Motstyrning.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag upptäckte oxå det här fenomenet några dagar efter att jag hade tagit lappen. Satt och cruisade på motorvägen och svängde väääldigt lätt åt häger respektiver vänster och upptäckte hur cykeln svängde åt motsatt håll JAG svängde. Va fan, ska det VA såhär tänkte jag.... Kändes sketaskumt när man väl började tänka på det. Va skönt och läsa den här tråden och inse att det faktiskt Är så :) Och.... dumt av trafikskolorna att inte ens nämna det. Jag var ju nästan på väg att lämna tebax hojjen. Den måste ju vara trasig tänkte jag... den svänger ju åt FEL håll!?!?!? :D
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
RoLLER skrev:
Jag upptäckte oxå det här fenomenet några dagar efter att jag hade tagit lappen. Satt och cruisade på motorvägen och svängde väääldigt lätt åt häger respektiver vänster och upptäckte hur cykeln svängde åt motsatt håll JAG svängde. Va fan, ska det VA såhär tänkte jag.... Kändes sketaskumt när man väl började tänka på det. Va skönt och läsa den här tråden och inse att det faktiskt Är så :) Och.... dumt av trafikskolorna att inte ens nämna det. Jag var ju nästan på väg att lämna tebax hojjen. Den måste ju vara trasig tänkte jag... den svänger ju åt FEL håll!?!?!? :D

Om du inte gillar uppträdandet och blir konfunderad - kör med armarna i kors. Det blir rättvänt såklart. Mycket lättare blir det. En sak bara. Titta inte på armarna, för då börjar man tänka - ok, hur blir det nu då?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bj.O.rn skrev:
En cykel, moped, motorcykel går aldrig rakt fram, dom svänger alltid åt det ena eller andra hållet mer eller mindre..

/B


WORD! som ett kundvahnshjul! Min kompis köpte en radiostyrd Rett och fick se att styr mekanismen var gummisnodds upphängd.. "vilket skit" Bort! Det resulterade att det inte gick att köra en mm med den.

Om man har svård att få in känslan för att motstyra och envisas med att man "lutar sig åt det håll man vill svänga åt" kan man prova med att om man ska svänga höger, "hänga ner den" i vä handtag och tvärt om.

Lättast förstår man vad det handlar om när man slangar med lite fart, Då är det dessutom med större styutslag.
 

Mavve

Guest
Asylum_Nakaza skrev:
jag skulle vilja tillägga att hojen blev mycket svårkörd i låga hastigheter när ja fick på styrdämparen... då får man verkligen tänka motstyrning för att kunna svänga... det går inte annars!!!

Men store asylum. Du har faktiskt din styrdämpare på tok för hårt spänt och nån dag kanske du gör dig riktigt illa pga det, eller inte.....

En styrdämpare gör hojen oehört mycket smidigare att lägga ner i kurvor, men den skall inte hindra en från att vrida på styret i den takt man själv vill, det gör din. Den hugger tillbka i låga farter. Även i de farter som överstiger krypkörning. Det tyckte jag var ganska ruggigt.

Men det är din hoj och du som kör, och trivs du med den inställningen ska du ha den alla gånger :tummenupp
men jag vill dela med mig av min erfarenhet och det som sagts till mig och som låter vettigast: Styrdämparen får inte hindra dig från att kunna styra med fullt styrutslag eller kunna styra i den takt du själv väljer. den ska bara agera som hjälpmedel att styra på styert som får motorcykeln att agera kvickare, man skall inte känna att den ens finns där förutom glädjen över hur lättstyrd hojen numera blir med dämparen på.

Rätta mig ni som vet bättre. :tummenupp

750RR
 

Mavve

Guest
Jonne_boy skrev:
:tummenupp TACKAR MAVVE :tummenupp

har nu praktiserat motstyrning 600 mil +

och tängt på det..

det går snabbare och lägga ner och framförallt att kasta från sida till sida =P


:squid

Kul o höra :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag testade en liten grej på trampcykeln, nämligen att cykla utan att hålla i styret överhuvudtaget och svänga genom att luta kroppen (som man gör),
tittar man då noga på styret så kommer ni att se att i själva lutningsögonblicket så styr hojen åt motsatt håll för att direkt efter styra åt rätt håll, illustrerar ganska bra hur det funkar:)))
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Tack för denna tråd och detta mycket nyttiga forum.

Jag är nybörjare på MC och upplevde problem med kurvtagning i högre fart. En polare snackade lite om gyroeffekter och att styra åt fel håll, men jag fattade inget om hans snack just då. Kurvtagning måste ju testas i praktiken och helst måste man tyvärr köra omkull för att lära sig ordentligt. (Nu har jag inte kört omkull än, kanske tack vare detta forum. ;) )

Jag har testat motstyrning när jag övningskörde sist och det fungerar utmärkt. Problemet är väl att komma ihåg detta i en paniksituation.

Tänk dig att du kör fort i en högersväng. Mitt i kurvan möter du en bil som genar, alltså måste man svänga mera och lägga ner mera åt höger. Den naturliga reaktionen blir att vrida styret mera höger, vilket resulterar i att hojjen reser sig upp och svänger mindre, därför krockar man troligen med bilen. (Hemska tanke!)

Man måste alltså, i en paniksituation styra mot hindret, för att hojjen ska svänga åt andra hållet. Detta är nog knepigt i verkligheten, när detta beslut ska tas på någon tiondels sekund.

Kan man verkligen träna in motstyrning så att det sitter i ryggmärgen? Finns det några trix? Det är ju trots allt onaturligt att styra åt fel håll. Ett trix som jag kom på själv var att köra som om jag hade sladd. Då är det ju naturligt att styra emot.

Är det någon som har fler idéer om hur detta kan tränas in snabbast möjligt?
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
träna?

jo visst: mitt i natten, värm upp dina däck och kör sedan sick-sack mellan de vita sträcken på 70-vägar. klarar du det så.... behöver du inte oroa dig.

mavve: min dämpare är hårt ställd, ja. men jag upplever inte den för hårt ställd alls, den hämmar inte, tänk på att jag är större än dig, och väger med största sannolikhet mer också -- tack för tipset iaf... :tummenupp
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Mavve skrev:
En styrdämpare gör hojen oehört mycket smidigare att lägga ner i kurvor, men den skall inte hindra en från att vrida på styret i den takt man själv vill, det gör din. Den hugger tillbka i låga farter. Även i de farter som överstiger krypkörning. Det tyckte jag var ganska ruggigt.
[...]
den ska bara agera som hjälpmedel att styra på styert som får motorcykeln att agera kvickare, man skall inte känna att den ens finns där förutom glädjen över hur lättstyrd hojen numera blir med dämparen på.
Rätta mig ni som vet bättre. :tummenupp

Jag vet inte, men blir lite konfunderad.
Har du provat att köra utan styrdämpare?
Eftersom din båge förmodligen är radikalare
både i chassi och däck än min så kan det bli
ganska nervöst men knappast osmidigt.

Min erfarenhet är att styrdämparen ger stabiltet
i kurvtagningen men det kostar lite i lättstyrhet.
Den förhindrar oxo att styret kan börja oscillera
(slå fram och tillbaka - inte kul :skrämd ).

Nu kör jag helt utan styrdämpare och det är
betydligt trevligare (enligt min preferenser)
än med dämparn på t.o.m. i lägsta dämpläget.
När jag byter däck från Bt47or till Diabolos lr
testar att släppa gaffel lite gm kronorna för
radikalare styrvinkel kan det hända att jag måste
dit med dämparen igen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur styrdämparen känns beror mycket på vilket märke och kvalitet på dämparen, om den är välservad eller risig, om det är en Öhlinare eller en Sprint till exempel.
En Öhlinare är trycksatt och ger lite motstånd även på sitt lägsta läge, men det försvinner så fort man når förhöjd styrfart. Det bästa med Öhlinaren är att den har ett enormt spann och den är lätt att justera i fart. Min chassifibblade R1:a som jag hade tidigare gick från RS250 till Blackbird i styrningen beroende på vilket läge man hade på dämparen.

Ett annat märke som har en annorlunda konstruktion är Hyperpro, den dämparen känns nästan inte alls i låg fart men när man får ett styrslag så dämpar den inte utan den låser istället, man kan säga att den är hastighetskänslig (hastighet på dämpslaget alltså). Det är ju en smaksak vilken typ man väljer men enligt min mening så är Öhlinaren bäst, undvik billiga grejer som Sprint och dylikt, dom börjar "glappa" ganska omgående i neutralläget och blir ganska fort dåliga med sämre styregenskaper än utan dämpare.

Kör man en sporthoj med radikala chassimått så SKALL man skaffa en styrdämpare, förr eller senare så får man styrslaget Allan och då kan det gå illa, det finns inte en möjlighet i världen att hålla emot, man far som en vante mellan styrstoppen och framhjulet ställer sej nästan på tvären, man sitter i diket innan man hinner säja "h-vete"...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
styrdämpare

Den jag plockade av var av märket "Bitubo"
sterzo3.jpg


Känns trög i alla lägen,
kanske man ska söka en Öhlinare lr WP
på ebay?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Niklasinorr skrev:
Ett annat märke som har en annorlunda konstruktion är Hyperpro, den dämparen känns nästan inte alls i låg fart men när man får ett styrslag så dämpar den inte utan den låser istället, man kan säga att den är hastighetskänslig (hastighet på dämpslaget alltså). Det är ju en smaksak vilken typ man väljer men enligt min mening så är Öhlinaren bäst, undvik billiga grejer som Sprint och dylikt, dom börjar "glappa" ganska omgående i neutralläget och blir ganska fort dåliga med sämre styregenskaper än utan dämpare.

Kör man en sporthoj med radikala chassimått så SKALL man skaffa en styrdämpare, förr eller senare så får man styrslaget Allan och då kan det gå illa, det finns inte en möjlighet i världen att hålla emot, man far som en vante mellan styrstoppen och framhjulet ställer sej nästan på tvären, man sitter i diket innan man hinner säja "h-vete"...

Nu har jag inte testat Öhlins styrdämpare men kommer göra det nästa år på min 950R, men min Hyperpro som jag har på #88 fungerar så jäkla bra anser jag. Efter jag monterade den och körde ut så var reaktionen: HERREGUD, som den kan svänga :bow
Vad skillnaden är mellan Öhlins önskar jag gärna att du preciserar dig lite kring för Hyperpro funmkar skeetabra och jag märker bara att den är lite trögare i krypfart, men det hade jag ju räknat med även om det skulle vara av annat märke..... kanske inte Öhlins då?

Asyl: Du väger mer än jag så vi kommer inte hamna i samma tävlingsklass förutom på fri klass inom Combat, men där tror jag fortfarande inte du har stor chans mot mig :crash jag kanske har fel? :lol

750RR
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Nu har jag skaffat en egen hoj att övningsköra på, en Yamaha XV 750 custom. Den andra Yamahan, XV 400:an har vi också kvar. Så nu har min sambo och jag vi varsin hoj. :)

Åter till ämnet, motstyrning. Igår bytlånade jag och min bror hojjar. Jag testade hans Suzuki 850, som är en vanlig touring MC, årsmodell 79. Jag upplevde direkt att Suzukin var väldigt lättstyrd, något "sladdrig" faktiskt. Med den behöver man inte tänka speciellt att det är fråga om motstyrning vid kurvtagning. Jag bara lutade lite så svängde hojjen direkt.

Min brorsa upplevde däremot min Yamaha som väldigt stabil och trögare att luta omkull. Här krävs det mer kraft i styret för att hojjen ska svänga.

Är det generellt så att en custom kräver mer aktiv motstyrning, än andra modeller av hojjar?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
mudder skrev:

Är det generellt så att en custom kräver mer aktiv motstyrning, än andra modeller av hojjar?

Chassit på en kromsläde är designat för utseende
före funktion. Att man måste tillgripa aktiv
motstyrning nr man puttrar omkring är bara
en konsekvens av detta. :fakta

Chassit på en modern sporthoj harhelt andra
egenskaper än de 2 du jämför. Inte tungstyrt -
inte sladdrig - men kanske skrämmande
precist och oförlåtande om man inte är van.

Om du vill göra din hoj mer lättstyrd och få
bättre respons - byt däck till ett med sportigare
profil. Svårt att hitta riktig bra däck idag om man
inte har 17" fram och bak.
Jag kör med Avon RoadRunner AM21/AM20
på min BSA och dom funkar bra. Finns även i
dimensioner som passar din båge.
Ta inte de bredaste som passar på fälgen utan
snarare tvärtom.
 
Last edited:

Lindah

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gsx 550 es
har kommit på det

Ja, det är ju inte så lätt som det sägs i vissa inlägg här: att om man bara vrider styret åt vänster så kör hojen åt höger. För det är ju inte sant....jag har minsann provat. Och det håll jag svänger åt, svänger hojen åt minsann.

MEN, jag har kommit på att i kurvor med fart, är det bra att första vrida styret åt så att säga fel håll, då man lutar hojen för då kommer den gå åt rätt håll..............

Nu har jag sagt mitt för denna gång.

Tack och hej
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Re: har kommit på det

Lindah skrev:
Ja, det är ju inte så lätt som det sägs i vissa inlägg här: att om man bara vrider styret åt vänster så kör hojen åt höger. För det är ju inte sant....jag har minsann provat. Och det håll jag svänger åt, svänger hojen åt minsann.

MEN, jag har kommit på att i kurvor med fart, är det bra att första vrida styret åt så att säga fel håll, då man lutar hojen för då kommer den gå åt rätt håll..............

Nu har jag sagt mitt för denna gång.

Tack och hej

Det är bara för att hojen får mer energi/massa i fart och då märker du av det lättare. annars är det som att cyckla, samma principer gäller men de märks inte.
 

Lindah

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gsx 550 es
ja som att cykla

Japp, jag cyklar ju en del och har ju märkt att i svängar å så blir det liksom så att man styr åt fel håll först, för att sen ändra styrriktning. Å det går ju bra....så detta med motstyrning är säkert bra. Ska öva på det...eller jag tror det går av bara farten då man kör fort.

Jag kör ju inte så fort än.....eftersom min hoj är lite paj nu mitt i övningskörningen...så det har blivit ett avbrott. =(.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
ni som tycker er har bemästrat motstyrning. prova att bromsa sammtidigt som ni styr.. hur ska jag förklara det? bromsa in i en sväng och styr också, fast sammtidigt... DET är en härlig kännsla vill ja lova!! :bow
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
ni som tycker er har bemästrat motstyrning. prova att bromsa sammtidigt som ni styr.. hur ska jag förklara det? bromsa in i en sväng och styr också, fast sammtidigt... DET är en härlig kännsla vill ja lova!! :bow

Härlig känsla av att bromsa å styra? What? Vad är det som är så speciellt med det? Alla som nånsin kört hoj har väl bromsat i kurva, definitivt alla som kört bana. Förklara tack.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag tyckte bara det var värt att nämna i sammanhanget när vi ändå disskuterade motstyrning. jag menar att när man kommer fram till en kurva och håller på att bromsa ner, svänger åt fel håll fast än man fortfarande bromsar. och sen lägger ner cyckeln osv osv.. det är en skön känsla! :öl
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top