MotoGP Pre2013 - Test

Har Spies någonsin kört ifrån Lorenzo?

:confused:

Spies tog sig förbi Lorenzo i starten och låg framför honom i fem varv innan motorn gav upp. Under dessa fem varv ökade han inte luckan mellan sig själv och Lorenzo. Så...hur menar du?

Spies körde under varvrekordet två gånger innan Pedrosa passerade. Båda de varven var snabbare än Lorenzos (eller någon annans, förutom Pedrosas) snabbaste varv under hela racet. Först när Pedrosa började visa sig runt Spies, minskade farten, och Lorenzo tog in från tredjeplatsen.

Henrik har ju rätt, Spies körde ifrån Lorenzo.
 
Häftig nivåskillnad de verkar va där i Austin (sista bilden)! Nån som vet om banan går att köra åt två håll eller är det alltid uppför där?
Ska bli riktigt kul med en ny bana även om jag kommer sakna Estoril lite.

På tal om nå helt annat. Viasat Motor visade en repris från Indy igår, Spies borde ha en bättre cykel än Pramac Ducati! Om man fair-and-square kör ifrån Lorenzo på samma material förtjänar man bättre än en satellitversion av fältets sämsta hoj. Skulle va kul att veta sanningen om varför han lämna. Va Rossi klar redan då? Något fishy är det med den officiella förklaringen. Varför skulle han vilja lämna Yamaha? Hoppas han lyckas ordentligt & kör ifrån både Hayden & Dovi, tillåter Ducati det??

2013 finns det ingen satellit ducati, alla är fabrikshojjar!! Fabriks teamet kan få testa delar tidigare men när det är race då är dem alla samma !
 
Henrik har ju rätt, Spies körde ifrån Lorenzo.
Spies gjorde en kanonstart och körde första varvet 0,9 sek snabbare än Lorenzo.

Andra varvet 0,3 sekunder snabbare
Tredje varvet 0,2 sekunder snabbare
Fjärde varvet 0,4 sekunder långsammare
Femte varvet 0,5 sekunder långsammare
Sjätte varvet 0,3 sekunder långsammare

På det sjunde varvet gick hans motor sönder.

Spies körde alltså de två första flygande varven snabbare än Lorenzo, sedan långsammare och efter Spies motorhaveri körde Lorenzo ett dussin varv på raken som alla var snabbare än Spies sista innan hans motor gick sönder. Man greppar verkligen efter halmstrån om man vill använda Indianapolis 2012 som exempel på att Spies har ”kört ifrån” Lorenzo.
 
2013 finns det ingen satellit ducati, alla är fabrikshojjar!! Fabriks teamet kan få testa delar tidigare men när det är race då är dem alla samma !

Och Desmosedicin var en GP-hoj med lysen... Inte en chans i världen att Ducati/Audi kommer ge Pramac en möjlighet att slå dom, oavsett va de säger utåt.
 
Spies gjorde en kanonstart och körde första varvet 0,9 sek snabbare än Lorenzo.

Andra varvet 0,3 sekunder snabbare
Tredje varvet 0,2 sekunder snabbare
Fjärde varvet 0,4 sekunder långsammare
Femte varvet 0,5 sekunder långsammare
Sjätte varvet 0,3 sekunder långsammare

På det sjunde varvet gick hans motor sönder.

Jag minns att det var tal om att motorn tagit skada av Spies krash under kvalet. Med tanke på hur enkelt Pedrosa körde förbi på rakan (två varv i rad), gissar jag att motorn successivt blev sämre under racet, vilket var orsaken till de dalande tiderna innan haveriet. Detta säger Spies i intervjuer efter racet:

“As soon as Dani passed me,” said Spies, “the bike started slowing down. I didn’t know if it was electronics or the engine or what.”

“Then the last lap the bike started slowing down severely and I didn't know what was going to happen but I knew something was going to happen and it went kaboom on the front straightaway,”

Spies var snabbare än Lorenzo under varje pass förutom kvalet (då han krashade). EDIT: Tillägg, jag gissar att detta ovanliga faktum beror på kombinationen av att Spies var på hemmamark, och att Lorenzo inte vågade pressa på banans bitvis ojämna underlag. Jag tycker att detta visar att Spies kan köra riktigt fort. Men han är inte så jämn. Sådana förare brukar kunna göra racen mer intressanta.
 
Last edited:
Spies gjorde en kanonstart och körde första varvet 0,9 sek snabbare än Lorenzo.

Andra varvet 0,3 sekunder snabbare
Tredje varvet 0,2 sekunder snabbare...

...exempel på att Spies har ”kört ifrån” Lorenzo.

Jag förenkla din text lite, du verkar missa de du själv skriver. Men menar du alltså att Spies inte körde ifrån Lorenzo? Trots de du skrev ovan?
 
2013 finns det ingen satellit ducati, alla är fabrikshojjar!! Fabriks teamet kan få testa delar tidigare men när det är race då är dem alla samma !
Här instämmer jag med Henrik. Det stämmer att alla är fabrikshojar men Hayden och Dovi kommer att få alla bra delar först och redan efter något race kommer specarna på teamens hojar att skilja.
 
Krångla inte till det med enstaka varvtider. Bara att kolla hur Spies presterade under 2012, inte direkt lysande. Så att man väljer att plocka in Rossi istället har jag full förståelse för. Jag är övertygad om att Rossi (förutsatt att han är skadefri) kommer ta bra mycke mer poäng i totalen 2013 än vad Spies gjorde 2012
 
Men menar du alltså att Spies inte körde ifrån Lorenzo?
Jag menar det jag skrev: att det är groteskt missvisande att välja ut två varv ur ett race och försöka göra detta till något generellt. Det generella får vi om vi ser till de övriga hundratals varv under säsongen som inte precis känentecknades av att Spies körde ifrån andra. Speciellt inte Lorenzo. Om man ska dela ut fabriksmaterial till förare på grundval av deras enskilt bästa prestation under föregående säsong, då skulle i stort sett alla vara berättigade.
 
Jag menar det jag skrev: att det är groteskt missvisande att välja ut två varv ur ett race och försöka göra detta till något generellt. Det generella får vi om vi ser till de övriga hundratals varv under säsongen som inte precis känentecknades av att Spies körde ifrån andra. Speciellt inte Lorenzo. Om man ska dela ut fabriksmaterial till förare på grundval av deras enskilt bästa prestation under föregående säsong, då skulle i stort sett alla vara berättigade.

Ska hur otroligt det än låter, för första gången hålla med dig :tummenupp
 
Ducati har lite i tysthet genomfört 3 dagar ganz allein på Jerez för att testa elektronikstrategi och chassikomponenter med hjälp av Iannonne/Pirro enligt bl a crash.net

En mycket bra artikel som dessutom berör R2:s tidigare postade diagram samt en kommentar angående utvecklingen finns på MotoGPmatters - fler röster för att Ducati presenterar en helt ny hoj under säsongen 2013.
 
Ducatis problem är att även om de förbättrar hojen en aning så gör Honda och Yamaha samma sak. De behöver göra något radikalt, eller rättare sagt de borde ha gjort något radikalt för längesedan, om de ska kunna närma sig konkurrenterna.
 
Ducatis problem är att även om de förbättrar hojen en aning så gör Honda och Yamaha samma sak. De behöver göra något radikalt, eller rättare sagt de borde ha gjort något radikalt för längesedan, om de ska kunna närma sig konkurrenterna.
I motsats till vad man skulle kunna tro verkar Audis köp av Ducati inte ha förändrat så mycket. För några veckor sedan sa Ducatis nya MotoGP-chef:

”We will never make a super-easy rideable bike, it will always have Ducati genes in there.”
 

Bifogat

  • sisyfos.jpg
    sisyfos.jpg
    48.2 KB · Visningar: 114
I motsats till vad man skulle kunna tro verkar Audis köp av Ducati inte ha förändrat så mycket. För några veckor sedan sa Ducatis nya MotoGP-chef:

”We will never make a super-easy rideable bike, it will always have Ducati genes in there.”

Ja, det skulle ju förstås inte vara en utmaning att vinna hela skiten genom att utveckla en hoj som är superenkel att köra! Svårkörd och med massor av sjäääääl ska det vara...
 
Ducatis problem är att även om de förbättrar hojen en aning så gör Honda och Yamaha samma sak. De behöver göra något radikalt, eller rättare sagt de borde ha gjort något radikalt för längesedan, om de ska kunna närma sig konkurrenterna.
Mmm, med förarnas kommentarer efter första testen är det väl rätt tydligt i vilken riktning dom vill se utvecklingen. Vad än man tycker i övrigt är ju Rossi, Burgess, Prezioso m fl inga duvungar så det torde väl vara tydligt att kapaciteten hos det nuvarande konceptet är fullt nyttjad. Vem vill i längden driva eller köra för ett team som frivilligt avstår från att prestera?

I motsats till vad man skulle kunna tro verkar Audis köp av Ducati inte ha förändrat så mycket. För några veckor sedan sa Ducatis nya MotoGP-chef:

”We will never make a super-easy rideable bike, it will always have Ducati genes in there.”
Kan han verkligen mena allvar? Om valet stod mellan en två sekunder per varv långsammare hoj fullproppad med Ducatigener vs en nyutvecklad, kapabel och smidig potentiell testvinnare med en för klassen mer normal konfiguration? När Audi ska skjuta in pengar, vill man göra det i ett konceptet som inte har förutsättningar att vara konkurrenskraftigt med dagens kända utveckling av regelverket?

Jag är skeptisk... Maskirovka?
 
Kan han verkligen mena allvar? Om valet stod mellan en två sekunder per varv långsammare hoj fullproppad med Ducatigener vs en nyutvecklad, kapabel och smidig potentiell testvinnare med en för klassen mer normal konfiguration? När Audi ska skjuta in pengar, vill man göra det i ett konceptet som inte har förutsättningar att vara konkurrenskraftigt med dagens kända utveckling av regelverket?

Jag är skeptisk... Maskirovka?
Håller med. Svårt att förstå hur Audi ser det motiverat att betala för att Ducati ska fortsätta i samma resultatlösa spår.

Nya MotoGP-bossen Gobmeier om MotoGP:

”The problems of every motorcycle are mostly the same.” (har Honda och Yamaha samma problem som Ducati...?!)

Om Ducatis plan:

”...a two-year project that will most likely bear fruit in 2014.” (sedan drar man sig ur MotoGP?)

och

”We don't see any reason to change an existing, very well working technology into something which is not the DNA of Ducati.”

http://www.sportrider.com/news/146_...s_gobmeier_sees_two_year_project/viewall.html
 
Last edited:
Ja, det skulle ju förstås inte vara en utmaning att vinna hela skiten genom att utveckla en hoj som är superenkel att köra! Svårkörd och med massor av sjäääääl ska det vara...
Äh, det handlar ju bara om att hitta en man som har "balls" att köra den som den skall köras. (CS) :fakta
Skulle varit kul att se hur mycket Jorge hade vågat pressa Duccen eller om Cal hade varit rätt iställer för Dovi.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top