?

Det tror jag inte.

De traction control system som används inom MotoGP är otroligt sofistikerade jämfört med de som finns som original eller som tillbehör till gathojar. Som någon redan nämnt, de tar in och de processar data från ett enormt antal sensorer (nästan fem kilo av en modern MotoGP hoj är sensorer och deras kablage...) för att hela tiden försöka förutse och bekämpa hjulspinn. Dessutom är antalet justeringsmöjligheter lika enormt. I princip allt i själva beräkningsalgoritmen går att ändra. Vilka sensorer som används och i vilken turordning eller prioritetsordning. Var på banan olika saker ska ske. Tidsfödröjningar, förstärkningar och fasförskjutningar mellan olika indata och utdata. Bränsle, tändning eller både och. Allt baserat på förarkommentarer och på vad man ser eller tror sig se på dataloggningen. Dessutom är dessa traction control system inte en "stand alone" enhet, utan en integrerad del i motorstyrsystemet.

När en förare uppges köra "utan" traction control betyder det sällan att all form av kontroll har eliminerats. Snarare att han använder mindre kontroll än sina kollegor och konkurenter. Total avsaknad av kontroll skulle bli totalt okörbart då den aggressiva motorkaraktären konstruerats utifrån antagandet att man använder kontroll.

De som åker på ett MotoGP kan lyssna själv, för denna kontroll hörs klart och tydligt, särskilt i långa kurvor som öppnar upp på slutet. Olika fabrikat låter lite olika (en intressant sak i sig för den som vill fördjupa sig), men just nu finns ingen hoj som inte låter som att den går på tre cylindrar i slutet av långa kurva sex och tolv i Valencia.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Ok, tackar tolkar det som att hojarna är okörbara utan elektronik. Tacka vet jag min gamla härk :tummenupp

Btw Alatalo, är Mick Hams bekant med dig?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
En MotoGP hoj går inte att köra fort utan avancerad motorstyrning och vissa hjälpmedel. Tänk er en motor på 250-260hk.........bara där blir det svettigt.

/J
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En tanke som slog mig nu är att Honda kanske avsiktligt valde att ge Marquez en hoj med "mycket" TC eftersom banan delvis var blöt och det var första gången han körde en MotoGP-hoj. Det var kanske därför han tyckte att TC:n gick in för tidigt och för mycket?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Marquez och Bautista testar på Sepang mån - ons.

I dag var Bautista snabbast med 2.02,19 (24 varv).
Marquez bästa tid var 2.03,65 (26).
(Testföraren Akiyoshi bästa tid var 2.04,21 (32))
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top