Någon med orginalhoj som vill testa mot en 500 hk BMW V-10?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
IronMike skrev:
*suck*, vilket påhopp. Du har ju ingen aning om hur slingrig vägen var.. Eller att samma motard sopa mattan med typ 28 av 30 r-hojjar på sviestad.

Jag menade knappast vägar som går rakt, vi åkte de minsta landsvägarna du kan tänka dig, där de svänger runt husknutar.

Motarden sopade nog inte mattan med alla R-hojar,men han som körde den gjorde det.

Jag känner folk som är snabbare än R1-04 med sin 660 på bana.

Sen är det väl knappast någon nyhet att man med motard kör ifrån många sporthojar när det svänger.

Hur går det i tävlingen ?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=95850

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
IronMike skrev:
Jag menade knappast vägar som går rakt, vi åkte de minsta landsvägarna du kan tänka dig, där de svänger runt husknutar.

Sådana vägar är de bästa vägarna.

Det var inte roligt att ligga efter den här KTM vid det här guppet om man inte var beredd på det....... efteråt skrattade vi så vi höll på att vika oss dubbla. Måste vara en bra förare för att hänga med honom när det går slingrigt. (våran vägvisare Pathfinder här på sh). Ni ser en liten liiiten fläck längre bort...det är en sporthoj. Vi är noga med att hålla avstånden:D

( :banana ett samhälle som heter Lena, va fräckt. sorry för ot..)

/Lena

Bifogat

• Mc tur 23 Juni 0057.jpg
    Mc tur 23 Juni 0057.jpg
    61.6 KB · Visningar: 216
  • Mc tur 11 aug -05.jpg
    Mc tur 11 aug -05.jpg
    136.8 KB · Visningar: 120
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
IronMike skrev:
*suck*, vilket påhopp. Du har ju ingen aning om hur slingrig vägen var.. Eller att samma motard sopa mattan med typ 28 av 30 r-hojjar på sviestad.

Det var inte menat som ett påhopp på dig, mera som att du körde dåligt i förhållande till nissen på motarden. Och förutsatt att det inte var grus på vägen så kör man ifrån en motard vilken dag som helst när man har en sporthoj.
Och ja, jag förstår vilken typ av vägar du menar. Man får bara ha lite större mod och hålla tungan rätt i munnen men svårt är det inte.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Victor skrev:
Det var inte menat som ett påhopp på dig, mera som att du körde dåligt i förhållande till nissen på motarden. Och förutsatt att det inte var grus på vägen så kör man ifrån en motard vilken dag som helst när man har en sporthoj.
Och ja, jag förstår vilken typ av vägar du menar. Man får bara ha lite större mod och hålla tungan rätt i munnen men svårt är det inte.

Du är välkommen att försöka,naturligtvis på min favvoväg :rolleyes:

Motadjer är snabbat
:mad:

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Långa farbron skrev:
Du är välkommen att försöka,naturligtvis på min favvoväg :rolleyes:

:mad:

Any day boy, any day...
Förutsatt att det inte är en grusväg eller motsvarande.
Din kompis med R1 och en 660, var det han som körde båda hojarna eller hur menade du?
Och den motardåkare som kör ifrån "28 av 30 r-hojjar på sviestad" finns säkert, andra säger att HW körde på knappa minuten där och det är nog fortare än många gatåkare. Men han bor på den banan och jobbar där regelbundet som instruktör. Och att jämföra tävlingsåkare med vanliga gatknuttar är knappast rättvist när man vill jämnföra hojars prestanda.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Victor skrev:
Any day boy, any day...
Förutsatt att det inte är en grusväg eller motsvarande.
Din kompis med R1 och en 660, var det han som körde båda hojarna eller hur menade du?
Och den motardåkare som kör ifrån "28 av 30 r-hojjar på sviestad" finns säkert, andra säger att HW körde på knappa minuten där och det är nog fortare än många gatåkare. Men han bor på den banan och jobbar där regelbundet som instruktör. Och att jämföra tävlingsåkare med vanliga gatknuttar är knappast rättvist när man vill jämnföra hojars prestanda.

Nej du vill jag bli förnedrad så skaffar jag mig en tjej istället,men ett låtsasrace mot dig om en 20:a någon gång på en bana ställer jag gärna upp på under ordnade former.

Nej det var 2 olika killar på samma bana.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Långa farbron skrev:
Nej du vill jag bli förnedrad så skaffar jag mig en tjej istället,men ett låtsasrace mot dig om en 20:a någon gång på en bana ställer jag gärna upp på under ordnade former.
Det är en deal. Jag kan tillockmed slänga in en kaffe på min tjuga för att förbättra ditt odds.
Långa farbron skrev:
Nej det var 2 olika killar på samma bana.
Då finns möjligheten att dom kanske var lite olika bra på att köra allså.
Orsaken till att jag tjaffsar om motarder är att dom inte är så intressanta i rena prestandamätningar som tråden handlar om.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Victor skrev:
Självklart går det saktare rakt fram men det är ändå intressant att se! Hojjarna är bra mycke mer accelerationssnabb än va man tror.

Jag utmanar dig gärna på en krokig väg. På Midlanda kan flera härifrån forumet intyga att det går åka lika fort eller fortare på motard, och dessutom med 1,5cm fegisrand på vardera sida däcken... (och en relativt kass förare bakom styret.)

*Edit, förövrigt väldigt intressant att se miner hos sporthojåkare i depån som blir omkörda av trimmade crossmopeder (supermoto). Har man mycke hästar är man ju lixom bäst. :hihi

**Edit, jag kör själv ibland sporthoj och jag har ingenting emot sporthojsåkare, men en del sätter så stor prestige i det att det blir löjligt. Man måste se på verkligheten ibland också. Större banor än midlanda är man rätt chanslös på då det tar bättre fart med sporthoj.

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Victor skrev:
Det är en deal. Jag kan tillockmed slänga in en kaffe på min tjuga för att förbättra ditt odds.

Då finns möjligheten att dom kanske var lite olika bra på att köra allså.
Orsaken till att jag tjaffsar om motarder är att dom inte är så intressanta i rena prestandamätningar som tråden handlar om.

Jag tar kaffet efteråt när jag väntar på dig vid mållinjen :rolleyes:

Abslout så är det,men det visar på att det hänger på föraren också (när det svänger)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Olof Eriksson skrev:
Jag utmanar dig gärna på en krokig väg. På Midlanda kan flera härifrån forumet intyga att det går åka lika fort eller fortare på motard, och dessutom med 1,5cm fegisrand på vardera sida däcken... (och en relativt kass förare bakom styret.)

Ja, du nämde rallycrossbilar. Dom är ju lite snarlika med en massa prestanda men ta ut en sån på motorväg så är dom nog inte så häftiga.
Och jag kör såklart gärna nån krokväg med dig med, men när jag ser att du har siffror på din hoj tänker jag inte betta några pengar. Jag har en sambo som förnedrar och tar mina pengar hemma och hon behöver inte din hjälp.
Jag körde på Midlanda -03 tror jag, minns inte några tider men jag hängde på en värsting 2-taktsmotard ett par varv. Det jag blev mest imponerad av var hur sent han kunde bromsa i nerförsbacken.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Har sett hur snabba motarder kan vara på en slingring bana som t ex kinnekulle. Trodde inte heller på att de var så pass snabba förens man har sett det med egna ögon.
Sambon försökte förgäves haka av sig pathfinder men han var bakom i hasorna hela tiden :D På en bana som t ex kinnekulle är det ingen fördel o ha en 1000:are.

Detta ska bli intressant o följa.

Bifogat

• 7aug (kinnekullefoto, jörgen och stellan).jpg
    7aug (kinnekullefoto, jörgen och stellan).jpg
    98.1 KB · Visningar: 305
  • sdb24280.gif
    sdb24280.gif
    1.9 KB · Visningar: 771
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Självklart går det saktare rakt fram men det är ändå intressant att se! Hojjarna är bra mycke mer accelerationssnabb än va man tror.

Jag utmanar dig gärna på en krokig väg. På Midlanda kan flera härifrån forumet intyga att det går åka lika fort eller fortare på motard.

Har inte Fredrik Watz kvar sitt banrekord på Midlanda(56.0 eller nånting)? Det jag sett av motarder på Knutstorp imponerar inte jättemycket. På knixpartiet (som nog är Sveriges knixigaste om man bara räknar riktiga racerbanor) är de ganska långsamma i jämförelse med en 125 Racer. Även om det sladdar och far utav bara den, det ser ballare ut än vad det går fort om man så säger.

Nu vet jag inte förarkvaliteten på dem iofs, men jag har för mig åtminstone en av dem är ganska högt upp i Supermotard SM.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
2fast4hjo skrev:
Har sett hur snabba motarder kan vara på en slingring bana som t ex kinnekulle. Trodde inte heller på att de var så pass snabba förens man har sett det med egna ögon.
Sambon försökte förgäves haka av sig pathfinder men han var bakom i hasorna hela tiden :D På en bana som t ex kinnekulle är det ingen fördel o ha en 1000:are.

Detta ska bli intressant o följa.

Shiiit, killen längstfram ser ju helt livrädd ut.. kolla blicken :rofl

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
DwD skrev:
Shiiit, killen längstfram ser ju helt livrädd ut.. kolla blicken :rofl

:7peta sluta :drool

ja min sambo 2fast4some är en
fegis :rolleyes: ...det var hans blick med hans bruna ögon jag föll som en fura för :kär

Koncentrerad är nog det ord du söker ;) , ngt som har gjort att han aldrig har kraschat.

Bifogat

• _Z6F3745.jpg
    _Z6F3745.jpg
    91.4 KB · Visningar: 180
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Har inte Fredrik Watz kvar sitt banrekord på Midlanda(56.0 eller nånting)? Det jag sett av motarder på Knutstorp imponerar inte jättemycket. På knixpartiet (som nog är Sveriges knixigaste om man bara räknar riktiga racerbanor) är de ganska långsamma i jämförelse med en 125 Racer. Även om det sladdar och far utav bara den, det ser ballare ut än vad det går fort om man så säger.

Nu vet jag inte förarkvaliteten på dem iofs, men jag har för mig åtminstone en av dem är ganska högt upp i Supermotard SM.

Nu började jag köra bana förra året och är rejält efter toppen i SM (3-4 sek i best laptime) men många av dessa killar kommer från motocrossen och därmed har de problem med kurvor som går fort. På kinnekulle under träningen hamnade jag i klungan med de snabbaste och på den snabba biten av banan tog jag in på dem. Nu är det inte samma sträcka som R-hojjarna kör men. Vad jag vill säga med det är att även om man plockar en kille som är långt upp i resultatlistorna i SM så innebär inte det att de pressar allt ur snabba banor. Sju sekunder efter Watz är jag på Midlanda isåfall, med en frambroms som ligger på å 1,5cm chickenstripes. Blir intressant å se vart man kan hamna nästa år när man lärt sig köra och har justerat in hojjen.

Fast vi kan ju vända på det och sätta Watz eller vemsomhelst med sin räser på en gokartbana ;)

Sen har vi ännu en fråga och det är hur snabb en räser är rakt fram?

*Edit, förresten tror jag banrekordet är 56,7 och med en Superbike, så det blir sex sekunder efter då

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Nu började jag köra bana förra året och är rejält efter toppen i SM (3-4 sek i best laptime) men många av dessa killar kommer från motocrossen och därmed har de problem med kurvor som går fort. På kinnekulle under träningen hamnade jag i klungan med de snabbaste och på den snabba biten av banan tog jag in på dem. Nu är det inte samma sträcka som R-hojjarna kör men. Vad jag vill säga med det är att även om man plockar en kille som är långt upp i resultatlistorna i SM så innebär inte det att de pressar allt ur snabba banor. Sju sekunder efter Watz är jag på Midlanda isåfall, med en frambroms som ligger på å 1,5cm chickenstripes. Blir intressant å se vart man kan hamna nästa år när man lärt sig köra och har justerat in hojjen.

Fast vi kan ju vända på det och sätta Watz eller vemsomhelst med sin räser på en gokartbana ;)

Sen har vi ännu en fråga och det är hur snabb en räser är rakt fram?

*Edit, förresten tror jag banrekordet är 56,7 och med en Superbike, så det blir sex sekunder efter då

Jag försäker inte ta något ifrån motarderna, bara ta död på myten att de skulle vara så fantastiskt snabba i kurvor. Detta var dessutom i långsamma kurvor, mellan 50 och 90 har man genom dem skulle jag tippa på.

Jag kan faktiskt inte se nånsomhelst anledning till varför Watz skulle få stryk av en motard på någon bana. 250:in har mer effekt,väger mindre och medger högre kurvhastighet.

Vad kör svenske mästaren på Midlanda? Jag har hört historier om att en motard borrat runt där på 56-57 men det tror jag när jag ser det.

56.55 körde Watz 2001 förresten, hade nog gått bra mycket fortare idag.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Jag försäker inte ta något ifrån motarderna, bara ta död på myten att de skulle vara så fantastiskt snabba i kurvor. Detta var dessutom i långsamma kurvor, mellan 50 och 90 har man genom dem skulle jag tippa på.

Jag kan faktiskt inte se nånsomhelst anledning till varför Watz skulle få stryk av en motard på någon bana. 250:in har mer effekt,väger mindre och medger högre kurvhastighet.

Vad kör svenske mästaren på Midlanda? Jag har hört historier om att en motard borrat runt där på 56-57 men det tror jag när jag ser det.

56.55 körde Watz 2001 förresten, hade nog gått bra mycket fortare idag.
Svenske mästaren i 450 sku jag tippa på att han kör lika fort som mig minus en eller två sekunder baserat på det jag sett av snabba partier på banor hittills, men han är en motocrosskille också och har problem med de snabba partierna. (nu säger jag absolut inte att jag är bättre än honom då han åker 3-4sek fortare än mig på motardbanorna) Open-mästaren ska jag inte uttala mig om då jag aldrig kört samtidigt som honom. Vad jag vet är 1,03 den snabbaste "officiella" tiden på motard och det är av en "hobbyåkare". Borde gå åka under minuten dock, men är rätt tveksam på 57or...

Lägre fart borde väl innebära större styrutslag för att svänga hojjen? Det har ni ju rätt begränsat av. Går det lika fort runt en gokartbana så kan jag inte förstå varför ni inte tränar på gokartbanor.

Något som skiljer sig rätt markant mellan motard och sporthoj är inbromsningarna, även om båda har 50 meter kvar te kurvan och inbromsningen började 100 meter tidigare för sporthojjen å 25 meter tidigare för motarden så är man ofta nära att torpedera sporthojjen som åker före. För mig har det varit så med allt från 125 te 1000cc. Bromsning är min absolut sämsta bit (jag bromsade med 10-15% kraft fram under hela SM i Kalix...) och jag kan inte tänka mig att alla jag åkt mot vart sämre på bromsa än jag. Jag kan inte förklara det då jag inte sitter på fysik-kunskaper men.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Lägre fart borde väl innebära större styrutslag för att svänga hojjen? Det har ni ju rätt begränsat av. Går det lika fort runt en gokartbana så kan jag inte förstå varför ni inte tränar på gokartbanor.

Det som skulle hindra en raceråkare att åka fort runt en gokartbana är utväxlingen, registret är extremt spetsigt och utväxlingarna som tillhandahålls är anpassade för riktiga racerbanor. Jag provade köra min gamla TZ125 runt Sturups gamla sträckning men det var meningslöst även med lägsta möjliga utväxling.

Om styrutslaget skulle begränsa vet jag inte, kanske, har aldrig kört hoj på en riktigt tajt gokartbana. Men det låter konstigt om så vore.

Olof Eriksson skrev:
Något som skiljer sig rätt markant mellan motard och sporthoj är inbromsningarna, även om båda har 50 meter kvar te kurvan och inbromsningen började 100 meter tidigare för sporthojjen å 25 meter tidigare för motarden så är man ofta nära att torpedera sporthojjen som åker före. För mig har det varit så med allt från 125 te 1000cc. Bromsning är min absolut sämsta bit (jag bromsade med 10-15% kraft fram under hela SM i Kalix...) och jag kan inte tänka mig att alla jag åkt mot vart sämre på bromsa än jag. Jag kan inte förklara det då jag inte sitter på fysik-kunskaper men.

Vilka 125-förare har du kört mot? Tunga R1:eek:r och andra bussar kan jag förstå, men en 125 racer på 70 kilo med nån som kan köra? Som du säger så låter det helt enkelt fysiskt omöjligt, är det någonting en 125cc racer är rent dödlig på så är det vansinnigt snabba kurvingångar.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Det som skulle hindra en raceråkare att åka fort runt en gokartbana är utväxlingen, registret är extremt spetsigt och utväxlingarna som tillhandahålls är anpassade för riktiga racerbanor. Jag provade köra min gamla TZ125 runt Sturups gamla sträckning men det var meningslöst även med lägsta möjliga utväxling.

Om styrutslaget skulle begränsa vet jag inte, kanske, har aldrig kört hoj på en riktigt tajt gokartbana. Men det låter konstigt om så vore.

Vilka 125-förare har du kört mot? Tunga R1:eek:r och andra bussar kan jag förstå, men en 125 racer på 70 kilo med nån som kan köra? Som du säger så låter det helt enkelt fysiskt omöjligt, är det någonting en 125cc racer är rent dödlig på så är det vansinnigt snabba kurvingångar.
Det vore skitfräckt att se någon prova på gokartbana då!

En annan anledning varför det möjligtvis skulle gå fortare med motard på gokartbanan är att man kan vända cykeln mer innan man går in i kurvan (med sladden dvs). Alla vet att det tar tid att svänga en hoj, och den kan man kapa med att svänga den redan på raksträckan under inbromsningen. Bredden på sladdarna är det väl endast styrstoppen som sätter stopp på?

Du jag vet inte vad det var för förare, men det var inte en racer, utan en standard. 125jr right? Så vikten var väl antagligen uppåt vikten på min moppe!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...