Någon med orginalhoj som vill testa mot en 500 hk BMW V-10?

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Fürstenhoff skrev:
Ooohh, snälla nämn åtminstonde ett par så skall jag se till att testa dem mot min K5'a då jag personligen har svårt att se detta - och jag kommer att bli mäkta förvånad om någon klarar det!!

/Fürstenhoff.


Porsche Carrera GT Mercedes SLR McLaren Pagani Zonda S

ferrari enzo. mclaren f1. köningsegg. vill du ha fler?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
MDrei skrev:
Haha, jo men alla rejs är ju kul :) Antar att din cykel är rätt snabb? Vad är den riktiga toppfarten på en GSXR-1000? Dock är denna BMW som bekant spärrad vid drygt 250 km/h.

ta bort spärren! elelktroniskt stopp endast, lite fräsh programvara i styrboxen ;)
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
MDrei skrev:
Hej,

det vore kul att testa en orginal MC mot en snabb BMW i lite högre farter :D

Kan vi få ihop säg 900, 1000, 1100, 1200 cc skojiga bågar som vill testa på detta? Jag är inte helt hemma på alla sporthojar det finns, vet typ att Hayabusa är jävligt snabb, och drar allt vad bilar heter. Men ngt "mindre snabbt" :rolleyes: , typ Yamaha R1?


Självklart sker detta på avspärrat, privat område :tummenupp

Om ni befinner er i Stockholm eller söderöver kan ni väl skicka ett PM (Private Message), maila eller svara i denna tråd?

Mail: v10mpower@gmail.com

Tack på förhand, det kan bli kul!

Förslag välkomnas också.

kan ta med min xr400r, fast det kanske forfarade är mer hk/kg i den
än i pizzarejsern :7peta :hihi
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Fürstenhoff skrev:
Enzo och Carrera GT torskar!!

SLR'en har liknande prestanda som ovan!!

Maclaren F1, Zonda samt Egget - skulle nog funka!! :tummenupp

/Fürstenhoff.


mot en standard gsxr1000k5 så toskar inte enzon. enzon gör 0-300km/h på 26,1sek
en gsxr 0-toppfart på 34 sek och det är inte 300km/h o gör 0-200km/h7sek
betyder att gsxren gör 200km/h-toppfart på 27sek enzon gör väl 0-200km/h på 9sek. 200-300km/h 17,1sek o nu var det snack efter 250km/h o det lär ju inte gynna hojen
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
IronMike skrev:
Vad är det för ca prestanda på en hyffsad motard? 0-100? 0-150?

Körde flera repor mot en ktm 660 med imprezan en kväll.. :)
--
vet att dom iaf går som tusan på landsväg, då man skulle joina ceasar från jönköping-sthlm, han på ktm 660 å jag på mille, å hade väl för det mesta inte en sportkeps när det slingra sig..

:huvet
Jag ska inte säga säkert men runt 3,5 sek gjorde min husa med mig på 0-100, och hondan går fortare än så! 0-150 har jag ingen aning, den segar lite efter 130 men jag tippar på att man hänger på ganska bra te 150 iaf! På kalix så var motarderna 1,2 sek segare år 2004 och i år tror jag att vi var ännu närmare rallycrossbilarna, dvs div1 med 600hk eller vad det nu är, runt banan... :tummenupp
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Fürstenhoff skrev:
Jag vet inte om jag fattat det rätt!!?? :va

Du säger att en GSX-R1000K5 gör 0 - 200km/h på 7sek (vet att den klarar det på 6.7sek) och att den från 200km/h till toppfart som "ska" vara max 299km/h (mätarfart) på 27sek!!?? :va

299km/h MÄTARFART gör den redan på 5'ans växel innan varvstopp. därefter varvar den drygt 1500 varv på 6'an med 299km/h fast på mätaren.

Och på en skala från 1 till 10, hur tror du själv att dom siffrorna är!!?? :7peta

Skall efter 15.00 i dag ta min K5'a och försöka köra en hyffsad start (börjar bli gammal och slö) i från 0 till toppfart så skall vi se hur lång tid det tar!! :tummenupp (någon vänlig själ som kan ta DV bandet och lägga upp det i denna tråd då jag ej vet hur man gör!!)

/Fürstenhoff.


:tummenupp Bra, äntligen lite fakta och film i den här tråden!
Här är Enzons tider.


Ferrari Enzo
Test in Auto Bild test&tuning 02/2005
Gewicht 1255 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 3,94 s
0 - 120 km/h - s
0 - 130 km/h 5,71 s
0 - 140 km/h - s
0 - 160 km/h 8,04 s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 10,64 s

Ferrari Enzo
Nardo Test in ams 12/2004
Gewicht 1365 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 3,6 s
0 - 120 km/h - s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h - s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 10,3 s
0 - 300 km/h 26,1 s
400 m, stehender Start 11,4 s
1 km, stehender Start 20,1 s

Jag hittade ingen test på K5:an men här är tiderna på en K3...

Suzuki GSX-R 1000 K3
Test in Motorrad spezial 3/2003
Gewicht vollgetankt 200 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 2,9 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h 4,4 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 7,2 s

BMW M6 är en mycket snabb bil men mot en snabbhoj har nen inte en suck.
Har själv en BMW M5 av en tidigare generation och det är underbara bilar, men mot en hoj så är det kört, 0-toppfart trots liknande toppfart som en liters hoj.

Här är tiderna på en BMW M6

BMW M6 E63

Test in sport auto 07/2005
Gewicht 1761 kg
0 - 80 km/h 3,3 s
0 - 100 km/h 4,2 s
0 - 120 km/h 5,6 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 7,0 s
0 - 160 km/h 8,7 s
0 - 180 km/h 10,9 s
0 - 200 km/h 12,8 s
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Fürstenhoff skrev:
Jag vet inte om jag fattat det rätt!!?? :va

Du säger att en GSX-R1000K5 gör 0 - 200km/h på 7sek (vet att den klarar det på 6.7sek) och att den från 200km/h till toppfart som "ska" vara max 299km/h (mätarfart) på 27sek!!?? :va

299km/h MÄTARFART gör den redan på 5'ans växel innan varvstopp. därefter varvar den drygt 1500 varv på 6'an med 299km/h fast på mätaren.

Och på en skala från 1 till 10, hur tror du själv att dom siffrorna är!!?? :7peta

Skall efter 15.00 i dag ta min K5'a och försöka köra en hyffsad start (börjar bli gammal och slö) i från 0 till toppfart så skall vi se hur lång tid det tar!! :tummenupp (någon vänlig själ som kan ta DV bandet och lägga upp det i denna tråd då jag ej vet hur man gör!!)

/Fürstenhoff.


jag pratar inte mätarfart jag pratar ärliga km/h gsxr 1000k5 gör väl inga ärliga
300km/h överhuvudtaget o knappast på femman jag pratar om toppfart inte 299på mätaren. om du kollar tråden. hur snabba var dom gamla hojarna.
så finns det ett test på gsxr 1000 tog 34,6 sek till toppfart
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
pops skrev:
jag pratar inte mätarfart jag pratar ärliga km/h gsxr 1000k5 gör väl inga ärliga
300km/h överhuvudtaget o knappast på femman jag pratar om toppfart inte 299på mätaren. om du kollar tråden. hur snabba var dom gamla hojarna.
så finns det ett test på gsxr 1000 tog 34,6 sek till toppfart
Om en busa med 175 hk gör ärliga över 300 så gör nog en sukka K5 med 178hk mer än ärliga 300... :7peta

Kan tänka mig att enzon är snabbare från just 250 och uppåt, men 0-300 är jag tveksam till....
Har du kört nya R1:an eller sukkan ? de drar ganska mkt bättre än iaf R1 02-03.. På anderstorprakan kunde man gå upp jämsides,slå av lite och sen slå på och fortfarande dra ifrån... :hihi
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
fezt skrev:
Om en busa med 175 hk gör ärliga över 300 så gör nog en sukka K5 med 178hk mer än ärliga 300... :7peta

Kan tänka mig att enzon är snabbare från just 250 och uppåt, men 0-300 är jag tveksam till....
Har du kört nya R1:an eller sukkan ? de drar ganska mkt bättre än iaf R1 02-03.. På anderstorprakan kunde man gå upp jämsides,slå av lite och sen slå på och fortfarande dra ifrån... :hihi


har bara sagt från 250km/h o uppåt. nej det snabbaste jag kört är en zx12r med 177 på hjulet
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
fezt skrev:
Om en busa med 175 hk gör ärliga över 300 så gör nog en sukka K5 med 178hk mer än ärliga 300... :7peta


Det tror jag inte, busan är väldigt effektiv aerodynamiskt vilket gör mycket mer än vad man tror. Jag har åtminstone inte sett någon som mätt upp en standard GSXR1000 av 2005 års modell till över 300 ärliga. Ca 295 verkar den tappa orken vid.

Aerodynamik blir väldigt mycket viktigare än effekt ju fortare det går. Extremexemplet är Saab Lansen som med Volvo RM6 endast lyckades spräcka ljudvallen vid dykning medan Saab Draken med samma motor gjorde över Mach 2 i planflykt och vad jag vet lyckades man aldrig få den att sluta accelerera innan det var dags att flyga hem och tanka.

Man kan också ta gamla "cigarrbyggen" i beaktande, tex en trimmad Kreidler 50cc motor som räckte till cirka 240 km/h i toppfart om jag inte missminner mig, med under 20 hästar....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
fezt skrev:
Om en busa med 175 hk gör ärliga över 300 så gör nog en sukka K5 med 178hk mer än ärliga 300... :7peta
Nej, det gör den inte, varken aerodynamik eller utväxling räcker till. Olika syften helt enkelt.

Här är toppfarterna mätta av amerikanska Sport Rider:

Honda CBR1000RR: 281
Kawasaki ZX-10R: 298
Suzuki GSX-R1000 K4: 289 (K5:an är inte med på webben)
Yamaha R1: 295
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Chris Ash skrev:
Det tror jag inte, busan är väldigt effektiv aerodynamiskt vilket gör mycket mer än vad man tror. Jag har åtminstone inte sett någon som mätt upp en standard GSXR1000 av 2005 års modell till över 300 ärliga. Ca 295 verkar den tappa orken vid.
Vet att busan ser ut som ett asfult rymdskepp.... just för aerodynamiken, men på den lilla vindmotståndsytan som finns så tror iaf inte jag att det påverkar så pass mkt.... det skiljer trots alt väldigt lite i utformning framifrån + att k5:an har fler hästar, samt är lättare vilket iof kanske inte spelar ngn större roll i högre hastigheter.
Har du sett ngn mäta upp busan i 300 ärliga då?

Ploppen som kör superbike har en gat K5:a, när han sträcker ut den så ökar den bra länge efter att mätaren gått mot 299...

Neutral skrev:
Nej, det gör den inte, varken aerodynamik eller utväxling räcker till. Olika syften helt enkelt.

Här är toppfarterna mätta av amerikanska Sport Rider:

Honda CBR1000RR: 281
Kawasaki ZX-10R: 298
Suzuki GSX-R1000 K4: 289 (K5:an är inte med på webben)
Yamaha R1: 295
Om R1:an gör 295 så borde K5:an göra mer iaf.... När jag kört bana (anderstorp) så får iaf R1:an se sig slagen mot en sukka K5... (båda orginal)
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
fezt skrev:
Vet att busan ser ut som ett asfult rymdskepp.... just för aerodynamiken, men på den lilla vindmotståndsytan som finns så tror iaf inte jag att det påverkar så pass mkt.... det skiljer trots alt väldigt lite i utformning framifrån + att k5:an har fler hästar

Frontytan spelar mindre roll, det stora problemet är att undvika att få ett vakuum bakom hoj/förare.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
fezt skrev:
Har du sett ngn mäta upp busan i 300 ärliga då?

Ploppen som kör superbike har en gat K5:a, när han sträcker ut den så ökar den bra länge efter att mätaren gått mot 299...

Nu får du väl bestämma dig om vi ska snacka mätarfart eller riktig fart.

Förövrigt så går Busan fortare, i toppfart, än K5:an alla dagar i veckan..
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Biturbo skrev:
Nu får du väl bestämma dig om vi ska snacka mätarfart eller riktig fart.

Förövrigt så går Busan fortare, i toppfart, än K5:an alla dagar i veckan..
jajja...... ja ger upp :7peta
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bengan skrev:
Frontytan spelar mindre roll, det stora problemet är att undvika att få ett vakuum bakom hoj/förare.

Frontytan spelar stor roll. Fundera på varför en 125 cc racer(som inte är speciellt aerodynamiskt effektiv jämfört med tex en Hayabusa) toppar 240+ med kanske 55 hästar?
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top