Noll vision - i praktiken

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är väl de extremt höga kostnaderna för vajer räcken som gör att de fasas ut nu. Har inget med något säkerhetstänk att göra.


Säkert är det så - men inte ens hårda siffror fick ifrågasättas på Tingvalls tid.
Det var ett infantilt "vajerräcken är bäst, ingen protest" som hamrades in.
Skulle någon hävda något annat så hade dom forskat fel. Så enkelt var det.

Man kan hoppas att fler teser i den tidigare doktrinen ifrågasätts framgent.
Det finns så mycket som behöver lyftas fram, utöver räcken och "hålla hastigheten".
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vajerräcken var det billigaste sättet att snabbt minska risken för frontalkrockar mellan bilar på långa sträckor. Dvs gamla 90-vägar kunde relativt enkelt på befintlig bredd byggas om till "mötesfria" till relativt låg kostnad. Övriga vägar fick då sänkt hastighet, vilket är det andra sättet att minska dödsfall vid frontalkrock mellan två bilar.

MC fanns inte med i bilden överhuvudtaget...

Nu börjar underhållskostnader och andra kringeffekter bli synliga och då ser man att vajerräcken inte alls är bra ens ekonomiskt. Bättre då att ställa upp betongavskiljare typ Autobahn eller E4 Månsbyn/Kalix. Hållbara, plogen kan ställas rakt emot och ett fordon INKL MC rutschar längs med utan att slitas sönder ifall en olycka sker...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Istället för vajerräcken kanske man skulle kunna tipsa om den Indiska stilen.
En kombination av en påminnelse, humor och konst.
Och då kan dom ekonomiskt hårt drabbade konstnärerna för lite nyttigt att ta tag i :tummenupp

Indisk_skyltning_3.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kolla bara på utredningen om Epatraktorer. Hastigheten kan inte höjas, för låg hastighet minskar ju konsekvenserna av en olycka. :fakta D

Däremot tillåts hur stora och tunga fordon som helst. Och säkerhetsbälten behövs ju inte när hastigheten inte tillåts vara högre än 30 km i timmen! :huvet

Stora och tunga A-traktorer är inte inblandade i speciellt många olyckor.
(Ombyggda lastbilar alltså)

Vad som skulle funka är bälteskrav.
Höjd hastighet till 50 (skulle minska viljan att spärra av dom)
Obligatorisk beslagtagning och skrotning av trimmade A-trallor.

A trallorna är livsviktiga för det sociala umgänget i glesbygd, går dom 50 är dom inte i vägen för annan trafik annat än på vägar där det går att köra om.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Varför inte titta på behovet? 16-17 åringar behöver förflytta sig.
Problemet är att de inte har utbildning för att köra i trafiken!
Sänker man körkortsåldern för bil till 16 år får de en bra utbildning och möjlighet att förflytta sig.
En 16 åring får ju redan i dag, med utbildning (körkort), framföra en lätt motorcykel (A1) i trafiken.
Då kan man inte påstå annat än att 16 åringar är mogna att framföra ett fordon i trafiken så varför inte en bil likaväl som en motorcykel?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför inte titta på behovet? 16-17 åringar behöver förflytta sig.
Problemet är att de inte har utbildning för att köra i trafiken!
Sänker man körkortsåldern för bil till 16 år får de en bra utbildning och möjlighet att förflytta sig.
En 16 åring får ju redan i dag, med utbildning (körkort), framföra en lätt motorcykel (A1) i trafiken.
Då kan man inte påstå annat än att 16 åringar är mogna att framföra ett fordon i trafiken så varför inte en bil likaväl som en motorcykel?
Visst, bara den stryps till 11kW... :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Stora och tunga A-traktorer är inte inblandade i speciellt många olyckor.
(Ombyggda lastbilar alltså)

Vad som skulle funka är bälteskrav.
Höjd hastighet till 50 (skulle minska viljan att spärra av dom)
Obligatorisk beslagtagning och skrotning av trimmade A-trallor.

A trallorna är livsviktiga för det sociala umgänget i glesbygd, går dom 50 är dom inte i vägen för annan trafik annat än på vägar där det går att köra om.

Håller med. :tummenupp
Men höjd hastighet går inte ihop med hastighetsmantrat så då måste tyvärr sunt förnuft ge vika. :huvet
Det är hastigheten som dödar! :fakta

Jag åker obältad i 200 km/h varje dag utan att dö men det är inte i en bil...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, hastigheten dödar ju faktiskt.
Hade vi inte transporterat oss med något annat än våra egna ben så hade ingen dött i trafiken.
Eller, någon pundare hade väl alltid klivit utför ett stup mitt i natten….så nästan nollvision.
Men när det gäller A-traktor så känns det som en stel regel som kanske är svår att modifiera?
Hur ser det ut i andra europeiska länder?
Finns det liknande koncept, eller vill EU ta bort dom?
Det vore ju rimligt att dom blev AM-klassade och kan framföras i ca 50km/h som tidigare nämnts, det skulle göra stor skillnad.
Men regelverk är ju svåra att förändra, speciellt när kanske fler länder är inblandade, kanske även Turkiet :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst, bara den stryps till 11kW... :hihi

Jag tror på nåt åt det hållet, B1 bil? Riktigt körkort för bil men kanske begränsningar i hastighet till vad vet jag 70, 80 km/h. Undra om det inte skulle bli mindre olyckor än med trimmade A-traktorer.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja, hastigheten dödar ju faktiskt.
Hade vi inte transporterat oss med något annat än våra egna ben så hade ingen dött i trafiken.
Eller, någon pundare hade väl alltid klivit utför ett stup mitt i natten….så nästan nollvision.
Men när det gäller A-traktor så känns det som en stel regel som kanske är svår att modifiera?
Hur ser det ut i andra europeiska länder?
Finns det liknande koncept, eller vill EU ta bort dom?
Det vore ju rimligt att dom blev AM-klassade och kan framföras i ca 50km/h som tidigare nämnts, det skulle göra stor skillnad.
Men regelverk är ju svåra att förändra, speciellt när kanske fler länder är inblandade, kanske även Turkiet :va
Från svt

”Det finns inga planer på att förbjuda A-traktorer i EU, uppger EU-kommissionen för P4 Skaraborg. Det är inte förbud som diskuteras, utan möjligen eventuella förändringar kring körkortsreglerna, säger Adalbert Jahnz, som är talesperson för transportfrågor på EU-kommissionen till radiokanalen.
I förra veckan rapporterade Teknikens värld att EU diskuterar ett förbud mot A-traktorer från årsskiftet. Men det är inte ett förbud som är aktuellt, säger kommissionens talesperson, utan en förändring av körkortsreglerna.

Bör kunna resonera​

Om det i praktiken innebär att personer under 18 år inte kommer att få köra dem, vilket kan ses som ett slut på fenomenet A-traktor som långsam personbil, framgår inte.
EU-kommissionen har krävt Sveriges regering på svar om A-traktorerna, och talespersonen säger till P4 att EU och Sverige bör kunna resonera sig fram till en förändring.”
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, hastigheten dödar ju faktiskt.
Faktiskt? :va
Kan du säga vilken hastighet det är som dödar? Är det 100 eller 200? :va

Jag åker obältad i 200 varje dag utan att dö varje dag.:fakta

För är det inte så det att risken att dö ökar med hastigheten?:7peta

Och risken att konsekvenserna av en olycka ökar med hastigheten. :7peta

Men med sänkt hastigheten hade dessa olyckor naturligtvis undvikits?:va

En död i fallolycka på Rönnskärsverken

En man omkom tidigt i morse i en fallolycka på Boliden Rönnskärsverken i Skelleftehamn.

Byggjobbare död – föll från ställning på Peab-bygge

Under måndagsmorgonen föll en byggnadsarbetare från en byggställning på ett Peab-bygge i Upplands-Väsby utanför Stockholm. Mannen fördes svårt skadad till sjukhus där han senare avled.

Fallolyckor

Varje år faller fler än 100 000 personer, 65 år och äldre, så illa att de behöver besöka specialistvården och cirka 70 000 behöver läggas in på sjukhus. Cirka 1 000 äldre personer dör. Med förebyggande insatser kan många fallolyckor förhindras.

Lägre hastighet eller förbjuda mattor man kan snubbla på och trappor man kan ramla i?
Det är ju hastigheten som dödar faktiskt... :huvet

Vi som är motorcyklister borde veta bättre, det är slumpen för oss på två hjul, inte hastigheten, som är avgörande. Men det är inte mantrat från Tragikvärket... :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, hastigheten dödar ju faktiskt.
Jag har vurpat i både 2,5 gånger skyltat på väg och dryg motorvägsfart på bana, och ändå sitter jag här, 2 helikopterturer till trots. Mormor var en av dom dryga 1000 varje år som snubblade hemma och dog.

Det här är kanske inte apropå Noll vision, men säger en del som Tragikvärkets syn på oss trafikanter: https://www.gd.se/2022-11-13/trafikverkets-uppmaning-nar-e16-stangs-av-jobba-hemifran

Mer än dubbelt så många fordon kan tvingas ta vägen genom Sandviken när E16 stängs av under tio dagar i november – via en vägsträcka som redan är hårt drabbat av köer i rusningstid.
Nu ökar risken för köer.


Mellan den 21 och den 30 november kommer E16 att stängas av helt mellan den nya avfarten som byggs vid Tuna och Sandvikens västra av och påfart.
Orsaken är att man ska ta ner en gammal gång- och cykelbro och lyfta en ny på plats. Den nya bron väger 19 ton, är 30,2 meter lång från fäste till fäste och tre meter bred. Bron levereras från Polen i ett stycke och ska lyftas på plats med en stor kran.
14a484a0-89a9-47d1-a5da-f07f0b4d17a7.jpeg

Gång- och cykelbron som ska bytas ut ligger strax öster om Sandviken västra och går från Älgstigen, vid Norrsätraskolan, till skogsområdet intill Tuna handelsområde.
Bild: Jörgen Svendsen



– Trafikmängden kommer att öka under omledningen. Därför uppmanar vi alla som kan jobba hemifrån att göra så, säger Jan Enbom, projektledare på Trafikverket, i ett mejl till tidningen.


Det där funkar ju om det är egna firman som ska byta kontor, lägga om golven eller så, men inte på en europaväg tvärs över Sverige. Dom verkar ju dessutom ha noll förståelse för hur det påverkar Sandviken, med all trafik som ska gå igenom stan. Men det är klart, det går ju garanterat långsammare genom en stad än på en europaväg, så Tragikvärket ser det säkert som säkerhetshöjande :huvet
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Faktiskt? :va
Kan du säga vilken hastighet det är som dödar? Är det 100 eller 200? :va

Jag åker obältad i 200 varje dag utan att dö varje dag.:fakta

För är det inte så det att risken att dö ökar med hastigheten?:7peta

Och risken att konsekvenserna av en olycka ökar med hastigheten. :7peta

Men med sänkt hastigheten hade dessa olyckor naturligtvis undvikits?:va

En död i fallolycka på Rönnskärsverken

En man omkom tidigt i morse i en fallolycka på Boliden Rönnskärsverken i Skelleftehamn.

Byggjobbare död – föll från ställning på Peab-bygge

Under måndagsmorgonen föll en byggnadsarbetare från en byggställning på ett Peab-bygge i Upplands-Väsby utanför Stockholm. Mannen fördes svårt skadad till sjukhus där han senare avled.

Fallolyckor

Varje år faller fler än 100 000 personer, 65 år och äldre, så illa att de behöver besöka specialistvården och cirka 70 000 behöver läggas in på sjukhus. Cirka 1 000 äldre personer dör. Med förebyggande insatser kan många fallolyckor förhindras.

Lägre hastighet eller förbjuda mattor man kan snubbla på och trappor man kan ramla i?
Det är ju hastigheten som dödar faktiskt... :huvet

Vi som är motorcyklister borde veta bättre, det är slumpen för oss på två hjul, inte hastigheten, som är avgörande. Men det är inte mantrat från Tragikvärket... :(
Sorry, men du har ju helt rätt, dock tycker jag att den delen är lite urvattnad vid det här laget.
Vill man märka ord så är det väl enkelt att säga att inte heller rökning dödar, däremot kan det öka risken för diverse åkommor.
Så, nej, hastigheten dödar inte, men det händer ju någonting med det fysikaliska när man träffar ett annat föremål, och även med mariginalerna.
Min kommentar var riktad mot debatten angående A-traktorer och dess hastigheter.
Någonstans kan det ju tyckas finnas en rimlig balansgång mellan lämplig hastighet på ett fordon i förhållande till målgruppen och konstruktionen.
Även om du tycker att du hanterar fri fart exemplariskt så har jag en stark tro på att trafiken skulle bli oerhört mycket mer riskfylld om vi överlät till var och en att bedöma vilken hastighetsbegränsning som ska gälla för just mig och på denna sträcka.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Egentligen tycker jag debatten om hastighetens betydelse blir märklig då det egentligen handlar om semantik. Vem som helst kan inse att krockvåldet blir större i högre hastigheter, likaså att risken för olyckor ökar vid högre hastigheter.

Vad frågan (anser jag) egentligen handlar om ur motorcyklisters (och egentligen alla trafikanters) perspektiv är:
  • Hur man värderar individuell frihet och ansvar i förhållande till risknivå och utfall (räknat i antal dödade/skadade) på befolkningsnivå.
  • Givet ovanstående, under vilka sammanhang samhället skall bestämma vad som är en acceptabel risknivå och under vilka sammanhang det bör vara upp till individen.
  • Givet ovanstående, vilka åtgärder som då ger bäst effekt på den allmänna risknivån utan att skapa oacceptabla inskränkningar i vad man anser bör vara upp till individens ansvar och omdöme.
Jag vill hävda att när hastighetens betydelse diskuteras är det egentligen ovanstående punkter som påverkar vilken syn man har på frågan - sen fastnar man i en semantisk diskussion om hastigheten.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Handlar det egentligen inte om hur stor betydelse hastigheten har i relation till allting annat? Hastighet vs alla andra regler vs utbildning vs skicket på vägar etc.
Trafikverket (och polisen) har snöat in på en enda för att den är lätt att övervaka och mäta.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Handlar det egentligen inte om hur stor betydelse hastigheten har i relation till allting annat? Hastighet vs alla andra regler vs utbildning vs skicket på vägar etc.
Trafikverket (och polisen) har snöat in på en enda för att den är lätt att övervaka och mäta.
Ja, det är delvis det jag menade med mitt resonemang, dels den tredje punkten (apropå vilken betydelse hastigheten har), dels de två första punkterna (apropå varför exempelvis myndigheter, men även andra människor, tar en annan utgångspunkt för prioriteringen än motorcyklister i allmänhet).

Att man väljer det som är lätt att utföra och mäta är ytterligare en bra poäng som jag missade i mitt resonemang.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det handlar om hastigheten dels i förhållande till fasta föremål (=krockvåld) men också om hastighet i förhållande till situation (=bedömning/reaktion).

I tätort/utanför dagis osv så är den första punkten avgörande (ibland andra) medan det på landsväg oftast handlar om den andra punkten (som dessvärre då slutar i den första).

Hastighet är därför aldrig irrelevant, sedan tillkommer de faktorer ni nämner ovan tex att vi faktiskt vill kunna förflytta oss från A till B.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top