Mavve skrev:
En styrdämpare gör hojen oehört mycket smidigare att lägga ner i kurvor, men den skall inte hindra en från att vrida på styret i den takt man själv vill, det gör din. Den hugger tillbka i låga farter. Även i de farter som överstiger krypkörning. Det tyckte jag var ganska ruggigt.
[...]
den ska bara agera som hjälpmedel att styra på styert som får motorcykeln att agera kvickare, man skall inte känna att den ens finns där förutom glädjen över hur lättstyrd hojen numera blir med dämparen på.
Rätta mig ni som vet bättre.
Jag vet inte, men blir lite konfunderad.
Har du provat att köra utan styrdämpare?
Eftersom din båge förmodligen är radikalare
både i chassi och däck än min så kan det bli
ganska nervöst men knappast osmidigt.
Min erfarenhet är att styrdämparen ger stabiltet
i kurvtagningen men det kostar lite i lättstyrhet.
Den förhindrar oxo att styret kan börja oscillera
(slå fram och tillbaka - inte kul
).
Nu kör jag helt utan styrdämpare och det är
betydligt trevligare (enligt min preferenser)
än med dämparn på t.o.m. i lägsta dämpläget.
När jag byter däck från Bt47or till Diabolos lr
testar att släppa gaffel lite gm kronorna för
radikalare styrvinkel kan det hända att jag måste
dit med dämparen igen.