Noll vision - i praktiken

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"För din eegeeen skuuuuuulll" eller kastration? Båda?

Någon annans uppfattning om hur jag passerar en kurva säkrast kommer allt närmare:






Håll hårt i era analoga hojar, folk.

6 voltare och magnettändning kommer starkt, ser jag i botten på mitt kristallglas.
Så på bilar också om jag förstår artikeln rätt?
Undrar vad den lite mäktigare bil-lobbyn tänker om det? :va
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det går fort nu i beslutsfattandet och kommer snart gå ännu fortare. När detta väl är infört på bilar kommer man från MC-håll inte längre bara behöva komma med argument för varför förslaget är en dålig idé sett i sig självt, man måste också kunna argumentera för varför motorcyklar skall utgöra ett undantag när tekniken införs för andra fordon.

Är det något som skulle behöva hastighetsbegränsas är det maktgalna politiker som vill detaljstyra människors liv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har alltid haft stor respekt för människor från Jämtland. Återigen visar det sig att man hade rätt i Strömsund, med sina 95% nej till EU.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
På bilar är det om jag förstått saken rätt redan beslutat så att alla bilar som säljs i EU från och med maj 2022 måste ha skiten installerad enligt lag.



Ja, så är det.
Initialt skall det "göra föraren uppmärksam på en hastighetsöverträdelse" och beslutet sockerpresenteras med att det "skyddar bilföraren från fortkörningsböter" men vi vet alla hur det kommer bli...



En förenklad variant på ISA finns i somliga bilar av senate årsmodell, och är sammanbyggd med den vanliga farthållaren - en speedlimiter. Många av oss har den funktionen. Hur många använder den...?

I en av mina bilar sitter den som en väljarknapp mellan antingen farthållare eller fartbegränsare på panelen:

20211026_123758.jpg


Nu har jag endast kört bilen en kortare sträcka,

20211026_123926.jpg

...men jag har aldrig, aldrig använt mig av funktionen.

Den är helt ointressant för mig och min körning.

Vad som är intressant är däremot en undersökning som ligger på Trafikverkets hemsida.
Den teoretiserar kring trafikanternas acceptans av ISA-systemet:

Baserat på dessa resultat är slutsatsen att de ISA-system som finns på marknaden har en potential att nå acceptans och utbredd användning hos bilförare idag men att den generella kunskapen om systemen bland bilköparna är för låg. För att uppnå denna potential behöver därför bilförare få bättre information och en djupare kunskap om de förarstödssystem som deras fordon är utrustade med...



"Potential" alltså, men det behövs "information och djupare kunskap om de förarstöd bilarna är utrustade med".

Amen. Det har behövts ungefär lika länge som vi haft Noll Vision som ledstjärna.
Precis allt man tillsätter ett fordon i form av "förarstödssystem" kan missförstås, överutnyttjas eller negligeras.

ABS-system ger inte "bättre bromsar" och ASR är inte ESP.
För typ 15 år sedan gjordes en stor undersökning av svenska bilisters inställning till stabilitetssystemet ESP - "antisladd" i folkmun.

"Jodå, det var jättebra" var den allmänna uppfattningen, och ungefär en fjärdedel av de tillfrågade erkände att de ibland kunde köra med lite mindre marginaler i besvärligt väglag - just eftersom man hade ESP i bilen.
Hängslen till livremmen, typ.

Men, detta var lite av en djupstudie. Man bemödigade sig med att kolla hur det angivna regnumret verkligen var utrustat - och det visade sig att ungefär en fjärdedel av de som uppgivit att dom hade ESP i sin bil och var positiva till systemet faktiskt inte hade det!

Man hade sett knappen och kontrollampan för ASR som såg ut så här:

sta-je-ASR-i-TCS-cemu-sluzi.jpg




...och tolkat det som "antisladd".
Inget mindboggling misstag, direkt - men potentiellt livsfarligt:

Hur många i delgrupp A återfanns i delgrupp B?
Hur många (ointresserade) bilister körde hårdare under dåliga förhållanden i en bil som inte hade det "förarstödssystem" dom förlitade sig på när dom minskade sina marginaler...?

Det ville undersökingen inte berätta, men vad utredningen verkligen berättar mellan raderna är att information och utbildning är en nyckelkomponent för säker trafik.

I den senaste undersökningen jag länkar till sägs det rakt ut att infomation är viktig. På Trafikverkets hemsida!
Paradigmskifte?

Nope. Brasklappen kommer sist:

Rapporten är framtagen med ekonomiskt bidrag från Skyltfonden, Trafikverket. Ståndpunkter och slutsatser i rapporten reflekterar författaren och överensstämmer inte med nödvändighet med Trafikverkets ståndpunkter och slutsatser inom rapportens ämnesområde.


Och, hur som helst: Trafikverket lär skjuta över ansvaret för adekvat information kring förarstödssystem på...
... i samband med bilköpet.

...bilförsäljaren.

Det blir nog jättebra.






Edit:

ASR är ett system som hjälper föraren att köra fast riktigt rejält på blöt gräsmatta.
Där skall man ju hursomhelst inte köra ändå, så på det viset är det ett förarstödssystem.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, så är det.
Initialt skall det "göra föraren uppmärksam på en hastighetsöverträdelse" och beslutet sockerpresenteras med att det "skyddar bilföraren från fortkörningsböter" men vi vet alla hur det kommer bli...



En förenklad variant på ISA finns i somliga bilar av senate årsmodell, och är sammanbyggd med den vanliga farthållaren - en speedlimiter. Många av oss har den funktionen. Hur många använder den...?

I en av mina bilar sitter den som en väljarknapp mellan antingen farthållare eller fartbegränsare på panelen:

View attachment 465125


Nu har jag endast kört bilen en kortare sträcka,

View attachment 465126

...men jag har aldrig, aldrig använt mig av funktionen.

Den är helt ointressant för mig och min körning.

Vad som är intressant är däremot en undersökning som ligger på Trafikverkets hemsida.
Den teoretiserar kring trafikanternas acceptans av ISA-systemet:





"Potential" alltså, men det behövs "information och djupare kunskap om de förarstöd bilarna är utrustade med".

Amen. Det har behövts ungefär lika länge som vi haft Noll Vision som ledstjärna.
Precis allt man tillsätter ett fordon i form av "förarstödssystem" kan missförstås, överutnyttjas eller negligeras.

ABS-system ger inte "bättre bromsar" och ASR är inte ESP.
För typ 15 år sedan gjordes en stor undersökning av svenska bilisters inställning till stabilitetssystemet ESP - "antisladd" i folkmun.

"Jodå, det var jättebra" var den allmänna uppfattningen, och ungefär en fjärdedel av de tillfrågade erkände att de ibland kunde köra med lite mindre marginaler i besvärligt väglag - just eftersom man hade ESP i bilen.
Hängslen till livremmen, typ.

Men, detta var lite av en djupstudie. Man bemödigade sig med att kolla hur det angivna regnumret verkligen var utrustat - och det visade sig att ungefär en fjärdedel av de som uppgivit att dom hade ESP i sin bil och var positiva till systemet faktiskt inte hade det!

Man hade sett knappen och kontrollampan för ASR som såg ut så här:

View attachment 465127




...och tolkat det som "antisladd".
Inget mindboggling misstag, direkt - men potentiellt livsfarligt:

Hur många i delgrupp A återfanns i delgrupp B?
Hur många (ointresserade) bilister körde hårdare under dåliga förhållanden i en bil som inte hade det "förarstödssystem" dom förlitade sig på när dom minskade sina marginaler...?

Det ville undersökingen inte berätta, men vad utredningen verkligen berättar mellan raderna är att information och utbildning är en nyckelkomponent för säker trafik.

I den senaste undersökningen jag länkar till sägs det rakt ut att infomation är viktig. På Trafikverkets hemsida!
Paradigmskifte?

Nope. Brasklappen kommer sist:




Och, hur som helst: Trafikverket lär skjuta över ansvaret för adekvat information kring förarstödssystem på...


...bilförsäljaren.

Det blir nog jättebra.






Edit:

ASR är ett system som hjälper föraren att köra fast riktigt rejält på blöt gräsmatta.
Där skall man ju hursomhelst inte köra ändå, så på det viset är det ett förarstödssystem.

Det är även intressant att läsa de tekniska detaljkraven EU ställer upp (se en av bilagorna). Än så länge är det visserligen inte krav på att systemet inte skall gå att inaktivera men det känns bara som en tidsfråga och man ställer redan specifika krav som gör att det kommer att upplevas störande och omständigt att försöka köra med systemet urkopplat. Det skall automatiskt aktiveras varje gång bilen startas, kopplar man ur det måste man stå ut med div. varningar osv.

Denna punkt i detaljkraven är för övrigt intressant då den sammanfattar myndigheternas hela snäva syn på hastighetens betydelse i trafiksäkerhetshänseende.

3.4.2.3.2 SLI-funktionen behöver inte beakta särskilda variabla förhållanden som påverkar den nationella hastighetsbegränsningen (dvs. förhållanden som kräver information utöver det nuvarande trafiklandet och den aktuella vägtypen, t.ex. släpvagnsstatus, rådande miljöförhållanden, tid på dygnet, tid på året, förarens ålder eller erfarenhet, stående passagerare, farligt gods, överdimensionerad last). Om särskilda variabla förhållanden kan förekomma och systemet inte har kapacitet att beakta dem, ska fastställandet av hastighetsbegränsningen utgå från det antagna vanligaste förhållandet under typisk normal drift som standard.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är även intressant att läsa de tekniska detaljkraven EU ställer upp (se en av bilagorna). Än så länge är det visserligen inte krav på att systemet inte skall gå att inaktivera men det känns bara som en tidsfråga och man ställer redan specifika krav som gör att det kommer att upplevas störande och omständigt att försöka köra med systemet urkopplat. Det skall automatiskt aktiveras varje gång bilen startas, kopplar man ur det måste man stå ut med div. varningar osv.

Denna punkt i detaljkraven är för övrigt intressant då den sammanfattar myndigheternas hela snäva syn på hastighetens betydelse i trafiksäkerhetshänseende.
Man agerar alltså bara för att visa handlingskraft, för alla vill ju rädda liv, men man tar beslut i ren okunskap och har inte satt sig in i vad det verkligen innebär.

Undrar hur bra såna där system är på motorcyklar? Om jag lutar omkull hojen så kommer ju omkretsen på däcken bli mindre, och den indikerade hastigheten högre, om jag behåller samma hastighet. Kommer då ISA bromsa hojen? Eller måste jag hålla 20 under skyltat in i böj för att kunna köra säkert?

Och var ska hastigheterna komma från? Oavsett om jag kör med Google eller Tomtom så är det ofta hastigheterna inte stämmer i kartan jämfört med verkligheten. Kommer det ställa krav på att alla fordon är online, vilket ju ändå inte verkar spela någon roll, eller att man måste lämna in på service för att få senaste uppdateringen? Snart blir det väl lagkrav på att man måste ha aktuell säkerhetsinfo i fordonen, och då kan man nog glömma all hänsyn till den fria marknaden eller egen uppdatering, säkerhet trumfar allt :huvet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Man agerar alltså bara för att visa handlingskraft, för alla vill ju rädda liv, men man tar beslut i ren okunskap och har inte satt sig in i vad det verkligen innebär.

Undrar hur bra såna där system är på motorcyklar? Om jag lutar omkull hojen så kommer ju omkretsen på däcken bli mindre, och den indikerade hastigheten högre, om jag behåller samma hastighet. Kommer då ISA bromsa hojen? Eller måste jag hålla 20 under skyltat in i böj för att kunna köra säkert?

Och var ska hastigheterna komma från? Oavsett om jag kör med Google eller Tomtom så är det ofta hastigheterna inte stämmer i kartan jämfört med verkligheten. Kommer det ställa krav på att alla fordon är online, vilket ju ändå inte verkar spela någon roll, eller att man måste lämna in på service för att få senaste uppdateringen? Snart blir det väl lagkrav på att man måste ha aktuell säkerhetsinfo i fordonen, och då kan man nog glömma all hänsyn till den fria marknaden eller egen uppdatering, säkerhet trumfar allt :huvet
Om jag fattat det rätt är lagstiftningen teknikneutral i det avseendet, men i detaljkraven tar man upp både kartdata och avläsning av vägmärken som olika sätt att ta reda på gällande hastighetsgräns. Man tar också upp vikten av att medlemsländerna verkar för att det är korrekt skyltat, skyltarna går att läsa av osv. What could possibly go wrong, liksom :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En rimlig gissning är att detta endast kommer att bli verklighet på motorvägar och motortrafikled med separerade körbanor.

Föreställ er teknikproblemen vintertid tex på vägen mellan Nattberg och Moskosel... :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
En rimlig gissning är att detta endast kommer att bli verklighet på motorvägar och motortrafikled med separerade körbanor.

Föreställ er teknikproblemen vintertid tex på vägen mellan Nattberg och Moskosel... :hihi
Sen när blev förmågan att föreställa sig sådana konsekvenser av beslut något som vi i allmänhet förknippar med våra lagstiftare? ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om jag fattat det rätt är lagstiftningen teknikneutral i det avseendet, men i detaljkraven tar man upp både kartdata och avläsning av vägmärken som olika sätt att ta reda på gällande hastighetsgräns. Man tar också upp vikten av att medlemsländerna verkar för att det är korrekt skyltat, skyltarna går att läsa av osv. What could possibly go wrong, liksom :hihi
Jag och Alatalo som smyger runt och sätter massor med 10-skyltar på E4 mellan Uppsala och Nyköping? :D
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag och Alatalo som smyger runt och sätter massor med 10-skyltar på E4 mellan Uppsala och Nyköping? :D
Nu är ju detta inget jag uppmuntrar till men det skulle ju också kunna tänkas hända att folk placerar ut en skyltskog med slumpvis utvalda siffror längs vägen som våra folkvalda och höga trafikverkschefer kör till jobbet.:hihi
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ännu fler inskränkningar innan vi går över till självköranda. Föga förvånande...

Vi får hoppas att man kan flasha om hojarna för att göra funktionen avstängningsbar.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ibland känns det som vad de gröna inte kan beskatta det förbjuder man. Jag är helt säker på att inom en mycket snar framtid kommer fördelen med att äga/köra el- hybrid bil att försvinna rent ekonomiskt.
 
Last edited:

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Vår nya bil läser av hastighetsskyltarna längs vägen, om det systemet vore kopplad till gasen skulle det generera rätt många olyckor här i Italien. För det första läser den av hastigheten på avfarterna när man kör på motorväg - 130 km/h på motorvägen och 40 km/h på avfarten... För det andra är skyltningen här nere under all kritik, ofta med en skylt som indikerar nedsatt hastighet utan att det sedan finns en som indikerar en återgång till den normala hastigheten. Om alla nya bilar med automagisk hastighetskontroll bromsar ner till 40 på motorvägarna medan den gasglada italienaren med äldre bilmodell håller sin invanda, väl momserade, hastighet ser jag framför mig ett hyffsat kaos!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vår nya bil läser av hastighetsskyltarna längs vägen, om det systemet vore kopplad till gasen skulle det generera rätt många olyckor här i Italien. För det första läser den av hastigheten på avfarterna när man kör på motorväg - 130 km/h på motorvägen och 40 km/h på avfarten... För det andra är skyltningen här nere under all kritik, ofta med en skylt som indikerar nedsatt hastighet utan att det sedan finns en som indikerar en återgång till den normala hastigheten. Om alla nya bilar med automagisk hastighetskontroll bromsar ner till 40 på motorvägarna medan den gasglada italienaren med äldre bilmodell håller sin invanda, väl momserade, hastighet ser jag framför mig ett hyffsat kaos!
Jag har för mig jag har sett att det gjorts forskning just på trafiken i Italien och i synnerhet de södra delarna i det avseendet. Det man då kom fram till var att medan trafiken i många andra delar av världen är ett förutsägbart system med avseende på att människor normalt följer trafikreglerna är trafiken i södra Italien inte alls förutsägbar i det avseendet, utan det är ett komplext system där man följer några enkla tumregler för att överleva - håll uppe den höga hastigheten, följ strömmen och undvik kollision.

Egentligen räcker det att se en svensk turist köra på vägarna i södra europa för att se hur dessa helt olika system kommer i konflikt med varandra, eller motsvarande åt andra hållet när någon med mer sydländskt trafikbeteende kör på svenska vägar.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vår nya bil läser av hastighetsskyltarna längs vägen, om det systemet vore kopplad till gasen skulle det generera rätt många olyckor här i Italien. För det första läser den av hastigheten på avfarterna när man kör på motorväg - 130 km/h på motorvägen och 40 km/h på avfarten... För det andra är skyltningen här nere under all kritik, ofta med en skylt som indikerar nedsatt hastighet utan att det sedan finns en som indikerar en återgång till den normala hastigheten. Om alla nya bilar med automagisk hastighetskontroll bromsar ner till 40 på motorvägarna medan den gasglada italienaren med äldre bilmodell håller sin invanda, väl momserade, hastighet ser jag framför mig ett hyffsat kaos!
Det gör vår bil också. Det finns ett ställe här i Växjö på en 40 sträcka där bilen säger att det är 110 ?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top