Noll vision - i praktiken

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här i stan byggde man en ringled runt stan för att luftkvaliteten på E4 genom stan var sämst i Sverige.

Nu har vi enligt en undersökning Europas renaste luft i Umeå, men det är inte ringleden som har gjort skillnaden, det är hur man mäter.

"
Björkarnas stad har enligt EAA 3,7 mikrogram partiklar per kubikmeter luft, långt under EU:s gränsvärde på 25 och alltså allra lägst i Europa.

Sveriges städer klarar gränsen. Men de övriga svenska städerna som hittills finns med – Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö – ingår bland de 127 städer som hamnar i kategorin ”bra luft” och ligger samtliga på rätt sida om såväl EU:s som WHO:s hårdare gränsvärde på 10 mikrogram per kubikmeter luft.

– Medan kvaliteten på luften har förbättrats markant de senaste åren fortsätter föroreningarna envist att vara höga i många städer över hela Europa, säger EEA-chefen Hans Bruyninckx i ett uttalande.

Tammerfors i Finland och Funchal i Portugal är tvåa respektive trea på EEA:s lista. Värre är det i fem städer som anses ha väldigt dålig luft. Allra värst är det i polska Nowy Sacz, där det uppmätts 27,3 mikrogram partiklar per kubikmeter luft, Cremona i Italien och Slavonski Brod i Kroatien."

Kör dom mycket dubbdäck i Cremona Italien och Slvonski Brod Kroatien?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även solen har fläckar... :) Men han har en trevlig syster :)

Jag har letat efter det uttalandet? Jag hittar artiklar om skillnad mellan fram- och bakhjulsdrift, och kolfierbromsar, och en j-vla massa om dubbdäck kontra dubbfritt. Har du en länk till artikeln om fyrhjulsdrift?
Nej, jag hittar faktiskt inte på det jag heller. Den kan ju ha försvunnit med tiden, det var ju ett bra tag sen jag läste det. Jag är inte ens helt hundra på att jag läste det på nätet.

Däremot hittade jag den här klassikern: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/201...julsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/
Personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent, visar en ny studie från Folksam.
– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.



30 procent av alla nya bilar som säljs i Sverige är utrustade med fyrhjulsdrift. Tidigare forskning på Folksam visade att fyrhjulsdrivna bilar hade samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar, oavsett väglag. Men Folksams nya studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.


Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten.


– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

In i vårt område har vi en kurva i en backe, som har en bro i övre änden och en rondell i nedre, ca 200m lång. På väg till dagis såg jag en bil stå lite mystiskt, så jag gick och tittade. Det visade sig att han var på väg in i området, ytterfil så att säga och uppför backen, och en kvinna på väg ut/nedför hade sladdat in i honom, med baken före. Jag kan inte svära på att det var sommardäck, men det såg så ut. Medan jag gick dom 100m för att titta på dom kom det tre bilar, som samtliga höll på att sladda upp på GCB. Samtliga var nyare bilar, åtminstone 1 hade dubbdäck och en av bilarna såg jag hela högersidan på, rakt framifrån så att säga, när den kom från höger. När jag var på väg hem igen, efter 1h promenad, så var det fortfarande lika halt, och bilarna fortsatte komma på tvären.

Det är alltså strax under nollan, allt är dyngsurt, vägen blank, det står en trasig bil på vardera sida om vägen, och man kör som om det var upploppet på Monza en varm sommardag. Är det idioter bakom ratten, då kvittar det hur många fantastiska säkerhetssystem man har i bilen :fakta Om det inte krävs intelligenstest för att starta den möjligen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, jag hittar faktiskt inte på det jag heller. Den kan ju ha försvunnit med tiden, det var ju ett bra tag sen jag läste det. Jag är inte ens helt hundra på att jag läste det på nätet.

Däremot hittade jag den här klassikern: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/201...julsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/


In i vårt område har vi en kurva i en backe, som har en bro i övre änden och en rondell i nedre, ca 200m lång. På väg till dagis såg jag en bil stå lite mystiskt, så jag gick och tittade. Det visade sig att han var på väg in i området, ytterfil så att säga och uppför backen, och en kvinna på väg ut/nedför hade sladdat in i honom, med baken före. Jag kan inte svära på att det var sommardäck, men det såg så ut. Medan jag gick dom 100m för att titta på dom kom det tre bilar, som samtliga höll på att sladda upp på GCB. Samtliga var nyare bilar, åtminstone 1 hade dubbdäck och en av bilarna såg jag hela högersidan på, rakt framifrån så att säga, när den kom från höger. När jag var på väg hem igen, efter 1h promenad, så var det fortfarande lika halt, och bilarna fortsatte komma på tvären.

Det är alltså strax under nollan, allt är dyngsurt, vägen blank, det står en trasig bil på vardera sida om vägen, och man kör som om det var upploppet på Monza en varm sommardag. Är det idioter bakom ratten, då kvittar det hur många fantastiska säkerhetssystem man har i bilen :fakta Om det inte krävs intelligenstest för att starta den möjligen.
Det där är ju tyvärr väldigt sant. Fyrhjulsdrift kan maskera ganska dåliga vägförhållanden. Likaså Antisladd och antispinnsystem.
Jag har både och på bilen och det går att dra på ganska duktigt utan att bilen känns speciellt instabil eftersom fyrhjulsdriften tillsammans med antisladd och antispinn ser till att hålla bilen i schack utan att jag behöver göra något.
Men det innebär ju samtidigt att om jag kör på det sättet så finns det inga marginaler kvar. Och när hjälpsystemen inte längre klarar av att reda ut situationen så är sannolikheten ohyggligt stor att jag inte har en chans att hantera den.
så det gäller ju att vara medveten om allt det och se till att anpassa körningen så att systemen inte behöver hjälpa till hela tiden och ta hänsyn till att fyrhjulsdriften ganska effektivt maskerar att det är halt. Systemen skall ju finnas där för att hjälpa till om man råkar gå över gränsen. Inte för att flytta gränsen för hur fort man kör.

Men det finns tyvärr ganska gott om förare som kör som om det vore sommarväglag oavsett om det sedan är underkylt regn med barkis på vägen så det är halare än en skridskobana. Och då är man ju egentligen bara en trafikolycka som väntar på att inträffa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Four wheel drive, makes you go further off the road..."

Visst är det så, när man har utnyttjat alla marginaler som hjälpsystemen köper en så har man högre hastighet när det går åt helvete.

Förut åkte jag ibland med en kvinna som vintertid ofta bromsade så ABS gick in, själv ser jag det som ett misslyckande i allt annat än rena paniksituationer, går ABS in har jag missbedömt underlaget.
Den kvinnan kommer en vacker dag att stå 25 meter av vägen och säga "jag förstår inte, bromsarna fungerade inte"
Redan nu står hon ofta med halva bilen ut i korsningar så att annan trafik tvingas väja, för det är där hennes bil får stopp....
Jag hoppas bara att det inte är en timmerbil som lär henne att se till att stanna innan stopplinjen
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På väg mot kungliga huvudsaken i morse var det för ovanlighets skull köer redan vid Kungsängen. Några km senare insåg jag att det var tittköer jag satt i för det stod bärgningsfordon i mötande körfält, Först kunde jag inte se vad det var som låg på vägbanan, men när jag närmade kunde jag konstatera att det var ett lastbilssläp av den sort man fraktar containrar på. Att jag inte såg vad det var berodde på att hjulen var uppåt och lastytan nedåt. Det hade nog blivit knas i vägbygget som just passerats.:huvet
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Four wheel drive, makes you go further off the road..."

Visst är det så, när man har utnyttjat alla marginaler som hjälpsystemen köper en så har man högre hastighet när det går åt helvete.

Förut åkte jag ibland med en kvinna som vintertid ofta bromsade så ABS gick in, själv ser jag det som ett misslyckande i allt annat än rena paniksituationer, går ABS in har jag missbedömt underlaget.
Den kvinnan kommer en vacker dag att stå 25 meter av vägen och säga "jag förstår inte, bromsarna fungerade inte"
Redan nu står hon ofta med halva bilen ut i korsningar så att annan trafik tvingas väja, för det är där hennes bil får stopp....
Jag hoppas bara att det inte är en timmerbil som lär henne att se till att stanna innan stopplinjen


Första 4 x 4 vågen kom under 70-talets första hälft.
Någon som minns alla balla människors Range Rovers, Cherokees, Blazers och IH Scout?
Dom som körde bärgare på den tiden minns.
Det fanns inte vajer nog på trumman för att hämta tillbaka dessa 2,5 tonsklumpar tillbaka till vägen.
Här på västkusten särskilt tydligt vid motorvägsavfarterna, halkan maskerades rakt fram - men slog tillbaka med dubbel kraft när det skulle både bromsas och svängas samtidigt.

...och inte sällan med Gumbo MonsterMudders som "vinterdäck" och låst mellandiff dessutom. Yi-haa!


Nyckeln är förståelse för tekniken och vad man håller på med.

För ett par år sedan kom en bil över ridskolans gårdsplan i alldeles för hög hastighet. I vart fall med tanke på regnet ovanpå den bomfrusna marken.
Människan satt vit i ansiktet och var passagerare i sin egen bil medans ABS-en
reglerade hysteriskt. Till ingen nytta.
Jag stod så jag kunde öppna stålgrinden till rasthagen rakt framför henne, och det var där hon hamnade. Jätteförvånad.

"Halkvarnaren har inte blinkat en enda gång!"

- Har du halkvarnare...?

"Ja..? Den gula lampan som lyser när det är halt. Den har inte lyst någon gång.
Det måste vara bara just här det är halt."

Självklart inte. Hon fick peka på vilken lampa som var "halkvarnaren" och det var som de flesta redan räknat ut ASR-funktionen som hon tolkat som halkvarnare. Det döljer sig ett halvt rätt där någonstans, men när man inte har sammanhangen klart för sig så blir det dubbelfel till sist.

Visst, en anekdot - men bilar idag och deras hjälpsystem är så ohyggligt kompetenta att de maskerar de verkliga förhållandena på ett effektivt sätt.

Jag kan villigt erkänna att jag kör mycket hårdare i halka med bilar som är utrustade med "antisladd" oavsett aktuell förkortning.
Hårdare, och okänsligare. Jag om någon vet att det är fel, och jag förbannar mig själv varje gång jag står svarslös inför överjagets retfullt retoriska fråga:
"Hade du kört på samma vis med Mantan?"


För att leda pladdret tillbaka till ämnet, så är bristen på informationskampanjer en allvarlig lucka i Trafikverkets hägring "Noll Vision".

Att inte berätta och förklara för trafikanterna vad de olika systemen i bilarna är till för, vad dom klarar av och inte klarar av är ett jädra svek.

"Dom kan inte upphäva naturlagar" låter som en bra riktlinje, men när ett bra ESC hugger tag i rumpan, bromsar ner inner fram och verkligen knuffar tillbaka bilen i spår så känns det i vart fall för mig som om i vart fall ett par naturlagar faktiskt är dispositiva.

Men hur skall en förare som aldrig fått köra analoga fordon veta det?
Dom har ingen aning om hur nära gränsen dom balanserar.
Dom förstår inte vilka risker dom tar, och utsätter andra för.

Jag tycker man kan se utfallet i statistiken.
Ja, antalet döda och svårt skadade sjunker.
Men, jag ser fler helt sanslösa och verklighetsfrånkopplade händelser.
Alltså verklig warpspeed rakt in i en symbolisk vägg - och inte sällan utan bälte dessutom. Alltså grejer som bara inte KAN funka - ur mitt perspektiv, som ju ändå kör oanständigt hårt.

Det är enkelt att skylla på "TV-spelsgenerationen" men Dang! dom närmar sig fyrtio nu.

Något är väldigt galet med vad vi gör med de extra säkerhetsmarginaler som erbjuds bilister i form av elektroniska livremshängslen.
Kombinerar man dessutom okunskap kring systemen och kryddar med tron att Fast and Furious är en serie med dokumentärfilmer så går det jävligt illa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
"Four wheel drive, makes you go further off the road..."

Visst är det så, när man har utnyttjat alla marginaler som hjälpsystemen köper en så har man högre hastighet när det går åt helvete.

Förut åkte jag ibland med en kvinna som vintertid ofta bromsade så ABS gick in, själv ser jag det som ett misslyckande i allt annat än rena paniksituationer, går ABS in har jag missbedömt underlaget.
Den kvinnan kommer en vacker dag att stå 25 meter av vägen och säga "jag förstår inte, bromsarna fungerade inte"
Redan nu står hon ofta med halva bilen ut i korsningar så att annan trafik tvingas väja, för det är där hennes bil får stopp....
Jag hoppas bara att det inte är en timmerbil som lär henne att se till att stanna innan stopplinjen
Precis som när BMW S1000RR kom 2010, med en massa schyssta "modes" för allt möjligt. Street, Sport, Fika...

Jag vet inte hur många gånger den sommaren som vi hade S1000 som låg i bollhavet på banorna, med en lätt förvirrad förare som tjatade om och om igen; "Jamen jag hade ju RAIN-mode..."
Såg själv en snubbe som kraschade precis framför mitt framhjul på Kemora i Finland. Lätt fuktigt, en BMW med maxlutning och fotpinnen i backen och föraren drar fullt i tron om att elektroniken upphäver fysikens lagar... ;)
Han hävdade också RAIN-mode och förstod inte varför han gått omkull...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På områdets genomfartsled finns en korsande väg som har stopplikt. Korsningen ligger nedanför ett krön, med krönet till vänster om korsningen. Det är alltså svårt att se om det kommer bilar på sin egen sida av vägen så att säga. Jag passerar ofta till fots på väg till och från dagis mm, så jag håller lite lekmannamässig statistik på hur många som faktiskt stannar vid skylten. Och det är skrämmande få, ca 75% av bilisterna rullar bara igenom korsningen utan att stanna. Många, även om det än så länge inte är en majoritet, tittar inte ens åt vänster innan dom kör, och vissa saktar inte ens in. Och det blir sämre och sämre över tid. Och varför ska dom stanna? Det brukar ju gå bra, och det händer inget om man gör fel.

Idag kom en yngre herre i en lätt lastbil från en av regionens större logistikföretag med kontor i Västberga, ett av dom där med vita bilar med röd text, och körde förbi stoppskylten i gott tempo, med ansiktet i mobilen. Han hade inte sett om det kom en finlandsfärja. Men han höll ju skyltat genom hela korsningen, så han var ju en good guy.

Jag noterar också att allt fler struntar i lämna företräde, stoppskyltar och övergångsställen, man viftar lite med handen bara och kör ändå, eller anpassar hastigheten så att man i bästa Fast 'n furious-anda kan glida förbi bakom när luckan mellan ens röv och vägkanten blir nästan tillräckligt stor för att kunna passera. Folk är så förbannat stressade :huvet Inte för att någon tittar, men jag brukar vinka tillbaka :finger Kommer det bilar efter brukar dom alltid stanna med god marginal, lustigt nog, åtminstone om jag är till fots eller på cykel...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sorry, men du har ju helt rätt, dock tycker jag att den delen är lite urvattnad vid det här laget.
...
Så, nej, hastigheten dödar inte, men det händer ju någonting med det fysikaliska när man träffar ett annat föremål, och även med mariginalerna.
..
Även om du tycker att du hanterar fri fart exemplariskt så har jag en stark tro på att trafiken skulle bli oerhört mycket mer riskfylld om vi överlät till var och en att bedöma vilken hastighetsbegränsning som ska gälla för just mig och på denna sträcka.


Vi vet båda att jag inte kan hantera fri fart exemplariskt men jag tolkar inte det som drygt utan att du har en lite absurd humor! ;):hihi:krama

Däremot är jag ganska hyfsad när det gäller att anpassa hastigheten när jag kör, men har naturligtvis överseende med dem som åker i skyltad hastighet och anser att säkerheten då är högre.

Men noll vision i praktiken är räcken som räddar bilisters liv på bekostnad av oss på två hjul. Lyktstolpar i ytterkurva är inte bra för en motorcyklist som kommer glidande på asfalten. Och hal gatsten precis innan övergångsställe och fartgupp är kanske inte några problem för oss med erfarenhet men helt onödiga säkerhetsrisker om någon hade tänkt motorcykel och inte bara bil.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och här är Tragikvärkets tips och råd för en säker bilresa i jul:

Trafikverkets råd: Håll dig lugn i jultrafiken​

  • Se över bilen. Skrapa rutor ordentligt och ta bort snö från bilen, så att det inte påverkar bakomvarande bilar. Kolla så att det finns utrustning som varningstriangel och varselväst.
  • Välj större vägar, försök inte ta genvägar på småvägar där det lättare kan bli totalstopp. Vägar med mitträcke är säkrare och något som Trafikverket rekommenderar att du främst kör på, detta gäller även vägar med fartkameror där hastigheten på så sätt hålls nere. På myndighetens sajt finns kartor över var dessa vägar finns.
  • Sätt dig inte heller i bilen och kör direkt efter att ha jobbat en hel vecka. En trött förare kan vara lika farlig som en berusad förare.
  • Håll avstånd och hastigheten
  • Ta regelbundna paus
Källa: Trafikverket
Det blir alltså säkrare för mig om det står en fartkamera varje kilometer? :va Jag kan köpa att jag kanske slipper krocka med en mötande som inte kan hålla sig på sin sida om det är vajerräcke, men det gäller ju bara om det är en småbil i skyltad hastighet, som kör in i räcket nästan parallellt med det.

Och jag ska inte på några villkors vis anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, tända dimljus i snöstorm osv, det enda jag behöver göra för att vara en säker förare är att maniskt hålla hastigheten till varje pris.

Däremot är håller jag med om trötthet och att hålla avstånd :tummenupp Även blinda hönor kan hitta frön, som man brukar säga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör utan några som helst lampor fram, då undviker jag att se något som kan skrämma mig, vem vet vad man kan göra för stolligheter då liksom. Men jag håller alltid hastigheten.

Jag känner en äldre herre som tyckte att det blev obehagligt att köra bil när han blev tvingad att ha glasögon, det var ju helt plötsligt idioter överallt runt om honom....

Det var nog ganska mysigt att puttra omkring i dimman och bara se bilen framför lite suddigt.
När saker i periferin på synfältet blev klara så fanns det ju helt plötsligt barnvagnar och vilda djur på vägkanten.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De rosenröda teorierna bleknar när de omsätts i verklig trafik.



Stödsystemen är helt enkelt inte tillräckligt användarvänliga och skapar frustration hos föraren. De piper och gnäller och tar fokus från körningen och allt för ofta beter de sig oväntat och, ibland, direkt kontraintuitivt. Det är också någonting som Teknikens Världs testlag känner igen och ofta gnäller över.

Det handlar om adaptiva farthållare, styrassistans eller filhållningsassistenter, döda vinkeln-varnare med mera, som ska se till att man inte gör bort sig i trafiken. Men ska man få hjälp av systemen krävs det att man använder dem, inte att man slår av dem. Tyvärr är det alldeles för många som snabbt knappar bort dem, eller aldrig slår på dem, eftersom de upplevs som irriterande. Det rapporterar Automotive News, som citerar Consumer Reports.






Vi har skapat en geggamoja där det inte längre upplevs som klart vem som har befälet - och ansvaret.

Föraren? Bilen? Vägen? Trafikapparaten?

Noll vision är ännu en av alla fördunklare.
Jag träffar på bilförare som på allvar tror att den hastighet som står skyltad är det som gäller.
"Det är inte klokt att det får vara en 70-väg. Om man skulle köra i 70 genom kurvorna vid Ryd så skulle man hamna långt ut på åkern!"

Ja...?

Folk tror på allvar att mantrat i Noll Vision är sanning absoluta: 'Om föraren är nykter, häktad och håller hastigheten så skall inget ont hända". Typ.

Vad gäller hjälpsystemen i bilar (och motorcyklar) så är vi på väg mot en kritisk punkt där folk inte längre vet hur ett icke reglerat fordon uppför sig.

Den som fimpar ett hjälpsystem av antingen nyfikenhet, klåfingrighet eller rent oförstånd sitter plötsligt i ett fordon som har helt andra egenskaper än det hade för bara 2 sekunder sedan - och vad man är inkörd, uppkörd och utbildad på.

Skall det ens vara tillåtet att ge sig in i menyer för att välja bort säkerhet?
Visst, jag vill kunna göra det.
Men är det lämpligt?
Kommer det fortsätta vara möjligt?

Rätt svar på geggamojafrågan är:
FÖRAREN!


Vi oskyddade trafikanter är väl medvetna om detta, men lyssna omkring er hur resonemangen går.
Det är halkbekämpning (brist på), trafikplanering, långsam utbyggnad av vägnätet, andra trafikanter, dåligt fungerande hjälpsystem och lågt stående sol som orsakar olyckor.
Aldrig föraren av det egna fordonet.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Helt klart korrekt vid motorbroms. Förutsatt förstås ett system med riktig och konstant 4-hjulsdrift som t.ex Audis Quattro eller Subarus riktiga 4-hjulsdrift.



Mmmm...

"Riktig 4-hjulsdrift" är ett järnspett ner i fördelningslådan - alltså mekaniskt låst fördelning mellan fram och bakaxel.

Där börjar det roliga - ingen Torsen, ingen viskokoppling, ingen Quaife.
Och där börjar kraven ställas, eftersom ett sådant system slår ut alla försök till individuell reglering.
Vare sig man kör med diffspärr i bakaxeln eller öppen differential så innebär motorbroms på halt underlag ett jädra äventyr. Man har alla chanser att bli omkörd av sin egen bakända, och utan drivning framåt blir situationen svår att hantera. Att "koppla ur" är ett gammalt C-G Hammarlund-knep som INTE fungerar speciellt väl när bakändan redan brutit ut under retardation.

Min rekommendation för "riktig 4-hjulsdrift" på verkligt halt underlag är att undvika motorbroms och istället använda vanliga fotbromsen.
Den lastkännande regleringsventilen är typ det enda som fungerar som det var tänkt även med 4-hjulsdriften inkopplad, och drar ner på bromskraften bak i förhållande till aktuell lastvikt. Yxig teknik, men det fungerar.

Detta gäller speciellt när man kör med släp - motorbroms på halt underlag kan vara en fällknivsgenerator De Luxe.

Mer sofistikerade system, som Subarus eller Audis nutida är inte helt stela i retardationsfasen. Där finns begränsare som gör att både ABS, EBD, ASC och ASR faktiskt fungerar även ihop med 4-hjulsdrift - till skillnad mot "riktig 4-hjulsdrift" med mekaniskt låst mellandifferential.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag minns en tidig Range Rover som någon hade gjort en tight sväng med på asfalt. Kardanaxeln gick av.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och här är Tragikvärkets tips och råd för en säker bilresa i jul:

Det blir alltså säkrare för mig om det står en fartkamera varje kilometer? :va Jag kan köpa att jag kanske slipper krocka med en mötande som inte kan hålla sig på sin sida om det är vajerräcke, men det gäller ju bara om det är en småbil i skyltad hastighet, som kör in i räcket nästan parallellt med det.

Och jag ska inte på några villkors vis anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, tända dimljus i snöstorm osv, det enda jag behöver göra för att vara en säker förare är att maniskt hålla hastigheten till varje pris.

Däremot är håller jag med om trötthet och att hålla avstånd :tummenupp Även blinda hönor kan hitta frön, som man brukar säga.

Det är bra att de äntligen börjat med information men känns det inte lite som dagisnivå?

Och kolla avståndet till bilen bakom i Tragikvärkets "information" som ska göra oss till bättre förare. :huvet

 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top