MotoGP - Silly season 2014.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är det som gör att kawa kan modifiera chassit mer än andra utan att trilla utanför reglementet?

Stötdämparlänkagets placering ger större frihet att laborera med chassistyvhet, dels i själva stötdämparinfästningen, dels i svingarmen. Jämför foton (gärna tagna rakt från sidan) på Superbiken och Superstockern så ser du dessutom lite andra skillnader.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Intressant!Tur då att inte Kawasaki dragit från de övriga, tvärtom är ju tabelltoppen onekligen jämn och spännande. WSBK har ju till och med den goda smaken att köra på Istanbul Park, så om ett dygn får vi återigen se/njuta underbara högfarts högern. Nu när ändå (MGP tråden ballat ur) såg jag på en Italiensk sida att Marco Melandri är bland de dyraste i ligan med € 800.000 / år hos BMW vilket borde vara en lukrativt triggande summa att ta sikte på för de bästa av förare som "kört fast" i MGP eller de bästa i Moto2 som inte "naturligt" får ett MGP kontrakt men i WSBK en chans att ta en titel!
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Med risk för att vara lite petig...
MÅSTE vara petig här annars korsfäster de googlekunniga dig!


...kanske intresset för den slumrande serien kan öka.
WSB har tyvärr blivit ett ställe där mindre talangfulla förare och de som inte längre får kontrakt inom GP kan avsluta sina karriärer på ett värdigt sätt.
Och ändå bjuder WSBK under senare år på bättre racing än MotoGP!
British Superbike är ännu bättre.


Nej, Panigalen verkar inte vara så het för tillfället men de dras väl med restriktioner beroende på den större cylindervolymen?
Är väl 'ramlös' också som MGP-hojen var och det konceptet verkar tyvärr ingen kunna hantera ännu.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och ändå bjuder WSBK under senare år på bättre racing än MotoGP!
British Superbike är ännu bättre.
Det tror jag beror på elektroniken i MotoGP och att förarna är så extremt duktiga.

Tyvärr så verkar många "racingentusiaster" få ut mer av att se Lorenzo lägga varv efter varv inom ett par tiondelar än att se halvgalna satsningar i BSB där det får bära eller brista.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man kan ju uppskatta en massa olika saker inom racing? Jag tycker om att se på GP, WSBK, BSB, AMA och SM.
Det som inte går att trolla bort är det faktum att GP har de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna. Det blir liksom inte mer betydelsefullt än så oavsett om det är tätare racing i en enhetsserie i valfritt land. GP är den mest intressanta serien och MotoGP är den tyngsta klassen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Man kan ju uppskatta en massa olika saker inom racing? Jag tycker om att se på GP, WSBK, BSB, AMA och SM. Det som inte går att trolla bort är det faktum att GP har de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna. Det blir liksom inte mer betydelsefullt än så oavsett om det är tätare racing i en enhetsserie i valfritt land. GP är den mest intressanta serien och MotoGP är den tyngsta klassen.
Håller med till 100% men jag räknar inte in dig bland de renläriga "racingentusiasterna" :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Man kan ju uppskatta en massa olika saker inom racing? Jag tycker om att se på GP, WSBK, BSB, AMA och SM.
Det som inte går att trolla bort är det faktum att GP har de snabbaste förarna på de snabbaste hojarna. Det blir liksom inte mer betydelsefullt än så oavsett om det är tätare racing i en enhetsserie i valfritt land. GP är den mest intressanta serien och MotoGP är den tyngsta klassen.
Ser pliktskyldigast alla GP direkt - mest just för att de klasserna ska vara tävling mellan de bästa förarna på de absolut bästa hojarna.

Det är dock svårt att upprätthålla tron på att hojarna nu är det bästa världens mc-konstruktörer kan prestera för att fortast möjligt åka 12 mil på asfaltbana, reglementet styr alltför tydligt emot att allt ska likna gathojar.
Enhetsmotorer är en absurditet i prototypracing, alla måste trimmas NER till samma effekt som den absolut SÄMSTA motorn levererar.
Ingetdera är bra recept om man vill att racing ska vara ett verktyg för utveckling av ny eller förbättrad teknik.

Ett friare reglemente krävs för att prototypracingen inte ska försvinna helt!
På köpet får man då också att MotoGP mindre ofta liknar en urtråkig SMC-utflykt.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ser pliktskyldigast alla GP direkt - mest just för att de klasserna ska vara tävling mellan de bästa förarna på de absolut bästa hojarna.

Det är dock svårt att upprätthålla tron på att hojarna nu är det bästa världens mc-konstruktörer kan prestera för att fortast möjligt åka 12 mil på asfaltbana, reglementet styr alltför tydligt emot att allt ska likna gathojar.
Enhetsmotorer är en absurditet i prototypracing, alla måste trimmas NER till samma effekt som den absolut SÄMSTA motorn levererar.
Ingetdera är bra recept om man vill att racing ska vara ett verktyg för utveckling av ny eller förbättrad teknik.

Ett friare reglemente krävs för att prototypracingen inte ska försvinna helt!
På köpet får man då också att MotoGP mindre ofta liknar en urtråkig SMC-utflykt.
Finns nog ingen som inte håller med dig där.. Problemet är väl som vanligt med att släppa iväg allt fritt en allt för dyr affär för de team som väljer/har råd att vara kvar där risken blir att serien till slut självdör på grund av tokhöga tillverkningskostnader. Ett startfällt med 8-10 hojar är heller ingen bra produkt/affär rent publikt även om reglementet är hur mer fritt som helst än dagens.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är väl 'ramlös' också som MGP-hojen var och det konceptet verkar tyvärr ingen kunna hantera ännu.

Panigalen har inga problem när det gäller väghållning, det är effekten.

Ducatis gp racer har problem med väghållningen, men inga alls problem med effekten. Där matchar den tom Hondan väldigt bra. Händer inte sällan att duccarna är med i topp tre högsta farter på race/kval.

Båda är "ramlösa", att förenkla problemet som du, journalisterna och alla andra förutom ingenjörerna gör är fel. Det är antagligen en massa andra faktorer som spelar roll. Hur kommer det sig att panigalen är så grym i kurvorna i superstock, och även snabbare i de kurviga partierna i wsbk än övriga hojar?

Dock tror jag fortfarande att tex Casey Stoner hade lätt kunnat hota topp tre om han hade kört Ducati idag.

Ge Ducatin till Marquez också, samma visa där.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
...

Ge Ducatin till Marquez också, samma visa där.

Backa ett år, då låg MM och fightades med Iannone från gång till annan. MM är jämnare men Iannone lyckades då och då vilket jag iaf drar slutsatsen att han kan vara snabb. O nu är han sekunder efter... Personligen tror inte MM hade presterat på duccen. Tror dock flertalet hade preserat bra på hondan.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Backa ett år, då låg MM och fightades med Iannone från gång till annan. MM är jämnare men Iannone lyckades då och då vilket jag iaf drar slutsatsen att han kan vara snabb. O nu är han sekunder efter... Personligen tror inte MM hade presterat på duccen. Tror dock flertalet hade preserat bra på hondan.

Jo det är sant, förvisso.

Dock är skillnaderna inte så stora när det gäller tex Rossi. Men det är min egna uppfattning som givetvis kan vara fel :p
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top