Nej!

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Fresten suger Euro som valuta, massor med mynt...
Minsta sedeln är 5 och är inte direkt vanlig, gå omkring med
ett par hundra i mynt hör inte till det ovanliga...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
furious skrev:
Undrar vem där är som är inskränkt om du tror att det är så?

Strider skrev:

Men världen är inte som den en gång varit. Isolation är inte ett framgångskoncept. Nästa gång Fritz eller Jean skall åka på semester norrut och beundra midnattsolen och vår fantastiska natur så kanske de väljer Finland i stället för Sverige eftersom det blir lite enklare när de inte ens behöver växla valuta.

MMM, jättetroligt, för om vi hade röstat ja nu, och din polare hade frågat dig om du ville följa med till Danmark, så hade du sagt, kan vi inte åka till tyskland istället, du vet så slipper vi växla pengar....

Tror inte man väljer resemål på sin semester efter om man behöver växla pengar eller inte, så det var det löjligaste argumentet jag hört hittils...

Ja det var verkligen sant... Det var nog det dummaste argument jag har hört :eek:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Strider skrev:
Såg just att Jämtlands län är det mest Euro negativa länet i dagens val.

Har man inga turister i Åre???

Jag lovar härmed att aldrig mer åka skidor i Åre eller någon annan Jämtländsk skidort.

Jag kommer att åka till Alperna iställlet, så de sitta där med sin krona och sin arbetslöshet...

Du får väl förstå att det här handlar om mycket mer än bara turister.
Bara för att vi har euro så kommer det komma 10 000 tyska turister å åka skidor!?
Ska du åka till alperna så får du ju växla.. och det är ju för sjuttsingen skitjobbigt!

Blackninja skrev:
Jag var emot EU, men nu är vi med där. Och vara med i EU utan EMU är inte bra. Att företag flyttar förstår jag, skulle också mångdubbla vinsten om det gick.

Men om vi ställer oss helt utanför har vi inget inflytande. Och som du sa har "alla" företag flyttat. vad har vi då, inga pengar, inget inflytande. Låter lovande. Fast jag tror jag skall jobba utomlands igen om nåt år. Mindre skatt, högre lön för utbildat folk. Sverige kommer att få problem. För lång tid med sossar i makten.

Jaa.. men om du vill ha kvar företagen så kan du kanske gå med på att sänka din lön några procent?
Lägre skatter är väl inte så svårt att fixa.. Privatisera sjukvården och polisväsendet. Kanske alla skolor också.
Då får vi en riktigt bra välfärd och utbildningsnivå här i landet.
Jag tror inte att det är en slump att sveriges ungdomar är bland de mest välutbildade i världen.

DesmoRob skrev:
Jag delar din besvikelse Strider. Tyvärr så verkar det som om många svenskar inte känner samma gemenskap med övriga Europa som jag.

Joo.. men om att känna gemenskap med övriga europa handlar om att centralisera å lämna bort makten. Så vet jag inte om jag vill känna gemenskap längre.

"Du har brutit mot den intellektuella idiologin. Ja, den intellektuella idiologin handlar om att tjäna makten. Hade jag inte brutit mot den så hade jag skämts"

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
eus skrev:
Jag tror inte att det är en slump att sveriges ungdomar är bland de mest välutbildade i världen.

Är du seriös?

Har du nån som helst aning vilka kurser som läses tex. i Iran samma år som svenskarna börjar med Matematik A?

Har du ens varit på en skola på sistone? Har du kollat statisktiken över hur många som blir underkända i ett lätt ämne som svenska, eller ens matematik, GRUNDSKOLEMATEMATIK.....
De har till och med svår och lätt nivå i grundskolan, de som blir underkända i den lätta nivån lär ju ha svårigheter med matematik A på gymnasiet de trots allt kommer in på även fast de inte har gokänt i kärnämnena vilket sägs vara ett måste för att ens ha tillträde till gymnasienivå.

Jag själv läste lätta nivån och fick femmor i det hela tiden och kände att det inte gav mig nånting så i nian bytade jag till svår nivå och lärde mig mycket mer men med en fyra i betyg. Ångrar inte en sekund av det.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bandit600 skrev:

Nej, nej, nej.... bli inte skrämd.
Blir eleverna underkända i ämnen som skolan har lovat att godkänna dem i kan man ju vända sig till ARN.

750RR :D

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Tyvärr så röstade ju många nej på grund av att dom misstror politiker. Nej var något sorts protest för allt möjligt, jag hörde någon på allvar säga att hon röstar nej för att hon är missnöjd med fastighetsskatten. Politikerföraktet i det här landet är så utbrett att det är skrämmande. Folk inser inte att 99% av människorna inom politiken jobbar för att göra svergie till en bättre plats att leva på.
Nåja, nu skriker vänstern och miljöpartiet om mer makt, dom anser ju att folket står på deras sida. Ge dom makten så gör vi om till sportcykel.com :tummenupp

Ugluk skrev:
Tvärtom kära du.. Jag känner stor gemenskap med alla europeiska knegare som liksom jag misstror den byråkratiska kolossen. :hej
Men om du menar att jag skulle känna gemenskap med EU-parlamentarikerna måste jag göra dig besviken. Det känns helt enkelt inte som om vi lever i samma värld.

Att svenskarna röstade nej till tredje steget är ett sätt att vara med och påverka, inte att ställa sig utanför samarbetet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Strider skrev:
När jag ser på valvakan och den ena efter den andra kommunen norr om Dalälven redovisar 70-80% övervikt till nej sidan så kan jag inte komma till någon annan insikt än att det handlar om bla inskränkhet.
Det handlar om att den centraliseringspolitik som EU tvingar på oss knappast gynnar glesbygden.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag röstade nej till EU 1994. Då röstade jag, liksom alla andra som röstade nej, även mot EMU. Den här gången röstade jag ja till EMU:s tredje steg. Varför? Inte därför att jag tror att detta är räddningen för Sverige på lång sikt, utan därför att det redan är bestämt att Sverige skall med och därför tycker jag man kan göra pinan så kort som möjligt och på köpet få de kortsiktiga fördelar som ett fullt EMU-medlemskap kanske ger. (Långsiktigt vet vi ju ingenting om vad som kommer att ske med valutaunionen eller dess konsekvenser.)
Att hålla en folkomröstning i en fråga som redan är avgjord är definitivt inte ett utslag av demokrati, utan snarare dumokrati. Den främsta anledningen till att folkomröstningen hölls är att Göran Persson (i viss mån även borgerliga jasägare) inte har ryggrad nog att stå upp för redan fattade beslut, då detta kan få obehagliga politiska konsekvenser. Man kan ju rent av få på skallen i nästa riksdagsval.
Jag är nog faktiskt mest benägen att se resultatet i folkomröstningen som en spark i arslet på hela etablisemanget. Många har naturligtvis fattat att omröstningen inte har något egentligt värde, eftersom det är beslutat att vi skall med i tredje steget, och därför röstat nej i protest mot detta. Andra röstar nej som en missnöjesyttring mot svikna vallöften etc.
Makteliten har i sanning förtjänt folkets nej, då frågan är, med ett Carl Bildt-citat, pyramidalt klantigt skött.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
-Lowrider- skrev:
Åt alla som röstade nej :finger
Inse fakta, bara skåningarna och stockholmarna ville införa detta spektakel. Från hela övriga Sverige kom det ett rungande nej.

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
berggren_martin skrev:
Inse fakta, bara skåningarna och stockholmarna ville införa detta spektakel. Från hela övriga Sverige kom det ett rungande nej.

Haparandas kommuninvånare röstade väl också ja?

Vad säger detta er nejsägare? Folk som lever med och nära Euron vill ha den som valuta. Vidare kan man ju anta att folk i och runt Sthlms området faktiskt är mer ute och ser sig om i världen än folk på glesbygden. Jag tror att folk bara är rädda för förändring, som vanligt.

Och han som sa att han slapp skämmas för Sverige för att vi röstade nej måste ju vara ute och cykla.

Som läget är nu har vi all anledning att skämmas gentemot övriga Europa.

Varför ska vi överhuvudtaget vara med i EU, med medlemsavgifter och allt, om vi inte tänker vara med fullt ut?

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
berggren_martin skrev:

Exakt... Återigen skall Öresundregionen, Göteborg och Stockholm bli tvugna att betala för att resten av Sverige inte ställer upp.

Klart att vi skall ha kvar kronan så vi kan fortsätta att utveckla världens bästa vård, skola och omsorg.

Vad skönt att veta att man kan ta båten hem till ön och leva med Euro.

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
berggren_martin skrev:

Spektakel... :confused:
inte konstigt att det blev nej om det är den allmäna uppfattningen

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Strider skrev:

Jag lovar härmed att aldrig mer åka skidor i Åre eller någon annan Jämtländsk skidort.

Jag kommer att åka till Alperna iställlet, så de sitta där med sin krona och sin arbetslöshet...

:hej Vill inte bråka, men faller inte ditt argument om vikten av att semestra på orter med samma valuta?
Du borde väl bara semestra i Sverige i fortsättningen om det är så viktigt? :hej

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Strider skrev:
Det handlar om att jag inte har lust att spendera mina slantar på några surjämtar. Då får någon annan pengarna istället oavsett den lokala valutan.
Du målar upp en bild av dig själv som småaktig, barnslig och missunnsam. Är det verkligen sådan du är? Respektera dina medmänniskor lite mer, även om dom inte delar dina åsikter.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
med risk för att göra alla segerrusiga nej-sägare ledsna så kommer vi få euro ändå, skjuts upp ett par år bara. Den som väntar på något gott... :D

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
ja vi får euro förr eller senare jag tror på senare o i ett bättre läge,jag personligen vill ha euro men inte resten som följt med vid ett ja,nästa gång vi röstar kanske situationen är annorlunda.
vi får se hur det går ute i europa just nu är det 3 länder som klarar eu´s krav på stabil ekonomi det är sverige danmark och england,vi vet ju alla vad vi har för valutor i dessa länder.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Strider skrev:

Hur stor del av turismen genererar pengar till Jämtlands kommuner? Hur stor del av vattenkraften kommer Jämtland till godo? Och hur är det med skogsbruket? Nej huvudkontoren ligger i fjollträsk så det är dit skattepengarna försvinner. Detta är i mångt och mycket ett resultat av den centraliseringspolitik som förs i Sverige och som drivs på av EU. Det är dräneringen av Norrlands resurser som underhåller sydsveriges ekonomi. Ändå pratas det om att norrlandskommunerna utgör en ekonomisk belastning... Vakna upp!

Last edited:

MikkE

Guest
oavsett att vi inte kommer att få det nu, så kommer vi att få det sen.

NEJ! TILL EURO!!!! (just nu i alla fall)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha