Motstyrning.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
McB skrev:
Samma teknik skall användas, om man vill uppnå högre kurvhastighet. Vill man inte det, ja då är det bara att sänka farten och lägga ner mindre.

Jag håller inte med dig, om du ska parera snabbt mellan omväxlande skarpa småkurvor åt höger och vänster så hinner du helt enkelt tekniken som du beskriver. Tror att vi pratar om olika sorters vägar här...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
McB skrev:
Det finns gott om inlägg i denna tråden som förklarar hur motstyrning fungerar. Sök och du skall finna.

Så du menar att du inte kan beskriva det i egna ord? Inte ens svara på en enkel ja/nej-fråga?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
berggren_martin skrev:
Så du menar att du inte kan beskriva det i egna ord? Inte ens svara på en enkel ja/nej-fråga?

Jag skulle kunna förklara hur motstyrning går till, varför det går till som det gör och hur man bäst lär sig att kontrollera det. Men eftersom det redan har förklarats på andra ställen i denna tråd så anser jag det vara onödigt slöseri med min värdefulla tid.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
McB skrev:
Jag skulle kunna förklara hur motstyrning går till, varför det går till som det gör och hur man bäst lär sig att kontrollera det. Men eftersom det redan har förklarats på andra ställen i denna tråd så anser jag det vara onödigt slöseri med min värdefulla tid.

Ok, det är slöseri med min tid att leta reda på detta/dessa inlägg. Men att man lutar ut ett håll samtidigt som styret hålls emot åt det andra hållet är väl rätt självklart, förstår inte hur det kunde bli sån här lång debatt av det :)
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
berggren_martin skrev:
Ok, det är slöseri med min tid att leta reda på detta/dessa inlägg. Men att man lutar ut ett håll samtidigt som styret hålls emot åt det andra hållet är väl rätt självklart, förstår inte hur det kunde bli sån här lång debatt av det :)
:bow :bow :bow Klarsynt... Varför denna debatt?? Kort samanfattning av hela tråden igen: Det går INTE att svänga på annat sätt!!!
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag har räddat mig kvar på vägen med hjälp av motstyrning några gånger.
Den som inte tror på motstyrning tuggar hubba bubba.

Helt klart värt att öva på tills det sitter i ryggmärgen
så man inte behöver tänka, om man hamnar i en panik situation.

Så nu fick ja också va me o skriva i den här tråden :tummenupp

:squid
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
berggren_martin skrev:
..Men att man lutar ut ett håll samtidigt som styret hålls emot åt det andra hållet är väl rätt självklart, förstår inte hur det kunde bli sån här lång debatt av det :)

Möjligen missuppfattar jag dig. Men blanda inte ihop initsiering av.. och etablerad sväng. Motstyrning görs för att tippa hojen till korrekt vinkel för att balansera den kommande svängen. I svängen är det medstyrning +/- massor av små motstyrningar för att korrigera vinkeln för nya spår.

/håkan
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
håkanolsson skrev:
Möjligen missuppfattar jag dig. Men blanda inte ihop initsiering av.. och etablerad sväng. Motstyrning görs för att tippa hojen till korrekt vinkel för att balansera den kommande svängen. I svängen är det medstyrning +/- massor av små motstyrningar för att korrigera vinkeln för nya spår.

/håkan

mmm :tummenupp
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
K-Micke skrev:
Bla bla bla..... visst kan man ändra sitt spår mitt i kurvan. Återigen...med motstyring.

Ja, annars hadde nog inte en enda hoj klarat Svensk bilprovning.

Styr inåt för att ta ett vidare spår, styr utåt för att ta ett snävare spår. Det måste man fan behärska om man kör på kurviga vägar, får man ett möte i en skymd kurva så måste man vara beredd på att ändra sitt spår snabbt.

Jepp! Mitt inlägg handlar om en annan grej dock.

/håkan
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
alltså det finns inga snabba svar på "motstyrning"
om ni verkligen vill veta så kolla i tidigare inlägg.. tar inte sååå lång tid att läsa :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gulsvartkawwa skrev:
:bow :bow :bow Klarsynt... Varför denna debatt?? Kort samanfattning av hela tråden igen: Det går INTE att svänga på annat sätt!!!
Det går VISST att svänga på annat sätt!!! :D Du har väl för bövelen cyklat utan att hålla i styret? När du gör det använder du INTE motstyrning - i vart fall inte det man normalt avser med motstyrning.

Ett förslag till er som vill ha en definition på motstyrning:

Tekniken att lägga/bryta ner motorcykeln genom att trycka/dra styret MOT den önskade den önskade färdriktningen. Om du t ex vill svänga åt höger styr du med styret åt vänster.

håkanolsson har fö helt rätt i resonemanget om initiering/etablering av sväng.

:squid
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Motstyrning...

Det som jag tycker är viktigt med det hela det är att känna till hur man beter sig i en paniksituation för att exempelvis tighta till spåret i en kurva (av någon orsak...möte med fordon som genar etc etc)...man använder sig då av motstyrning. Känner man inte till hur detta fungerar är risken stor att man vrider styret åt fel håll och vips så går det åt helv***...

I övrigt behöver man inte tänka på detta eftersom det sker per automatik då man kör. Men i en paniksituation MÅSTE man göra rätt....så ut och testa och träna...! :fakta
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
:tummenupp TACKAR MAVVE :tummenupp

har nu praktiserat motstyrning 600 mil +

och tängt på det..

det går snabbare och lägga ner och framförallt att kasta från sida till sida =P


:squid
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Gör mig än mer förbannad på dessa oduglingar till trafikskolor. De är ju helt ointresserade av mc. Dessutom vad gör slipsnissarna på vv åt saken? Inget. Dom skiter så klart i det. Sen klagas det på hur farligt det är med mc. Vem klagar på skolorna? Det är vv's uppgift.

Om dom skall få kugga oss på lappen, ska dom fan veta hur det funkar! Och de skall lära ut saken seriöst. Så är det inte. Betalar man inte för sina lektioner? När man betalar ett proffs, bör man väl få lite valuta tillbaka. Eller?

Jag har aldrig vurpat men har varit nära och minns några manövrar jag borde gjort anorlunda. Om min mc-lärare hadde fattat motstryrning och annan grundläggande mekanik/fysik, hadde jag varit en säkrare förare. Nu var jag tvungen och spendera 10 år på att själv upptäcka vad som verkligen fungerar. Tack till internet och forum för bidragandet av info som gör en till bättre förare.


Fyll på nedan. Jag kommer skicka listan till en massa tidningar o alla inblandade körskolor som hämnd. Kanske det blir en bättring i framtiden och nyutbildade har lite mer vett i ämnet än jag hadde när jag fick lappen.

****SKIT MC-SKOLOR****

1. Törnros trafikskola Täby (1981-82 tror jag)

2. (fyll på)
 
Last edited:

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag skulle vilja tillägga att hojen blev mycket svårkörd i låga hastigheter när ja fick på styrdämparen... då får man verkligen tänka motstyrning för att kunna svänga... det går inte annars!!!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
****SKIT MC-SKOLOR****

1. Törnros trafikskola Täby (1981-82 tror jag)

2. (fyll på)
Du skojar? Ska du skicka namnet på en trafikskola som du använde dig av för 20 bast (!) sedan och först nu blivit förbannad på till olika tidningar? Vad ska dom med den till förutom att sätta upp i lunchrummet och garva åt varje gång dom ser den?

Jag adderar till listan:

2. Södertälje Trafikskola (runt 1965 skulle jag tippa på, morsan gick där och fick både A och B men inte fan kan hon något om motstyrning!!!), OBS: osäker på namnet.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
sgtpepper skrev:
Du skojar? Ska du skicka namnet på en trafikskola som du använde dig av för 20 bast (!) sedan och först nu blivit förbannad på till olika tidningar? Vad ska dom med den till förutom att sätta upp i lunchrummet och garva åt varje gång dom ser den?

Jag adderar till listan:

2. Södertälje Trafikskola (runt 1965 skulle jag tippa på, morsan gick där och fick både A och B men inte fan kan hon något om motstyrning!!!), OBS: osäker på namnet.

Det här handlar bara om min personliga agresion. Jag behövde ventilera ut min vrede.

Kram
Håkan
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ett bra sätt att testa detta i praktiken (för dom som tvivlar:) Testa på tramphojen och kör med bara en hand på styret, försök sen att svänga utan att motstyra:)

/Niklas
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
orkade inte läsa hela tråden men jag måste berätta hur det var för mig.

trafikskolan sa inte någonting om motstyrning och det står inte något om det i teoriboken heller.

jag körde hela tiden i börja enligt principen att ifall man ska svänga till vänster så lutar man sig till vänster och svänger till vänster. detta funkar hur bra som helst.... så länga man inte öser på. det funkar att köra en 140-150 i kurvor på 90 vägar genom att göra så, men det vobblar väldigt lätt.

jag trodde först att det var något fel på min hoj. men sen hade jag läst här på forumet om allt snack om dom gamla vobbelgixxrarna så jag tänkte att så ska det nog vara. men sen när jag åkte med en kompis och jag fick ett riktigt fläskigt vobbel i en kurva samtidigt som han fräste förbi mig i kanske 20 blås snabbare så började man undra. då berättade han för mig om att motstyra.

nu motstyr jag hela tiden, men jag kan inte göra så som någon skrev att man motstyr in i kurvan och sedan styr man dit man ska. jag måste motstyra hela kurvan igenom och driva på med gasen för om jag inte gör det så börjar den vobbla direkt.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Niklasinorr skrev:
Ett bra sätt att testa detta i praktiken (för dom som tvivlar:) Testa på tramphojen och kör med bara en hand på styret, försök sen att svänga utan att motstyra:)

.. och sen släpper vi andra handen och visst
f-n går det att svänga iaf om vi har en välbalanserad
cykel som vi är van vid iaf.
Har cyklar kilometervis i svängt hit och dit på
min gamla Crescent (stulen :( ) utan problem.

Klart man använder motstyrning medvetet
lr omedvetet, men man är definitivt skrivbordsryttare
om man som vissa i denna tråd hävdar att en
tvåhjuling inte kan svänga öht utan motstyrning.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top