Hastighetsmantrat "hålla hastigheten" är grunden i Nollvisionen.
Detta för att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada när bilisten krockar, passiv säkerhet. Att då börja "anpassa" hastigheten skulle kunna skapa frågor. Den aktiva säkerheten, att förhindra en olycka, ska ju inte behövas när skyltad hastighet är en "säker" hastighet?
Så "en bunt läppspelande bäbisar" är precis vad Tragikvärket vill ha, inte några kunniga, tänkande och körskickliga trafikanter som ifrågasätter.
Därför måste den som ifrågasätter framställas så här...
För oss på motorcykel är det viktigaste att undvika en olycka, aktiv säkerhet.
Den passiva säkerheten med bra skydd minskar naturligtvis risken men en lyktstolpe eller ett räcke kan döda oss långt under skyltad "säker" hastighet om vi har otur...
Jag höll med i resonemanget i filmen - helt logiskt! ända tills den där torra textrutan dök upp. Meh!
Vad Trafikverket inte har fattat är att det inte handlar om att höja från 80 till 90 över en sträcka om 10 mil.
Nej, om man istället räknar med att hålla "30+" överallt det är möjligt och säkert - och göra det större delen av dagen, då jädrar blir det tid över!
Jag har jobbat som surveyer under en period i mitt liv.
Världens bästa jobb. Säger somliga.
Aptrist, säger jag.
Åka till Gävle, stå en halv dag med händerna i fickorna för att kolla så ingen tappar något i backen under lastning, sätta sin signatur på ett papper - och köra hem igen.
Så. Jävla. Trist.
Det tråkiga kunde varieras på lite olika sätt, och en del uppdrag var mindre tråkiga än andra - och man fick göra massa grejer man inte hade en aning om hur det skulle utföras, men man var ju surveyer - underställd Gud endast.
Bara att se lagom barsk ut och ta fram blocket och notera lite grann emellanåt.
Egalt vad.
Jag var den ende som åkte hem mellan jobben. Alla andra tog veckolånga sejourer på hotell och levde loppan - och skrev reseräkningar så fingrarna blödde.
Jag upp tidigt, på plats i Hamn X, Industri Y eller Site Z i tid, hemma till middagen igen och fick något vettigt gjort hemmavid medans kollegorna i branschen klickade sig genom kanalutbudet på ett Scandic Dispair Hotel någonstans i ingenstans i väntan på en försenad båt.
Full fart spar verkligen tid.
Jag vet att det går på tvärs med Bilistverkets teser, men jag har levt hela mitt liv på det viset - och jag lever än.
...och då kanske ni förstår vilken otroligt kittlade upplevelse det är för mig varje gång jag måste begränsa mig för att köra en Ironbuttkörning.
Där kan man snacka om utmaning!
Men inte som folk kanske först tror...