MotoGP Silly Season 2013.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kommer mer generisk teknologi faktiskt få Honda att göra verklighet av sitt hot att överge MotoGP?

Jag ser det som ytterst osannolikt att Honda skulle lämna MotoGP för att det införs enhets ECU. Honda har helt enkelt för mycket investerat i sitt MotoGP projekt, både i prestige och dollars (yen?)...

Detta baserar jag på dom tweets, statusuppdateringar, och artiklar jag läst skrivna av folk som är insatta i hela MotoGP cirkusen och som vet bättre än mig...

Det känns ju som den samlade åsikten av alla dessa insatta är att Honda bluffar för att försöka få behålla sin egna elektronik...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag ser det som att Honda är personifierat moto gp vice versa :confused: Skulle vara allt för stor prestige förlust för Honda att lägga ner. Däremot sitter de ju ständigt på ett hyfsade förhandlingskort i o med sina satsningar.. !!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag ser det som ytterst osannolikt att Honda skulle lämna MotoGP för att det införs enhets ECU. Honda har helt enkelt för mycket investerat i sitt MotoGP projekt, både i prestige och dollars (yen?)...

Detta baserar jag på dom tweets, statusuppdateringar, och artiklar jag läst skrivna av folk som är insatta i hela MotoGP cirkusen och som vet bättre än mig...

Det känns ju som den samlade åsikten av alla dessa insatta är att Honda bluffar för att försöka få behålla sin egna elektronik...
Jo, håller med. Om det är någon tillverkare som värnar om sin position i GP-racing så är det Honda. Och det som händer nu (regler för att göra prototyp-racing billigare) kan ju knappast vara någon överraskning för Honda. De lär anpassa sig och fortsätta att ligga i topp i MotoGP. Om de verkligen hade planer på att överge GP-racing skulle de knappast lansera nyheten om en GP-replika, utan lägga allt krut på att utveckla och marknadsföra den nya CBR 1000 RR.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jo, håller med. Om det är någon tillverkare som värnar om sin position i GP-racing så är det Honda. Och det som händer nu (regler för att göra prototyp-racing billigare) kan ju knappast vara någon överraskning för Honda. De lär anpassa sig och fortsätta att ligga i topp i MotoGP. Om de verkligen hade planer på att överge GP-racing skulle de knappast lansera nyheten om en GP-replika, utan lägga allt krut på att utveckla och marknadsföra den nya CBR 1000 RR.

Precis. Frågan man kan ställa sig är hur pass mycket det stämmer att Honda använder MotoGP främst för forskning och utverkling eller som en reklampelare för sitt märke. Motomatters tar upp detta och pekar på Indonesien, som är en stor marknad där MotoGP dessutom är stort och där Honda riskerar att tappa marknadsandelar om de hoppar av.

http://www.motomatters.com/analysis/2012/09/28/2012_aragon_motogp_friday_round_up_the_p.html
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Tror vi på sikt ser MGP > CRT och SBK > SST :3freak

SBK har väl inte något speciellt svårt med att fylla upp griden?

Skulle dock vara jäkligt häftigt att se ett evenemang likt Le Mans eller andra endurance-serier där flera klasser tävlar samtidigt på samma bana. Antar att det aldrig skulle funka p.g.a. riskerna dock...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
SBK har väl inte något speciellt svårt med att fylla upp griden?
..

Tror inte riktigt du uppfattade innebörden av min syftning.

Det avsåg att materialet i MotoGP mer kommer gå mot CRT, dvs aningen billigare prylar. För att då inte ligga för nära WorldSBK kan SBK då få begränsningar i regelverket som minskar skillnader i förhållande till SST. Har inget med att fylla griden för SBK att göra men delvis för MGP är dirty-dyrt idag..
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tror att detta inte kommer påverkar speciellt mycket alls....

Man kommer garanterat göra sitt bästa för att inga tävlingar i WSBK och MotoGP kommer att krocka med varandra för att förhindra att man som tittare/besökare ska behöva välja... Sen finns det säkert massor av fördelar med gemensam marknadsföring och promotion av serierna och sporten...

Det man kanske kan se i en förlängning är en förändring i WSBK reglementet för att öka skillnaden (tydligheten mot allmänheten) mellan dom olika serierna. Som det är idag så är ju nästan WSBK också prototypracing. Man kör ju med i stort sett bara modifierade eller prototydelar på hela cykeln. Man byter/ändrar ram, sving, bakram, gaffel, fälgar, bromsskivor, bromspumpar, bromsok, tank, styrkronor, etc. Byter ut all elektronik mot i stort sett samma system so mi MotoGP, och lägger till avancerad dataloggning. Och när det gäller motorn så är det ju i stort sett bara själva motorkonfigurationen (V-twin, radfyra, osv) som är samma som den gathojen som man ska efterlikna, resten byts eller modifieras. Det är ju i princip bara silluetten av hojen som efterliknar den homologiserade hojen... Hårt generaliserat...

Sen vad som händer med CRT vet man ju inte... Från WSBK's hoj har det ju knorrats och gnytts rätt så högljutt om dom standardbaserade motorerna i CRT-klassen, och att dom minsann har rättigheterna att tävla med produktionsbaserade hojar. Men jag tror att man från MotoGP/Dorna's sida har investerat alldeles för mycket tid/pengar/prestige för att bara droppa CRT conceptet...

Vad man skulle vilja se i MotoGP är ju ett konsekvent och konstant reglemente som är detsamma mer än ett eller två år i taget. Denna ständiga förändring gör ju det omöjligt för mindre tillverkare och team att utveckla en hoj för MotoGP. Tar man längre tid än ett år på sig, så får man ju i stort sett börja om från början igen...
Jag menar, hur många ofärdiga och halvfärdiga MotoGP projekt har vi sett dom senaste åren? Hojar och tillverkare som vid ett konstant reglemente kunnat stå på gridden idag... Inmotec, BMW, KTM, MotoCzysz, Suter, Norton, Suzuki, Kawasaki, etc... Alla har övergetts på grund av dom skenande kostnaderna för att försöka hålla jämna steg med reglementet.

Ett konstant reglemente skulle också öka möjligheten för små team att köpa loss och sälja begagnade hojar som antingen kan köras rakt av som dom är, eller med lite utveckling och modifiering kan förbättras och kanske kunna hålla sig "mid-pack" även fast dom har ett par säsonger på nacken...

Tror att vi hade haft fler MotoGP hojar (och tillverkare) på gridden idag om reglementet varit detsamma i 7-8 år, än vad man åstadkommit med den här "konstgjorda andningen" för att försöka rädda mästerskapet.. Den som kallas CRT..

Bara mina "5 cent" som man brukar säga...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad man skulle vilja se i MotoGP är ju ett konsekvent och konstant reglemente som är detsamma mer än ett eller två år i taget. Denna ständiga förändring gör ju det omöjligt för mindre tillverkare och team att utveckla en hoj för MotoGP. Tar man längre tid än ett år på sig, så får man ju i stort sett börja om från början igen...
Frågan är om inte MSMA (tillverkarna) har varit väl medvetna om detta och genom att gång på gång ändra i reglementet hållit andra tillverkare utanför klassen?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Frågan är om inte MSMA (tillverkarna) har varit väl medvetna om detta och genom att gång på gång ändra i reglementet hållit andra tillverkare utanför klassen?

Ja, kanske... Men jag har ju svårt att se att tillverkare som Inmotec, MotoCzysz, Suter, mfl. på riktigt skulle kunna vara med och hota Honda och Yamaha... Och vad har dom att vinna på att ha 15 hojar på gridden istället för 30?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja, kanske... Men jag har ju svårt att se att tillverkare som Inmotec, MotoCzysz, Suter, mfl. på riktigt skulle kunna vara med och hota Honda och Yamaha... Och vad har dom att vinna på att ha 15 hojar på gridden istället för 30?
Jag tänkte mer på de större konkurrenterna, som BMW och Aprilia. De har ju lyckats få bort Suzuki och Kawasaki iom de ökade kostnaderna.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jaa... Man behöver ju inte ha foliehatt på sig för att komma på det sambandet i alla fall....
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
"Aspar MotoGP have confirmed they will keep Aleix Espargaro and Randy de Puniet for 2013"
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
"Aspar MotoGP have confirmed they will keep Aleix Espargaro and Randy de Puniet for 2013"
Eller som Bike Sport News uttryckte det:

"Randy De Puniet and Aleix Espargaro will both remain with with the Power Electronics Aspar MotoGP CRT teams for 2013.

The pair have topped pretty much every session and race so far this year on the pretty-much factory Aprilia ART, so it was a no brainer for team owner Jorge Martinez to get their signatures for another year. More importantly, it means Lauren Vickers will be on telly for further season..." :D

http://www.bikesportnews.com/news-d...o-remain-with-Aspar-in-MotoGP-CRT&newsid=8169
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top