Ni på vischan, vad gör ni med pengarna som blir över?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
IronMike skrev:
2096076 ...

Billigare boende utanför stan, men samma lön för samma jobb i stan.

Och det är fel.

Billigare boende -rätt.

Söker jag däremot jobb i Göteborg så går jag upp 3-5 tusen i månaden. Allt enligt SIFs rekommendationer.

Jag vet att detsamma gäller hantverkare på västkusten - flytta till Gbg och få mer betalt.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Chrille skrev:
2096273 Och det är fel.

Billigare boende -rätt.

Söker jag däremot jobb i Göteborg så går jag upp 3-5 tusen i månaden. Allt enligt SIFs rekommendationer.

Jag vet att detsamma gäller hantverkare på västkusten - flytta till Gbg och få mer betalt.

Polisen betalar också några tusenlappar mer till anställda i Stockholm än i "spenaten". Det räcker inte till merkostnaderna förvisso, men tanken uppskattas nog.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag vill påstå att boendekostnaden är densamma men i stockholm kan man tänka sig att kanske t.o.m bo två personer i en etta medans man i Lidköping t.ex vill ha en central trea eller ett hus om man ska bo ihop. Jag och min sambo skulle t.ex. inte hyrt ett hus på 150 kvm i centrala stockholm om vi hade bott där...

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Jag har inget emot att betala mer för boende och diverse övriga kostnader när jag bor i Sthlm/Täby. Men det finns en massa utgifter som känns lite orättvisa.

* Betalar idag över 6.000:- per år till andra kommuner, utjämningsbidrag eller vad det heter.
* Betalar 22.000:- per år i fastighetsskatt som baserar på ett värde som jag inte styr över och aldrig kommer ha nytta av om jag inte flyttar ut på vischan.
* Betalar 12.000 per år för en trängselskatt som gynnar resten av landet och inte enbart Stockholm. (Nu har det ju inte gått ett år än, men snart så)

Summa summarum är det ca: 40.000 om året

Reb0

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Chrille skrev:
2096273 Och det är fel.

Billigare boende -rätt.

Beror väl lite på jobb kanske?

Jag jobbar som bilglasmästare på Carglass och vi finns över hela sverige.
Jag sitter på en filial på birgerjarlsgatan och bor faktiskt också på birgerjarlsgatan.
ALLT i stan är dyrare än i en närförort, och inte minst på landet, t ex handla på ica m.m

Våra löner sätts efter ett avtal och jag tjänar precis lika mycke/lite som alla andra på carglass..

Nu är inte jag nån politiker och ska nog inte ge mig in i den här diskussionen. :näsblod

..men om ni nu vill ha en villa på landet med 70 hektar tomt till, så får ni gärna ha det. Jag trivs i min 1:a på 30kvm! Duger finfint att bonka blondiner från stureplan i :D

Last edited:

IronMike

Guest
RRickard skrev:
2103164 Beror väl lite på jobb kanske?

Jag jobbar som bilglasmästare på Carglass och vi finns över hela sverige.
Jag sitter på en filial på birgerjarlsgatan och bor faktiskt också på birgerjarlsgatan.
ALLT i stan är dyrare än i en närförort, och inte minst på landet, t ex handla på ica m.m

Våra löner sätts efter ett avtal och jag tjänar precis lika mycke/lite som alla andra på carglass..

Nu är inte jag nån politiker och ska nog inte ge mig in i den här diskussionen. :näsblod

..men om ni nu vill ha en villa på landet med 70 hektar tomt till, så får ni gärna ha det. Jag trivs i min 1:a på 30kvm! Duger finfint att bonka blondiner från stureplan i :D

:yoparty :yoparty :yoparty

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
här uppe i norrland så får vi tänka på att det är kallare än absoluta nollpunkten under vintern, kostar en del att värma upp. Kommer jag på att jag ska köpa en snusdosa så blir det betala kring 80kr för dosan och bensin. Ingen billig stormarknad att köpa mat på. Sen är det allmänt dålig lön och lite jobb på landet. Om ni betalar flera miljoner för en lägenhet på 20 kvadrat så kan jag bara säga att då får ni skylla er själva iaf.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
här nere i småland är brudarna så dyra efter all incest. Det är ju bättre hos er i STOCKholm, där äreju överflöd av brudar, ni behöver inte betala lika mycket för dem heller, eftersom de finns så många.

Här nere kostar väl en brud 10k/natten, ni lär väl ha 1k/natten....

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Markus skrev:
2093922 ... om man tjänar mycket pengar (och därmed tjänar mer åt alla utom en själv) :)

Och hur tänkte du nu då? En löneökning brukar väl iaf bidra med lite extra netto? :confused:

Markus skrev:
Jag som tyckte precis tvärtom, de som inte bidrar ska hålla truten.

Då kan jag glatt meddela att jag nolltaxerar (iaf inkomst av tjänst), men fortfarande har kvar mitt "medlemskap", min rösträtt och gnäller gör jag också när jag är på besök... :lol

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Men seriöst... 140k för ett hus :va bara skillnaden i fastighetsskatt gör ju att man kan värma kåken på vintern... betalar mer i månaden i f-skatt mot va den kåken kostar om året... och i norrland är väl veden billig?? kostnaden att bo i det huset måste ligga runt 2k/månaden? ca och en annan får ge 8k/månaden pga räntor och f-skatt har svårt att tro att man tjänar 6k mer EFTER skatt i sthlm...

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Cervantes skrev:
2104751 Men seriöst... 140k för ett hus :va bara skillnaden i fastighetsskatt gör ju att man kan värma kåken på vintern... betalar mer i månaden i f-skatt mot va den kåken kostar om året... och i norrland är väl veden billig?? kostnaden att bo i det huset måste ligga runt 2k/månaden? ca och en annan får ge 8k/månaden pga räntor och f-skatt har svårt att tro att man tjänar 6k mer EFTER skatt i sthlm...

Om du syftade på blocketannonsen längre upp så tycker jag du inte ska säga nått om priset! Har man varit där så vet man varför priset är lågt! :gnissla :hihi

Edit: Till trådskaparen: Jag lägger på hög och sparar till något jag vill ha i framtiden. Till viss del har jag satsat en slant i aktier.

Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Oavsett hur mkt man har på kontot den 25e så verkar det vara lika tomt hos dem flesta slutet av månaden.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
MostWanted skrev:
2104934 Oavsett hur mkt man har på kontot den 25e så verkar det vara lika tomt hos dem flesta slutet av månaden.

:mattias Kan inte annat än hålla med.
Sitter med 161 spänn just nu o väntar på tisdag.

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
IronMike skrev:
2093416 Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.

För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!

Vad gör ni med stålarna som blir över?

Ni har knappast lägre löner för samma jobb.. Ok, ni har mindre chef/vd/direktörsjobb etc .. men vanliga knegare. Lägger ni pengar på hög, eller super ni upp slantarna?

Och ändå betalar sthlm hur många miljarder som helst i "robin hood skatt"...

Jag skulle ha mer pengar över i dagsläget, om jag delade min lön med 3, men bodde i pajala... eller ljusdal or whatever :huvet

En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........

Boendet då.. 10-100 gånger dyrare bostadsrätt än i ljusdal. En vanlig 2a centralt kostar säg 2,5 millar. Du kan få en 2a br i pajala för en vanlig läkarlön, en månads läkarlön.

:confused: :va

mina ekvationer går inte ihop... varför ska sthlm betala pengar till kommuner norrut ? -att åka 1,5 mil till jobbet, kostar mig mer, än lagerarbetaren från torneo träsk som åker 20 mil dieselbil enkel riktning till sitt jobb... som dessutom har samma betalt, lägre kostnad för boende och mycket mer...

Då jag sökte jobb som sjuksyrra i piteå nyligen, erbjöd dom mig 18.000 kr i månaden, tjänar 25.000 i huddinge. Jajjemensan, innom landstinget på båda ställena.
Har du sedan en bil som drar 2 liter milen, och inte hittar parkering för under 100kr/dagen, så säger det mer om dina prioriteringar.
Att dina ekvationer inte går ihop beror på dina fantasikalkyler, med hutlösa överdrifter åt ena hållet, och total okunskap för hur det är utanför 08

Janet

Guest
:tummenupp
mb skrev:
2094106 Medlem i landet sverige är man i allra högsta grad som medborgare. Man har inget "guldmedlemsskap" för att plånboken är fet.

Hårding skrev:
2095121 Om du väljer dina strider så lär väl livet på landet bli ännu billigare än livet i stan eller måste man bo långt från arbetsplatsen? Du som är så begåvad kan väl annars leva på vad jorden ger.

Försäkringar är ett exempel på vad som är dyrare i storstad samt även ofta mat och boende.

IronMike kanske inte just räknade med att alla i Sthlm har m5/SL/CBR, men generellt är kostnaden att ta sig in med bil till jobb detsamma om du är vd eller brandman om du bor utanför tullarna. Att Stockholms lokaltrafik är ett väloljat maskineri är nog bara något som folk utanför länet eller Sthlm´s politiker tror...
Hahhaa mat billigare!! Gå in på den enda mataffären i Norsjö och handla;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Janet skrev:
2106739 :tummenupp

Hahhaa mat billigare!! Gå in på den enda mataffären i Norsjö och handla;)

Det finns faktiskt både Ica och Konsum, och numera också ett systembolag
:tummenupp

Det finns även ett snabbmatsställe och en statoil som har öppet även kvällstid.

Norsjö är rena metropolen ju...

Dessutom finns jag där ibland :tummenupp

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Jag bor i ingenstans, betalar mina räkningar och köper mat. Då brukar jag ha drygt 13k kvar. Lägger undan rätt mycket just nu till MC-Kort, utrustning och nästa års hojinköp. Annars super jag bara upp pengarna.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy