Någon fler som reagerat över hyckleriet?

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Detta jeffla tjat om moralkakor. :huvet

Varför inte inse att det kanske handlar om empati bland hojåkare snarare än hög moral? Ingen vill se dig smetad på vägen i babykläderna.

Dessutom hur lätt är det inte att ta till sig en bekväm ovana?

Det är ett fritt land så du gör såklart som du vill men samtidigt så finns gott om folk här med erfarenhet så lyssna ivaf och tänk över dem innan kakorna börjar kastas.

Så nästa gång din mamma säger att du kanske borde ha kondomen med dig, låt bli att be henne stoppa upp "moralkakan" där solen inte lyser utan säg "ja, mamma" och le snällt över att hon fortfarande orkar bry sig om dig.

Dags att flytta hemifrån lille man :rullandeu
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Moral är bra och ska inte stickas under stolen med, det är det som gör oss till den person vi är idag!

visst är moral bra men inte dubbelmoral, SH är högborgen för dubbelmoralen..

Det sista du skriver har ju min 2000 kr-hjälm också och den har betydligt bättre luftflöde än Arai RX7, Shoei XR-1000 och X-Lite 802-RR eller vad den heter med min huvudform. Fast du har onekligen köpt att pris = prestanda så diskussionen är dödfödd redan där.

håller med min Lazer hjälm för 1500:- har mycket bättre ventilation än min gamla Shoie.
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Om det är något som är vanligt på sporthoj.com så är det folk som ondgör sig över moralpredikare. Enligt mig så finns det långt många fler inlägg som ser ut som ditt, än motsatsen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det sista du skriver har ju min 2000 kr-hjälm också och den har betydligt bättre luftflöde än Arai RX7, Shoei XR-1000 och X-Lite 802-RR eller vad den heter med min huvudform. Fast du har onekligen köpt att pris = prestanda så diskussionen är dödfödd redan där.

Härskarteknik tror jag det kallas när man skriver ett påstående och avslutar med att argumentation emot bara är dumheter för det är fel. Du kunde ju ha avslutat med "lillkillen" eller dylikt likaväl.

Självklart är passformen A och O för en hjälm, men vad jag kommit fram till vid diverse provningar och grejer jag läst så är chansen större att hitta "the perfect fit" hos premiumtillverkarna än hos de icke premiumtillverkarna. Men hittar man "perfect fit" i en hjälm som kostar 2500:- så är det ju bara kanon och man skall vara glad att man slapp betala det dubbla... själv så har jag en KBC VR1 som numera står på hyllan då den Arai Chaser jag köpte sitter så mycket bättre, har mycket bättre luftgenomflöde och är dessutom lättare vilket jag kände bara genom att hålla de två i varsin hand.

Eller skall jag nu avsluta med att du bestämt dig för att cheap är minst lika bra som dyrt och att en araihjälm är att jämföra med äggskal och därmed är det lönlöst att diskutera med dig?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Njae, är du helt säker på det!?
Bara leker med dig kompiis. Har lite småtråkigt på jobbet en sådan här underbar maj dag.

Hehe, nu vet jag vad jag missade. Det där vattnet igårkväll... :brinnerup

Det enda egentliga märkliga med tråden är att TS är reggad 2005 och har stört sig på hyckleriet på SH först nu?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hehe, nu vet jag vad jag missade. Det där vattnet igårkväll... :brinnerup

Det enda egentliga märkliga med tråden är att TS är reggad 2005 och har stört sig på hyckleriet på SH först nu?

kanske mognat? eller har förbannat bra tålamod?
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Det typiska SH beteendet, säger en respekterad medlem sin åsikt så håller dennas "annhängare" med den i allt, och de som inte är anhängare till den håller tyst(de öppnar käften när nån annan respekterad medlem med annan åsikt säger sin mening)

resultatet blir att diskussioner lätt blir väldigt vridna här...

Låter som dagis ja.. :)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hehe, nu vet jag vad jag missade. Det där vattnet igårkväll... :brinnerup

Det enda egentliga märkliga med tråden är att TS är reggad 2005 och har stört sig på hyckleriet på SH först nu?

Nja, så man ska starta alla trådar när man reggar sig?

Tycker det är märkligt med all dubbelmoral som verkar gå i arv, och dessutom blir mer för varje år som går.

Är såpass gammal att jag inte behöver reta mig, detta är nog snarare en reflektion. Över vilken dubbelmoral en del kan ha. Tror en del har sådan dubbelmoral bara för att dom inte kan inse vissa saker..

Typ: du kan inte kompensera med en snordyr utrustning för att du kör som en idiot. Eftersom man vet att man inte är så bra på riskbedömning på hojen kompenserar man med utrustning. Sedan förkunnar man till höger och vänster om grejernas förträfflighet...

Men jag bryr mig inte över att folk kör som idioter ibland, men dom kan ju fimpa dubbelmoralen.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Nja, så man ska starta alla trådar när man reggar sig?

Tycker det är märkligt med all dubbelmoral som verkar gå i arv, och dessutom blir mer för varje år som går.

Är såpass gammal att jag inte behöver reta mig, detta är nog snarare en reflektion. Över vilken dubbelmoral en del kan ha. Tror en del har sådan dubbelmoral bara för att dom inte kan inse vissa saker..

Typ: du kan inte kompensera med en snordyr utrustning för att du kör som en idiot. Eftersom man vet att man inte är så bra på riskbedömning på hojen kompenserar man med utrustning. Sedan förkunnar man till höger och vänster om grejernas förträfflighet...

Men jag bryr mig inte över att folk kör som idioter ibland, men dom kan ju fimpa dubbelmoralen.

Se det så här istället. Istället för att ha dubbelmoral ändrar man bara åsikt lite ibland. Folk förändras helt enkelt. :hihi
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Se det så här istället. Istället för att ha dubbelmoral ändrar man bara åsikt lite ibland. Folk förändras helt enkelt. :hihi

Det är ju rätt!
:tummenupp
Bara dom modiga kan ju erkänna att dom har fel.

Men det är just dubbelmoralen jag tycker är falsk, inte moral eller moralkakor.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Och det där perforerarde känguruskinnet skyddar din kropp bättre mot skador vid en direkträff mot en tall? Kanske vid kanande på 50 m asfalt, men var hittar man de vägarna och endast de? Håller med TS. Bakhjulsåka och bombrepor är ok om man har just vissa attiraljer, men att åka i stan avspänt och riskmedvetet i låg hastighet är idioti. Transportstyrelsens senaste kanpanj om att hålla nittio istället för åttio ökar risken att avlida i en kollision med 70%. Gällande en genomsnittsbil kan man förmoda. Då hjälper nog inte fina hjälmen dig mycket. Speciellt inte när de inte utvecklats säkerhetsmässigt på 20 år. fortfarande fast monterad frigolit. Men visst vi betalar ju 6000 spänn...och då är det kanske superfrigolit?

Som den vanliga sh-retoriken fixar du inte ens att lägga in några parametrar mellan att kana på asfalt eller träffa ett fast hinder! Du ska väl köra lastbil för att inte frukta en stor tall men av ditt inlägg så förstår jag att lampan är tänd men ingen är hemma...

Sen kan väl du köra "riskmedvetet" inne i stan i dina shorts för hamnar du under din hoj så fixar din boxermotor så att du slipper fastna... Går det ens att göra en sk bombrepa med den där skiten(för bakhjulsåkning finns det väl en sensor)?

Jag har provat den grövre graden av hjärnskakning och kan intyga att hjälmkvalité är jävligt viktigt men köp en HJC-moppefukko du så kör jag med arai!
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Det trådskaparen skriver om speglar väl bara samhället i sig. Dvs folk tänker på sig själva.
Tex... Man kan ju lätt tro att folk som klagar gör det för att dom är oroliga eller bryr sig om personen som kör i jeans/t-shirt men nä. Det dom bryr sig om är att deras försäkringskostnad kan gå upp om personen kör omkull eller att dom får betala mer i skatt för att finansiera sjukvården.
Ett annat exempel... Skenförsäkringarna. Anledningen till att inte skenförsäkra det borde ju vara att du som ung och har hög försäkringskostnad har en större risk att krocka och antagligen ännu inte mogen för hojjen och borde välja en annan hoj. Men i själva verket så är anledningen att om du krockar supersporthojen så drar du upp försäkringskostnaden ytterliggare för de andra.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
...
Jag har provat den grövre graden av hjärnskakning och kan intyga att hjälmkvalité är jävligt viktigt men köp en HJC-moppefukko du så kör jag med arai!

Frågan är bara hur man kan veta att det hade gått bättre/sämre med en annan hjälm?
 

Discharge

Bärplockare
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
...
Något som är intressant är att enligt lag så måste man ju bara ha hjälm när man är ute och åker, men när man kör upp för mc behörighet så behöver man förutom hjälm även ha ryggskydd, vilket inte är lagstadgat.

Sen att det är bättre att ha skydd på sig än att inte ha är väll ganska uppenbart. Även om man svettas ihjäl på varma sommardagar :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eller skall jag nu avsluta med att du bestämt dig för att cheap är minst lika bra som dyrt och att en araihjälm är att jämföra med äggskal och därmed är det lönlöst att diskutera med dig?

Eftersom skydden är lika bra i de dyra som i de billiga och eftersom komforten styrs mer av huvudformen än hjälmens utformning så är ju cheap lika bra som dyrt, eller? Bra att Chasern passar, det är betydligt viktigare än vad det är för märken på hjälmen.

Jag har provat den grövre graden av hjärnskakning och kan intyga att hjälmkvalité är jävligt viktigt men köp en HJC-moppefukko du så kör jag med arai!

Det var troligtvis hjälmens fel att du fick hjärnskakning. :tummenupp
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Om vi flyttar denna fixering vid att dyra saker ger bättre skydd till bilvärlden måste det betyda att Mercedes bygger säkrare bilar än vad Volvo eller Saab gör och en Rolls-Royce måste vara det säkraste att krocka i för den är ändå dyrast av dom :tummenupp

Jag tror denna fixering vid priset ger en falsk trygghetskänsla på samma sätt som om du sitter i din nya Citroen C1 med 5 stjärnor från EuroNcap. 5 är ju det högsta så den måste vara säkrast mot allting.

Den dystra sanningen är att trots att ni drar runt med den där hjälmen för 10000 spänn och det där ryggskyddet med inbyggda stötdämpare kan de aldrig ge ett 100 procentigt-skydd.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top