Någon med orginalhoj som vill testa mot en 500 hk BMW V-10?

IronMike

Guest
-dB_mike skrev:
kanske inte högprioriterat att lägga upp en film där man får stryk
Tror den måste redigeras lite för att bli så mkt anti-objektiv som möjligt först ;) ..gjord av bmw-freak, för bmw-freak, å skulle upp på m5board.com

:rolleyes:
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
IronMike skrev:
Tror den måste redigeras lite för att bli så mkt anti-objektiv som möjligt först ;) ..gjord av bmw-freak, för bmw-freak, å skulle upp på m5board.com

:rolleyes:

eller så har han "råkat" bli av med den
 

MDrei

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Sverige
Hoj
Fyrhjuling
Som sagt så var det med P400, med P500 hade det blivit mer action, så båge rejset avr itne så kul...
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Om du inte ska lägga upp filmerna där jag är med så kan du skicka dem till mig, inte så ofta man får se sig själv bakifrån när man kör :)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
vikt effekt förhållande:

Hoj: vikt 270kg inkl förare 170hk 1,59kg/hk

en bil på 1600kg behöver alltså 1001hk för att ligga lika där.

Har dock kört mot en M3 turbo med min thunderace och våra gick precis lika från 150-270km/t en orginal M3 däremot behövdes det knappt gasas för att hålla jämt med.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
PD skrev:
vikt effekt förhållande:

Hoj: vikt 270kg inkl förare 170hk 1,59kg/hk

en bil på 1600kg behöver alltså 1001hk för att ligga lika där.
Det går inte att räkna så enkelt. Vikten är av stor betydelse från start men i högre fart är effekten viktigare då luftmotståndet blir enormt.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
burner skrev:
Power400Hk & Power500Hk ???

Stämmer, det finns en mängd olika inställningar i en M6, bland annat om du ska köra vardagskörning med 400hk eller söndagsköra med 500hk. Du har även launch control, olika program för hur snabbt och aggresivt lådan ska växla och antisladd/spinn ska gripa in. Själv vrider jag bara rullen i botten och hoppas på det bästa :hihi
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag tror iaf att en 500hk standardbil kan blåsa många litershojar i farter över 230-240, det accelererar inte direkt blixtrande fort på en supersporthoj i de farterna.
Men givetvis måste båda våga hålla ner.

Effekten är som sagt inte allt när luftotståndet blir så enormt, det räcker ju med att ha fel kläder så tappar man en hel del i toppfart på en sporthoj.

Så håll järnet upp till de farterna och sen släpper du så kan du inet förlora mot 95% av alla bilar som existerar:lol

fezt skrev:
jajja...... ja ger upp :7peta
Det förstår jag, förstår man inte hur viktigt aerodynamik är för toppfart så ska man nog inte diskutera sånt här.

Titta på zx12, massor med effekt, men har problem att knäcka 300 vallen.

En K5 eller annan varfri litershoj i klassen är inte tänkta för att slå toppfartsrekord och ingen av de moderna knäcker 300 gränsen i standardskick.

Fan toppfarten beror ju tom med på vem som kör, och 299 gränsen på mätaren talar knappast sanning, det gör väl även flera äldre generationer av GSXR1000
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Silwer skrev:
Jag tror iaf att en 500hk standardbil kan blåsa många litershojar i farter över 230-240, det accelererar inte direkt blixtrande fort på en supersporthoj i de farterna.
Men givetvis måste båda våga hålla ner.

Effekten är som sagt inte allt när luftotståndet blir så enormt, det räcker ju med att ha fel kläder så tappar man en hel del i toppfart på en sporthoj.

Så håll järnet upp till de farterna och sen släpper du så kan du inet förlora mot 95% av alla bilar som existerar:lol


Det förstår jag, förstår man inte hur viktigt aerodynamik är för toppfart så ska man nog inte diskutera sånt här.

Titta på zx12, massor med effekt, men har problem att knäcka 300 vallen.

En K5 eller annan varfri litershoj i klassen är inte tänkta för att slå toppfartsrekord och ingen av de moderna knäcker 300 gränsen i standardskick.

Fan toppfarten beror ju tom med på vem som kör, och 299 gränsen på mätaren talar knappast sanning, det gör väl även flera äldre generationer av GSXR1000

förklaras fint i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99420
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Silwer skrev:
Det förstår jag, förstår man inte hur viktigt aerodynamik är för toppfart så ska man nog inte diskutera sånt här.

Titta på zx12, massor med effekt, men har problem att knäcka 300 vallen.
Besserwisser. :7peta
Konstigt att zx12:an var snabbare än busan när den släpptes då. Har inget belägg för det mer än att jag VET att jag läste det i typ bike, eller motsvarande när den släpptes.
Jag vet också att K5:an inte är byggd för att gå så fort som möjligt rakt fram, men jag vet också att man ändå tar stor hänsyn till aerodynamiken när man tog fram den.
Och jag erkänner mig slagen när jag påstod att den skulle göra 300 ärliga iom att det var så pass många som påstod motsatsen. Men jag är glad att du med din starka kompentens verkligen förtydligade min inkompetens gällande just aerodynamik.... :Bugar
Du é verkligen duktig... :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
fezt skrev:
Besserwisser. :7peta
Konstigt att zx12:an var snabbare än busan när den släpptes då. Har inget belägg för det mer än att jag VET att jag läste det i typ bike, eller motsvarande när den släpptes.


Då läste du nog fel eftersom ZX12 är klart långsammare än Busan. Den knäcker som sagt inte 300 ärliga medan Busan har varit uppåt 310 och nosat i vissa test.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Chris Ash skrev:
Då läste du nog fel eftersom ZX12 är klart långsammare än Busan. Den knäcker som sagt inte 300 ärliga medan Busan har varit uppåt 310 och nosat i vissa test.
Happ... har för mig att de va "otroliga" 322km/h och att efter den lanseringen så kom man överens om att nu slutar vi jaga toppfart och "officiellt" går inte hojjarna snabbare än 300.
Men det var väl just otroliga 322 då.... :tungan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
fezt skrev:
Happ... har för mig att de va "otroliga" 322km/h och att efter den lanseringen så kom man överens om att nu slutar vi jaga toppfart och "officiellt" går inte hojjarna snabbare än 300.
Men det var väl just otroliga 322 då.... :tungan

Jo det där har du nog drömt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top