Motstyrning.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tänk att hojen står på blankis. Om någon drar framhjulets nederdel
till vänster 3 dm så vill hojen ramla åt höger. Motstyrning åt vänster
gör just så. Fast under gång.
När hojen väl lutar åt höger ska styret lite åt höger till det vanliga balansläget vid nedlägg.
Sen kan man räta upp med motstyrning åt höger. Som att trycka tillbaka framhjulet in under hojen.
Eller lägga ner ännu mer med motstyrning å vänster.

Handlar om små rörelser, kanske därför en del inte ens lagt märke till dom.

Fattar eller bara mer konfunderade ?
Still confused, but at a higher level, kanske.
/u
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Nr:18 skrev:
Nej, när du inleder svängen styr du åt motsatt håll. Väl inne i svängen styr du åt rätt håll för att få balans på hojen genom svängen :tummenupp

Väl inne i svängen möter man ju upp med gasen.. måste man ändra spår används motstyrning igen... Styret inåt svängen = hojen reser sig.. styret åt andra hållet = hojen svänger skarpare... får jobba som en tok med min TL.. men så svänger fanskapet snabbt då oxå... :O) Nr:18 kan med all säkerhet detta redan..

Vid utgång av skarp kurva (eller S-kurva) använder jag oxå motstyrning för att snabbt komma ur svängen o in i nya spåret...
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Börjar förstå detta teoretiskt nu...
Orkar inte läsa texten på norska...jag väntar tills det kommer en svensk översättning
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
ODEN skrev:
Väl inne i svängen möter man ju upp med gasen.. måste man ändra spår används motstyrning igen... Styret inåt svängen = hojen reser sig.. styret åt andra hållet = hojen svänger skarpare... får jobba som en tok med min TL.. men så svänger fanskapet snabbt då oxå... :O) Nr:18 kan med all säkerhet detta redan..

Vid utgång av skarp kurva (eller S-kurva) använder jag oxå motstyrning för att snabbt komma ur svängen o in i nya spåret...
Bara för att krångla till det med en ny aspekt. För att ändra spår i långa kurvor kan man även använda gasen. Mer gas och du flyter ut i ett vidare spår, slå av gas och du närmar dig innerkanten av kurvan.
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Bj.O.rn skrev:
En cykel, moped, motorcykel går aldrig rakt fram, dom svänger alltid åt det ena eller andra hållet mer eller mindre..

/B

2 hjul eller hur var det nu?????????????? :fakta
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
I fart får man oxå hjälp att lägga ner av gyroeffekterna från det snurrande framhjulet.
Ju högre fart och ju snabbare (inte större) vridning på styret ju
kraftigare blir reaktionen att lägga hjulet ner. Putta styret åt
vänster o hjulet vill lägga sig ner åt höger.
Prova med ett snurrande cykelhjul mellan händerna, starkare reaktion än vad många tror.
/u
 

rrp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I en grotta
Hoj
En sån där svart sak
Motstyrning

Hmmm det var ju ett par år sedan m,an gick å skolan men det stämmer att vid lite högre farter...10km och upp t.ex så svänger man motorcykeln med hjälp av motstyrning.
Detta på grund av ett fenomen som kallas den gyroskopiska presissionen.(stavning)???
Detta fungerar på så sätt att när man lägger på en kraft"alltså svänger på styret" så förskjuts denna kraft 90 grader i förhållande till rotationsriktningen..
På grund av detta så vill hojen luta sig i motsatt riktning..
Minnet e bra men kort så risken finns att jag kan ha missat en del av fysiken men den som är intresserad kan nog leta reda på det själv ...
Om ni inte tror mig testa osväng åt det håll ni vill åka i 180 så kommer ni att märka att hojen beter sig som en gammal jänkare..
Rakt fram..
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Affe_R1 skrev:
Det är ganska pinsamt att körskolorna inte
lär ut om motstyrning till blivande Mc-förare :fakta

Jo, hos Körkortsproffsen (Uppsala) i alla fall. Ett par teorilektioner med körteknik och kunskap om motorcyklar inleder utbildningen. Johannes som höll i det när jag gick där.
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Sen finns det olika gyrokrafter i motorer oxå.
Tung svängande massa=hojen vill gå rakt fram vid gaspådrag i kurva.

Liten svängande massa=hojen är inte så känslig för gaspådrag i kurva, den kommer inte att vilja gå rakt fram.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Måste bara göra ett litet inlägg åt de som tror att motstyrning är det ENDA sättet att styra en mc.

Förra sommaren gjorde jag ett litet experiment när jag var lite uttråkad på motorvägen. Var på väg upp genom Sverige efter lite hojsemester i Europa. Det rullade väl på runt 180 blås. Stel som man brukar bli efter åtskilliga timmar i sadeln så börjar jag sträcka ut armar och ben och känner då givetvis hur det bromsar. Eftersom jag läst lite aerodynamik så börjar jag fundera på om jag kan styra hojen enbart med hjälp av att sträcka ut och vinkla armar och ben.

Sätter mig absolut stilla på hojen, två fingrar på styret bara för att hålla gasen i konstant läge, sträcker ner båda benen. Vinklar höger fot nedåt och vänster fot uppåt. Visst svänger hojen åt höger. Helt utan motstyrning. Inga fötter som trycker på fotpinnarna och helt stilla med överkroppen. Prova gärna själva så får ni se.

Den här metoden rekomenderas dock inte för väldigt kurviga vägar då farten måste vara långt över den lagliga för att det ska fungera och styrreaktionen blir måttlig. Kanske fungerar det bättre om någon har väldigt stora ving-liknande fötter. Simfötter??

Till vardags rekomenderar jag motstyrning som är ett mycket effektivare sätt att få att få in hojen i sväng.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Buster har även rätt i detta. Märks speciell vid bankörning i höga farter när man vid inbromsning lägger ut knät och känner att fartvinden griper tag och dels hjälper ner farten och dels initierar svängen. Det skarpa brytet sker dock alltid med motstyrning.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hulken_1 skrev:
Sen finns det olika gyrokrafter i motorer oxå.
Tung svängande massa=hojen vill gå rakt fram vid gaspådrag i kurva.

Liten svängande massa=hojen är inte så känslig för gaspådrag i kurva, den kommer inte att vilja gå rakt fram.
Alldeles riktigt, men gyrokraften beror inte enbart på roterande
massan (eg. tröghetsmomentet) utan oxå hur snabbt motorn roterar just då.
Lätt högvarvande motor kan alltså ge lika stora gyrokrafter som
tung lågvarvande. (Och avslagen motor ger inga gyrokrafter alls
förstås.) Och så är gyroreaktionen beroende på hur snabbt man lägger ner oxå.

Att gyrokrafterna har nåt direkt med gaspådraget att göra låter
konstigt i mina öron. Gaspådrag under hopp i luften vill lyfta
framhjulet, men det är en annan effekt. Eller om det var nåt
annat du syftade på.
/u
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
trodde inte ens denna tråden skulle existera på ett sporthojsforum..
man blir ju rädd när man läser ......
körskolan ? dom borde väl lära ut detta ? det gjorde min iallafall.
/z
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Är också lite fascinerad att flertalet som kör hoj är helt ovetande om hur man svänger. Förhoppningsvis vet dom det väl omedvetet ;)
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Don Quixote skrev:
Är också lite fascinerad att flertalet som kör hoj är helt ovetande om hur man svänger. Förhoppningsvis vet dom det väl omedvetet ;)

Så vitt jag vet så är det väl bara jag som är ovetande eller hur? ;) Och skyll för tusan inte på mig för det. Jag lägger hela ansvaret på min körskola.
 

Diversion

Guest
K-Micke skrev:
Precis som ett skevroder på ett flygplan.
Du lägger ju på en lyftkraft på foten som vinklas uppåt, och en nedåtriktad kraft på foten som vinklas neråt. Såklart hojen tippar åt sidan. Men det är knappast ett effektivt sätt att styra en hoj. :D


Edit: Hmmmm.... det skulle kunna funka som ett styrservo i hög fart. Man har små skevroder på var sida om hojen, som vinklas för att förstärka effekten av motstyrningen. Nån som vill vara testpilot? :D

ZX12:an har ju iaf små vingar att sätta skevrodren på :crash
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag var lite skeptisk mot det där med motstyrning förut, men nu är jag ännu en troende. När jag väl satt på hojen och testade motstyrning så föll allt på plats. Jag har alltid styrt med motstyrning men har aldrig tänkt på att jag gjort det.

Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
JoS skrev:
Jag var lite skeptisk mot det där med motstyrning förut, men nu är jag ännu en troende. När jag väl satt på hojen och testade motstyrning så föll allt på plats. Jag har alltid styrt med motstyrning men har aldrig tänkt på att jag gjort det.

Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp

Du testade inte motstyrning, du styrde som vanligt. Däremot kanske du tänkte mer på hur du gjorde.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top