Noll vision - i praktiken

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man agerar alltså bara för att visa handlingskraft, för alla vill ju rädda liv, men man tar beslut i ren okunskap och har inte satt sig in i vad det verkligen innebär.

Undrar hur bra såna där system är på motorcyklar? Om jag lutar omkull hojen så kommer ju omkretsen på däcken bli mindre, och den indikerade hastigheten högre, om jag behåller samma hastighet. Kommer då ISA bromsa hojen? Eller måste jag hålla 20 under skyltat in i böj för att kunna köra säkert?

Och var ska hastigheterna komma från? Oavsett om jag kör med Google eller Tomtom så är det ofta hastigheterna inte stämmer i kartan jämfört med verkligheten. Kommer det ställa krav på att alla fordon är online, vilket ju ändå inte verkar spela någon roll, eller att man måste lämna in på service för att få senaste uppdateringen? Snart blir det väl lagkrav på att man måste ha aktuell säkerhetsinfo i fordonen, och då kan man nog glömma all hänsyn till den fria marknaden eller egen uppdatering, säkerhet trumfar allt :huvet
Därför man kör med. Äldre fordon som saknar all sådan där skit. Sedan anser ju miljöpartiet med flera att bilar skall fasas ut på 5 års sikt fossildrivna ioförsig. Så att byta bil till annat än ren el är ju idetnärmaste som att få hjärnsläpp.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag och Alatalo som smyger runt och sätter massor med 10-skyltar på E4 mellan Uppsala och Nyköping? :D
Kommer att bli ett nytt busstreck, att mobba bilar. Typ kasta docka framför bil ?

I Silicon Valley hade de ju problem med att de självkörande bilarna följde reglerna och stannade innan stopplinjen i alla jävla plankorsningar i amerikat. Alla bilister stannat i bästa fall till, sen glider man fram lite sakta, vilket resulterade i att de självkörande bilarna inte kom iväg. ?

Och direkt får man ett moraliskt dilemma då det inte är rätt att programmera en maskin att bryta mot lagen, hur ska man försvara det vid en olycka?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Kommer att bli ett nytt busstreck, att mobba bilar. Typ kasta docka framför bil ?

I Silicon Valley hade de ju problem med att de självkörande bilarna följde reglerna och stannade innan stopplinjen i alla jävla plankorsningar i amerikat. Alla bilister stannat i bästa fall till, sen glider man fram lite sakta, vilket resulterade i att de självkörande bilarna inte kom iväg. ?

Och direkt får man ett moraliskt dilemma då det inte är rätt att programmera en maskin att bryta mot lagen, hur ska man försvara det vid en olycka?
Dvs när vi har självkörande bilar kommer vanliga att förbjudas strax efter.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Dvs när vi har självkörande bilar kommer vanliga att förbjudas strax efter.
Det tror jag är jävligt långt bort, alltså en äkta självkörande bil som min åttaåring kan ta till skolan.

”Självkörande” kommer fortfarande att innebära att en människa har ansvaret, vilket i sin tur betyder körkort och allt är som vanligt.

Dessutom finns det en sak som vi människor är rätt dåliga på, och det är att sitta och övervaka en maskin som riskerar att göra fel någon gång ibland kanske. Att ingripa snabbt och precist tar lång tid när vi inte har hela kontexten tydlig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kommer att bli ett nytt busstreck, att mobba bilar. Typ kasta docka framför bil ?

I Silicon Valley hade de ju problem med att de självkörande bilarna följde reglerna och stannade innan stopplinjen i alla jävla plankorsningar i amerikat. Alla bilister stannat i bästa fall till, sen glider man fram lite sakta, vilket resulterade i att de självkörande bilarna inte kom iväg. ?

Och direkt får man ett moraliskt dilemma då det inte är rätt att programmera en maskin att bryta mot lagen, hur ska man försvara det vid en olycka?

Jag har slängt ut en tomkartong framför en polis i civil bil. Jag hörde på håll hur en bil kommer körandes i alldeles för håg hastighet för de förhållande som var så när bilen närmar sig slänger jag ut kartongen på vägen. Snuten tvärnitar så ABSen jobbar till max men han kör ändå på tomkartongen.

Samtidigt som han öppnar rutan ser jag att mannen har uniform, sedan skäller han ut mig och jag skäller på honom och påpekar att det lika gärna kunde ha varit min då 6-åriga dotter som kom springande över vägen, eller hennes 5-årige kompis på andra sidan vägen.

Han hotar att bura in mig, och efter en stund avslutar han med att han jobbat hela natten och ska hem och sova...

Då är det tydligen okej att köra så fort att man inte hinner stanna. Synd bara att jag inte spelade in hela scenen den skulle ha suttit som en smäck på youtube.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har slängt ut en tomkartong framför en polis i civil bil. Jag hörde på håll hur en bil kommer körandes i alldeles för håg hastighet för de förhållande som var så när bilen närmar sig slänger jag ut kartongen på vägen. Snuten tvärnitar som ABSen jobbar till max men han kör ändå på tomkartongen.

Samtidigt som han öppnar rutan ser jag att mannen har uniform, sedan skäller han ut mig och jag skäller på honom och påpekar att det lika gärna kunde ha varit min då 6-åriga dotter som kom springande över vägen, eller hennes 5-årige kompis på andra sidan vägen.

Han hotar att bura in mig, och efter en stund avslutar han med att han jobbat hela natten och ska hem och sova...

Då är det tydligen okej att köra så fort att man inte hinner stanna. Synd bara att jag inte spelade in hela scenen den skulle ha suttit som en smäck på youtube.
Trötta fordonsförare är ungefär lika dåliga på att köra bil som rattfyllisar.

Men den som kör bil trött är det typ enbart synd om, det är få som skulle sagt till den polisen att ”kanske du skulle ställt bilen och tagit en taxi?”, såsom vi säger till rattfyllona.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I min gamla hemkommun kastade en polis en cykel framför vad han trodde var en trimmad moped för att avsluta färden. Taktiken funkade, men killen på 125:an slog sig en del. Om jag minns rätt fick han en del ersättning för sveda och värk.
Det var nästan 40 år sen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I min gamla hemkommun kastade en polis en cykel framför vad han trodde var en trimmad moped för att avsluta färden. Taktiken funkade, men killen på 125:an slog sig en del. Om jag minns rätt fick han en del ersättning för sveda och värk.
Det var nästan 40 år sen.

Det skulle nog inte hända idag när polisen ständigt måste ta hänsyn till att allt kan filmas så att han inte kan ljuga sig ur sina klavertramp.

Den här raggaren som blev åtalad för att prejad MC-polisen för en tid sedan fanns ju utlagd som film, och vad den raggaren gjorde var ju ingenting mot vad poliserna kunde göra på 80-talet när man var jagad av dom på trimmad moped.

EDIT: Den här tänkte jag på.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det skulle nog inte hända idag när polisen ständigt måste ta hänsyn till att allt kan filmas så att han inte kan ljuga sig ur sina klavertramp.

Den här raggaren som blev åtalad för att prejad MC-polisen för en tid sedan fanns ju utlagd som film, och vad den raggaren gjorde var ju ingenting mot vad poliserna kunde göra på 80-talet när man var jagad av dom på trimmad moped.

EDIT: Den här tänkte jag på.


Dessa unga ligister!

Den misstänkte mannen ska enligt åtalet ha kört en bil i uppemot 170 kilometer i timmen på Häggviksleden förra våren. 60-åringen misstänks ha deltagit i ett så kallat streetrace.

Stryk skulle dom ha, så dom lärde sig respektera överheten och den äldre generationen.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trötta fordonsförare är ungefär lika dåliga på att köra bil som rattfyllisar.

Men den som kör bil trött är det typ enbart synd om, det är få som skulle sagt till den polisen att ”kanske du skulle ställt bilen och tagit en taxi?”, såsom vi säger till rattfyllona.


Här är en trött jävel som det inte är synd om!

 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Upproret mot Trafikverkets hastighetssänkningar fortsätter:


Bägge målen är viktiga. Men det vi upplever med hastighetssänkningspolitiken är att det ena målet utvecklas på det andra målets bekostnad. Genom att med stor iver sänka eller planera att sänka hastigheten på delar av E4, E14, E16 och E45 samt de viktiga riksvägarna 50, 56, 66, 68, 70, 83, 84, 86, 87 och 90 i våra regioner kommer Trafikverket bokstavligen att bromsa utvecklingen i vår del av Sverige.




Visserligen är dom ute efter mitträcken istället, men det är okay så länge de utformas även med oss i åtanke.

Det viktiga är att Trafikverket ifrågasätts!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visserligen är dom ute efter mitträcken istället, men det är okay så länge de utformas även med oss i åtanke.
Det finns väl inga vägnära räcken som är bra för några andra än bilister? Oavsett hur mycket dom har MC i åtanke så glider jag hellre ut på en vägren än in i ett räcke, då kommer jag dessutom bort från bilen bakom mig och slipper bli överkörd efter vurpan.

Och alla former av räcken stänger fortfarande ute fotgängare, cyklister mm, och gör det omöjligt att rulla ut vid kanten och laga punkan, vänta på bärgare eller byta ut lastspännaren som gav upp.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns väl inga vägnära räcken som är bra för några andra än bilister? Oavsett hur mycket dom har MC i åtanke så glider jag hellre ut på en vägren än in i ett räcke, då kommer jag dessutom bort från bilen bakom mig och slipper bli överkörd efter vurpan.

Och alla former av räcken stänger fortfarande ute fotgängare, cyklister mm, och gör det omöjligt att rulla ut vid kanten och laga punkan, vänta på bärgare eller byta ut lastspännaren som gav upp.


Debattartikeln efterfrågar bara mitträcken/mötesseparation, och hur mycket jag själv ogillar det, så är det svårt att argumentera mot det med den större bilden klar för sig.

Dock är det många som har en naiv bild av hur man bygger om vägar till möteseparerade 2-1 vägar.
Det är inte bara att sätta upp ett räcke i mitten, som många tror - och ja, vägen blir i mycket större utsträckning en mur i landskapet där den drar fram, samt en skiljevägg genom byar och bebyggelse.
En pipeline mellan städer.

Men, mötesseparation med 2-1 indelning kräver bland mycket annat oftast en breddning av vägbanan.
Denna breddning minskar säkerhetsavstånden till omgivande terräng, och att röja/spränga fram säkra sidoområden - så som Noll Vision beskrevs från början för snart 30 år sedan görs inte längre.

Istället sätts sidoräcken upp, ofta helt slumpmässigt och utan att tillsynes skydda för något farligt bakom.

Anledningen till detta är ond kontoföring hos Trafikverket.

Att röja sidoområden så att vägen blir säker för alla trafikanter kostar skjortan och landar fullt ut på Trafikverket.

Men, att istället för att göra ett riktigt jobb så har Trafikverket kommit på att det är billigare att bara sätta upp ett sidoräcke.

Ja, billigare och billigare - det är ju så klart "billigare".

Billigare så tillvida att uppsättningskostnaden blir lägre.
Livslängds- och underhållskostnader blir dock skyhög - men det rör inte Trafikverket.

Kostnaden för varje påkört och skadat räcke som måste åtgärdas faller på trafikanterna!
Den aktuella bilen/lastbilen om man har regnummer, eller Trafikförsäkringsföreningen om bilen hunnit försvinna.

Det finns en liten poesi i det upplägget, men när Trafikverket väljer lösningar som är dyrare, sämre och selektivt slaktar motorcyklister bara för att ducka kostnader på eget konto så blir det bara äckligt.

Speciellt som det korrupta Trafikverkets osunda förhållande till sina leverantörer kan ifrågasättas.

Man skapar jobb till företag knutna till Trafikverket - jobb som inte borde finnas vid en sund livslängdsberäkning, och man kan fråga sig hur prisbilden från räckeslevernatörerna se ut - nyleverans/totalentreprenad kontra efterlevanser.

Bland räckesleverantörerna finns det några riktigt fula fiskar...


Så, sidoräcken är inte en självklarhet eller ett krav vid mötesseparation.

Det är Trafikverkets egen vantolkning av det enda i den ursprungliga Noll Vision som var något att ha för oss oskyddade trafikanter.

Det är ett svineri, och något att slåss mot varje dag.
För vår egen skull.
För framtida motorcyklister.
För dem som redan slaktats mot Trafikverkets dödsräcken.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det har postats en replik på politikernas debattartikel.

Den går i stort ut på att jorden går under om inte sagda kommuner accepterar en hastighetssänkning.
Differensen i koldioxidutsläpp mellan 80 km/h och 100 km/h är hela skillnaden...

Kommer ingen av undertecknarna ihåg de stora skogsbränderna för några år sedan och de skador som stora regnmängder orsakade i Gävle för några veckor sedan?



Ja, fnissa ni - men Trafikverket själva har vid flera tillfällen anfört just "miljöhänsyn" vid olika tillfällen när dom varit trängda mot väggen och kört slut på argument - och inte bara i hastighetsfrågor.

Drar man miljökortet så stannar allt ifrågasättande.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jaså - det kommer aldrig mer att bli skogsbrand om alla håller 80 km/h...?

Men...är denne Annika Rullegård inte medveten om att Per Bolund faktiskt tänker rädda världen genom att elektrifiera den svenska fordonsflottan...eller...är hon en sån där jobbig jävel som är miljökämpe på riktigt, med obligatorisk full återgång till stenålderssamhället...?

Nä - precis som körkort kan dras in så borde någon allvarligt fundera på att dra in miljö- såväl som rasistkortet. De används ju tamejfan mer än det gula kortet när det är derby i division fem Östra Norrbotten...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
När man får slut på trafiksäkerhetsargument så drar man miljökortet. När man får slut på miljöargument drar man trafiksäkerheterkortet. Den gemensamma nämnaren är att man vill minska människors frihet och möjlighet att ta eget ansvar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kunde ju tycka att TV kunde koncentrera sig på att leda in så mycket tung- och biltrafik på motorvägarna istället och låta bli de mindre tvåsiffriga vägarna. Då finns det valbara alternativ för alla andra sorters trafikanter och bilar + lastbilar SAMT att det blir möjligt att tex snöröja på ett vettigt sätt vintertid.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Snöröjningen…ett område där alla involverade myndigheter strålar av inkompetens…

Vem har till exempel hittat på att vintervägen får högre friktion för att den saltas…? Är detta månne en skrivbordsprodukt från någon som aldrig vistas i trafiken själv…? Bygger detta månne på enkla antaganden om att salt smälter snö…? Och så länge man inte ser snö på vägen så kan det inte heller vara halt…?

Vi har en Naturskyddsförening och ett Naturvårdsverk som konstant sätter käppar i hjulet för gruvetableringar, för att de kan misstänkas släppa ut några gram tungmetaller i något vattendrag. Men samma förening och samma verk har inga problem med att Sveriges vägnät bombas med mer än 300 000 ton salt varje vinter…
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top