Nästa grej

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Eldrift tror jag kommer snart.
Det låter ju som framtiden, men det lär inte bli något alls av den enkla anledningen att efterfrågan saknas. Vem vill betala mer för en sporthoj eller glidare som har mindre av allt det som gör de roliga att köra? Bara en väldigt liten grupp köpstarka entusiaster.

Elmopeder däremot, det låter vettigt i allas öron och aktionsradien är inte dyr att göra tillräckligt lång.

Men motorcyklar som säljs med glädje/spänning/äventyr som främsta argument kommer ha förbränningsmotorer även i framtiden.

Så tror jag.
 

Bifogat

  • zero-dirt-bike.jpg
    zero-dirt-bike.jpg
    178.9 KB · Visningar: 133
  • motoczysz-e1pc-electric-motorcycle-1.jpg
    motoczysz-e1pc-electric-motorcycle-1.jpg
    31.1 KB · Visningar: 134

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är ni galna i huvvet.. de har ju vart minus här hela dagen..
KAAAAAAAAAALLT att åka!

Nästa vecka kommer frambringa 5-6 plus enligt yr.no. Då kan du köra om mig med Duken när jag rastar fulhojen som du gjorde för inte allt för länge sedan... ;). Tror det var du iaf... mellan Broddetorp-Varnhem.

-

För övrigt är nog ABS nästa grej att bli standard först. Konstigt att det inte kommit på bred front på MC än... Borde varit standard för 5 år sedan, minst.

Annars gillar jag el. justerbar fjädring. Skulle vara mums på min stelbensducce...

Edit: Elhoj acceperar jag endast när den har autentiskt ducceljud och torrkoppling. Tills dess kan miljöpartisterna behålla den. :D
Elbil och moppe dock, visst.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur ser det ut för direktinsprutning på hojmotorer? Tycker inte man hört nåt om det.
Håller med.
Första direktinsprutade massproducerade bilmotorn kom väl -97 och det är väl mer eller mindre standard på alla bensinbilmotorer nu.
Varför måste MC-industrin ligga så långt efter?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Launch control som håller varvtalet på det optimala för en rivig start!

Kanske inom racing, men för oss vanliga dödliga så blir det nog inte så. Tror inte Honda/Kawasaki/Suzuki/Yamaha kommer ha detta på gathojar.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Dieselcustoms.. Nog för att jag känner mig otrogen för att nightroden får det att rycka i roten men den dagen det finns en fet tvåliters turbodieselscustom att vrida omkring på så kommer jag vara så gammal att den kommer passa som en xl på min snopp(som en handske alltså)..

Men tyvärr lär väl susande elhojar hinna ta över marknaden innan des..
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Nästa vecka kommer frambringa 5-6 plus enligt yr.no. Då kan du köra om mig med Duken när jag rastar fulhojen som du gjorde för inte allt för länge sedan... ;). Tror det var du iaf... mellan Broddetorp-Varnhem.

-

För övrigt är nog ABS nästa grej att bli standard först. Konstigt att det inte kommit på bred front på MC än... Borde varit standard för 5 år sedan, minst.

Annars gillar jag el. justerbar fjädring. Skulle vara mums på min stelbensducce...

Edit: Elhoj acceperar jag endast när den har autentiskt ducceljud och torrkoppling. Tills dess kan miljöpartisterna behålla den. :D
Elbil och moppe dock, visst.

Haha. ja de va jag =)
Anade en gammal linkare som sölade på vägen.. då får man gassa lite =)
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Jag har inte sett det ännu på något fordon, men jag skulle vilja se typ progressiva bromsljus på alla fordon.

Inte bara två steg med olika styrka/intensitet men steglös från vanliga röda bakljuset till en riktigt ilsket glödande bromsljus så man ser att det faktikst händer något där framme när någon börjar bromsa in framför en.

Jag skulle bli bra mycket lugnare när jag blir tvungen att bromsa vid tex övergångsställen då.
Japp jag vart påkörd bakifrån när jag gjorde det för hundra år sedan men är fortfarande orolig att det inte syns att jag bromsar.

Fanns väl på någon nyare V70 alt. Audi om jag inte minns fel (läste detta runt 06-07) men det fick man inte ha för SBP då man kunde blända bakomvarnde med en stenhård inbromsning. Hittar inte artikeln och kommer inte ihåg i vilken tidning jag läste detta tyvärr.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fanns väl på någon nyare V70 alt. Audi om jag inte minns fel (läste detta runt 06-07) men det fick man inte ha för SBP då man kunde blända bakomvarnde med en stenhård inbromsning. Hittar inte artikeln och kommer inte ihåg i vilken tidning jag läste detta tyvärr.
Det har gjorts tester med blinkande bromsljus.
Snabbare blinkning ju hårdare du bromsar.
gav mycket gott resultat - dels uppmärksammar man blinkande ljus lättare än fast sken, dels förstod folk automagiskt betydelsen.
Tror att det är någon regel som bromsar (tihi) introduktionen.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Det har gjorts tester med blinkande bromsljus.
Snabbare blinkning ju hårdare du bromsar.
gav mycket gott resultat - dels uppmärksammar man blinkande ljus lättare än fast sken, dels förstod folk automagiskt betydelsen.
Tror att det är någon regel som bromsar (tihi) introduktionen.


mercedes har nåt panikbromssystem som blinkar jättefort, öppnar taklucka och fönster lite mm för förberedelse inför eventuell krock :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har inte sett det ännu på något fordon, men jag skulle vilja se typ progressiva bromsljus på alla fordon.

Inte bara två steg med olika styrka/intensitet men steglös från vanliga röda bakljuset till en riktigt ilsket glödande bromsljus så man ser att det faktikst händer något där framme när någon börjar bromsa in framför en.

Jag skulle bli bra mycket lugnare när jag blir tvungen att bromsa vid tex övergångsställen då.
Japp jag vart påkörd bakifrån när jag gjorde det för hundra år sedan men är fortfarande orolig att det inte syns att jag bromsar.

Mycket bra ide, vi får hoppas att rätt personer läser denna tråden. Jag skulle vilja ha stroboskopeffekt vid panikbromsning - alternativt när ABS:en går in.

Tror att det är någon regel som bromsar (tihi) introduktionen.

ja, i Sverige tillåter man inte ens de danska blinkande cykelljusen, det är FÖRBJUDET , folk kan ju DÖ :huvet

REELIGHT[YOUTUBE-ID]4rDINaD1Ev4[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du tänker nog på gpz550, de hade en wire från kopplingshandtaget som drog upp stödet om jag minns rätt.

appapp, det är faktiskt elektriskt. Iaf på min feta Z550 -82

Det har gjorts tester med blinkande bromsljus.
Snabbare blinkning ju hårdare du bromsar.
gav mycket gott resultat - dels uppmärksammar man blinkande ljus lättare än fast sken, dels förstod folk automagiskt betydelsen.
Tror att det är någon regel som bromsar (tihi) introduktionen.

Väldigt vanligt i Thailand.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Håller med.
Första direktinsprutade massproducerade bilmotorn kom väl -97 och det är väl mer eller mindre standard på alla bensinbilmotorer nu.
Varför måste MC-industrin ligga så långt efter?

Nja, hur många bilar har Direktinsprutning. Visst, det finns, men vanligt är det inte.

Mats

Dieselcustoms.. Nog för att jag känner mig otrogen för att nightroden får det att rycka i roten men den dagen det finns en fet tvåliters turbodieselscustom att vrida omkring på så kommer jag vara så gammal att den kommer passa som en xl på min snopp(som en handske alltså)..

Men tyvärr lär väl susande elhojar hinna ta över marknaden innan des..

Dieslehojar kommer nog mer och mer i framtiden. 7-800cc trecylindriga. Med Turbo. 120 hk vid 4800 rpm....
Mitt tips!

Mats
 
Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Nu är det förvisso inte nytt men jag tror att antispinn är nästa grej som kommer att finnas tillgängligt på alla hojar. Antingen som standard eller extra tillbehör. Nu är ju det förbehållet dyra effektstarka hojar men det kommer troligen att ändras i takt med att kostnaden för systemet sjunker. Kommer ihåg när det börjades med ABS. Då var det sketaexklusivt men nu erbjuds ju nästan alla hojar med ABS.

Annars så progressiva bromsljus som någon nämnde. Hade varit grymt skönt att veta hur hårt någon framför en bromsar när man är ute och kör aktivt med andra. Säkert inte bara jag som hängt sig på bromsarna för att stolpskottet framför en ligger och duttar på bromsen för att dom är osäkra på sin körning. Då hade det varit skönt att veta att dom inte bromsar så hårt.

Xenon är nog nästa grej som kommer att finnas som tillbehör till dom flesta hojarna även om det finns idag. Iofs är det väl bara BMW som erbjuder det till sina modeller.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Antipunkadäck kanske? Ni vet såna som man kan köra på även om luften går ur, med uppbyggande gummiväggar inuti däcket... Finns ju redan till bil, och det är ju något värre att få punka på mc i viss hastighet... Så det kanske kunde vara nåt?

Finns rhinotire ;)
[YOUTUBE-ID]GScWPb8qcng[/YOUTUBE-ID]
Det negativa är att däcket blir tyngre och därmed den odämpade vikten...

Det har ju funnits sådana både från Italien och Japan och de har ju inte gjort succé precis...
Jag skulle gärna (!) ha en bimota om det inte var så dyrt... grymt ball hoj!
Inte lika häftig vändradie dock :tungan

Blinkande xenon och blinkande bromsljus vore klockrent,
kanske lysen på styret också, borde inte vara så svårt
att fixa lampor till styrändarna :tummenupp
gärna med inbyggda blinkers då...
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Generellt kan man nog säga att vill man veta vad nästa grej är, så kan man kolla på BMW, de har det.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det har gjorts tester med blinkande bromsljus.
Snabbare blinkning ju hårdare du bromsar.
gav mycket gott resultat - dels uppmärksammar man blinkande ljus lättare än fast sken, dels förstod folk automagiskt betydelsen.
Tror att det är någon regel som bromsar (tihi) introduktionen.

Nej det fins ingen regel som bromsar (lol) Volvo har det som standard
dvs. vid panikbroms blinkar broms-ljusen kraftigt och när farten understiger typ 5-10 km/h så går varningsblinkers på.

Mercedes har nåt liknande som vi kunnat läsa och säkert många fler bilmärken.

Hojarna kommer säkert snart med liknande system
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top