MotoGP - Silly season 2014.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Spies ser tydligen inte ut att tävla mer i år – och skulle kunna hamna i WSBK på en fabriks-Panigale 2014. Vad tror ni om det? Teamkompis med Hayden? All american team.

”Italian reports suggest that Ducati may be considering running just three factory bikes in 2014...meaning that Spies would be racing a different series, or a non-factory bike, presumably.”

www.superbikeplanet.com
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag låter mina bristande kunskaper i ämnet tala. Men vad är det egentligen som gör Moto2 till den bästa "pedigreen" för MotoGP? Hastigheter och effekt borde ju ligga närmre för WSBK? Är det chassi, bromsar, däck och banor som gör skillnaden? Någon insatt, snälla ge mig en överskådlig förklaring :) Och när vi ändå är inne på saker som jag inte vet, varför försvann Yamaha från WSBK efter det att Spies vunnit på en?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Enkelt: bättre förare än i Superbike-VM. Och prototypchassin som i MotoGP.

Nja skulle nog till och med säga att de som tar med sig mest deg in i ett moto3 moto2 team har kommit en bra bit på vägen. Ser inte att moto3 och moto2 teamen driver en social verksamhet där bästa killen med talang får köra oavsett ekonomi. No cash no flash gäller väl där som överallt annars!!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo det visste jag, men det svarade inte riktigt på min fråga.
Mmm, men prototypchassina går att variera betydligt mer, och i en så stenhård konkurrens som råder i Moto2 (enhetsmotorer, ingen TC) så blir det väldigt avgörande hur väl föraren och teamet lyckas nyttja chassits möjligheter för att skapa sig en liten, racevinnande fördel.

Det fostrar förmodligen förare med förmåga att köra på topp och med absolut fokus under varenda tävling under säsongen. Utan någon fördel som vassare elektronik, skräddarsydda däck eller mer effekt kan ge vill det till att alla de små detaljerna sitter där de ska.

Tror jag :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Hmm, så det är helt enkelt så att talangpoolen i Moto2 är så mycket mer potent än vad den är i WSBK? Ändå rätt märkligt när man tänker på en kille som Jonathan Rea som wildcardade in två 7:e-platser för Repsol Honda förra året. Det är ju samma eller bättre än vad en kille som Bradley Smith lyckas åstadkomma i år?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hmm, så det är helt enkelt så att talangpoolen i Moto2 är så mycket mer potent än vad den är i WSBK? Ändå rätt märkligt när man tänker på en kille som Jonathan Rea som wildcardade in två 7:e-platser för Repsol Honda förra året. Det är ju samma eller bättre än vad en kille som Bradley Smith lyckas åstadkomma i år?

Va det inte typ en 7e och en 8e plats? Helt okej tycker jag även om inte Stoner va med. Att Moto2 förarna skulle vara mycket bättre än WSBK förarna köper jag inte
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rea gjorde det bra från WSBK men Marquez från Moto2, också på Repsol, gör det ännu bättre. :)

Och ja, Marquez är unik.
Men killar som EsP, Ianonne (på riktig hoj), Redding osv hade nog gjort bättre än 7-8'a på Repsol.

Så det känns som Moto2 killar är "up and coming" medans WSBK nog är lite "retirement".

Mina 2 amatör-cent... :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det skulle ju vara jävligt kul om han kom tillbaka på duccen och vann. ;) Skulle liksom cementera att han är en gudabenådad förare på två hjul.
Det går jag med på - fast i övrigt förblir han den supertönt han alltid varit!

(Tönt är egentligen ett för högt 'betyg' på Stoner, det gamla västgötska uttrycket flane beskriver hans personlighet bättre.)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går jag med på - fast i övrigt förblir han den supertönt han alltid varit!

(Tönt är egentligen ett för högt 'betyg' på Stoner, det gamla västgötska uttrycket flane beskriver hans personlighet bättre.)

Haha, ja, det är ju fullt möjligt. ;) Hans personlighet är ju kanske inte lika strålande som hans förmåga att fara fram som en total dåre på två hjul.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om Aleix Espargaro slutar som bästa CRT och vill lämna teamet så har Aspar skrivit en klausul att han måste köpa sig ur teamet för 600.000 euro.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top