Vad är orsaken till att den genomsnittlige hufvudstadsbon verkar glömma att det blir vinter…ungefär varje år…
Snökaoset fortsätter att lamslå Stockholmstrafiken. Under tisdagen rekommenderar polisen att den som kan ska jobba hemifrån. En som dock inte har den möjligheten är bärgaren Reine Andersson. Han berättar att det mesta av arbetet handlar om att dra upp bilar som kört i diket. – Tyvärr är det...
www.svt.se
En övertro till den moderna bilens säkerhetssystem…? En övertro till att den globala uppvärmningen redan har gjort Hufvudstaden till Nuevo Estocolmo…? Majoriteten av befolkningen har nu sitt ursprung i icke skidåkande nationer…?
Jag vet inte. Frågan har inte besvarats de senaste 20 åren vad jag vet.
Vi som är stockholmare sedan generationer skyller på alla inflyttade från södra Sverige, västra Sverige och norra Sverige.
Folk från andra länder bör vi inte uttala oss om.
Men även bland urstockholmare finns det t ex mellanchefer som jobbar på kontor. Dessa är ofta sämre än snittet när det gäller praktiska saker. Det är nog dom som ligger i dikena.
Kvinnor kan köra bil. Jättebra. Skiftar hjul själva.
Sen har vi knarkare utan körkort i stulen bil som kör av vägen eller krockar. Är de ens bilister? Hur är det när dom snor en hoj och kör ihjäl en tant? Är de då en motorcyklist?
Kaos blir det när det kommer ca 25 cm snö på ett dygn. Vi har inte snöröjare och maskiner för att hantera det. Samma väg/gata behövs plogas två gånger samma dag.
Tänk vad det skulle kosta att ha det dubbla eller trippla antalet stå med beredskap resten av vintermånaderna.
Kaos blir det också när ledbussar och vanliga bussar kör fast. Och det gör dom. Personbilar kan inte köra förbi pga snösträngar som är högre än bottenplattan. Dessutom går all plast sönder i fronten. Det blir stopp i väntan på tungbärgare. Bussar har inte dubbdäck. Ambulerande personal med snökedjor till bussarna fungerade inte av någon anledning. Systemet med de roterande kättingarna framför bakhjulen kördes sönder av busschaufförerna.
Nu kan ju inte alla jobba hemifrån dessa dagar tyvärr. Inställda bussar, pendeltåg, tvärbanan och Saltsjöbanan gjorde det besvärligt. Några tog väl bilen trots sommardäck.
Min bil står varmt och gosigt i garage på nya sommardäck. Där kan den stå. Jag såg snön komma på SMHI.se. Sen har jag tv också. Nu prioriterade jag ner skifte till de nya dubbfria helt enkelt för att jag inte hade någon lust att förzinka de 20 hjulskruvarna. Men nu blänker skallarna.