när jag kopplade in 4 st led blinkers med motstånd. leden var på 1,5w och motståndet var på 27 ohm, ett på varje blinkers. men dom blinkar fortfarande för fort vad kan det vara för broblem. tack för hjälpen
kan inte byta mitt relä.
Vad trött jag börjar bli på alla redan besvarade frågor..
Finns en tråd där ALLA i denna tråd ställda frågor redan är besvarade.
1. LED beter sig INTE som lampor och är INTE lampor.
2. LED tar mindre effekt än glödlampor, därför blinkar det inte.
3. LED kräver stt strömbegränsande motstånd i
SERIE (Ohm lag)
4. En
glödlampa ÄR ett strömbegränsande motstånd i sig själv.
5 Totala effekten i blink-systemet ska (nästan alltid) vara samma före och efter montering av LED.
6. Lampa tar ca 20W/st LED tar ca 1-2W/st
7. Skillndseffekten måste "slösas" bort mha motstånd
PARALLELLT!!!
8. Slös-motståndet kan placeras var som helt på tråden till blinkersarna. (Kirchhoffs lag)
9. Om det urspr var 2x21W lampa per sida och LEDarna tar ca 1.5W/st måste man slösa bort 42-3W = 39W.
10. Ohms lag ger R (i ohm)=U2/P R=12.5x12.5/39 R=40ohm använd 39ohm 15W - per sida..
Detta är allt man behöver veta - the final solution...
Bonussvar:
enl P1 ovan så är en lampa en lampa och en LED en LED.
En LED konverteras till en lampa avsedd för en viss spänning om den förses med ett lämpligt förkopplingsmotstånd - i SERIE.
Om en LED ska ha 0.02A för att lysa skall förkopplingsmotst vara för 12.5-2.5V =10V
R (i ohm) = U/I = 10/0.02 0 ca 500ohm (använd 470) Ofta seriekopplar man dioder och då blir det besvärligare...
Edit: Om det blir stopp nån dag pga brist på res delar ska jag göra några enkla skisser på hur saker och ting fungerar..