Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men att vara beroende av bil och inte montera vinterdäck innan snön kommer är ju kanske inget smart beslut, det är rätt ovanligt här i landets nordligaste delar…

Det är just detta jag hakar upp mig på. Det kanske inte är hela sanningen, men nog fan finns det en intressant korrelation.

I norra Sverige uppstår knappt några avåkningar alls, även om det kommer 20-30 cm snö. Men alla har också rejäla vinterdäck.

I Hufvudstaden rapporteras det om ”hundratals” avåkningar för ett liknande snöfall och ”väldigt många” av dessa har sommardäck.

Måste lagen kring vinterdäck rent av kompletteras med ett KRAV på vinterdäck ifall vinterväglag råder, oavsett tid på året…?

Det finns ju de som menar att försäkringar inte ska gälla och att man ska vara personligt ersättningsskyldig ifall man begår ett trafikbrott som klassas som grovt vårdslöst, till exempel extremt höga hastigheter. Är det inte lika extremt vårdslöst att torpedera någon bakifrån för att man själv har sett till att man har friktionskoefficient nolla när man bromsar inför ett trafikljus…? Man har ju uppenbarligen ansett att ens eget uppdrag är så högt prioriterat att man tar risken med sommardäck. Sedan skiter det sig och man hamnar i diket…eller har ihjäl någon annan…Borde inte detta leda till rejäl bestraffning, indragen försäkring och personlig ersättningsskyldighet…?

Nåja, uppenbarligen en het potatis när till och med journalister på DN känner sig kränkta…

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ett Stockholmsproblem är ju att det inte finns någonstans att ploga undan snön, den måste transporteras bort. Sedan har det sagts mig att ambitionen att prioritera cykel- och gångstråk medför att kommunen handlar upp för små maskiner. Om det stämmer vet jag inte men det låter som en intressant teori - jag har själv reagerat på skillnaden i storlek på lastmaskiner vid snöröjning/bortforsling av snö när jag periodvis arbetat i hufvudstaden.
Det låter verkligen som ett Stockholmsproblem, här kan gång- och cykelbanor få vänta i säkert en vecka extra vilket medför att det blir spår i slasket som sedan tinar och fryser om vartannat tills de är perfekta för t.ex armbågsfrakturer när de är totalt genomskinliga och sylvassa. Även den enda vägen till järnsvägsstationen ifall man kommer söderifrån är lågprioriterad och då har kommunen ändå ca 8000 utpendlare varav relativt jättemånga åker tåg. En stor del av dessa cyklar eller går till stationen.

Men skit i det. Idag är vår gräsmatta grön igen, grusplanen på gården också. Ikväll ska jag slänga in vinterdäcken i skuffen och få dem bytta i morgon så jag inte får böter i december ifall det är en strimma rimfrost någonstans på asfalten.

Jag byter normalt själv men den nya bilen har högst oefterlängtade däcktryckssensorer och däckkillen är en gammal bekant och han har läst instruktionsboken om hur man gör för att lära in vintersensorerna. 350 spänn är en låg kursavgift för att slippa läsa den (jag är på gamla dagar högst ointressarad av mer än hur man reglerar värmen i kupén).

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kom inte här och prata om däck, mössa och långkalsonger alla vet att isen är ju halkigare i Stockholm och skåne, snön tyngre och kylan kallare.
Mina erfarenheter av vintervägar norrut sträcker sig bara till svenska och norska fjällvärlden men där är inte särskilt halt och kommer det 40cm snö kan man ta det med en sopkvast när det passar en och inte omedelbart eftersom det annars halvsmälter och fryser fast. Men då är jag iofs bara turist.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kom inte här och prata om däck, mössa och långkalsonger alla vet att isen är ju halkigare i Stockholm och skåne, snön tyngre och kylan kallare.
Vi kan raljera hur mycket vi vill. Stockholmshalkan är hemsk, det är betydligt isigare med deras klimat och snön är tung och jävlig. Min mor bor i Skåne och när det snöar (vart tredje år) så gör den ihållande vinden att drivorna blir tre meter höga mot husen och man kommer varken ut eller in. Vi kan ha det så här uppe i norr också men det är försvinnande sällan.

Jag var själv i Stockholm där några år sen när det blev underkylt, blandat regn och snö och hela stan frös ihop. Det gick inte ens att gå försiktigt på trottoarerna och folk ramlade och bröt både det ena och det andra på löpande band. Detta har jag aldrig någonsin upplevt i Luleå.

Lägg dessutom till att det är en miljon människor som samtidigt ska ta sig till jobb, skola, träning, butiker osv. I Norrbotten är det sammanlagt 43 människor som gör detta, så då spelar det igen roll om någon kör med sommardäck. Eftersom vi dessutom har en ekonomiskt försvarbar flotta av maskiner så är det enkelt att med traktorns hjälp trycka ner bilen men sommardäck i diket, och då är det bara 42 pers kvar vilket ytterligare minskar problemet...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi kan raljera hur mycket vi vill. Stockholmshalkan är hemsk, det är betydligt isigare med deras klimat och snön är tung och jävlig. Min mor bor i Skåne och när det snöar (vart tredje år) så gör den ihållande vinden att drivorna blir tre meter höga mot husen och man kommer varken ut eller in. Vi kan ha det så här uppe i norr också men det är försvinnande sällan.

Jag var själv i Stockholm där några år sen när det blev underkylt, blandat regn och snö och hela stan frös ihop. Det gick inte ens att gå försiktigt på trottoarerna och folk ramlade och bröt både det ena och det andra på löpande band. Detta har jag aldrig någonsin upplevt i Luleå.

Lägg dessutom till att det är en miljon människor som samtidigt ska ta sig till jobb, skola, träning, butiker osv. I Norrbotten är det sammanlagt 43 människor som gör detta, så då spelar det igen roll om någon kör med sommardäck. Eftersom vi dessutom har en ekonomiskt försvarbar flotta av maskiner så är det enkelt att med traktorns hjälp trycka ner bilen men sommardäck i diket, och då är det bara 42 pers kvar vilket ytterligare minskar problemet...

Jag har bott ett flertal år i både Skåne och Stockholm jag har sett tillräckligt. Här skulle inte vägarna driva igen en gång vart tredje år utan snarare några gånger om året ifall snöröjarna väntade lika länge innan de börjar jobba och körde med lika små maskiner. Dom vill ju helst inte köra ut innan de slutat snöa.
Värsta jag sett där nere var nog en gång när jag bodde i Lund och snöade konstant 3 dagar, man såg inte en traktor de två första dagarna för de väntade väl på att det skulle snöa klart. Tredje dagen var det naturligtvis totalt kaos.

Samma sak med kylan, Stockholmarna kan stå där med gympaskor, utan vare sig långkalsonger, mössa eller handskar i sin Canada Goose och gnälla hur mycket dom vill om sin fukt, dom är helt enkelt dåligt förberedda och en dyr jacka förändrar inte den saken.

Har du förresten sett hur dom gör när hjulen börjar spinna lite? Dom trampar hårdare på gasen och då går det ju vanligtvis verkligen åt skogen. Det gäller dessutom människor som livnär sig på att köra bil, busschaufförer, taxichaufförer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, jag är ju norrlänning, så jag kan varken förstå att kylan är kallare i stockholm eller att snön är snöigare där.

Det konstiga är att varken jag eller någon annan norrlänning har varit I stockholm dom där gångerna det har varit stockholmskallt eller stockholmssnö som är värre än den hemma.
För då skulle vi ju få trovärdiga vittnesmål om att det är så.

Sen att snöröjningen är kass i stockholm, det beror ju på stockholmmare det med.

Jag har varit i stockholm under vad tidningarna beskrev som snökaos, det var ett högst ordinärt snöfall för mig, och det sades att snöröjningen inte fungerade, vägarna/trottoarerna var helt normalt snöröjda enligt mig.

Folket däremot skulle av någon anledning kliva i dom "snödrivor" (moddsträngar) som fanns, iförda trendiga italienska lågskor, utan vantar och mössa iförd en trendriktig filtrock med tre knappar istället för en dragkedja hållandes en pappmugg med vuxenvälling i ena handen, och allt dom ägde i den andra handen för den trendriktiga rocken har ju så klart inga fickor för mobilen och nycklarna...

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Folket däremot skulle av någon anledning kliva i dom "snödrivor" (moddsträngar) som fanns, iförda trendiga italienska lågskor, utan vantar och mössa iförd en trenriktig filtrock med tre knappar istället för en dragkedja hållandes en pappmugg med vuxenvälling i ena handen, och allt dom ägde i den andra handen för den trendriktiga rocken har ju så klart inga fickor för mobilen och nycklarna...

Jag ser bilden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Samma sak med kylan, Stockholmarna kan stå där med gympaskor, utan vare sig långkalsonger, mössa eller handskar i sin Canada Goose och gnälla hur mycket dom vill om sin fukt, dom är helt enkelt dåligt förberedda och en dyr jacka förändrar inte den saken.

Du är bra på att plocka fram gamla minnesbilder...

Jag kan inte påstå att jag någonsin varit bosatt i hufvudstadsområdet, men jag har i alla fall haft övernattningslägenhet för kortare eller längre vistelser. Jag tror att det var någon gång i slutet av nittiotalet som jag hade besök av syster med familj. Det var minusgrader under natten och de berättar än idag historien om min lägenhetsgranne som de såg ute på parkeringen när han skrapade rutorna på bilen.

Han kan ha haft precis en sådan Canada Goose dunjacka som du pratar om. Jag har för mig att bratsen på Östermalm sprang omkring i värsta modellen värdig en topptur på Mount Everest någon gång runt millennieskiftet. Men, utöver dunjackan hade han inte mycket skydd mot elementen. Lågskor. Barhuvad. Inga handskar. Och naturligtvis vidöppen dunjacka med slipsen fladdrande i vinden...medans han skrapade bilrutorna med ett kreditkort...

Men än en gång - syftet med mitt första inlägg var inte att häckla de redan bekräftat vinterodugliga hufvudstadsborna, utan mer att försöka förstå mentaliteten kring det här med att glömma eller snudd på vägra vinterdäck. En del av dem kan uppenbarligen gapa och skrika om att sänkta hastigheter räddar liv. En del av dem kan uppenbarligen gapa och skrika om betydelsen av sänkta hastigheter när det regnar, eftersom friktionen är lägre. Och en del av dem är uppenbarligen så jävla viktiga att de gladeligen ger sig ut på is och snö med blankslitna sommardäck och således en friktion som är exakt noll. Men då hör man minsann ingen som gapar och skriker om att något är farligt eller vårdslöst...

Dubbelmoral så det stinker såväl som stänker...

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Lätt förklarat, dom är dumma, egotrippade, bortskämda och röstar för en feministisk snöröjning :dummer

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En kollega kom till jobbet idag på sommardäck. Vinterdäcken hade han utlokaliserade hos en släkting i Västerås eftersom hans nybyggda lägenhet saknar förråd. Känns inte som att jag förstår mig på honom riktigt.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
En kollega kom till jobbet idag på sommardäck. Vinterdäcken hade han utlokaliserade hos en släkting i Västerås eftersom hans nybyggda lägenhet saknar förråd. Känns inte som att jag förstår mig på honom riktigt.

Men - han kom till jobbet. Ta-dash!

Jag minns en diskussion på en fest neråt Billdal till från tiden innan lagen om vinterdäck fanns.

Billdal: ett ghetto med uniforma människor som lever liv som är kalkerade från grannarnas leverne - som i sin tur sneglar på vad som händer i Hovås och hur dom seglar i Särö.
...samtidigt som alla drömmer om att kunna bo på Långedrag.

Alla dessa mellanchefer åker till samma arbetsplats, vid samma tid - och längs den enda matarvägen som finns i nord-sydlig riktning.
Tjockt. På mer än ett sätt...

Ännyväj:

På festen var det en redig fan som stöddade sig på temat ”Det behövs inga vinterdäck om man klarar att köra sin bil och kan anpassa farten.

Han fick allt mindre medhåll ju längre diskussionen närmade sig monolog, eftersom ingen orkade käfta emot. Hans röstläge höjdes alltså allt mer och argumenten blev mer och mer ihåliga.

När den femtioelfte varianten på ”anpassa hastigheten” tuggades om så var det en som sade:

”Visst är det du som har den gamla Chrysler Volaren som stoppar upp allt på 158an när det är lite snö...?”

Japp, det var det.
Jag bestämde mig för att vara kvar en stund till på festen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
röstar för en feministisk snöröjning

Vårat land har ju tydligen haft en uttalad feministisk utrikespolitik som nu skall frångås. Jag vet inte riktigt, men betyder detta att vi haft en icke existerande utrikespolitik en längre tid...?

Feministisk snöröjning verkar i alla fall betyda just det, för Upplands Väsby ska tydligen ha något sådant. Där betyder det att varken vanliga bilvägar eller gång- och cykelvägar snöröjs inom den närmaste veckan efter ett snöfall. Den kommunen måste ha sparat massor med pengar på att bara vänta ut blidan som kommer om någon vecka...

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Vårat land har ju tydligen haft en uttalad feministisk utrikespolitik som nu skall frångås. Jag vet inte riktigt, men betyder detta att vi haft en icke existerande utrikespolitik en längre tid...?

Feministisk snöröjning verkar i alla fall betyda just det, för Upplands Väsby ska tydligen ha något sådant. Där betyder det att varken vanliga bilvägar eller gång- och cykelvägar snöröjs inom den närmaste veckan efter ett snöfall. Den kommunen måste ha sparat massor med pengar på att bara vänta ut blidan som kommer om någon vecka...
Låter ändå lite konstigt, för att ignorera problemen tills de försvinner är väl mer en manlig talang än kvinnlig? "Om en man har sagt att han ska göra nåt så kommer han att göra det, han behöver inte påminnas var sjätte månad."

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jag har bott ett flertal år i både Skåne och Stockholm jag har sett tillräckligt. Här skulle inte vägarna driva igen en gång vart tredje år utan snarare några gånger om året ifall snöröjarna väntade lika länge innan de börjar jobba och körde med lika små maskiner. Dom vill ju helst inte köra ut innan de slutat snöa.
Värsta jag sett där nere var nog en gång när jag bodde i Lund och snöade konstant 3 dagar, man såg inte en traktor de två första dagarna för de väntade väl på att det skulle snöa klart. Tredje dagen var det naturligtvis totalt kaos.

Har du förresten sett hur dom gör när hjulen börjar spinna lite? Dom trampar hårdare på gasen och då går det ju vanligtvis verkligen åt skogen. Det gäller dessutom människor som livnär sig på att köra bil, busschaufförer, taxichaufförer.
Jag bodde i Göteborg ett år och på nyårsnatten kom det 30 cm snö. Vad gjorde de då, jo de saltade skiten!!!! Fyra dagar senare var det fortfarande 30 cm snö men i form av snorhal snömodd...:gnissla

Det där med att trampa hårdare på gasen är ju samma sak som att vi alla trycker hårdare på fjärrkontrollen när batteriet börjar vara slut... :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Låter ändå lite konstigt, för att ignorera problemen tills de försvinner är väl mer en manlig talang än kvinnlig? "Om en man har sagt att han ska göra nåt så kommer han att göra det, han behöver inte påminnas var sjätte månad."
Killräckligt.jpeg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag bodde i Göteborg ett år och på nyårsnatten kom det 30 cm snö. Vad gjorde de då, jo de saltade skiten!!!! Fyra dagar senare var det fortfarande 30 cm snö men i form av snorhal snömodd...:gnissla

Det där med att trampa hårdare på gasen är ju samma sak som att vi alla trycker hårdare på fjärrkontrollen när batteriet börjar vara slut... :)

:rofl Ja saltandet är ju tragikomiskt, och på trottoaren dessutom så istället för att det blir packat och hårt som man sedan sandar mot halkan att gå på tvingas folk plumsa i snömodden och man är ju glad att man inte ska knuffa barnvagnar genom eländet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, kvinnor brukar ju ha bråttom och se till att en man ordnar upp tillvaron åt dom.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
:rofl Ja saltandet är ju tragikomiskt, och på trottoaren dessutom så istället för att det blir packat och hårt som man sedan sandar mot halkan att gå på tvingas folk plumsa i snömodden och man är ju glad att man inte ska knuffa barnvagnar genom eländet.
Ja, jag förstår inte logiken... :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...