MotoGP Pre2013 - Test

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jämför med Doohan för 20 år sedan: det nya är inte nedläggningsvinkeln, utan kroppens placering.

Bifogat

• leanangle2.jpg
    leanangle2.jpg
    57.1 KB · Visningar: 236

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Att en rookie och en kille som inte lyckats vinna titeln på 7 försök skulle vara bättre än de två Yamaha-förarna som har 9 titlar tillsammans i MotoGP kan förstås stämma men jag rankar, precis som Gustav, Hondan något högre än Yamahan. Bland annat pga växellådan som ger en bättre och stabilare acceleration än Yamahan, ett område som Yamaha jobbar på att förbättra.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kanske intressant för nån, tyvärr inte hittat större eller vanligare språk.
65921_4278222241414_469033118_n.jpg

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jämför med Doohan för 20 år sedan: det nya är inte nedläggningsvinkeln, utan kroppens placering.
Bra bild, men visst finns det en skillnad på däckets lutning att döma av Din bild (redan diskuterat i annan tråd).

Jag syftade in Däckets = motorcykelns lutningsvinkel på Din bild nedan och uppskattade även bildens vinkel mot underlaget. Det verkar som att dagens däck tillåter 3-5 grader större lutningsvinkel än gårdagens. Vilket väl stämmer hyfsat bra med den gängse uppfattningen om utvecklingen bland de något mer initierade. Även tidsdifferensen mellan epokerna är ju i praktiken måttliga, dagens ekipage - både förare och maskiner - är något mer raffinerade men utan några dramatiska skillnader.

Men att dra några avgörande slutsatser från dessa tre ögonblicksbilder är naturligtvis inte möjligt, vi får se det som en indikation...

Bifogat

• leanangle3.jpg
    leanangle3.jpg
    116.4 KB · Visningar: 157
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Har ni inte redan en tråd där ni kan "tjafsa" om lutningsvinklar nu och för 20 år sedan?

Känns otroligt frustrerande att behöva bläddra förbi flera inlägg när jag vill läsa om testerna :jisses (Inte för att jag läser vad ni skriver...)

:hördu Vart är moderatorn?

:blah

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Även tidsdifferensen mellan epokerna är ju i praktiken måttliga, dagens ekipage - både förare och maskiner – är något mer raffinerade men utan några dramatiska skillnader.
På Mugello körde man på kvalet drygt 5 sekunder fortare 2012 (RC212V) än 2001 (NSR500).

1.47,3 (Pedrosa, 2012)
1.52,6 (Rossi, 2001)

Alltså 0,35 sekunder snabbare genom varje kurva (15 st på Mugello).

Den förbättringen låter inte så imponerande i beaktande av:

• Tio års utveckling av starkare och mer lättkontrollerade motorer
• Alla elektroniska hjälpmedel som har tillkommit
• Däckens sannolika kvalitetsförbättring på tio år

Så nog kunde man förvänta sig bättre varvtider under Sepang-testet? Eller?

2.00,1 (Pedrosa, 2013)
2.04,4 (Barros, 2002)

4 sekunder
0,27 sekund per kurva
Samma marginella (?) skillnad som på Mugello.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Fast skillnaderna på Sepang verkar mycket vara större:

1.46,8 (Pedrosa, 2012)
2.04,4 (Barros, 2002)

15,6 sekunder
1 sekund per kurva

Hmm, hur hänger det ihop?

:va

Må Perra förlåta mig... - men har Du inte fel tid på Pedrosa? Stoner var väl den första under 2 min ifjol (1.59.6), enligt Wiki är Pedrosas officiella rekord fortfarande 2.00.1. Så Du ligger på ca 0.3s/kurva även där. Njae, vi talar nog om förfining nära fysikens gränser nu - Det är svårt att ta större tekniksprång med endast två hjul i backen och utan hjälpmedel som kjolar etc (som dramatiskt förändrar förutsättningarna)...

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Må Perra förlåta mig... - men har Du inte fel tid på Pedrosa? Stoner var väl den första under 2 min ifjol (1.59.6), enligt Wiki är Pedrosas officiella rekord fortfarande 2.00.1. Så Du ligger på ca 0.3s/kurva även där. Njae, vi talar nog om förfining nära fysikens gränser nu - Det är svårt att ta större tekniksprång med endast två hjul i backen och utan hjälpmedel som kjolar etc (som dramatiskt förändrar förutsättningarna)...
Visst hade du rätt. 1.46 var fel. Har rättat till det i mitt tidigare inlägg nu. Så precis som du skriver är förbättringen efter tio år ca 0,3 sekunder i varje kurva på både Mugello och Sepang.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Kanske intressant för nån, tyvärr inte hittat större eller vanligare språk.
View attachment 378644

"Il rapporto" (som i Gustavs bild är översatt till "the report") blir mer begripligt om det översätts till "the relationship", som google translate säger.

Det verkar handla om förhållandet mellan avstånden framaxel-svingaxel / bakaxel-svingaxel. Ducatin har längre ram / kortare sving.

Om Honda: "with a very short frame the rider has more control"
Om Ducati: "the frame is very long therefore rider has less control".
Vad menas? jag ser inte sambandet. Vad åsyftas med "control" i det här sammanhanget?

Angående svingaxeln så har vinkeln mellan bakhjulets tangeringspunkt med marken och svingaxeln med bakdelens "anti rise" att göra, enligt Foale. Kortare sving ger mer "anti rise".

MC Doktorn

Guest
Ja han är ju verkligen ett sanningsvittne i den frågan. :D
Klart han säger det. Yamahan började bäst men slutet av säsongen och början av denna säsongs tester visar att Hondan är något vassare än Yamahan.

Uttalandet gjordes i samband med försäsongstesterna 2012 och visade att han hade rätt i slutändan.

Försprånget Yamaha M1 byggde upp räckte för att bärga titeln, Jlo behövde inte vinna i slutet för att ta hem titeln.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Uttalandet gjordes i samband med försäsongstesterna 2012 och visade att han hade rätt i slutändan.

Försprånget Yamaha M1 byggde upp räckte för att bärga titeln, Jlo behövde inte vinna i slutet för att ta hem titeln.
I MotoGP kan man inte ha ett år gamla citat som fakta. Alla som såg säsongen 2012 såg att HRC kröp närmare och till slut förbi Yamahan som totalpaket förra året. Försäsongen 2012 är historia.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Amerikanska CRT-team som har fått wild card att starta i de amerikanska MotoGP-racen testade häromdagen på Circuit of the Americas i Texas.

Någon som tror att GPTech´s GSX-R 1000-bestyckade hoj kommer köra ifrån någon av ART-hojarna?

Bifogat

• 9c.jpg
    9c.jpg
    136.6 KB · Visningar: 128
  • 4.jpg
    4.jpg
    190.6 KB · Visningar: 120

MC Doktorn

Guest
"Il rapporto" (som i Gustavs bild är översatt till "the report") blir mer begripligt om det översätts till "the relationship", som google translate säger.

Det verkar handla om förhållandet mellan avstånden framaxel-svingaxel / bakaxel-svingaxel. Ducatin har längre ram / kortare sving.

Om Honda: "with a very short frame the rider has more control"
Om Ducati: "the frame is very long therefore rider has less control".
Vad menas? jag ser inte sambandet. Vad åsyftas med "control" i det här sammanhanget?

Angående svingaxeln så har vinkeln mellan bakhjulets tangeringspunkt med marken och svingaxeln med bakdelens "anti rise" att göra, enligt Foale. Kortare sving ger mer "anti rise".

Tvärtom tolkar jag det, GP12 har kort sving och lång ram chassie rear different 1,42 " stable bike on the Rear with a tendency to wheelie with lack of confidence on the front wheel"

MC Doktorn

Guest
I MotoGP kan man inte ha ett år gamla citat som fakta. Alla som såg säsongen 2012 såg att HRC kröp närmare och till slut förbi Yamahan som totalpaket förra året. Försäsongen 2012 är historia.

Du ifrågasatte sanningsvärdet i hans uttalande 2012 och jag förklarade att han fick rätt så då måste sanningshalten i det han sa varit hög.

Jag påstår att Rossi erbjudits ett vinnarmaterial inför 2013 eller sannolikt det bösta material där han har störst möjligheten att bli mest framgångsrik och därför kommer det bli intressant.

Varför tjafsa om det?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Du ifrågasatte sanningsvärdet i hans uttalande 2012 och jag förklarade att han fick rätt så då måste sanningshalten i det han sa varit hög.

Jag påstår att Rossi erbjudits ett vinnarmaterial inför 2013 eller sannolikt det bösta material där han har störst möjligheten att bli mest framgångsrik och därför kommer det bli intressant.

Varför tjafsa om det?
Hur menar du att han ”fick rätt”?

Att Yamahan ä bättre än Hondan därför att Lorenzo vann titeln förra året är lika sant som att Zlatan hade de bästa fotbollsskorna av alla svenska fotbollsspelare 2012.

Rossi har ”erbjudits ett vinnarmaterial”? Tja, kanske det.

Men finns det något som verkligen är objektivt sant om de kvalitativa skillnaderna mellan Yamaha och Honda? De enda som kan uttala sig om detta är ju rimligen de som har kört båda två, men ingen har väl bytt mellan Honda och Yamaha? Att stå vid sidan och säga att en GP-hoj ”är bättre” än en annan – kan man det?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping