MotoGP - Tester 800cc - Motegi 2006

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
VRM Roffe skrev:
2494282 JAAAAA Vilken snubbe :=)

Jag har videon sen många år tillbaka och det är kul att visa dom polare som inte har sett den
:tummenupp
Antar att du har boken skriven av Tim Hanna också? Tjcok och härlig. Bra läsning under vintermånaderna.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Gustav O skrev:
2494289 Antar att du har boken skriven av Tim Hanna också? Tjcok och härlig. Bra läsning under vintermånaderna.

Nej tyvärr...
Kanske ett bra Julklappstipps att önska sig av lilla gumman då :tummenupp
Eller man kanske ska skriva till:tomten :hihi

R:tummenupp
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Neutral skrev:
2494302 Helt sjukt vilka likheter mellan honom och Burt Munro.

Ja visst är det slående hur lika inställningen är..
Jag tror inte det är bara slumpen..det måste vara nått mer som styr viljan att skjuta åt sidan andras mentala spärrar, och bara fokusera sig på sina egna drömmar och mål..
Beundransvärt
En stor eloge till dessa pionjärer:tummenupp
Roffe
 

Dr.Bike

Guest
Som jag sa tidigare, ful eller ej, Hondas hugger är inte designad av en slump. Den har givetvis en funktion.
Eller två möjligen. ;)
Skydd och Aerodynamik.

Snart kopierad av alla.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Gustav O skrev:
2494232 Visst men med tanke på hur mycket pengar man kastade på sin Superbike VM satsning var resultatet tämligen skralt.

Dom vann första året med en ny modell 2000? Sedan igen 2002, är det dåligt?

1988-2005 Honda 5st, Kawa 1st, Suzuki 1st och Ducati 11st på grund av sitt samarbete med arangören?

OT:
Måste tillägga Suzuka 8 timmars som prioriteras högt:
Honda 21/29 vinster..

2006 778 Shin'Ichi ITOH (JAP) / Takeshi TSUJIMURA (JAP) Honda CBR1000RRW
2005 7 Tohru UKAWA (JAP) / Ryuichi KIYONARI (JAP) Honda CBR1000RRW
2004 7 Tohru UKAWA (JAP) / Hitoyasu IZUTSU (JAP) Honda CBR1000RRW
2003 71 Yukio NUKUMI (JAP) / Manabu KAMADA (JAP) Honda VTR1000SPW
2002 11 Daijiro KATO (JAP) / Colin EDWARDS (USA) Honda VTR1000SPW
2001 11 Valentino ROSSI (ITA) / Colin EDWARDS (USA) / Manabu KAMADA (JAP) Honda VTR1000SPW
2000 4 Tohru UKAWA (JAP) / Daijiro KATO (JAP) Honda VTR1000SPW
1999 4 Tadayuki OKADA (JAP) / Alex BARROS (BRA) Honda RC45
1998 33 Shinichi ITOH (JAP) / Tohru UKAWA (JAP) Honda RC45
1997 33 Shinichi ITOH (JAP) / Tohru UKAWA (JAP) Honda RC45
1996 45 Colin EDWARDS (USA) / Noriyuki HAGA (JAP) Yamaha YZF750
1995 11 Aaron SLIGHT (NZL) / Tadayuki OKADA (JAP) Honda RC45
1994 11 Doug POLEN (USA) / Aaron SLIGHT (NZL) Honda RC45
1993 1 Scott RUSSELL (USA) / Aaron SLIGHT (NZL) Kawasaki ZXR-7
1992 11 Wayne GARDNER (AUS) / Daryl BEATTIE (AUS) Honda RVF750
1991 11 Wayne GARDNER (AUS) / Mick DOOHAN (AUS) Honda RVF750
1990 21 Tadahiko TAIRA (JAP) / Eddie LAWSON (USA) Yamaha YZF750
1989 2 Dominique SARRON (FRA) / Alex VIEIRA (FRA) Honda RVF750
1988 3 Kevin MAGEE (AUS) / Wayne RAINEY (USA) Yamaha YZF750
1987 21 Martin WIMMER (GER) / Kevin MAGEE (AUS) Yamaha YZF750
1986 4 Wayne GARDNER (AUS) / Dominique SARRON (FRA) Honda RVF750
1985 3 Wayne GARDNER (AUS) / Masaki TOKUNO (JAP) Honda RVF750
1984 1 Mike BALDWIN (USA) / Fred MERKEL (USA) Honda RS750R
1983 6 Herve MOINEAU (FRA) / Richard HUBIN (FRA) Suzuki GS1000R
1982 27 Shigeo IIJIMA (JAP) / Shinji HAGIWARA (JAP) Honda CB900F
1981 1 Mike BALDWIN (USA) / David ALDANA (USA) Honda RS1000
1980 12 Wes COOLEY (USA) / Graeme CROSBY (NZL) Suzuki GS1000
1979 6 Tony HATTON (AUS) / Michael COLE (AUS) Honda CB900
1978 2 Wes COOLEY (USA) / Mike BALDWIN (USA) Suzuki GS1000
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
VRM Roffe skrev:
2494254 För dom som kan sin historia eller har bar glömt bort lite grand så kan jag friska upp minnet när det gäller design.....
John Britten byggde en helt överlägsen båge i ett lite skjul "Down under" med helt egna inovativa ideér där en av dom stora lösningarna var vindsläppet i området kring bakhjulet.
Ser ut som Japanerna har kollat på gamla filmer igen........:hihi

En motorcykel långt före sin tid..
Vila i frid John Du saknas här på Jorden..
Roffe
Ett roterande, cylinderformat föremål som utsätts för fartvind utvecklar en kraft vinkelrätt mot vindriktningen, i rotationsriktningen. Det har testats och befunnits icke tjänligt på "segel"fartyg, pga att det uppstår vibrationer i den roterande masten. Men vem vet, kanske kan man dra nytta av effekten i ett MC-hjul :tomten
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
VRM Roffe skrev:
2494254 För dom som kan sin historia eller har bar glömt bort lite grand så kan jag friska upp minnet när det gäller design.....
John Britten byggde en helt överlägsen båge i ett lite skjul "Down under" med helt egna inovativa ideér där en av dom stora lösningarna var vindsläppet i området kring bakhjulet.
Ser ut som Japanerna har kollat på gamla filmer igen........:hihi

En motorcykel långt före sin tid..
Vila i frid John Du saknas här på Jorden..
Roffe
Jag kan Britten historian ja, filmen går tämligen dagligen i garaget och Felicity Price boken står på finhyllan hemma
BrittanFrontCover.jpg

Är vän med John Shand från Britten teamet sedan några år nu och han berättar ofta om andra projekt (motorer) som Britten inte hann klart med innan sin död.
Dessutom när Shand va nere i NZ i våras fick jag en "unobtaniable piece" från Britten gamla lokal,,, :) :)

Hade Britten inte gått bort så iaf min övertygelse att mc-världen hade sett annorlunda ut och att det hade funnits ett BrittenMotoGp team.
Britten är min största inspiration till mitt projekt och val av utbildning,
en übergud helt enkelt.

Bingo skrev:
2494499 Ett roterande, cylinderformat föremål som utsätts för fartvind utvecklar en kraft vinkelrätt mot vindriktningen, i rotationsriktningen. Det har testats och befunnits icke tjänligt på "segel"fartyg, pga att det uppstår vibrationer i den roterande masten. Men vem vet, kanske kan man dra nytta av effekten i ett MC-hjul :tomten
kallad Coanda effekten..
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Bingo skrev:
2494499 Ett roterande, cylinderformat föremål som utsätts för fartvind utvecklar en kraft vinkelrätt mot vindriktningen, i rotationsriktningen. Det har testats och befunnits icke tjänligt på "segel"fartyg, pga att det uppstår vibrationer i den roterande masten. Men vem vet, kanske kan man dra nytta av effekten i ett MC-hjul :tomten

Vart vill du komma?:va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mr. Dante skrev:
2494444 Dom vann första året med en ny modell 2000? Sedan igen 2002, är det dåligt?

1988-2005 Honda 5st, Kawa 1st, Suzuki 1st och Ducati 11st på grund av sitt samarbete med arangören?
Med tanke på insatsen var utfallet dåligt. Dessutom undrar jag hur SP1/2 var förfördelad jämfört med Duccen?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

böle

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
på landet
Hoj
blå
Förfördelad?

Gustav O skrev:
2494593 Med tanke på insatsen var utfallet dåligt. Dessutom undrar jag hur SP1/2 var förfördelad jämfört med Duccen?

Nu får du förklara dig vad du menar, eller tog det slut på argument.

Nu kom jag på vad du menade Edwards hade ju batteri och startmotor på sin sp1,sp2.:)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
böle skrev:
2494709 Nu får du förklara dig vad du menar, eller tog det slut på argument.

Nu kom jag på vad du menade Edwards hade ju batteri och startmotor på sin sp1,sp2.:)
VAd syftar du på?
Jag vände mig mot Mr Dantes argument att Ducati tagit alla sina titlar med hjälp av de FSG när reglementet är lika för alla. Honda försökte ju med SP1/SP2 men Ducatin var likväl minst lika bra om inte bättre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gustav O skrev:
2495037 VAd syftar du på?
Jag vände mig mot Mr Dantes argument att Ducati tagit alla sina titlar med hjälp av de FSG när reglementet är lika för alla. Honda försökte ju med SP1/SP2 men Ducatin var likväl minst lika bra om inte bättre.

Vi skall vara tacksamma för att honda satsade på SP1/2 för annars hade aldrig standardursäkten "Electrical problems" uppkommit.
Vi minns väl alla när Honda skyllde på electrical problems när Edwards bröt i ett stort moln av oljerök, i själva verket var det väl stakarna som gick av.....
 

sandstream

Guest
PMR skrev:
2494083 Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.
Vad skönt med lite fakta i ämnet.
Då kanske vissa kan släppa tanken på att utformningen är till för att skydda tanken (i aluminium) :hihi
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
PMR skrev:
2494083 Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.

Vad har du för massa på stenen då?

Att huggern skulle skydda tanken mot stenskott tror jag inte riktigt på heller. Tyckte bara att det inte verkade omöjligt att en sten skulle kunna slungas loss från däcket framåt. :)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
PacMan skrev:
2497334 Vad har du för massa på stenen då?

Att huggern skulle skydda tanken mot stenskott tror jag inte riktigt på heller. Tyckte bara att det inte verkade omöjligt att en sten skulle kunna slungas loss från däcket framåt. :)

Vi kan väl räkna på en sten som är 1 kubikcentimeter vilket väger ca 2,8 gram.
Det är en lättare stensort men ganska vanligt förekommande.......
:tummenupp
Roffe
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2496488 Vad skönt med lite fakta i ämnet.
Då kanske vissa kan släppa tanken på att utformningen är till för att skydda tanken (i aluminium) :hihi
Fakta i ämmet? Någon har sagt att dumhetens värsta fiende är verkligheten. Det tycker jag går att applicera i den här diskussionen om tänkbara funktioner för den s.k. huggern på Hondas nya V4-prototyp. Alla som har bekantat sig med verkligheten på asfaltsbanor och med tävlingsmotorcyklar vet hur lätt saker går sönder och vilka ödesdigra och oförutsedda konsekvenser det kan få. Investerar man miljarder i detta har man goda skäl att ta det säkra före det osäkra. Mitt tips är därför att Honda har driftsäkerhet som främsta motiv när man monterar ett enormt stänkskydd runt bakdäcket. Aerodynamik är troligen av underordnad betydelse på en 145-kilos motorcykel med 250 hk som ska köras på banor med mindre än 800 meter långa raksträckor.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2498267 Fakta i ämmet? Någon har sagt att dumhetens värsta fiende är verkligheten. Det tycker jag går att applicera i den här diskussionen om tänkbara funktioner för den s.k. huggern på Hondas nya V4-prototyp. Alla som har bekantat sig med verkligheten på asfaltsbanor och med tävlingsmotorcyklar vet hur lätt saker går sönder och vilka ödesdigra och oförutsedda konsekvenser det kan få. Investerar man miljarder i detta har man goda skäl att ta det säkra före det osäkra. Mitt tips är därför att Honda har driftsäkerhet som främsta motiv när man monterar ett enormt stänkskydd runt bakdäcket. Aerodynamik är troligen av underordnad betydelse på en 145-kilos motorcykel med 250 hk som ska köras på banor med mindre än 800 meter långa raksträckor.
Då menar du ju indirekt att fjädringskomponenterna på tidigare Hondor varit dåligt skyddade.
Hur många gånger har en RC211V brutit ett race pga skadade fjädringskomponenter orsakade av smuts på banan?
Min gissning är 0.

Varför kan du inte bara acceptera att huggern med största sannolikhet ser ut som den gör för att minska luftmotståndet?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
PMR skrev:
2494083 Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.

Om du inte har räknat på en rätt stor sten, så tycker jag det verkar som ditt värde är ca en tiopotens för stort. En sten på 5 gram som sitter fast på ett hjul med radien 0.3 meter som rullar i 250 km/h pressas utåt med ca 70 N...med reservation för att jag är totalt fel ute. :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top