Motstyrning.

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Chris Ash skrev:
Släpp styret och försök sväng genom att luta. Sen kan ni släppa med ena handen och styra genom kurvorna med en hand. Då känner man vad motstyrning handlar om.

ORD!!! :fakta :fakta
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
okok...men om man är medveten om det så svänger man bättre? Fan då, jag som tyckte det gick jättebra att köra förra sommaren...Nu kommer det ju garanterat gå sämre om man ska lyckas ha allt detta i skallen :)
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Ville bara säga att jag fick lära mig motstyrning när jag tog kortet (-98), och jag skulle aldrig komma på tanken att använda någon annan metod.
Duger det åt Cadalora, Rossi och alla andra så duger det åt mig! Ingen kan väl tro att de segar sig över från en vänster till en snabb höger??? Jag tror ni skojar....
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Burre skrev:
okok...men om man är medveten om det så svänger man bättre? Fan då, jag som tyckte det gick jättebra att köra förra sommaren...Nu kommer det ju garanterat gå sämre om man ska lyckas ha allt detta i skallen :)

Jag tror inte det kommer att bli så stort problem. Men att vara medveten om hur man egentligen gör när man svänger är inte så dumt, eftersom sannolikheten för att man agerar rätt i en paniksituation ökar då.

Man skulle inte kunna köra en MC rakt fram heller utan att hela tiden göra små korrigeringar med styret. Ju långsammare man kör, desto svårare blir dessa små,små styrutslag.

Enklaste sättet att kolla detta är att se vad som händer när man försöker krypköra. Det som händer när det går tillräckligt långsamt är just att man börjar svänga från sida till sida, eftersom man försöker korrigera lutningen på motorcykeln.

Det är således ingen magi, motstyrning använder man för att påverka motorcykelns lutning, både vid körning rakt fram (för att hålla den upprätt) samt vid sväng (för att luta ner den i kurvan)

Motstyrning handlar om små rörelser, i högre farter är de mycket små. Det är därför man inte tänker på att man gör dessa, det är ju inte så att man vrider styret flera grader åt ena hållet, utan det är bara en liten puff , sedan möter man tillbaka det så att man kommer in i svängen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
K-Micke skrev:
Hojen börjar svänga åt vänster därför att man tryckte neråt med foten på vänster fotpinne.

Hojen svänger inte pga mer tryck på en fotpinne. Isf skulle en
hoptryckt fjäder mellan sadel/ram o fotpinne ge en hoj som
svänger av sig självt. Tillhör avdelningen gamla irrläror.

Om man däremot lutar hojen åt vänster så flyttar sig kontaktpunkten
från mitt på däcket och ut mot skuldran. Och då tror hojen att
den har två (korta) koner som hjul. Försök rulla såna rakt fram den som kan. Sen ger hojens styrgeometri med försprång o gaffellutning lite svårförklarade effekter oxå.

Varje hoj kan köras runt i en cirkel utan att luta. Har att göra med
att tyngdpunkten hamnar innanför linjen mellan kontaktpunkterna
när man vrider på styret, pga försprånget, och hojen vill ramla inåt
vid stillastående. Vid viss fart ( < 10 km/t) kan man kompensera
detta mha centrifugalkraften (sas) och det blir perfekt balans.
/u
 
Last edited:

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
ulf_lundin skrev:
Hojen svänger inte pga mer tryck på en fotpinne. Isf skulle en
hoptryckt fjäder mellan sadel/ram o fotpinne ge en hoj som
svänger av sig självt. Tillhör avdelningen gamla irrläror.

Om man däremot lutar hojen åt vänster så flyttar sig kontaktpunkten
från mitt på däcket och ut mot skuldran. Och då tror hojen att
den har två (korta) koner som hjul. Försök rulla såna rakt fram den som kan. Sen ger hojens styrgeometri med försprång o gaffellutning lite svårförklarade effekter oxå.

Detta beror ju till viss del på att man lutar lite åt höger om man trycker ned höger fotpinne. Eftersom man flyttar kroppsvikt åt höger genom att luta ut på högersidan så flyttar sig motorcykeln lite till vänster, eftersom den strävar efter att uppnå balans.

Varje hoj kan köras runt i en cirkel utan att luta. Har att göra med
att tyngdpunkten hamnar innanför linjen mellan kontaktpunkterna
när man vrider på styret, pga försprånget, och hojen vill ramla inåt
vid stillastående. Vid viss fart ( < 10 km/t) kan man kompensera
detta mha centrifugalkraften (sas) och det blir perfekt balans.
/u

Detta är ju exakt det man gör under garagevändningen på uppkörningen, så de som tagit körkort i modern tid känner till detta. Fungerar som sagt enbart vid låga farter, blir lite väl komplicerat annars :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tom & K-Micke:

1) Ville ha fram att svänga-genom-tryck-på-fotpinnen är
en gammal missuppfattning som borde bort. Var ingen kritik alls.
(Kan luta mha armar o lår t.ex. Jag föredrar att se det som att om
jag trycker mig åt höger (på nåt sätt) så trycker jag därmed
hojen åt vänster. Vi menar samma sak tror jag)

2) Vet inte hur dom lär ut garagesväng. Vid den jämnvikt jag
menar lutar inte hojen/föraren det minsta. Tyngdpunkten
fortfarande rakt övanför en linje bakdäckets anliggning -
styraxelns förlängning till marken. Funkar bara om hojen har försprång.

Är mest kuriosa egentligen.
/u
 
Last edited:

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Finns det verkligen så många som är så dumma här inne. Klart som fan att man lägger ner hojjen fort när man motstyr. det måste man ju göra om man ska köra hårt.

Läste bara första sidan av den här tråden dock.

Hur många här inne KAN köra?!

Och VET HUR man gör det?!!?
 

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Liten röd sak
YZF-1000-R1 skrev:
Trodde ju alla svängde så. :confused: ....klart ansträngande å ta sig genom en skarp kurva genom å bara flytta kroppen,går ju med en lätt hoj men min förra GSX-R 1100 så gick det fan inte.


Tja, jag bara känner att jag måste göra ett inlägg i denna fantastiska debatt (som egentligen inte borde existera) och håller fullständigt med dig YZF-1000-R1. Trodde alla gjorde så :tummenupp
Alla som tvivlar och inte tror sig göra en motstyrning initialt vid sväng kan göra följande test: Kör slalom mellan vitstrecken på vägen.
Börja med att köra längs efter sträcken i 40-50 och prova att svänga vänster genom att styra vänster. Vilket håll kommer du då att åka åt?
Min gissning är: Cyckeln faller till höger och du tar vitsträcket på H-sida, för att i nästa moment vrida styret till höger för att hinna med nästa streckmarkering som du då passerar på v-sida om för att i nästa moment.... :fakta

Den som inleder en sväng med att styra å luta åt samma håll :confused: tja, han kör säker inte för fort i alla fall :p

//Van Zan :squid
 
Last edited:

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
ulf_lundin skrev:
Tom & K-Micke:

1) Ville ha fram att svänga-genom-tryck-på-fotpinnen är
en gammal missuppfattning som borde bort. Var ingen kritik alls.
(Kan luta mha armar o lår t.ex. Jag föredrar att se det som att om
jag trycker mig åt höger (på nåt sätt) så trycker jag därmed
hojen åt vänster. Vi menar samma sak tror jag)

2) Vet inte hur dom lär ut garagesväng. Vid den jämnvikt jag
menar lutar inte hojen/föraren det minsta. Tyngdpunkten
fortfarande rakt övanför en linje bakdäckets anliggning -
styraxelns förlängning till marken. Funkar bara om hojen har försprång.

Är mest kuriosa egentligen.
/u

Angående 1) så menar vi nog samma sak, ja.

Vad gäller garagevändning så består den i korthet av att köra in mot en linje, lägga om styret fullt åt endera hållet, sen därefter i låg hastighet svänga runt. Detta skall ske i krypfart, där farten hålls i huvudsak med koppling (samt att man då ger såpass mycket gas att motorn inte stannar).
Garagesvängen genomförs alltså med upprättstående cykel, i krypfart.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
NO_FEAR skrev:
Finns det verkligen så många som är så dumma här inne. Klart som fan att man lägger ner hojjen fort när man motstyr. det måste man ju göra om man ska köra hårt.

Läste bara första sidan av den här tråden dock.

Hur många här inne KAN köra?!

Och VET HUR man gör det?!!?

Tror inte någon skall vara ledsen om han inte förstår hur det fungerar med svängningen. Även duktiga RR-förare kan ha svårt att förstå konceptet med hur motorcykeln rent fysiskt svänger, detta har ingen direkt koppling till körskickligheten.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Tom skrev:
Då kan jag passa på att fråga följande fråga.

Du kör med din MC rakt fram, styrhuvudet är stumt fastsvetsat, går inte att rubba.
(obs, detta är en hypotetisk fråga, så vi bortser från att det inte går att köra en sådan motorcykel. Den intresserade kan som bonus förklara varför det inte går att köra en sådan motorcykel.)
Du vill svänga vänster, således lutar du dig ner åt vänster.
vilket håll svänger motorcykeln då åt ?

Den svänger inte ett skit, den ramlar omkull..

/B
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Bj.O.rn skrev:
Den svänger inte ett skit, den ramlar omkull..

/B

Äsch, nu förstör du ju min fina fråga :)
Det jag ville få fram var såklart att motorcykeln lutar åt andra hållet, såsom Micke och Ulf framhållit ovan :)
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Tom skrev:
Man skulle inte kunna köra en MC rakt fram heller utan att hela tiden göra små korrigeringar med styret. Ju långsammare man kör, desto svårare blir dessa små,små styrutslag.

En cykel, moped, motorcykel går aldrig rakt fram, dom svänger alltid åt det ena eller andra hållet mer eller mindre..

/B
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
På den här sidan står det många kloka ord av b.la Keith Code
(Jag tog mig friheten att direkt-länka till hur man styr.)
Ett kul experiment för att en gång för alla ta reda på hur det egentligen ligger till.
Superbikeschool

PS. B.S står för Body Steer och inget annat :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Burre skrev:
Får fortfarande ingen klarhet i det hela...-varför- svänger hojen höger om jag styr åt vänster? ok...vi har kommit fram till att det blir så...men varför?

Du behöver inte förstå VARFÖR. Men, du borde öva en del på det. Så att det sitter i ryggmärgen så att säga. :)
Det är när det händer en massa plötsligt som man behöver motstyra aktivt. Annars så sker det automatiskt - annars trillar man lixom... :)


Jag har en kompis som inte fattar det där med motstyra när man ska svänga. Detta resulterade naturligtvis att han krockade när han blev stressad - kom förfort in i en kurva för hans kör-oduglighet och körde rakt in i räcket. Hade han motstyrt hade han aldrig krockat där. Vi har provat med hojar som har betydligt sämre väghållning (Han HADE en modern CBR600) och vi kom fram till att om han motstyrt hade han klarat sig. Men han vet ju inte ens vad det är... :(
Naturligtvis använder han sig av tekniken omedvetet, men vid en pressad situation måste man trycka till aktivt, inte försöka luta sig mer...

Så, som någon sa tidigare - det är fan pinsamt att körskolorna inte lär ut begreppet motstyrning!!
:mad:

PS. Han klarade sig ganska fint och har köpt ny hoj igen. kör fortfarande kasst dock... DS.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Nej, jag förstår att jag inte måste förstå varför det blir så...men jag -vill- förstå varför det blir så...
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Burre skrev:
Nej, jag förstår att jag inte måste förstå varför det blir så...men jag -vill- förstå varför det blir så...

Om du läser den boken jag länkade till (den norska, Full Kontroll) så förklarar de där varför det blir så.
Sen är det ju så att du inte håller styret åt höger för att svänga vänster, utan du påbörjar bara din sväng så. Därefter styr du ju tillbaka, annars skulle du ramla omkull.
Anledningen till att du måste påbörja svängen med att styra åt fel håll är att det är enda sättet att luta ner din motorcykel. För att svänga med någon fart att tala om så måste cykeln lutas. (Vilket också innebär att de som är rädda för att luta sin cykel också är rädda för att svänga med den, således blir det lite jobbigt att köra).
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top