Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Flyget har en annan syn på nollvision. En bättre ifall du frågar mig.

Man får ju sannerligen hoppas att Fru Kraffft och resten av The Brain Trust hos detta Trafikverk inte hamnar hos någon luftfartsmyndighet…

Det skulle liksom bli svårt att bedriva någon verksamhet när inget flygplan tillåts komma upp i en hastighet där det lyfter…

Jag har för övrigt bevittnat ett annat exempel på Noll Vision häromveckan. Nyrenoverad E4 nära Haparanda. Flera kilometer lång vägsträcka. Bredare, jämnare och mer nybelagd än någonsin förut. Men tyvärr ligger några stora stenbumlingar kvar längs ena dikeskanten. Den yttre kanten ut mot skogen, alltså. Kanske 10-20 meter från vägen. Därför har vägen försetts med STOOORA varningsskyltar för annan fara och dessutom hastighetsbegränsning 50 km/h…

Tack Fru Kraffft för att du räddar våra liv från de elaka stenbumlingarna…!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag väntar med spänning på max 10 km/h för trampcyklar…!

Och att någon polisanmäler jonet som erkänner att han cyklat mot röd gubbe.
Ja, med Noll Vision är det bara sänkt hastighet som gäller. :fakta
För Noll Vision tar inte hänsyn till att alla inte är bilister med ett skyddande plåtskal. Det är skillnad att cykla omkull och att träffa en stolpe eller missa den.
Information fungerar inte enligt Noll Vision så att hjälpa trafikanter att förstå och följa trafikregler är uteslutet...

Att inte följa trafikregler går bra, bara man har förståelse. :7peta

Helldén (MP) tar regelvidriga cyklister i försvar: "Inte så konstigt"

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har förståelse för cyklister som trotsar vissa trafikregler.

– Staden är inte anpassad för cyklister. På vissa platser är det helt enkelt svårt att cykla rätt, säger han och erkänner att det hänt att han cyklat mot rött både en och flera gånger.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, med Noll Vision är det bara sänkt hastighet som gäller. :fakta
För Noll Vision tar inte hänsyn till att alla inte är bilister med ett skyddande plåtskal. Det är skillnad att cykla omkull och att träffa en stolpe eller missa den.
Information fungerar inte enligt Noll Vision så att hjälpa trafikanter att förstå och följa trafikregler är uteslutet...

Att inte följa trafikregler går bra, bara man har förståelse. :7peta

Helldén (MP) tar regelvidriga cyklister i försvar: "Inte så konstigt"

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har förståelse för cyklister som trotsar vissa trafikregler.

– Staden är inte anpassad för cyklister. På vissa platser är det helt enkelt svårt att cykla rätt, säger han och erkänner att det hänt att han cyklat mot rött både en och flera gånger.
Med den motiveringen kan vi som kör bil köra som vi vill, för det kan vara väldigt svårt att förstå skyltningen ibland. Och många trafikregler känns oerhört verklighetsfrämmande.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Det dom glömmer att säga i artikeln är ju också att cyklandet har ökat dramatiskt, åtminstone bland pendlare, och att 60% av singelolyckorna med cykel beror på *tada* bristande vägunderhåll!

Jag pratade faktiskt med en cyklande trafikpolis för några år sedan, och erkände glatt att jag cyklar mot rött ibland, och drog också anledningen till det. Han nickade hummande och sa att han förstod mig, och han hade inget problem med det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I Umeå för många år sedan fördes det benhårt statistik på cykelolyckor, var dom inträffade, vilken tid, och orsak, och på akuten hade dom en stadskarta med nålar som visade VAR.

Påfallande många olyckor inträffade nattetid, mellan stans pubar och studentkvarteren och involverande ofta flera unga personer per cykel.

Jag har haft en ganska bra insikt i kvaliteten på studentcyklar, och många utav dom var rakt av livsfarliga att cykla på nykter i dagsljus utan skjuts.

Jag antar att det har sjunkit nu, för ny vinglar dom ju omkring på elsparkcyklar istället, som ur ett olycksperspektiv har tagit över fylleolyckorna.

Senast häromdagen såg jag en "Titanic" på sparkcykel, med utsträckta armar och allt, som slutade med avåkning på en gräsmatta.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Med den motiveringen kan vi som kör bil köra som vi vill, för det kan vara väldigt svårt att förstå skyltningen ibland. Och många trafikregler känns oerhört verklighetsfrämmande.
Om du inte kör fortare än skyltad hastighet med din bil så kommer konsekvenserna av en eventuell olycka inte bli död eller allvarlig skada. :fakta
Siffror visar! :7petaOch då är Noll Vision uppnådd. :fakta

Som bilförare behöver du bara hålla skyltad hastighet, som motorcyklist blir det jobbigare. Det finns ingen "säker hastighet" för oss som inte har ett skyddande plåtskal runt oss.
Det är slumpen, inte hastigheten, som trumfar. På en bana med riktig säkerhet, inte Noll Vision, fastnar vi inte i ett av Tragikvärkets räcken eller en stolpe utan hamnar bland lecakulorna.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nivån för "vansinneskörning" sjunker stadigt i media.

Nytt bottenrekord;

153 km/h i mätarfart på 100-skyltad motorväg. Vansinnesfärd.

100 km/h - skyltningen är förövrigt en av Trafikverkets "trimningsåtgärder" längs trafiklederna runt Göteborg.

Man trimmar motorvägar genom att sänka hastighetsbegränsningen på dem.

Jag är inte helt klar över hur det funkar men å andra sidan är jag ju inte ur mitt krimtänk ännu.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Journalisten Emanuel Silva måste vara en riktig svärmorsdröm...?

Jag menar - vilken superhjälte som bevakar en B-kändis Instagramkonto och då upptäcker detta synnerligen allvarliga brott...!

Sedan kan man ju ha ytterligare synpunkter på varför han skriver "Bianca Ingrosso" i rubriken när det i själva verket är någon helt annan som kör bilen...Skymningspressen i sitt esse...?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Journalisten Emanuel Silva måste vara en riktig svärmorsdröm...?

Jag menar - vilken superhjälte som bevakar en B-kändis Instagramkonto och då upptäcker detta synnerligen allvarliga brott...!

Sedan kan man ju ha ytterligare synpunkter på varför han skriver "Bianca Ingrosso" i rubriken när det i själva verket är någon helt annan som kör bilen...Skymningspressen i sitt esse...?
Jag anar också att Rosanna och Bianca har fått en lite kyligare relation efter det där inlägget. Så snart blir det nya rubriker om "drama", "katastrof" och annat dravel, och sen kan dom leva på att tala ut med psykiatrikerreportrarna ett tag.

Nu har jag ju kardan och bilen är ännu jävligare att mixtra med, men det vore ju kul att dreva om en hoj så att det står 180 på mätaren fast det går i 80 egentligen, filma medan man ligger i högerfil på E4 och blir omkörd, och sen skicka till Aftonblaskan. Då blir det ju krigsrubriker på riktigt. I synnerhet om jag tror att det kan ha varit någon kändis som satt i en av bilarna som körde om mig.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
det vore ju kul att dreva om en hoj så att det står 180 på mätaren fast det går i 80 egentligen, filma medan man ligger i högerfil på E4 och blir omkörd, och sen skicka till Aftonblaskan. Då blir det ju krigsrubriker på riktigt. I synnerhet om jag tror att det kan ha varit någon kändis som satt i en av bilarna som körde om mig.
Du vågar aldrig! :hihi

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Obligatorisk hjälm för alla motordrivna "2-hjuliga fordon" vore rätt tycker jag.
Och 10 km/h skulle också minska skadorna...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag anar också att Rosanna och Bianca har fått en lite kyligare relation efter det där inlägget. Så snart blir det nya rubriker om "drama", "katastrof" och annat dravel, och sen kan dom leva på att tala ut med psykiatrikerreportrarna ett tag.

Nu har jag ju kardan och bilen är ännu jävligare att mixtra med, men det vore ju kul att dreva om en hoj så att det står 180 på mätaren fast det går i 80 egentligen, filma medan man ligger i högerfil på E4 och blir omkörd, och sen skicka till Aftonblaskan. Då blir det ju krigsrubriker på riktigt. I synnerhet om jag tror att det kan ha varit någon kändis som satt i en av bilarna som körde om mig.
Behövs ingen omdrevning. Räcker med att montera Speedohealer....och ställa in den lämpligt.
Jag slarvade med läsa instruktionen (kanske allmänt trög) och vid första provturen så var problemet att jag inte ville bottna hastighetsmätaren med 300km/h utan slog av redan vid 280km/h.
Uppskattar jag körde ca 30km/h verklig hastighet genom kurvorna på Högsbogatan, Göteborg.
Så det blev hem till garaget läsa på bättre och ändra inställningarna i Speedohealern.

Last edited:

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Obligatorisk hjälm för alla motordrivna "2-hjuliga fordon" vore rätt tycker jag.
Och 10 km/h skulle också minska skadorna...
Vi har redan obligatorisk hjälm för alla motordrivna fordon med två hjul.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vi har redan obligatorisk hjälm för alla motordrivna fordon med två hjul.
Märkligt, elcyklisterna kör så vitt jag vet utan hjälm precis som vuxna cyklister och elmotor är väl också motor ?!?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Visst är en elmotor en motor, men elcykeln är enligt lagen att betraktas som cykel. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/moped/elcykel/
Dags ändra på. Varför inte hjälmtvång för alla på cykel ? Eftersom olyckorna ökar....
Eller hjälmtvång på elcykel.
1660645014220.png

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Behövs ingen omdrevning. Räcker med att montera Speedohealer....och ställa in den lämpligt.
Jag slarvade med läsa instruktionen (kanske allmänt trög) och vid första provturen så var problemet att jag inte ville bottna hastighetsmätaren med 300km/h utan slog av redan vid 280km/h.
Uppskattar jag körde ca 30km/h verklig hastighet genom kurvorna på Högsbogatan, Göteborg.
Så det blev hem till garaget läsa på bättre och ändra inställningarna i Speedohealern.
Nu finns det ingen Speedohealer till min hoj. Kanske eftersom det inte finns något behov, eftersom den inte går att dreva om?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dags ändra på. Varför inte hjälmtvång för alla på cykel ? Eftersom olyckorna ökar....
Eller hjälmtvång på elcykel.
View attachment 475153
Jämför inte elsparkcykel med någon form av cykel! I så fall skulle ju motorcyklar köra 30kmh eftersom det är bashastigheten som cykelbanor ska utformas för, eller kanske 18kmh som anses vara lämplig hastighet för gröna vågen för cyklister i stadsmiljö. Cykel som cykel, orka hålla isär dom liksom.

Elsparkcyklar är ett kommersiellt jippo som gör feta puckon fetare och slöare, och försämrar framkomligheten för ALLA andra, utan att fylla ut något annat behov än lathet.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka