Motstyrning.

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Såld!!
Du är inte ensam Burre.
Har aldrig tänkt tanken med motstyrning, men nu efter hård lektion på forumet så får man väl tänka på det när man kör.
Man vill ju bli en duktig MC-förare!! :tummenupp
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Fan ..blir nästan skit skraj att fråga.. ni kanske kastar er åt sidorna när ni ser min hoj nästa gång.. :skrämd

men alltså,, om jag vill fort svänga åt vänster så styr jag åt höger(med styret) och på så sätt så lägger hojen sig ner åt vänster och jag plockar upp den med att svänga vänster och gasa,så att den inte välter..och på så sätt svänger snabbare vänster eller ?


fan jag som trodde jag var bra på att köra.. :confused:
 
Last edited:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
DwD skrev:
Fan ..blir nästan skit skraj att fråga.. ni kanske kastar er åt sidorna när ni ser min hoj nästa gång.. :skrämd

men alltså,, om jag vill fort svänga åt vänster så styr jag åt höger(med styret) och på så sätt så lägger hojen sig ner åt vänster och jag plockar upp den med att svänga vänster och gasa,så att den inte välter..och på så sätt svänger snabbare vänster eller ?


fan jag som trodde jag var bra på att köra.. :confused:

Det kommer att kännas självklart när du väl sitter på hojen. Lugna ner dig. :p
 

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
maverick_750rr skrev:
Prova när du kör rakt fram. Vrid styret åt vänster och titta vad som händer: Hojjen svänger höger automatiskt.

Kan rädda liv kanske nån dag........

750RR :tummenupp
Jajamen, så fungerar verkligheten
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Ska jag förvirra saken mer?

För att svänga snabbt ska man använda sig av "porslinsvängen" som förklarar det hela på ett bra sätt.

Om jag sedan klarar av att förmedla det hela är en annan sak...

Push-Lean-Turn

Vill du svänga höger:

Push
Tryck på höger handtag- Hjulet svänger åt vänster, men
gyrokraften vill trycka tillbaka hjulet rakt fram.

Lean
Eftarsom du håller emot och hjulet är på väg åt vänster och
resten av motorcykeln är på väg rakt fram kommer hojen att
börja luta åt höger

Turn
Du kommer nu att ha hjälp av tyngdkraften som vill luta hojen åt
höger och framhjulet som vill tillbaka rakt fram. Alltså kan du nu dra i höger handtag för att slutföra svängen.

Det går lätt att testa "push"-delen utan att svänga. Tryck lätt på
handtaget (valfri sida) på 50-väg. Hojen kommer att vingla till lite
och sedan räta upp sig.

Tryck försiktigt! Du behöver bara trycka lite....

För de som är oroliga över det här: Var inte det! Du kunde ju
köra hoj innan du läste det här (kanske). Alltså kan du
fortfarande köra hoj.

Du har redan använt tekniken. Att använda den medvetet gör bara att du svänger snabbare.......
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
annars så står det i nåt bike-nummer, i kolumnen av norrmannen där i slutet.. alltså det som handlar om körteknink... så jag lärde mig det iaf..
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Testade det i morse.. funkade skit bra.. :bow
är ju iof ingen skillnad mot förut.. men fungerar lite bättre när man tänker på att göra det och inte bara av automatik.. :fakta

dock snöade det i morse .. men det är inge för en norrlänning :tummenupp


och ja .. om man är medveten om(motstyrningen) det så kan det nog rädda livet på en när nån jävla kärring svänger ut med sin Fiat uno utan att kolla :mad:

JohanL , tack för beskrivningen ..tror den hjälpte många :bow
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Problemet med motstyrningsdiskussioner är att de som är skeptiska alltid har provat i låga farter. Vi körning i mycket hög hastighet krävs kraftfull motstyrning; då känner man verkligen hur det fungerar (man kan ju exempelvis fråga GR).
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
valmers skrev:
Problemet med motstyrningsdiskussioner är att de som är skeptiska alltid har provat i låga farter. Vi körning i mycket hög hastighet krävs kraftfull motstyrning; då känner man verkligen hur det fungerar (man kan ju exempelvis fråga GR).

vad definerar du som hög hastighet?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
DwD skrev:
vad definerar du som hög hastighet?

Kör förslagsvis 200 km/h på en rak och bred landsväg. Tryck med höger respektive vänster hand på styret. Du kommer att märka att det krävs rejäl kraft för att svänga hojen.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
valmers skrev:
Kör förslagsvis 200 km/h på en rak och bred landsväg. Tryck med höger respektive vänster hand på styret. Du kommer att märka att det krävs rejäl kraft för att svänga hojen.

ok .. jo det kan jag tänka mig ..

skall testa... :skrämd
:crash
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
"Motstyrning"? Har inte hört begreppet förut men är mycket välkänt. Effekten som har sin grund i gyroeffekten, d v s ett snurrande föremål (framhjulet) stretar emot en axial förändring. I MC-sammanhang blir att vi låga hastigheter och lätt framhjul fungerar styrningen som på en cykel - helt beroende på styrutslag. I höga (i det här fallet oftast mer än 90-100) och tungt framhjul blir gyroeffekten mycket påtaglig. Framhjulet strävar efter att gå rakt fram p g a massan i ytterkant främst redan är på väg i en riktning (tangiellt). Rakt fram i 110 - ett lätt tryck på ena styränden och hojen vill gå åt samma håll (genom elasticiteten i framgaffeln).

En ofarlig test i garaget: ta en borrmaskin med varvtalsregulator och kör långsamt = inga problem med att vrida den i luften hur som helst. Ge fullt varv och den stretar emot. Ännu påtagligare blir det med en högvarvig vinkelslip - den stretar emot ordentligt och kan t o m gå sönder!

Alltså inget annat är grundskolefysik.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
BÅDE gyroeffekten och förflyttningen av framhjulet åt sidan så
att hojen vill ramla åt andra hållet, spelar in.

I olika grad beroende på hastighet på hojen och hur snabbt
man gör själva putten på styret.

Hmm.. vi börjar upprepa oss för att ingen orkar läsa från början.
/u
 

Andreas

Guest
Ska man köra snabba kurvsektioner måste man motstyra för att komma ur svängen....

Det va nån tidigare i tråden som tyckte att det bara är att kasta sig åt ett håll för att svänga... hmm! Undrar om han kört i nå´n chikan (S-parti) på bana, eller "Hur snabb é han egentligen?".

Motstyrning är ett måste om man ska köra fort, vare sig det är med motard eller Guldwinge!

Dessutom använder man ju "det" när man ska styra hojen på slangen! Nån som fått en aha upplevelse nu!!!

Jag har hört diverse "styr" tekniker... tryck med höger fot på fotpinnen så.... blaha, blaha om du frågar mig. Ska det gå fort ska det motstyras!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
NO_FEAR skrev:
Finns det verkligen så många som är så dumma här inne. Klart som fan att man lägger ner hojjen fort när man motstyr. det måste man ju göra om man ska köra hårt.

Läste bara första sidan av den här tråden dock.

Hur många här inne KAN köra?!

Och VET HUR man gör det?!!?

Hmm. Märker en viss nedlåtande ton mot dem som inte har hört talas om motstyrning. Jag har haft kortet i ett och ett halvt år och fick tidigt klart för mig vad motstyrning var. Kan inte säga att min körstil ändrades speciellt mycket eller att jag tänker på det något nämnvärt när jag kör. Man behöver ju inte hört talas om motstyrning för att vara en bra eller snabb motorcyklist. Jag tror säkert att flertalet här inne som inte hör talas om motstyrning kör snabbare än många av dem som, enligt egen utsago, "blir rädda" när de hör att folk inte vet vad motstyrning är.
Visst, diskussionen är bra, men som sagt: det går att köra bra och snabbt även om man inte vet exakt hur hojen styrs.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
No_fear: Att inte veta/kunna/känna till en speciell sak och att vara dum är
två helt olika saker som inte har nåt med varandra att göra.

Det vet du väl.
/u
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
fred00 skrev:
Jag tror säkert att flertalet här inne som inte hör talas om motstyrning kör snabbare än många av dem som, enligt egen utsago, "blir rädda" när de hör att folk inte vet vad motstyrning är.

Tråden i sig är bra för då kommer en diskussion upp och folk blir medvetna om att det används motstyrning vare sig man vet vad det heter eller ej. jag påstår inte heller att folk som vet att det heter motstyrning kör bättre på något sätt än folk som inte vet det.

bara det att jag har haft kortet i ca. 6månader och under utbildningen fick iallfall jag lära mig om detta. så jag tycker att det borde vara med under körkortsutbildningen.
men som sagt så blir man inte heller "rossi" bara för att man har kortet, körteknik kräver träning, träning o åter träning.

/z
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top