Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
grymt snygg hoj :Bugar

Såg en sån på blocket förra sommaren, typ 2mm från att köpa den..

Tack :) Blivit en 25 mil nu och ja är väldigt nöjd :)

--------------------------------------------------

Tillbaka till FZ1an:
Mitt plenum sitter skruvat i spjällbryggan. Hur stor är chansen att man skjuter ur allt? Måste jag ha stag som håller i plenum m.m.?

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tack :) Blivit en 25 mil nu och ja är väldigt nöjd :)

--------------------------------------------------

Tillbaka till FZ1an:
Mitt plenum sitter skruvat i spjällbryggan. Hur stor är chansen att man skjuter ur allt? Måste jag ha stag som håller i plenum m.m.?

Hellre för mycket än för lite:tungan

Kör på Anderssons tips, biltema leden och gängad stång

Hur går det med slangtestet?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hellre för mycket än för lite:tungan

Kör på Anderssons tips, biltema leden och gängad stång

Hur går det med slangtestet?
aha, det hade jag aldrig hört. Var finner man den leden då? båt/bil/bygg?

Har inte kollat till slangarna faktiskt. Hydroscand var medvetna om varierande kvalitet därför att man tummar på materialet i ytterhöljet för att göra en billig slang.

Har en meter multoilslang ifrån hydroscnad nu (samma material rakt igenom som även skall tåla E85) och en trelleborg ifrån Kuntze.

Blir nog att prova trelleborgslangen.

Blev inget gruppköp som det omskrevs en sida tillbaka. Det var fel slang dom hade.
----------------------------------------------------
Så inväntar jag drivaxeln till oljepumpen som borras i CNC-fräs (3mm hål i axel). Sen skall den monteras så borde då det vara klart.

McXpress skickade ned nytt elkraffs idag med prioriterat paket så det dyker nog upp i morgon:yoparty

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Beskrivning av returoljepump

Bulten nedsvarvad för att inte ta i kamdrev sen har en kollega borrat till axeln i CNC-fräsen.

Så fick ja knäcka borret för att skapa en ny brytpinne, den medskickade var 10 och skulle vara 12 för att alltid ligga i kontakt med båda sidor i spåret.
IMAG0791.jpg

Väl på plats märkte jag att kåpans styrstift och hålbild inte linjerade nog bra med vevaxeln så jag fick svarva ned en styrstiftet som håller kedjeskyddet till kamkedjan. Tog motsatt sida som sträckaren sitter på.
IMAG0797.jpg

Men det räckte inte så jag fick borra upp kåpans hål 6,75 ->7,5
IMAG0801.jpg

På plats
IMAG0794.jpg

Sen skruvar man på botten och sticker in axeln med brytpinnen i bultskallen innanför. (lägg märke till banjons position)
utan%252520motor%252520nr.jpg

Sen oljefyllde jag den och startade (med löst dragen kåpa) och efterdrog då motorn var igång så axeln skulle centrera kåpans position. Men turbon fortsatte att ryka satan tills jag provade att sätta banjon upptill. Då blev allt bra.:krama
IMAG0810.jpg

Mina älsklingar
IMAG0804v%252520utan%252520regg.jpg

[YOUTUBE-ID]mVtIrg3k0Fs[/YOUTUBE-ID]

Testet med slang
IMAG0807.jpg

Nya elprylarna. Denna gången fick jag lösa stift och ny kabelhärva så nu kan det ju inte bli fel?
IMAG0809.jpg

Elinstallation + avgasrör + gavlar intercooler + stag till plenum kvar. Hur svårt kan det vara?

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Fint bygge!

Lite annan byggstyle än på mitt, mäta är att veta och fina maskinjobb:tummenupp jag kör ju tumstock och pansarfilen åsså tigsvetsen såklart:)

Snella tomten jag vill ha en svarv i hjulklapp:tomten

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jäkligt fint. Det är nog en av de diskretare installationerna som jag har sett. Nästan så att man inte tänker på snäckan framför cylinderraden.
Det blir fem tummar upp (samtliga uppstickande från mitten på min handflata :mad:)

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Du vet vart premiärturen bär hän! Rakt ner till verkstan och låna ut till mig! Den är säker hos mig vettu. Har inte kraschat på flera månader nu! Im in the zone!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Blir ju bra de där , Men jag såg just på gammla bilder att du har ju en progresiv bränsletrycksregulator

Den bör du INTE köra med som den är, Men den går att bygga om till linjär

Peter

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fint bygge!

Lite annan byggstyle än på mitt, mäta är att veta och fina maskinjobb:tummenupp jag kör ju tumstock och pansarfilen åsså tigsvetsen såklart:)

Snella tomten jag vill ha en svarv i hjulklapp:tomten

Har läst din tråd nu. Du verkar inte gå bet med handsmide. Riktigt fint. Kul att se lite bilder på din IC där också, ska precis till att börja med det också.

Fyfan Alex!
Man blir verkligen imponerad och inspirerad av dig.
tack.

Kul att höra Jimmy :)

Blir ju bra de där , Men jag såg just på gammla bilder att du har ju en progresiv bränsletrycksregulator

Peter

Det var ju inte så bra. Jag hade visst skrivit BTR till insprut på beställningen och inte BTR till insprut 1:1... fuck. Hur gör jag om jag skall bygga om den då?
-----------------------------------------------------------------------

En stor del av denna helgen har ägnats åt elen.Har ju gjort om allt och lött på stiften i kontakterna/ till kabelskor osv.... men felet satt visst i kontakten till displayen och inte den jag gjorde om.

Så i lördags var första gången på några år som jag blev riktigt förbannad i garaget. Jag har kollat upp var dessa kontaker är tillverkade för att användas. I datorer till PCI-xpress anslutningar eller nätverksaggregat på datorer. När jag nu har betalat 6000kr för denna display kräver jag en viss kvalitet.
[YOUTUBE-ID]FVMiVRnMwJU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Välkomen till klubben, det är inte bra för hjärtat o vara arg:krama:krama

Men det kommer säkert att lösa sig för jag har att göra med en väldigt bra företag men det sinkar mig ju något så inåt helvete bara :mad:

Satt och letade efter kontakten men jag hittade ingen lokal firma som hade den (när jag letade på nätet). Har ju 1,5h bilresa t&r till garaget så de är ju inte bara att man svänger in till stan:gnissla
http://cgi.ebay.co.uk/Micro-ATX-10-...381?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c5de059d

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Menar du att det börjar bli bråttom nu:tungan

Läste att du hade en budget på 33000sek, är det x2 snart?

nja bråttom och bråttom. Man vill ju komma ut någon gång med den. Mitt mål var ju innan v.29 men nu köpte ja ju en ny hoj för att rädda mc-semestern. Jag vill inte stressa och göra något tok heller, sen är det inte kul att ha bråttom i garaget utan där vill jag ta det lugnt.

Nej så mycket har det inte kostat men jag räknar inte. Min budget i början var ju bara ett bollplank för idén. Sen tog det ju en vändning när jag gick ifrån eftermarknadssprutet. Men det bästa hade kanske varit att nöjt mig med den Powercommander 5 som sitter på hojen och större spridare för enkelheten och ekonomins skull. Men jag tror alla småprylar är dom som blir stora pengar till slut. Idag handlade jag krafs på Biltema för 600kr typ kabelskor och stripes och lite sånna saker.:brinnerup

Summerade lite förra veckan. Inte så mycket saker ändå.

Motor:
Turbo Td04-19t med på-byggd returoljelåda
Mekanisk oljereturpump
BTR: Malpassi 1:1 (med kompensering för överladd) (fast fel nu då)
Bränslepump: Walbro 255
Kamtiming (Lob-center) 105/106
Kompression 8,8:1 (sänkt med cylfotspackning)
Grenrör (Hemmabyggt)
Avgassystem 2,5” (inte klart)
Specialbyggt plenum
Bosch dumpventil
4st extraspridare som sprutar rakt ned i insugningskanalen (Bosch blåa)
Borttagna sekundära spjäll
Borttagen avgasrening i ventilkåpa
Intercooler 200x350mm
Vevhusventilation flyttad till bakdelen

Elektronik:
Powercommander 5
Original ECU
McXpress ECU
Laddstyrning
Loggning (6h)
Bredbandslambda

Förarmiljö:
Höjt styre
Fatbarstyre (Renthal 996)
Display (Lambda, laddtryck m.m.)
Repad tank:näsblod

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Peter

Idag fick jag ett glädjande besked.

Marklund sa att du har rätt men fel. Förr så hade dom linjära enkelmembran men han tyckte dom fungerade dåligt så dom nya regulatorerna som är linjära är ombyggda progressiva därav höjden på denna trots att den är linjär:banana

Stort tack ändå för att du är med och håller koll så det blir riktigt:tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fortsätter med min envägskonversation:tungan

Har nästan funnit en lösning på gaveln. Andersson tipsade om rör och efter ett tag greppade jag hur jag kunde göra.

Jag tänker såhär då innan jag börjar. Diametern gånger pi (50x3,14) ~150mm. Slitsar jag halva röret har jag 75mm att vika ut. Alltså har jag 75/2mm = 37,5mm per sida. Radien på röret är 25 så jag kommer ha lite till godo att slipa ned. Sen så ritade jag det, för att gå ut i verkstan innan det är ritat blir aldrig bra för mig.

Men det blev ju fint ända fram tills jag mätte på orginalkylet och såg att gaveln stack ut på den:huvet Det går ju såklart att flytta ut Intercoolern lite så skulle det vara löst men hjulet är nära.

iam%252520p%2525C3%2525A5%252520icgavel.jpg

ic%252520gavel%252520liggande.jpg

problem.jpg

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...