MotoGP Silly Season 2013.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Gode Abraham som tyvärr hos den breda massan möjligen mest blir ihågkommen för "kedjan fadäsen"

http://www.youtube.com/watch?v=y8eLtQdfVrY&feature=related

Haha, då hade han ändå tur.
Jag ryckte kedjan en gång i starten på Anderstorp när jag tryckte in tvåan.
Den slog som en piska över axeln och märkena finns fortfarande kvar på skinnstället ...
Då tyckte man iofs att det var bra att det tog axeln istället för att bunta ihop sig och spräcka blocket vid utgående drev ... :tungan

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Electronics giant Magneti Marelli has finalised a deal to offer all teams in MotoGP the opportunity to use its latest ECU from 2013.

The Italian company has completed a four-year agreement with MotoGP's commercial rights holders Dorna.

The news will come as a huge boost for the Claiming Rules Teams, with electronics proving a major source of weakness for many CRT riders this season.

Magneti Marelli will make its highest specification electronic control system available to all competitors, backed up by a permanent team of technicians at each tack.

A research and development centre will also be set up at the company's headquarters in Bologna specifically to enhance its MotoGP commitments over the next four years.

Carmelo Ezpeleta, Dorna CEO, said the deal represents a “major step” forward in the blue riband championship.

“I cannot hide the fact that I am very happy with this new co-operation with Magneti Marelli,” he said.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Electronics giant Magneti Marelli has finalised a deal to offer all teams in MotoGP the opportunity to use its latest ECU from 2013.
Steg 1 i Dornas plan på en enhets-ECU?

Någon får väl väcka Edwards och säga att det kanske funkar trots olika motorkonfigurationer...

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Vad blir positivt / negativt med enhets ECU? Hur skulle det påverka MotoGP tror ni?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vad blir positivt / negativt med enhets ECU? Hur skulle det påverka MotoGP tror ni?
Det beror nog lite på hur pass mycket de kommer att kunna göra själva med programmen i ECU:n. Förhoppningsvis blir alla hjälpmedel mindre avancerade och vi får bättre racing men vi får nog vänta och se.

Hur som helst blir det en klar fördel för alla utom fabriksteamen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det beror nog lite på hur pass mycket de kommer att kunna göra själva med programmen i ECU:n. Förhoppningsvis blir alla hjälpmedel mindre avancerade och vi får bättre racing men vi får nog vänta och se.

Hur som helst blir det en klar fördel för alla utom fabriksteamen.

Vore trevligt om det fick CRT'erna att krypa närmare.
Då kanske de (nästan) får ett existensberättigande. :)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fast frågan var ju ”Hur skulle det påverka MotoGP tror ni?”.

Men SUCK! Du klipper halva hans inlägg och klagar på att han inte besvarar en fråga. En fråga i en tråd som denna leder allt som oftast till en diskussion snarare än konkreta svar.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Efter att ha läst på lite mer tror jag att det kommer att ha en ganska stor inverkan på racingen. Ducati sägs vara villiga att gå över till en enhets-ECU, Yamaha vill bara att man byter hårdvaran (de använder Magnetti Marelli idag) och Honda är helt emot. Honda motiverar sitt motstånd med att de använder MotoGP som utvecklingsplattform för sina gatcyklar men personligen tror jag att de vill behålla sitt försprång inom elektroniken i just MotoGP gentemot teamen med mindre pengar.

Den nya hårdvaran (ECU, sensorer, kablar...) kommer att vara gratis vilket är en stor fördel för teamen med mindre pengar (läs CRT). Magnetti Marelli kommer att skapa en egen avdelning bara för MotoGP och ha folk på plats på racen. Om jag förstod rätt kommer teamen att kunna lägga in sina egna motormappar men de får inte pilla på traction control osv.

Det som gör det hela intressant är att enhets-ECU:n är frivillig 2013 men kan komma att bli standard 2014. Hade jag varit chef för tex Yamaha hade jag låtit Tech 3 köra med enhets-ECU:n nästa år för att få så mycket testtid som möjligt. Men jag är ju ingen chef...

Om det stämmer att de elektroniska hjälpmedlen kommer att vara färre/enklare tror jag att det kan jämna ut startfältet rejält vilket borde leda till tätare racing även om vi kommer att se samma toppförare som vanligt.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Efter att ha läst på lite mer tror jag att det kommer att ha en ganska stor inverkan på racingen. Ducati sägs vara villiga att gå över till en enhets-ECU, Yamaha vill bara att man byter hårdvaran (de använder Magnetti Marelli idag) och Honda är helt emot. Honda motiverar sitt motstånd med att de använder MotoGP som utvecklingsplattform för sina gatcyklar men personligen tror jag att de vill behålla sitt försprång inom elektroniken i just MotoGP gentemot teamen med mindre pengar.

Den nya hårdvaran (ECU, sensorer, kablar...) kommer att vara gratis vilket är en stor fördel för teamen med mindre pengar (läs CRT). Magnetti Marelli kommer att skapa en egen avdelning bara för MotoGP och ha folk på plats på racen. Om jag förstod rätt kommer teamen att kunna lägga in sina egna motormappar men de får inte pilla på traction control osv.

Det som gör det hela intressant är att enhets-ECU:n är frivillig 2013 men kan komma att bli standard 2014. Hade jag varit chef för tex Yamaha hade jag låtit Tech 3 köra med enhets-ECU:n nästa år för att få så mycket testtid som möjligt. Men jag är ju ingen chef...

Om det stämmer att de elektroniska hjälpmedlen kommer att vara färre/enklare tror jag att det kan jämna ut startfältet rejält vilket borde leda till tätare racing även om vi kommer att se samma toppförare som vanligt.
Trodde du skulle ägna informationen lite kognitiv bearbetning och berätta något om framtiden som inte är fullständigt självklart. Det är klart att enklare elektronik ”jämnar ut” konkurrensen och att detta i sin tur troligen skapar ”tätare racing”. Men frågan är ju vilka konsekvenerna av detta blir. Kommer mer generisk teknologi faktiskt få Honda att göra verklighet av sitt hot att överge MotoGP? Hur skulle det påverka publiken, förarna och de andra tillverkarna i fråga om motivation och beteende? Skulle enskilda förare (och i så fall vilka och varför dessa) påverkas negativt/positivt av utvecklingen?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Trodde du skulle ägna informationen lite kognitiv bearbetning och berätta något om framtiden som inte är fullständigt självklart. Det är klart att enklare elektronik ”jämnar ut” konkurrensen och att detta i sin tur troligen skapar ”tätare racing”. Men frågan är ju vilka konsekvenerna av detta blir. Kommer mer generisk teknologi faktiskt få Honda att göra verklighet av sitt hot att överge MotoGP? Hur skulle det påverka publiken, förarna och de andra tillverkarna i fråga om motivation och beteende? Skulle enskilda förare (och i så fall vilka och varför dessa) påverkas negativt/positivt av utvecklingen?
Varför ägnar du dig inte åt lite "kognitiv bearbetning" och ger svar, eller åtminstone förslag på svar, på frågorna istället för att ställa dem och sedan ägna dig åt att försöka förlöjliga de som inte svarar på dem i nivå med ditt enligt dig strålande intellekt? Ställa frågorna är den enkla biten och du använder dig flitigt av det här på SH.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Varför ägnar du dig inte åt lite "kognitiv bearbetning" och ger svar...
Därför att jag inte har gjort anspråk på att kunna ge några svar i ämnet. Till skillnad från vissa andra.

Kunskapandet i det här forumet ligger ofta på en beklämmande låg nivå. Somliga besitter faktiskt både genuin kunskap och aktuell information, och är generösa nog att dela med sig av detta. Jättekul och intressant!

:)

Men de är sannerligen inte många. Ska man inte kunna räkna med att läsa något välskrivet, välgenomtänkt och kreativt därför att detta är ett forum om motorcyklar? Är det i sig något som gör att kunskaps- och argumentationsnivån måste ligga på en avsevärt lägre nivå än på forum som handlar om båtar, datorer eller trädgårdsarbete? Jag vill tro att det finns människor som kan skriva intressant och reflekterande om motorcyklar. På sporthoj.com är det mycket troligare att någon blir bannad för att kritisera den låga nivån på ett inlägg, än för att kalla någon för ”bögjävel”.

Ställa frågorna är den enkla biten...
Jaså? Att problemformulera och ställa hypoteser är enligt min erfarenhet ett minst lika svårt och viktigt arbete för att kunna nå ny kunskap som att ge sig ut i verkligheten och ta reda på svaren.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Därför att jag inte har gjort anspråk på att kunna ge några svar i ämnet. Till skillnad från vissa andra.
Men du gör ofta anspråk på att kunna säga vilka som har rätt eller fel i sina svar även om du inte besitter mer kunskap än andra, i många fall uppenbarligen även mindre kunskap än de som svarar.

Kunskapandet i det här forumet ligger ofta på en beklämmande låg nivå. Somliga besitter faktiskt både genuin kunskap och aktuell information, och är generösa nog att dela med sig av detta. Jättekul och intressant!

:)

Men de är sannerligen inte många. Ska man inte kunna räkna med att läsa något välskrivet, välgenomtänkt och kreativt därför att detta är ett forum om motorcyklar? Är det i sig något som gör att kunskaps- och argumentationsnivån måste ligga på en avsevärt lägre nivå än på forum som handlar om båtar, datorer eller trädgårdsarbete? Jag vill tro att det finns människor som kan skriva intressant och reflekterande om motorcyklar. På sporthoj.com är det mycket troligare att någon blir bannad för att kritisera den låga nivån på ett inlägg, än för att kalla någon för ”bögjävel”.
Att kunna skriva välformulerade inlägg och argumentera väl hjälper inte dina argument om de är felaktiga eller okunniga. Det ser mer övertygande ut och framstår som påläst men innehållet blir inte mer korrekt. Jag skulle kunna gå så långt som att påstå att du gillar att skriva inlägg för att förlöjliga andra medlemmar enbart för att polera ditt ego. Förvisso välformulerat men likväl är målet inte att föra en saklig och intressant debatt utan att förminska andra medlemmar.

Jaså? Att problemformulera och ställa hypoteser är enligt min erfarenhet ett minst lika svårt och viktigt arbete för att kunna nå ny kunskap som att ge sig ut i verkligheten och ta reda på svaren.
Visst måste en genomtänkt frågeställning till för att man ska få ett bra svar men ställer man frågorna, och dessutom inte säger sig ha kunskap nog att ge svaren, bör man visa de som svarar lite respekt och svara dem på ett trevligt sätt. Tycker jag.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Därför att jag inte har gjort anspråk på att kunna ge några svar i ämnet. Till skillnad från vissa andra. Kunskapandet i det här forumet ligger ofta på en beklämmande låg nivå.
Jag håller inte med om att kunskapsnivån skulle vara lägre här än på något annat forum, men hellre det än Von Oben-typer som du.

Rid i väg på din höga häst till ett annat forum om det nu är så hemskt här :tummenupp

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hitta tyvärr ingen moto2 silly! Fast fånga lite på twitter, Viñales går till moto2 först 2014!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC