MotoGP: Vintertester 2008/2009

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
är det reklamavbrott på motogp.com? jag sitter på comhem men är ganska säker på att viasat kommer att bryta trots att man betalar 1200 bagis om året. Eurosport i kombination med inspelningsbar digitalbox har funkat fint så här långt...
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
är det reklamavbrott på motogp.com? jag sitter på comhem men är ganska säker på att viasat kommer att bryta trots att man betalar 1200 bagis om året. Eurosport i kombination med inspelningsbar digitalbox har funkat fint så här långt...


Viasat motor har inte reklamavbrott. Iallafall inte i F1 sändningarna.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tider från gårdagens träningar på Valencia.

125cc
1.- Bradley Smith GBR Aprilia 1.41.7 - 55 varv
2.- Julián Simón ESP Aprilia 1.41.7 - 69 varv
3.- Andrea Iannone ITA Aprilia 1.42.3 - 48 varv
4.- Sergio Gadea ESP Aprilia 1.43.5 - 47 varv
250cc
1.- Álvaro Bautista ESP Aprilia 1.37.1 - 53 varv
2.- Gabor Talmacsi HUN Aprilia 1.38.1 - 41 varv
3.- Mike di Meglio FRA Aprilia 1.38.9 - 55 varv
4.- Angel Rodríguez ESP Aprilia --- ---
5.- Cristian Trabalón ESP Aprilia --- ---
6.- Alberto Moncayo ESP Aprilia --- ---
WSBK
1.- Shinya Nakano JAP Aprilia 1.36.4 - 62 varv
2.- Alex Hoffman ALE Aprilia 1.38.8 - 40 varv
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dagens testtider.

125GP
1. Julián Simón (ESP/Aprilia) 1:40.5
2. Andrea Iannone (ITA/Aprilia) 1:41.0
3. Bradley Smith (GBR/Aprilia) 1:41.1
4. Sergio Gadea (ESP/Aprilia) 1:42.0

250GP
1. Álvaro Bautista (ESP/Aprilia) 1:38.1
2. Gabor Talmacsi (HUN/Aprilia) 1:38.1
3. Mike di Meglio (FRA/Aprilia) 1:38.6

WSBK
1. Shinya Nakano (JAP/Aprilia) 1:35.3
2. Marco Simoncelli (ITA/Aprilia) 1:36.3
3. Alex Hoffman (GER/Aprilia) 1:37.3
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gabor Talmasci MOL Aspar- 250GP
0_5.jpg


02.jpg


Mike Di Meglio Mapfre Aspar - 250GP
aspar4uh6.jpg


Bradley Smith Bancaja Aspar - 125GP
bradleyfz8.jpg


03.jpg


Angel Rodríguez Lotus Aprilia - 250GP
01.jpg


Shinya Nakano Aprilia - WSBK
aprilia-nakano-test-1.jpg


aprilia-nakano-test.jpg


Alex Hoffman Aprilia - WSBK
hoffman-aprilia-test-1.jpg
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Vad är den blåa pinnen för nåt som går parallelt med gaffeln har undrat det länge nu:va på prillan altså.....kan det vara justering av kompression eller?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vad är den blåa pinnen för nåt som går parallelt med gaffeln har undrat det länge nu:va på prillan altså.....kan det vara justering av kompression eller?

Mätutrustning.
På denna nivån har teamen små gubbar som sitter och gnider händerna framför en massa bärbara datorer som utvärderar fjädringsinsrörelser osv.

Hur många olika parrametrar hade nu en motogphoj , 50 ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mätutrustning.
På denna nivån har teamen små gubbar som sitter och gnider händerna framför en massa bärbara datorer som utvärderar fjädringsinsrörelser osv.

Hur många olika parrametrar hade nu en motogphoj , 50 ?

Jepp det är sensorer till fjädringsloggningen....

50 sensorer låter inte helt orimligt även om det bara var en siffra någon chef slängde sig med....

Man bör ha kring 15 sensorer på chassiet:
2x hjulhastighet
2x fjädringsrörelse
2x bromstryck
3x accelerometer
GPS
styrutslag
ett gäng piezosensorer för att upptäcka chatter


och hur många man har i motorn vill jag inte veta för då får teknikern i mig ståfräs....:tungan
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jepp det är sensorer till fjädringsloggningen....

50 sensorer låter inte helt orimligt även om det bara var en siffra någon chef slängde sig med....

Man bör ha kring 15 sensorer på chassiet:
2x hjulhastighet
2x fjädringsrörelse
2x bromstryck
3x accelerometer
GPS
styrutslag
ett gäng piezosensorer för att upptäcka chatter


och hur många man har i motorn vill jag inte veta för då får teknikern i mig ståfräs....:tungan

Chatter tror jag dom får ut från potensiometrarna som mäter fjäderrörelsen. Tror dom har sån pass upplösning så dom klarar det. Under 20st/sek så är dom oftas nöjda.

Att det kan bli upp mot 50 mätpunkter är för dom kan ha 8-10st som bara mäter olika temperaturer på ett bakdäck. En motor har inte såå jättemånga sensorer. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Chatter tror jag dom får ut från potensiometrarna som mäter fjäderrörelsen. Tror dom har sån pass upplösning så dom klarar det. Under 20st/sek så är dom oftas nöjda.

Att det kan bli upp mot 50 mätpunkter är för dom kan ha 8-10st som bara mäter olika temperaturer på ett bakdäck. En motor har inte såå jättemånga sensorer. :)

Som jag förstod det så har man fäst sensorer i ramen för att på något listigt sätt räkna ut varför flex på vissa ställen tycks kurera chatter. Vet att bla Yamaha gick ut officellt med det när de försökte kurera sina chassieproblem.

Nu är bilden liten men där sitter en sensor på hö sida av svingen på nakanos cykel längre upp i tråden, misstänker att det är en sådan.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
finns de inga bilder på rossi?

Det skulle väll varit planerat ett test på Jerez idag. Men tror det blev struket för att Bridgestone inte hade råd att fixa däcken. Men dom ska köra där imorgon.

Träningen på Valencia var aprilias. Stop & Go/Thai Honda skulle varit med och kört där. Men deras teamchef blev så pass sjuk så han kom på sjukhus. Så dom stannade hemma.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Som jag förstod det så har man fäst sensorer i ramen för att på något listigt sätt räkna ut varför flex på vissa ställen tycks kurera chatter. Vet att bla Yamaha gick ut officellt med det när de försökte kurera sina chassieproblem.

Nu är bilden liten men där sitter en sensor på hö sida av svingen på nakanos cykel längre upp i tråden, misstänker att det är en sådan.

Ska se om jag kan hitta en större bild där man ser en sån sensor. :)

Chatter kan dom minimera genom att tex byta till ett annat avgasrör eller ändra fästpunkten på dom. Så kurera chatter finns det många sätt till. :) Tror inte dom kan få bort chatter helt men till den gräns som det inte påverkar eller stör körningen vill dom ha ner det till.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
14 förare är anmälda till MotoGP-testet på Jerez 26-27 nov.

Dom ordinarie förarna som saknas är:
Casey Stoner: Får inte köra efter sin opperation.
Loris Capirossi: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Chris Vermeulen: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Randy De Puniet: Teamet har valt bort träningen pga brist på pengar.
Marco Melandri: Teamet har valt bort träningen.
John Hopkins: Teamet har valt bort träningen.

Den som är extra är Vittoriano Guareschi som testförare hos Ducati.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
14 förare är anmälda till MotoGP-testet på Jerez 26-27 nov.

Dom ordinarie förarna som saknas är:
Casey Stoner: Får inte köra efter sin opperation.
Loris Capirossi: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Chris Vermeulen: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Randy De Puniet: Teamet har valt bort träningen pga brist på pengar.
Marco Melandri: Teamet har valt bort träningen.
John Hopkins: Teamet har valt bort träningen.

Den som är extra är Vittoriano Guareschi som testförare hos Ducati.

Randy De Puniet har också opererat sig, precis som Casey...
Melandri och Hopkins skall också köra Philip Island ihop med Suzuki. De ska
köra 3 dagar där istället, med start idag.

Dagens testtider.

WSBK
1. Shinya Nakano (JAP/Aprilia) 1:35.3
2. Marco Simoncelli (ITA/Aprilia) 1:36.3
3. Alex Hoffman (GER/Aprilia) 1:37.3

Simoncelli på Superbike?
Det hade jag missat... När gick dom ut med att han skulle hoppa upp till
Superbike?
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tiden 1.35.3 är inte så dålig alls. Vore intressant och veta om det är en tid med race eller kvaldäck. För bästa kvaltiden i år i WSBK på Valencia var 1.33.9 av bayliss, men bästa racetid var 1.35.3 av Checa.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Randy De Puniet har också opererat sig, precis som Casey...
Melandri och Hopkins skall också köra Philip Island ihop med Suzuki. De ska
köra 3 dagar där istället, med start idag.



Simoncelli på Superbike?
Det hade jag missat... När gick dom ut med att han skulle hoppa upp till
Superbike?

Simonchelli hoppade bara in och testade RSV4:an på detta testet. Han kör vidare för Gilera nästa år med.

Tiderna fram till kl 13:00

1. Colin Edwards (Yamaha) – 1’42”944 (8 varv)
2. Andrea Dovizioso (Honda) – 1’43”948 (12 varv)
3. Alex De Angelis (Honda) – 1’44”187 (7 varv)
4. James Toseland (Yamaha) – 1’44”776 (8 varv
5. Toni Elias (Honda) – 1’44”943 (14 varv)
6. Nicky Hayden (Ducati) – 1’45”546 (9 varv)
7. Vittoriano Guareschi (Ducati) – 1’47”397 (5 varv)
8. Mika Kallio (Ducati) – 1’47”838 (13 varv)
9. Yuki Takakashi (Honda) – 1’47”875 (11 varv)
10. Niccolò Canepa (Ducati) – 1’49”878 (6 varv)
11. Sete Gibernau (Ducati) – 1’56”601 (2 varv)

Tider från Philip Island.

1. Loris Capirossi (Suzuki) – 1’31”5 (94 varv)
2. Chris Vermeulen (Suzuki) – 1’31”9 (104 varv)
3. Olivier Jacque (Kawasaki) – 1’32”4 (85 varv)
4. Marco Melandri (Kawasaki) – 1’32”5 (93 varv)
5. John Hopkins (Kawasaki) – 1’33”3 (76 varv)
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top