Någon med orginalhoj som vill testa mot en 500 hk BMW V-10?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Herman skrev:
Nej, de där har jag också hört.... :7peta

Men seriöst? 322km/h med en ZX12? Det är ju inte ens det minsta trovärdigt, vad har den på hjulet? 165 hästar?

Visst är det säkert möjligt att den en bra dag kommer upp i 300 men jag har aldrig sett att den har gjort det. 298 är nog det högsta. Men därifrån upp till 322 är det en enorm väg att gå. Säkert runt 50 hästar till behövs.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Chris Ash skrev:
Men seriöst? 322km/h med en ZX12? Det är ju inte ens det minsta trovärdigt, vad har den på hjulet? 165 hästar?

Visst är det säkert möjligt att den en bra dag kommer upp i 300 men jag har aldrig sett att den har gjort det. 298 är nog det högsta. Men därifrån upp till 322 är det en enorm väg att gå. Säkert runt 50 hästar till behövs.

Han menar nog Busan, jag har också läst 322 km/h på ovalbana...är inte säker vart jag läst det. Men det låter lite för mycket :va

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Zilversurfer skrev:
Han menar nog Busan, jag har också läst 322 km/h på ovalbana...är inte säker vart jag läst det. Men det låter lite för mycket :va
Kanske var mätarfart :va När de kom var inte mätarna graderade längre än 300 då ?

Jag håller med chrisAsh om att det inte är troligt att den gjorde 322, det är en sjuk ökning i de farterna, men jag vet att jag läst 322, sen vad det var för mätning låter jag vara osagt. Lika troligt som ngt test som visade att zx12:an skulle vara snabbare på bana än zx10:an :rolleyes:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Läst på flertal ställan att zx-12an gjort över 300 ärliga orginal.
301 och 305 om jag inte minns helt galet.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Chris Ash skrev:

43,2Hk för att vara noga.

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
redan gamle zzr1100 som kom runt 91 nångång skulle oxå sprängt 300gränsen om man skulle trott på vad tidningarna skrev vid lanseringen, visst den gjorde 315km/t på mätaren med den verkliga farten var 40km/t lägre

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Först med storljugande på allvar var väl CBR1100XX Blackbird som Honda fortfarande styvnackat hävdar att den var den första produktionshojen i serietillverkning över 300km/h trots att den aldrig i ett oberoende test ens varit över 290km/h om jag inte minns helt fel.

Sen kom Hayabusa som enligt Suzuki också skulle göra över 300km/h och dessutom faktiskt gör det med lite marginal enligt oberoende tester.

Sist men inte minst var ZX-12R vilken enligt Kawasaki var snabbare än både Haybusa och Blackbird och gjorde minst 320km/h men som i oberoende tester brukar vara kring 5km/h långsammare än Hayabusa men dock oftast över 300km/h även om jag läst tester där den faktiskt aldrig nått upp i 300Km/h.

Toppfart är ju väldigt beroende av omständigheter som vind, lufttemperatur, förare och förarens aerodynamik så det är ju svårt att få till exakt rättvisa tester och tester som är så objektiva som möjligt. Som vanligt tävlar tillverkarna mest om vem som kan ljuga mest om sin produkt och ingen når upp i de hastigheter som tillverkarna själva anger.

//Eric

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
DR-Zätare skrev:
Toppfart är ju väldigt beroende av omständigheter som vind, lufttemperatur, förare och förarens aerodynamik så det är ju svårt att få till exakt rättvisa tester och tester som är så objektiva som möjligt. Som vanligt tävlar tillverkarna mest om vem som kan ljuga mest om sin produkt och ingen når upp i de hastigheter som tillverkarna själva anger.

//Eric

De når dessutom aldrig de viktgränser eller effektsiffror som anges heller. Möjligtvis om det är Ducati vi snackar om, de anger vad jag vet vikt utan bensin samt hästkrafter på bakhjulet, även om ryktet säger att de börjat köra fusksiffror ala japan på senare tid för att kunna jämföras med dem.

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
PD skrev:
vikt effekt förhållande:

Hoj: vikt 270kg inkl förare 170hk 1,59kg/hk

en bil på 1600kg behöver alltså 1001hk för att ligga lika där.

Har dock kört mot en M3 turbo med min thunderace och våra gick precis lika från 150-270km/t en orginal M3 däremot behövdes det knappt gasas för att hålla jämt med.

I ren prestandamätning alltså acctävling borde det vara lätt å kolla genom att räkna ut vikt/effektförhållandet

Hojen har 1,59kg/hk

Bilen har 3,37kg/hk "1710kg/507hk"

Så detta borde visa vad som är snabbast i ren acctävling. Men luftmotstånd osv spelar säkert roll i höga hastigheter.
Men tråden handlade väl egentligen om att ha lite skoj eller hur? :tummenupp

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Vad hände med hoj-filmen då? Har jag suttit och läst 13 sidor helt i onödan?

Slår vad om att du får bättre uppslutning från hoj-kollektivet när det är varmt & torrt ute. Hade jag haft en hoj som givit mig lägre odds, så hade jag ställt upp, även fast jag inte är någon klippa på körning. Just for the fun of it.

Vad man än tycker om för fordon, så kommer ingen någonsin ifrån att man är mer utsatt som hojförare och köra snabbt i kyla är ingen höjdare. Själv körde jag i -0,5 grader häromveckan, men gav upp efter 2,5 mil och körde tillbaka. Gott om kläder, kängor och vinterhandskar. Ändå körde jag inte över 100 km/h. Det var inte min gladaste dag det här året.

En stängd bana (flygraka eller dyligt) hade dessutom varit intressant. Jag trodde det var en sådan det handlade om när du skrev ditt första inlägg i o m att du skrev
Självklart sker detta på avspärrat, privat område
men Fürstenhoff verkar ju ha mena på att det som erbjöds skulle ha varit en allmän väg. Eller?

Jag ber om ursäkt om inlägget är rörigt. Bakfyllans makt.

Ps. På www.bikez.com så kan du få skapliga specar på de flesta hojar, så att du hänger med på vad det snackas om. Ds.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Gren skrev:
Vad hände med hoj-filmen då? Har jag suttit och läst 13 sidor helt i onödan?

Tänk dig att du går 10 matcher i boxning, du förlorar 1 och vinner 9 st.

Självklart är det då roligare att lägga upp de 9 filmerna där du vinner.

Eller ???

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
Fürstenhoff skrev:
filmen, blivit kanon med alla våra kameror.

/Fürstenhoff.

vad är det för utrustning ni använder, märke? Dyra grejer eller normal hjälm/dv-kamera? ska köpa en hjälmkamera och behöver lite tipps :tummenupp

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
burner skrev:
Tänk dig att du går 10 matcher i boxning, du förlorar 1 och vinner 9 st.

Självklart är det då roligare att lägga upp de 9 filmerna där du vinner.

Eller ???

men vill man ha en rematch med den enda boxaren du förlorade mot så är det ju kanske ingen god ide att strunta i att lägga upp filmen med honom, plus att alla hans polare(vi) skiter i att ställa upp nästa gång.

4-fun

Vem jag ??
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
-98 Gixxer 750 i fighter kostym
Fürstenhoff skrev:
Eftersom att informationen som framkom klart sa att denna sk utmaning skulle ske på allmän väg en mycket tidig lördag morgon så betackade jag mig för att delta pga säkerheten.

Hade detta genomförts rätt och utförts på ett flygfält och inte som det genomfördes en mycket kall morgon på en motorväg så hade uppslutningen blivit total samt att slutresultaten, filmen, blivit kanon med alla våra kameror.

/Fürstenhoff.

har väl aldrig hänt att du brutit mot hastighets begränsningen förr eller ???
:D

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Men kom igen nu fegis... lägg upp filmen eller känn dig förnedrad resten av ditt liv! :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka