Nån som testat påhängsmotor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bygg en El-hybrid med en liten glödstiftsmotor som drar en generator som laddar ett batteri som samtidigt driver motorn.

Jag tror man skulle ta sig väldigt långt på en dl soppa med en sån setup, samtidigt som man skulle kunna få ett grymt ax av en elmotor som får dra kräm ur ett batteri under accelerationen och sedan drivas av generatoröverskottet när den kommer upp i fart.


Om det inte vore för att en glödstiftsmotor har ca 2% verkningsgrad så skulle man kanske ha tagit sig långt på en dl. Men jag gillar iden ändå. :tummenupp

Har själv funderat lite över hur stor en påhängsmotor eg behöver vara. Vore ju kul att testa hur långt man kommer i prestanda med 10cc eller kanske 20cc och några växlar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det inte vore för att en glödstiftsmotor har ca 2% verkningsgrad så skulle man kanske ha tagit sig långt på en dl. Men jag gillar iden ändå. :tummenupp

Har själv funderat lite över hur stor en påhängsmotor eg behöver vara. Vore ju kul att testa hur långt man kommer i prestanda med 10cc eller kanske 20cc och några växlar.

Nja, glödstiftarna är effektiva små rackare, så du klarar dig med en väldigt liten motor, sen att motortypen inte är bränslesnål i sig är ju en annan sak.

Annars kan du ju alltid bygga på en modelldiesel, en sådan håller världsrekord i långflygning, där just bränslesnålheten är en viktig faktor.

Jag har en själv, men har aldrig tagit mig i kragen och startat upp den.

Lohman dieseln som såldes som påhängare var väl bara på 18cc, och då var den långt ifrån optimerad.

lohman.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, glödstiftarna är effektiva små rackare, så du klarar dig med en väldigt liten motor, sen att motortypen inte är bränslesnål i sig är ju en annan sak.

Annars kan du ju alltid bygga på en modelldiesel, en sådan håller världsrekord i långflygning, där just bränslesnålheten är en viktig faktor.

Jag har en själv, men har aldrig tagit mig i kragen och startat upp den.

Lohman dieseln som såldes som påhängare var väl bara på 18cc, och då var den långt ifrån optimerad.

lohman.jpg

Jag skojade inte när jag skrev 2% verkningsgrad.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=574802&fileOId=574803
5.5-8.5% indikerad verkningsgrad blir inte mycket i bromsad verkningsgrad. Och på halvgas blir nog verkningsgraden i det närmaste 0%.

Visst är modelldieseln bättre men jagt skulle nog egentligen bara kalla den mindre skitusel än en vanlig glödstiftare.

Jag känner till, Lohmann-dieseln som eg inte är någon diesel utan precis som modelldieseln är den en HCCI-motor. Men dom var ju kända för att inte ta särskillt mycket bränsle. (Jämfört med en vanlig liten tvåtaktare)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Bygg en El-hybrid med en liten glödstiftsmotor som drar en generator som laddar ett batteri som samtidigt driver motorn.

Jag tror man skulle ta sig väldigt långt på en dl soppa med en sån setup, samtidigt som man skulle kunna få ett grymt ax av en elmotor som får dra kräm ur ett batteri under accelerationen och sedan drivas av generatoröverskottet när den kommer upp i fart.

Då måste det vara bättre om man sätter 2st dynamoer mot däcket som ger 12v och som laddar batterierna när man kör:D då borde man komma hur långt som helst.:banana :yoparty

Min tanke är att använda Kina motorn för toppfart och laddning, Elmotorn för bekvämn cykling. Till motorn finns 12volts lysspole, perfekt att ladda batterierna med. Motorn drar ca 2-3dl/mil vid fullgas, så vid lite förhöjd tomgång så är förbrukningen ganska liten per mil.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Liten uppdatering har nu förlängt hedern ca 8-10cm samt byggt en specialare dubbla bakdrev kör nu med både 36 och 44kugg. första testen kom upp i 67 enl cykeldator och 64 enl gps så man är är på rätt väg till 70. nästa steg är en bättre förgasare
 

Bifogat

  • IMG_0226.JPG
    IMG_0226.JPG
    141.2 KB · Visningar: 248
  • 1281463645851.jpg
    1281463645851.jpg
    33 KB · Visningar: 206
  • IMG_0222.JPG
    IMG_0222.JPG
    158.1 KB · Visningar: 263

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Liten uppdatering har nu förlängt hedern ca 8-10cm samt byggt en specialare dubbla bakdrev kör nu med både 36 och 44kugg. första testen kom upp i 67 enl cykeldator och 64 enl gps så man är är på rätt väg till 70. nästa steg är en bättre förgasare

Intressant lösning på drevningen. Det funkar alltså att kedjan går lite snett över? Vidareutvecklingen kanske är att kunna skifta drev i farten som på cykeln. :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Intressant lösning på drevningen. Det funkar alltså att kedjan går lite snett över? Vidareutvecklingen kanske är att kunna skifta drev i farten som på cykeln. :)

Den lösningen har redan prövats. men för att göra något liknande så behöver jag nog tillgång till svarv mm, annars så skulle en cvt transmission inte vara så tokigt
 

Bifogat

  • 3spd1.jpg
    3spd1.jpg
    95.4 KB · Visningar: 244
  • PTcvtTransmission_500.gif
    PTcvtTransmission_500.gif
    77 KB · Visningar: 441

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:D hahaha va underbart med alla dessa knäppgökar. Sån kanske man skulle bygga sig. Tror jag har en gammal cykel att stjäla komponenter ifrån...

CVT kan man väl fixa genom att slakta nån lämplig scootermotor på delar.
 

Breeze5

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2010
Ort
GVD
Hoj
Honda ST1300A -02
Tjena Grabbar!
Fasen vad intressant det varit o läsa den här tråden =)
Har nämligen en påhängsmotor också som jag har försökt få igång under sommaren. Den hade stått ute i minst 2 år o rostat igen i kopplingen o dylikt. Men fick igång den trots allt, fast kopplingen hade rostat fast. Hann kanske köra 15km innan den gav upp, men lokaliserade felet till tändhatten, så det fixade man lätt. Hade go-kart grejer hemma sen när man va yngre o tävlade så hittade en ny tändhatt =)
Ja, sen testa få igång den igen men icke sa nicke. testade flera ggr men inget hände. kolla tänstiftet o märkte att denva helt blöt o grå utav metallflisor. Det var ju inte bra. Öppnade o hittade det här.
full

Fick tag i nya halvor till vevstaken. Har monterat ihop den igen. Men bajs i helvete att den vill inte vill starta. Tändstiftet blir blöt som en vattenbuffel hela tiden. Vet att man kan ta mindre munstycke till förgasaren men har ingen. försökte justera trottelnålen.
Jag måste få igång min pärla, har en månad på mig. Vi har MC träff snart o tänkte glida dit med den =)
Hjälp o tips behövs =)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om ni undrar så håller Lifan motorerna iallafall 72cc jätte bra!

Fy vad jag plågade en ny sån för nått år sen :tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Bifogat

  • Crazyhorse_Moped_MountainBike01.jpg
    Crazyhorse_Moped_MountainBike01.jpg
    117.6 KB · Visningar: 345
  • DSCN4040-1.jpg
    DSCN4040-1.jpg
    80.5 KB · Visningar: 414
Last edited:

Breeze5

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2010
Ort
GVD
Hoj
Honda ST1300A -02
Om du hade meddelat det tidigare kunde jag ha skickat dig mina gratis.


Hur är flotörnivån? Låter som att den kanske flödar över?




Ja, det e det jag säger. när jag kör motorn runt o föratt starta så ser jag att den spottar ut bensin från förgasaren... Men det konstiga e ju att det gjorde den inte innan vevhushalvsidornas byte....
 
Last edited:

Breeze5

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2010
Ort
GVD
Hoj
Honda ST1300A -02
Så nu flödar den inte över längre iaf. Men vill sig fasen inte starta ordentligt fortfarande. Efter mina provstarter så märker jag att den e blöt undertill, säg inte att skiten läcker i vevhuset som för Two stroke man :(
Börjar ge upp snart :(
Såhär ser min skapelse ut iaf:
full

Ska Bli en "rat-bike" :)
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Lite vinterpyssel med motorn, topp från Puch 70cc ,förgasare 19mm "kina" mikuni kopia, reedventil från Polini-Puch, hemmabyggt reedhus bild kommer sedan när det är klart:D
 

Bifogat

  • puch-polini-reed-213_0017-2T.jpg
    puch-polini-reed-213_0017-2T.jpg
    8.3 KB · Visningar: 2,052
  • cykel 001.jpg
    cykel 001.jpg
    50.6 KB · Visningar: 181
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur går det för tvåtaktsmannen och hans kilometerlånga pipa då?

Min står parkerad, kanske för gott. Slirkopplingen nötte ner veven i blötjärn lite snabbare än jag gissade. Ska jag göra nåt mer så måste jag fixa lite kvalitetsstål och svarva en ny vev först.

...säg inte att skiten läcker i vevhuset

Du känner nog med handen om det blåser ur vevhuset under motorn.
Det gjorde i alla fall jag.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top