Nej!

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Strider skrev:
Nej, jag vill inte svälja att det blev ett nej även om jag inser att det är så.

Jag är besviken, ledsen, förbannad och fullständigt pissed off på dessa nej sägare.

När jag ser på valvakan och den ena efter den andra kommunen norr om Dalälven redovisar 70-80% övervikt till nej sidan så kan jag inte komma till någon annan insikt än att det handlar om bla inskränkhet.

Det bygger på rädslan för det som man inte känner till. Den är oftast större bland männskor som bor i bergiga dalgångar, öar och skärgårdar och andra platser där kommunikationen med omvärlden inte är lika omfattande som i mer kosmopolitiska orter som tex storstäder.

Men världen är inte som den en gång varit. Isolation är inte ett framgångskoncept. Nästa gång Fritz eller Jean skall åka på semester norrut och beundra midnattsolen och vår fantastiska natur så kanske de väljer Finland i stället för Sverige eftersom det blir lite enklare när de inte ens behöver växla valuta.

Nästa gång Fritz eller Jean skall köpa lite trävaruprodukter av något slag så kanske de köper dessa från Finland i stället för från Sverige för de vet vad kostar eftersom handeln genomförs i samma valuta. Då är det jättebra att vi sitter där med vår skräpvaluta och vårt bestämmande över ingenting.

Hellre är jag med och påverkar något stort än att jag sitter och är kung över något litet som ingenbryr sig om.

WORD!

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Gilgo skrev:
Valets utgång lär knappast göra någon skillnad. Sverige kommer att delta i EMU förr eller senare vare sig folk vill eller ej. Var det inte så att England skrev in i sitt avtal när dom gick med i EU att dom fick slippa EMU. Vad jag vet har Sverige inte gjort något liknande. Även om det vore så kommer det bli svårt att hålla sig utanför. Valet är bara onödigt tjafs för att folket ska tro att dom har något att säga till om. Rösta vad ni vill... spelar ingen roll.

Eller så kan man tolka Emu-nej'et som att många inte vill att vi ska vara med i EU överhuvudtaget....

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Strider skrev:
Såg just att Jämtlands län är det mest Euro negativa länet i dagens val.

Har man inga turister i Åre???

Jag lovar härmed att aldrig mer åka skidor i Åre eller någon annan Jämtländsk skidort.

Jag kommer att åka till Alperna iställlet, så de sitta där med sin krona och sin arbetslöshet...

Jaa för hade vi gått med så hade vi ju fått 100.000 nya jobb..
Så sa man 1994 också.. vi väntar väl fortfarande?

Är det inte lite konstigt att de enda 3 länder som klarar gränsen för tillåtet underskott i pakten är Sverige, Danmark å Storbritanien? De länder som än så länga står utanför EMU

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Strider skrev:
Ja, tyvärr verkar det som om trångsynheten och inskränkta människor som vill isolera sig ifrån världen har vunnit en seger i kväll.

Säker på att du inte glömde slänga in ordet "rasister" i meningen också? :kocko

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Gilgo skrev:
Valets utgång lär knappast göra någon skillnad. Sverige kommer att delta i EMU förr eller senare vare sig folk vill eller ej. Var det inte så att England skrev in i sitt avtal när dom gick med i EU att dom fick slippa EMU. Vad jag vet har Sverige inte gjort något liknande. Även om det vore så kommer det bli svårt att hålla sig utanför. Valet är bara onödigt tjafs för att folket ska tro att dom har något att säga till om. Rösta vad ni vill... spelar ingen roll.

Sverige är redan med i EMU. :fakta Dock inte i det tredje och sista steget...det som det varit folkomröstning i.

Sverige hade även ett litet dokument där man "mellan raderna" kunde utläsa att vi inte behövde gå med i EMUs alla steg med en gng, utan kunde vänta och då genom en folkomröstning avgöra slutgiltigt inträde lr ej.

10 år kvar tills det blir JA!

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Strider skrev:
Pucko kan du va själv.

symbolen efter min mening var närmast tänkt att stå för "tänk efter lite innan du skriver", eftersom ditt inlägg var ovanligt korkat skrivet. Är säkert ett av själven till att nej-sidan vann så stort. Det att ja-sidan hela tiden hotade folk med utanförskap osv osv, istället för att lägga fram trovärdig fakta.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Strider skrev:
Nej, jag vill inte svälja att det blev ett nej även om jag inser att det är så.

Jag är besviken, ledsen, förbannad och fullständigt pissed off på dessa nej sägare.

När jag ser på valvakan och den ena efter den andra kommunen norr om Dalälven redovisar 70-80% övervikt till nej sidan så kan jag inte komma till någon annan insikt än att det handlar om bla inskränkhet.

Det bygger på rädslan för det som man inte känner till. Den är oftast större bland männskor som bor i bergiga dalgångar, öar och skärgårdar och andra platser där kommunikationen med omvärlden inte är lika omfattande som i mer kosmopolitiska orter som tex storstäder.

Men världen är inte som den en gång varit. Isolation är inte ett framgångskoncept. Nästa gång Fritz eller Jean skall åka på semester norrut och beundra midnattsolen och vår fantastiska natur så kanske de väljer Finland i stället för Sverige eftersom det blir lite enklare när de inte ens behöver växla valuta.

Nästa gång Fritz eller Jean skall köpa lite trävaruprodukter av något slag så kanske de köper dessa från Finland i stället för från Sverige för de vet vad kostar eftersom handeln genomförs i samma valuta. Då är det jättebra att vi sitter där med vår skräpvaluta och vårt bestämmande över ingenting.

Hellre är jag med och påverkar något stort än att jag sitter och är kung över något litet som ingenbryr sig om.

du har aldrig tänkt på att EMU kanske inte gynnar glesbygden lika mycket som storstaden :confused:

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Personligen hade jag tjänat på ett JA i alla fall på några års sikt.
Sverige i stort mår bäst av ett NEJ i nuläget och säkert 15år framåt.

Jag tror inte på EU(Tredjeriket) utveckling i den fastlagda riktningen.
För många alldeles för olika länder i olika storlekar som ska buntas ihop med samma regler och ekonomi.

En nordisk union, en västeuropeisk o.s.v. hade varit ett mycket bättre alternativ för alla.
Självklart med ett mycket utbrett handelssamarbete mellan dessa unioner.

Bara några rader om vad jag tror och tycker, hugg inte av mitt huvud för det nu.. ;)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad är det som får er att tro att Euron, som inte visat sig innebära ökat välstånd i de stater som har valutan, skulle öka välståndet hos oss?

Strider: sluta kalla mig för inskränkt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Jag delar din besvikelse Strider. Tyvärr så verkar det som om många svenskar inte känner samma gemenskap med övriga Europa som jag.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Häh!

jag utvecklar språket, ser det som min grej :D

Många länder har mkt annat att ordna innan dom
ordnar något europeiskt samarbete...
Iaf enligt min åsikt, då jag tycker vi ska vänta tills dess...

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
På valsedeln frågade man efter om man ville ha Euro som valuta. Det handlade *inte* om EMU-samarbatet.

Dessutom var valet bara rådgivande... så det är bara att köra ändå. Det var ju inte precis 90% NEJ 10% För... så det var väl så att 10 procent av befolkningen slant idag... haha...

Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jo iof är det så!

Tänkte idag, att fan... Kan inte dom som förstår sig på
det här riktigt bra välja det åt oss istället?
Men det är väll så det kommer att bli istället ;)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Skoj att se att många inte kan hantera att svenska folket faktiskt tycker annorlunda än dem själva. Nu blev det ett NEJ. Respektera det. Vill ni prompt ha euro så går det utmärkt att flytta till något land med rätt valuta för er då vi faktiskt är med i EU och därmed rör oss fritt över gränserna.

Att tycka att det skulle blivit JA bara för att det är så bekvämt att slippa växla är det mest korkade argument jag hört.

Edit: Strider, du måste vara så nära outtalad rasist som man kan bli. Släpp fördomarna och lär dej respektera andra människors åsikter.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
DesmoRob skrev:
Jag delar din besvikelse Strider. Tyvärr så verkar det som om många svenskar inte känner samma gemenskap med övriga Europa som jag.
Tvärtom kära du.. Jag känner stor gemenskap med alla europeiska knegare som liksom jag misstror den byråkratiska kolossen. :hej
Men om du menar att jag skulle känna gemenskap med EU-parlamentarikerna måste jag göra dig besviken. Det känns helt enkelt inte som om vi lever i samma värld.

Att svenskarna röstade nej till tredje steget är ett sätt att vara med och påverka, inte att ställa sig utanför samarbetet.

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
jüngmeister sport
Undrar vem där är som är inskränkt om du tror att det är så?

Strider skrev:

QUOTE]Originally posted by Strider

[/QUOTE]

MMM, jättetroligt, för om vi hade röstat ja nu, och din polare hade frågat dig om du ville följa med till Danmark, så hade du sagt, kan vi inte åka till tyskland istället, du vet så slipper vi växla pengar....

Tror inte man väljer resemål på sin semester efter om man behöver växla pengar eller inte, så det var det löjligaste argumentet jag hört hittils...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha