Motstyrning.

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om man har en lätt och lättsvängd hoj så känner man inte av fenomenet "motstyrning" så mycket.

Men till alla er som kör 125:a och säger att det inte går att motstyra, man får vobbel, det blir en highsider och allt vad det heter: Prova en tyngre och lite mer trögstyrd hoj så får ni se. Motstyrning är då det ända sättet.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
hmm...

jag vrider inte styret åt det hållet jag ska svänga.
Men jag visste nog isf inte om att jag vrider det åt andra hållet...
Men när man tänker efter så gör man ju det =D

Minns också att förra våren då jag åkte med en kompis som
hade dagsfärskt kort, hans hoj ville gå rakt i kurvorna jag
var totalt livrädd, fast iof så bromsade han med frambromsen
i kurvorna... så jag lärde honom vissa saker om kurvteknik =D
Han har inte kört moppe, inte 125:a och inte kört på körskola =/

Jag sjelv har iaf kört lite cross, massor med moppar och 1000mil
med min 125:a och 1100 mil med 500:an...
 

uwl

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SV650
Vrider man styret lite men snabbt åt vänster lägger sig hojen åt
höger. Sen gäller det att låta styret gå över åt höger vid lagom nedlägg.
Sen kan man lägga ner mer eller ta upp den på samma sätt. Små
rörelser räcker för att lägga ner mer. Prova försiktigt.
Även en stillastående cykel tippar ju höger om man på nåt sätt drar i väg framhjulet åt vänster.
I fart får man rätt bra gyroreaktioner oxå. Hög fart o snabb vridning ger större gyroverkan.
/uwl
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Släpp styret och försök sväng genom att luta. Sen kan ni släppa med ena handen och styra genom kurvorna med en hand. Då känner man vad motstyrning handlar om.
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Två tester till sommaren

1:
Sätt händerna på tanken och försök svänga.
Det går men är erbarmerligt långsamt, typ oljetanker

2:
Sätt pekfingret på ena handtaget och tryck lite.
Svänger direkt.

Att ta min gamla 240 blyKg tunga hoj genom ett ess är en
snabbkurs i motstyrning. Man får ta i så man blir blå för
att bryta från ena nerlägget till det andra. Men det känns
väldigt gott. Det är en av de känslorna som jag saknar så
förbannat just nu.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
H-Klint skrev:

Att ta min gamla 240 blyKg tunga hoj genom ett ess är en
snabbkurs i motstyrning. Man får ta i så man blir blå för
att bryta från ena nerlägget till det andra. Men det känns
väldigt gott. Det är en av de känslorna som jag saknar så
förbannat just nu.

Ibland när jag bryter så där så känns det som att hojjen sätter sig lite
grann därbak, nästan som det känns när försöker "gasa släppa gasa! upp den på bakhjulet och det inte går =/

Något andra upplever också?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Chris Ash skrev:
Släpp styret och försök sväng genom att luta. Sen kan ni släppa med ena handen och styra genom kurvorna med en hand. Då känner man vad motstyrning handlar om.

Ett mycket gott råd för att få en uppfattning om vad det handlar om. :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ankan skrev:
Ett mycket gott råd för att få en uppfattning om vad det handlar om. :tummenupp

Tack! Hade en väldigt vettig kille som jag övningskörde privat med. En av de första grejorna han lärde mig var detta. Det känns i alla fall som om man haft stor nytta av det. Om inte annat för att få en mjukare och mer harmonisk körning.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Chris Ash skrev:
Släpp styret och försök sväng genom att luta. Sen kan ni släppa med ena handen och styra genom kurvorna med en hand. Då känner man vad motstyrning handlar om.

Finns nog inte mycket bättre sätt att testa motstyrning på.........

750RR
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
När ni nu ändå pratar motstyrning, så glöm inte den viktigaste andre regel: hojen styr dit du tittar. Titta aldrig någonsin på ett hinder, titta via din "flyktväg", annars träffer du hindret!
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Egendomligt, mycket egendomligt.

Hel plötsligt blev jag livrädd för att gå ut och köra hoj. Efter att ha läst denna tråden så känns det som om jag inte kommer kunna svänga alls i sommar...

Eftersom de flesta säger att motstyrning verkligen existerar och ni förmodligen är duktiga sporthojsåkare så kan jag inte göra annat än att tro på vad ni säger...hur konstigt det än låter.

Visst märkte jag förra sommaren att man var tvungen att skjuta på höger sida och dra i vänster när man skulle svänga höger...men det känns verkligen konstigt att inleda en sväng åt fel håll...mig veterligen så kan motorcykeln bara svänga höger så länge däcket är riktat åt höger...eller har jag fel? Och för att få däcket riktat åt höger så måste jag väl börja med att skjuta på vänster sida och dra i höger? Men när väl svängen är inledd så börjar detta med motstyrning...eller?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Burre skrev:
Men när väl svängen är inledd så börjar detta med motstyrning...eller?
Nej, när du inleder svängen styr du åt motsatt håll. Väl inne i svängen styr du åt rätt håll för att få balans på hojen genom svängen :tummenupp
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
blom skrev:
motstyrning kör jag med hela tiden när vi är ute och kör.. ni som inte kör med det, börja med det....

Finns ingen som lyckats ta en kurva på två hjul som inte använder motstyrning. Att sen folk är lyckligt (?) ovetande om detta faktum förändrar inte saken.

Det går inte att svänga en hoj enbart genom att luta. Om man försöker slutar det ganska illa normalt.

Den som är nyfiken och vill titta på saker på internät kan ju alltid titta på denna (norska) publikation: Full Kontroll

Jag har erbjudit SMC att göra en översättning till svenska, så under förutsättning att det inte blir något problem med norrmännen avseende copyright och liknande så kan det tänkas att den dyker upp i svenskt utförande med tiden.
 
Last edited:

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Trodde ju alla svängde så. :confused: ....klart ansträngande å ta sig genom en skarp kurva genom å bara flytta kroppen,går ju med en lätt hoj men min förra GSX-R 1100 så gick det fan inte.

Inte undra att det blir singelolyckor på kurviga vägar när det dyker upp en skarp kurva å man blir överaskad/ni får prova så lovar jag det känns mycket lättare.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Får fortfarande ingen klarhet i det hela...-varför- svänger hojen höger om jag styr åt vänster? ok...vi har kommit fram till att det blir så...men varför?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Som sagt förut, ALLA använder motstyrning, annars skulle in inte kunnat svänga. Burre, du ska inte vara rädd. Du behöver inte ändra ditt körsätt nämligen, däremot ska du vara medveten om hur man igentligen svänger. Alla som inte tror att det ligger till på det här viset behöver ju bara sätta sig på hojen, köra fortare än krypfart och testa. Det är enkel fysik, inget annat. Det är inget hemligt som roadracingsnubbarna använder sig av, utan en förutsättning för att svänga.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Burre skrev:
Får fortfarande ingen klarhet i det hela...-varför- svänger hojen höger om jag styr åt vänster? ok...vi har kommit fram till att det blir så...men varför?

Tror det kallas geometri och gyroeffekter eller nåt sånt, du vet sånt där vi vanliga dödliga inte behöver känna till. Det bara är så.

Testa att att hålla i ett snurrande cykelhjul t.ex och vrid det lite hit och dit så klarnar en hel del.
 

Diversion

Guest
Visst är det väl så att man kombinerar motstyrning och kroppslut. Det gör jag iaf. Sen så tycker jag att det varierar från hoj till hoj. På den gamla Sukan så kändes det som att man måste upp i rask joggingtakt innan motstyrning började ge någon märkbar effekt fastän geometrin gör att den och alla andra hojar tippar över även om man står stilla.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Diversion skrev:
Visst är det väl så att man kombinerar motstyrning och kroppslut. Det gör jag iaf. Sen så tycker jag att det varierar från hoj till hoj. På den gamla Sukan så kändes det som att man måste upp i rask joggingtakt innan motstyrning började ge någon märkbar effekt fastän geometrin gör att den och alla andra hojar tippar över även om man står stilla.

Då kan jag passa på att fråga följande fråga.

Du kör med din MC rakt fram, styrhuvudet är stumt fastsvetsat, går inte att rubba.
(obs, detta är en hypotetisk fråga, så vi bortser från att det inte går att köra en sådan motorcykel. Den intresserade kan som bonus förklara varför det inte går att köra en sådan motorcykel.)
Du vill svänga vänster, således lutar du dig ner åt vänster.
vilket håll svänger motorcykeln då åt ?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top