MotoGP Pre2013 - Test

har hört att det ska va tvärtom... många gånger har jag hört att kidsen förlitar sig för mycket på tc jämfört med de gamla rävarna. tror rossi, capirossi m.m. gnällde på det å nämnde just casy stoner som ett ex. Sen ser man ganska tydligt att lorenzo kör mjukare än stoner. Men vad vet jag e trots allt en Jörgen Fan :P
Undrar jag vad du har hört det någonstans eller om du inte missuppfattat, det är rätt allmänt känt att just Stoner använder väldigt lite TC. Tydligen vad som är väldigt speciellt med Stoner är även hur tidigt han lägger på gas.
 
tror kommentatorerna använde sig utav termen tvspel generationen när de beskrev hur de unga bara vred på gasen som om det var på playstation spel. Va ju många gamlingar som va emot tc när det kom lixom. Lovar minns det som igår. men visst stoner kanske e la rätt analog nu men vet att han inte va det förr :P
 
men visst stoner kanske e la rätt analog nu men vet att han inte va det förr :P

Vet inte var du läst det, men jag har då aldrig hört något annat än att han är i princip den som hanterar gasen bäst av alla utan TC.
Både när de intervjuat Dovi när de körde HRC Repsol ihop och när de intervjuat Hayden
när de körde Ducati ihop, så har de sagt att ingen använder så lite TC som Stoner.
Posta gärna länk om du hittar något som säger motsatsen, för jag måste då ha missat det.
 
Roligt! Och det är PRECIS så jag känner i Superstock 600!
- Kunde inte de där jävla kidzen spela fotboll eller något annat meningslöst!!!!:huvet

Hur många år ska de stanna i MOTOGP innan de kommer till Superstock 600? :krama
 
Såg ett klipp på youtube där Spies avhandlade TC. Han sa att han brukade köra utan under kval, då det inte hjälper till att sänka varvtiderna.

Hittade klippet

 
Såg ett klipp på youtube där Spies avhandlade TC. Han sa att han brukade köra utan under kval, då det inte hjälper till att sänka varvtiderna.

Hittade klippet

 
Detta var AMA, vad har det med en modern MotoGP hoj att göra?

Det var nog en point vad gäller TC, Stoner sägs ju skruva ner TC tiill minimimalt och Marques tyckte väl också att det sas ströp effekten för vad man kunde vrida ur, om jag inte missuppfattat.

Nästa fråga, går det att köra en MotoGP hoj fortare utan TC i "rätta" händer tror ni?
 
Det var nog en point vad gäller TC, Stoner sägs ju skruva ner TC tiill minimimalt och Marques tyckte väl också att det sas ströp effekten för vad man kunde vrida ur, om jag inte missuppfattat.
Du missade nog poängen, skilj på TC och TC... TC i AMA 2008 är högst troligt inte lika sofistikerad som TC i MotoGP 2012. Elektroniken är säkerligen det området som utvecklats snabbast de senaste fem åren.
 
Du missade nog poängen, skilj på TC och TC... TC i AMA 2008 är högst troligt inte lika sofistikerad som TC i MotoGP 2012. Elektroniken är säkerligen det området som utvecklats snabbast de senaste fem åren.

Jodå, stor skillnad mellan TC 2008 och nu, även AMA och MGP, men skulle det gå att köra fortare utan TC eller är det det som gör att exempelvis Lorenzo får till det?
 
TC i AMA är inte en äkta TC, deras reglemente tillåter inte att extra sensorer monteras än de som sitter från fabrik. Det är utifrån detta som Bazzaz kommer med sin matematiska algoritm som förutser och beräknar fram slip med hjälp av hjulhastigheten och rate-of-change på motorvarvtalet.

En MotoGP TC är mer avancerad än raketen som flög till månen 1969..........den innefattar allt som rör sig i hojens dataström. Hjulhastigheter, däckstemp, lutningsvinkel, motorvarv, fjädringsläge, GPS-koordinater.........systemet är extremt invecklat och anledningen till crasher brukar vara att föraren vill ligga på gränsen inte att systemet inte fungerar. För mycket TC gör dig långsam.

/J
 
Jodå, stor skillnad mellan TC 2008 och nu, även AMA och MGP, men skulle det gå att köra fortare utan TC eller är det det som gör att exempelvis Lorenzo får till det?
Enbart dålig kalibrering av TC kan få Lorenzo att slå systemet gissar jag då. TC kan uppfatta fler signaler och ta beslut så att den kan styra varje enskild tändpuls i motorn, och hinna räkna ut ett nytt beslut innan nästa cylinder tänder.
Visst är människans hjärna fantastisk och det är svårt att jämföra med datorer, men för det reglertekniska problemet "traction control" så har inte människan samma möjligheter.
 
Nästa fråga, går det att köra en MotoGP hoj fortare utan TC i "rätta" händer tror ni?

Det tror jag inte.

De traction control system som används inom MotoGP är otroligt sofistikerade jämfört med de som finns som original eller som tillbehör till gathojar. Som någon redan nämnt, de tar in och de processar data från ett enormt antal sensorer (nästan fem kilo av en modern MotoGP hoj är sensorer och deras kablage...) för att hela tiden försöka förutse och bekämpa hjulspinn. Dessutom är antalet justeringsmöjligheter lika enormt. I princip allt i själva beräkningsalgoritmen går att ändra. Vilka sensorer som används och i vilken turordning eller prioritetsordning. Var på banan olika saker ska ske. Tidsfödröjningar, förstärkningar och fasförskjutningar mellan olika indata och utdata. Bränsle, tändning eller både och. Allt baserat på förarkommentarer och på vad man ser eller tror sig se på dataloggningen. Dessutom är dessa traction control system inte en "stand alone" enhet, utan en integrerad del i motorstyrsystemet.

När en förare uppges köra "utan" traction control betyder det sällan att all form av kontroll har eliminerats. Snarare att han använder mindre kontroll än sina kollegor och konkurenter. Total avsaknad av kontroll skulle bli totalt okörbart då den aggressiva motorkaraktären konstruerats utifrån antagandet att man använder kontroll.

De som åker på ett MotoGP kan lyssna själv, för denna kontroll hörs klart och tydligt, särskilt i långa kurvor som öppnar upp på slutet. Olika fabrikat låter lite olika (en intressant sak i sig för den som vill fördjupa sig), men just nu finns ingen hoj som inte låter som att den går på tre cylindrar i slutet av långa kurva sex och tolv i Valencia.
 
Ok, tackar tolkar det som att hojarna är okörbara utan elektronik. Tacka vet jag min gamla härk :tummenupp

Btw Alatalo, är Mick Hams bekant med dig?
 
En MotoGP hoj går inte att köra fort utan avancerad motorstyrning och vissa hjälpmedel. Tänk er en motor på 250-260hk.........bara där blir det svettigt.

/J
 
En tanke som slog mig nu är att Honda kanske avsiktligt valde att ge Marquez en hoj med "mycket" TC eftersom banan delvis var blöt och det var första gången han körde en MotoGP-hoj. Det var kanske därför han tyckte att TC:n gick in för tidigt och för mycket?
 
Marquez och Bautista testar på Sepang mån - ons.

I dag var Bautista snabbast med 2.02,19 (24 varv).
Marquez bästa tid var 2.03,65 (26).
(Testföraren Akiyoshi bästa tid var 2.04,21 (32))
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top