K-Micke skrev:
Hojen börjar svänga åt vänster därför att man tryckte neråt med foten på vänster fotpinne.
Hojen svänger inte pga mer tryck på en fotpinne. Isf skulle en
hoptryckt fjäder mellan sadel/ram o fotpinne ge en hoj som
svänger av sig självt. Tillhör avdelningen gamla irrläror.
Om man däremot lutar hojen åt vänster så flyttar sig kontaktpunkten
från mitt på däcket och ut mot skuldran. Och då tror hojen att
den har två (korta) koner som hjul. Försök rulla såna rakt fram den som kan. Sen ger hojens styrgeometri med försprång o gaffellutning lite svårförklarade effekter oxå.
Varje hoj kan köras runt i en cirkel utan att luta. Har att göra med
att tyngdpunkten hamnar innanför linjen mellan kontaktpunkterna
när man vrider på styret, pga försprånget, och hojen vill ramla inåt
vid stillastående. Vid viss fart ( < 10 km/t) kan man kompensera
detta mha centrifugalkraften (sas) och det blir perfekt balans.
/u