Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad är orsaken till att den genomsnittlige hufvudstadsbon verkar glömma att det blir vinter…ungefär varje år…

En övertro till den moderna bilens säkerhetssystem…? En övertro till att den globala uppvärmningen redan har gjort Hufvudstaden till Nuevo Estocolmo…? Majoriteten av befolkningen har nu sitt ursprung i icke skidåkande nationer…?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vad är orsaken till att den genomsnittlige hufvudstadsbon verkar glömma att det blir vinter…ungefär varje år…

En övertro till den moderna bilens säkerhetssystem…? En övertro till att den globala uppvärmningen redan har gjort Hufvudstaden till Nuevo Estocolmo…? Majoriteten av befolkningen har nu sitt ursprung i icke skidåkande nationer…?
Jag vet inte. Frågan har inte besvarats de senaste 20 åren vad jag vet.
Vi som är stockholmare sedan generationer skyller på alla inflyttade från södra Sverige, västra Sverige och norra Sverige.
Folk från andra länder bör vi inte uttala oss om.
Men även bland urstockholmare finns det t ex mellanchefer som jobbar på kontor. Dessa är ofta sämre än snittet när det gäller praktiska saker. Det är nog dom som ligger i dikena.
Kvinnor kan köra bil. Jättebra. Skiftar hjul själva.
Sen har vi knarkare utan körkort i stulen bil som kör av vägen eller krockar. Är de ens bilister? Hur är det när dom snor en hoj och kör ihjäl en tant? Är de då en motorcyklist?

Kaos blir det när det kommer ca 25 cm snö på ett dygn. Vi har inte snöröjare och maskiner för att hantera det. Samma väg/gata behövs plogas två gånger samma dag.
Tänk vad det skulle kosta att ha det dubbla eller trippla antalet stå med beredskap resten av vintermånaderna.

Kaos blir det också när ledbussar och vanliga bussar kör fast. Och det gör dom. Personbilar kan inte köra förbi pga snösträngar som är högre än bottenplattan. Dessutom går all plast sönder i fronten. Det blir stopp i väntan på tungbärgare. Bussar har inte dubbdäck. Ambulerande personal med snökedjor till bussarna fungerade inte av någon anledning. Systemet med de roterande kättingarna framför bakhjulen kördes sönder av busschaufförerna.

Nu kan ju inte alla jobba hemifrån dessa dagar tyvärr. Inställda bussar, pendeltåg, tvärbanan och Saltsjöbanan gjorde det besvärligt. Några tog väl bilen trots sommardäck.

Min bil står varmt och gosigt i garage på nya sommardäck. Där kan den stå. Jag såg snön komma på SMHI.se. Sen har jag tv också. Nu prioriterade jag ner skifte till de nya dubbfria helt enkelt för att jag inte hade någon lust att förzinka de 20 hjulskruvarna. Men nu blänker skallarna.

1111E818-4FCE-4CAF-A3D9-EF99C14E1C20.jpeg

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

En anledning är att det är nära kaos året runt, förutom under semesterveckorna, och när trafiken ligger utan marginaler en solig sommarmorgon så räcker det med en skvätt dimma eller tätt duggreng för att det ska bli stopp. Snö ska vi inte tala om. Om 1000 bilister bytt till nya vinterdäck och 2st kör på slitna sommardäck så räcker dessa två för att orsaka kollaps i hela tragiksystemet häromkring. Det handlar inte så mycket om att Stockholmare inte kan köra bil. Iallafall inte märkbart sämre än gemene svensk i övrigt. En norrlänning med 25liters dieseldunk, 20mm spikdubb, nödproviant, älgskinnskalsonger och knäppetält i bagaget fastnar också när fräsarfrallan med backslick som sket i att byta däck sladdar till och planterar bilen mitt över vägbanan.

/Inflyttad från vischan där alla körde med dubbdäck, men man sällan mötte någon på vägen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror egentligen inte att resten av Sverige har så stora problem med snökaos i stockholm.

Om bara inte riksmedia slog upp det med krigsrubriker så skulle vi ju inte ens veta om att det har snöat i stockholm.

Ett tips kan ju vara att SVT lägger det under region Stockholm, så slipper Kalle i Moudusolombo som just har kört fast snöskotern i en meter pudersnö läsa om hur hemskt det är med snöslask på trottoarerna i stockholm, och han kan således inte kommentera det.

Alternativt kan ju SVT rapportera vädret i Moudusolombo som riksnyhet också?
Eller är det något som bara angår dom som bor där? Typ en regionalnyhet?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag vet inte. Frågan har inte besvarats de senaste 20 åren vad jag vet.
Min bil står varmt och gosigt i garage på nya sommardäck. Där kan den stå.
View attachment 478786
Samma här. Jag noterade att det skulle vara kallt typ tre dygn och sedan plusgrader igen där jag bor. Skulle aldrig falla mig in att sätta på vinterhjulen i god tid före 1 december när det brukar vara halt max tio dagar på en säsong.
Hade jag använt bilen yrkesmässigt eller varit svinberoende av den hade jag troligen resonerat annorlunda.

Åka barmark dag ut och dag in med dubbdäck är ju helkass.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade jag använt bilen yrkesmässigt eller varit svinberoende av den hade jag troligen resonerat annorlunda.

Jag la på i god tid då jag har äldre släktingar i inlandet som kan behöva hjälp plötsligt.

ÅAS har jag inte kört i onödan sedan dess, och nu kom ju snön, här med.

Har man 2 bilar kan man ju lägga på på den ena i god tid och använda den andra tills dubbdäcken behövs

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag läste på ett forum för nån vecka sen att folk avsiktligt struntat i vinterdäcken för det var minsann nyss 15°C.
---
Det är klart det blir riksnyheter av att tiotusentals människor inte kan ta sig till eller från sina arbetsplatser eller att folk inte kan hämta sina arvtagare på dagsförvaringen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
.....
Tänk vad det skulle kosta att ha det dubbla eller trippla antalet stå med beredskap resten av vintermånaderna.
.....
Finns en lösning på det, tror jag i alla fall. Ha ett eget verk som sköter det mesta av underhållet på allt möjligt med egna lastbilar m.m. Lej bara ut nybyggnad (max). När kaoset kommer så här, ställ in allt arbete och ta alla de resurserna till väghållning. När ovädret dragit förbi återgå till normalt arbete. Så kan du aldrig göra när man lejer ut allt på entreprenad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns en lösning på det, tror jag i alla fall. Ha ett eget verk som sköter det mesta av underhållet på allt möjligt med egna lastbilar m.m. Lej bara ut nybyggnad (max). När kaoset kommer så här, ställ in allt arbete och ta alla de resurserna till väghållning. När ovädret dragit förbi återgå till normalt arbete. Så kan du aldrig göra när man lejer ut allt på entreprenad.

Ja, det är bara om rätt kravspec för entreprenörerna vid upphandlingen. Så får dom helt enkelt lägga anbuden så pengarna räcker till för att ha tillräckligt med maskiner och folk i beredskap.

Jag misstänker för övrigt att de här upphandlingarna baseras på arbetad timme oavsett storlek på maskin med tanke på hur små maskiner det används för snöröjning i söder.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vi som är stockholmare sedan generationer skyller på alla inflyttade från södra Sverige, västra Sverige och norra Sverige.
Det handlar inte så mycket om att Stockholmare inte kan köra bil.
Skulle aldrig falla mig in att sätta på vinterhjulen i god tid före 1 december när det brukar vara halt max tio dagar på en säsong.
Jag läste på ett forum för nån vecka sen att folk avsiktligt struntat i vinterdäcken för det var minsann nyss 15°C.

Min fråga handlar inte om att odugligförklara gemene stockholmare som bilförare, utan snarare om de två senare citaten - den uppenbara avsaknaden av vinterdäck. Om man lyssnar på media så låter det ju som att hundratals har lyckats åka av vägen och att en väldigt stor andel av dessa saknar vinterdäck.

Är det så att man bara har läst halva lagtexten om vinterdäck...? Alltså den som säger att man MÅSTE ha vinterdäck 1 december - 31 mars. Är det så att man har missat den andra halvan av lagtexten...? Alltså den som säger att man FÅR ha dubbdäck 1 oktober - 15 april.

Eller räckte lånet till stekar-Mercan inte hela vägen till rediga vinterdäck...? Det var viktigare att kryssa för det värsta infotainmentsystemet och AMG-loggorna och sedan chansar man på att inte bli stoppad av Farbror Blå under vintermånaderna...?

I det här fallet kan man ju knappast skylla på överraskningsmomentet. Väderleksrapporterna har varnat för detta flera dagar i förväg, så det måste rimligtvis ha funnits tid till förberdelser. Eller är alla så sjukt jävla upptagna med något annat...? Eller var det fullt på däckverkstan eller kö till däckhotellet där alla förvarar sina vinterdäck nuförtiden...?

Lik förbannat ger man sig ut i trafiken, åker av vägen och skapar - förutom mediauppmärksamhet - enorma merkostnader för samhället.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Den där filmen påminner om hur Väsbyhem skottar snö kring vissa av sina fastigheter i Upplands Väsby - med en Kubota trädgårdstraktor som kanske lyfter tio kilo snö och som sitter tvärfast efter cirka en meters färd genom tio centimeter djup snö...Tar ungefär en hel dag att skotta en normalstor parkering utanför ett vanligt hyreshus...

Helt självbevittnat och 100% sant.

En annan sak som slagit mig angående vinter i Stockholm är att själva stadsplaneringen definitivt inte är gjord för snöfall, för det finns exakt noll uppläggningsytor för plogkarmar såväl som större snöhögar. Vilket naturligtvis gör all snöröjning till hafsjobb som dessutom tar lång tid.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, det är bara om rätt kravspec för entreprenörerna vid upphandlingen. Så får dom helt enkelt lägga anbuden så pengarna räcker till för att ha tillräckligt med maskiner och folk i beredskap.

Jag misstänker för övrigt att de här upphandlingarna baseras på arbetad timme oavsett storlek på maskin med tanke på hur små maskiner det används för snöröjning i söder.

Notera gärna att den mäktiga Avant 520-maskinen har vinterrustats med ett entrétak från Dollarstore till förarens trevnad.
Fint ska de va!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen är ju snöröjning något man blir bättre på ju mer man gör det.

Jag bodde i ett hyreshus där dom skottade med liten traktor, första vändan vaktmästaren körde tog en jäkla tid, men när hon hade lärt sig så skottade hon betydligt fortare.

Hon "köttade" lagom utan att det gick sönder med för att ha tillräcklig rörelsenergi för att inte fastna

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
…och så slår hon till med den dräpande ”3 decimeter snö” utan att ens förstå att det är ett ganska normalt snöfall under natten som sällan medfört någons försening till jobbet - norr om Gävle i alla fall.

Det är inte ”snöhån”, det är fakta.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Blir totalt kaos av 3 cm snö i södra Sverige , bandvagnar,hemvärnet o så inkallas.

Man är van - man ser 9 snöflingor o slår på tven o knaprar popcorn - blir kaos totalt

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
…och så slår hon till med den dräpande ”3 decimeter snö” utan att ens förstå att det är ett ganska normalt snöfall under natten som sällan medfört någons försening till jobbet - norr om Gävle i alla fall.

Det är inte ”snöhån”, det är fakta.
Kanske. Min salig svärfar kom från Sollefte-trakten och han tycke ymniga snöfall här var asjobbiga. Snön var blytung och pendlandet runt nollan gjorde det glashalt.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Kanske. Min salig svärfar kom från Sollefte-trakten och han tycke ymniga snöfall här var asjobbiga. Snön var blytung och pendlandet runt nollan gjorde det glashalt.
En kollega från min tid i flygvapnet tyckte det var en barnlek att röja flygbasen i Åmsele jämfört med att hålla banorna öppna i Ljungbyhed.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En kollega från min tid i flygvapnet tyckte det var en barnlek att röja flygbasen i Åmsele jämfört med att hålla banorna öppna i Ljungbyhed.
Ja, öppna slättlandskap och hård vind gör ju att de fem centimeter som kommer ned effektivt transporteras till nivåavvikelser i landskapsbilden. Som t ex en väg eller en startbana.

Ett Stockholmsproblem är ju att det inte finns någonstans att ploga undan snön, den måste transporteras bort. Sedan har det sagts mig att ambitionen att prioritera cykel- och gångstråk medför att kommunen handlar upp för små maskiner. Om det stämmer vet jag inte men det låter som en intressant teori - jag har själv reagerat på skillnaden i storlek på lastmaskiner vid snöröjning/bortforsling av snö när jag periodvis arbetat i hufvudstaden.

Det går ju att planera för vinterdriftfall av samhället, i nya Kiruna centrum är t ex delar av kvarter- och gårdsytor designade och dimensionerade som snöupplag. Visst kan det kosta att hålla ett antal större maskiner i beredskap, men kostnaden för samhällsstillestånd är ju inte heller försumbar.

Men att vara beroende av bil och inte montera vinterdäck innan snön kommer är ju kanske inget smart beslut, det är rätt ovanligt här i landets nordligaste delar…

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...