goodfella
I´m above the law
Strider skrev:Nej, jag vill inte svälja att det blev ett nej även om jag inser att det är så.
Jag är besviken, ledsen, förbannad och fullständigt pissed off på dessa nej sägare.
När jag ser på valvakan och den ena efter den andra kommunen norr om Dalälven redovisar 70-80% övervikt till nej sidan så kan jag inte komma till någon annan insikt än att det handlar om bla inskränkhet.
Det bygger på rädslan för det som man inte känner till. Den är oftast större bland männskor som bor i bergiga dalgångar, öar och skärgårdar och andra platser där kommunikationen med omvärlden inte är lika omfattande som i mer kosmopolitiska orter som tex storstäder.
Men världen är inte som den en gång varit. Isolation är inte ett framgångskoncept. Nästa gång Fritz eller Jean skall åka på semester norrut och beundra midnattsolen och vår fantastiska natur så kanske de väljer Finland i stället för Sverige eftersom det blir lite enklare när de inte ens behöver växla valuta.
Nästa gång Fritz eller Jean skall köpa lite trävaruprodukter av något slag så kanske de köper dessa från Finland i stället för från Sverige för de vet vad kostar eftersom handeln genomförs i samma valuta. Då är det jättebra att vi sitter där med vår skräpvaluta och vårt bestämmande över ingenting.
Hellre är jag med och påverkar något stort än att jag sitter och är kung över något litet som ingenbryr sig om.
WORD!