Ja, så är det.
Initialt skall det "göra föraren uppmärksam på en hastighetsöverträdelse" och beslutet sockerpresenteras med att det "skyddar bilföraren från fortkörningsböter" men vi vet alla hur det kommer bli...
En förenklad variant på ISA finns i somliga bilar av senate årsmodell, och är sammanbyggd med den vanliga farthållaren - en speedlimiter. Många av oss har den funktionen. Hur många använder den...?
I en av mina bilar sitter den som en väljarknapp mellan antingen farthållare eller fartbegränsare på panelen:
View attachment 465125
Nu har jag endast kört bilen en kortare sträcka,
View attachment 465126
...men jag har aldrig,
aldrig använt mig av funktionen.
Den är helt ointressant för mig och min körning.
Vad som är intressant är däremot en undersökning som ligger på Trafikverkets hemsida.
Den teoretiserar kring trafikanternas acceptans av ISA-systemet:
Studien konstaterar att de ISA-system som finns på marknaden har en potential att nå acceptans och utbredd användning hos bilförare idag men den generella kunskapen om systemen bland bilköparna är för låg.
www.trafikverket.se
"Potential" alltså, men det behövs "information och djupare kunskap om de förarstöd bilarna är utrustade med".
Amen. Det har behövts ungefär lika länge som vi haft Noll Vision som ledstjärna.
Precis allt man tillsätter ett fordon i form av "förarstödssystem" kan missförstås, överutnyttjas eller negligeras.
ABS-system ger inte "bättre bromsar" och ASR är inte ESP.
För typ 15 år sedan gjordes en stor undersökning av svenska bilisters inställning till stabilitetssystemet ESP - "antisladd" i folkmun.
"Jodå, det var jättebra" var den allmänna uppfattningen, och ungefär en fjärdedel av de tillfrågade erkände att de ibland kunde köra med lite mindre marginaler i besvärligt väglag - just eftersom man hade ESP i bilen.
Hängslen till livremmen, typ.
Men, detta var lite av en djupstudie. Man bemödigade sig med att kolla hur det angivna regnumret verkligen var utrustat - och det visade sig att ungefär en fjärdedel av de som uppgivit att dom hade ESP i sin bil och var positiva till systemet faktiskt inte hade det!
Man hade sett knappen och kontrollampan för ASR som såg ut så här:
View attachment 465127
...och tolkat det som "antisladd".
Inget mindboggling misstag, direkt - men potentiellt livsfarligt:
Hur många i delgrupp A återfanns i delgrupp B?
Hur många (ointresserade) bilister körde hårdare under dåliga förhållanden i en bil som inte hade det "förarstödssystem" dom förlitade sig på när dom minskade sina marginaler...?
Det ville undersökingen inte berätta, men vad utredningen verkligen berättar mellan raderna är att information och utbildning är en nyckelkomponent för säker trafik.
I den senaste undersökningen jag länkar till sägs det rakt ut att infomation är viktig. På Trafikverkets hemsida!
Paradigmskifte?
Nope. Brasklappen kommer sist:
Och, hur som helst: Trafikverket lär skjuta över ansvaret för adekvat information kring förarstödssystem på...
...bilförsäljaren.
Det blir nog jättebra.
Edit:
ASR är ett system som hjälper föraren att köra fast riktigt rejält på blöt gräsmatta.
Där skall man ju hursomhelst inte köra ändå, så på det viset är det ett förarstödssystem.