Det finns väl inga vägnära räcken som är bra för några andra än bilister? Oavsett hur mycket dom har MC i åtanke så glider jag hellre ut på en vägren än in i ett räcke, då kommer jag dessutom bort från bilen bakom mig och slipper bli överkörd efter vurpan.
Och alla former av räcken stänger fortfarande ute fotgängare, cyklister mm, och gör det omöjligt att rulla ut vid kanten och laga punkan, vänta på bärgare eller byta ut lastspännaren som gav upp.
Debattartikeln efterfrågar bara mitträcken/mötesseparation, och hur mycket jag själv ogillar det, så är det svårt att argumentera mot det med den större bilden klar för sig.
Dock är det många som har en naiv bild av hur man bygger om vägar till möteseparerade 2-1 vägar.
Det är inte bara att sätta upp ett räcke i mitten, som många tror - och ja, vägen blir i mycket större utsträckning en mur i landskapet där den drar fram, samt en skiljevägg genom byar och bebyggelse.
En pipeline mellan städer.
Men, mötesseparation med 2-1 indelning kräver bland mycket annat oftast en breddning av vägbanan.
Denna breddning minskar säkerhetsavstånden till omgivande terräng, och att röja/spränga fram säkra sidoområden - så som Noll Vision beskrevs från början för snart 30 år sedan görs inte längre.
Istället sätts sidoräcken upp, ofta helt slumpmässigt och utan att tillsynes skydda för något farligt bakom.
Anledningen till detta är ond kontoföring hos Trafikverket.
Att röja sidoområden så att vägen blir säker för alla trafikanter kostar skjortan och landar fullt ut på Trafikverket.
Men, att istället för att göra ett riktigt jobb så har Trafikverket kommit på att det är billigare att bara sätta upp ett sidoräcke.
Ja, billigare och billigare - det är ju så klart "billigare".
Billigare så tillvida att uppsättningskostnaden blir lägre.
Livslängds- och underhållskostnader blir dock skyhög - men det rör inte Trafikverket.
Kostnaden för varje påkört och skadat räcke som måste åtgärdas faller på trafikanterna!
Den aktuella bilen/lastbilen om man har regnummer, eller Trafikförsäkringsföreningen om bilen hunnit försvinna.
Det
finns en liten poesi i det upplägget, men när Trafikverket väljer lösningar som är dyrare, sämre och selektivt slaktar motorcyklister bara för att ducka kostnader på eget konto så blir det bara äckligt.
Speciellt som det korrupta Trafikverkets osunda förhållande till sina leverantörer kan ifrågasättas.
Man skapar jobb till företag knutna till Trafikverket - jobb som inte borde finnas vid en sund livslängdsberäkning, och man kan fråga sig hur prisbilden från räckeslevernatörerna se ut - nyleverans/totalentreprenad kontra efterlevanser.
Bland räckesleverantörerna finns det några riktigt fula fiskar...
Så, sidoräcken är inte en självklarhet eller ett krav vid mötesseparation.
Det är Trafikverkets egen vantolkning av det enda i den ursprungliga Noll Vision som var något att ha för oss oskyddade trafikanter.
Det är ett svineri, och något att slåss mot varje dag.
För vår egen skull.
För framtida motorcyklister.
För dem som redan slaktats mot Trafikverkets dödsräcken.