Efter 5 år börjar man fundera över varför sommarvägar blir hala som vintervägar...
Problemet med polerade och släta vägar sprider sig. Konsekvensen blir en allt större risk för allvarliga trafikolyckor, varnar Statens väg- och transportforskningsinstitut.
www.hn.se
Intressant att jakten på de i vissa kretsar så förhatliga dubbdäcken vintertid kan ge konsekvenser för trafiksäkerheten sommartid.
Tingvall var fö. en av de falska profeterna som skickade irrbloss genom att påstå att dubbdäck inte behövdes om man hade DSC på bilen. Idiot!
Och, kom gärna ihåg hur Trafikverket ställde sig rygg mot rygg med sina entreprenörer och slog igång förnekelsemaskineriet när trafikanter larmade om att vägar kunde vara hala som is mitt i sommaren, och motorcyklister körde omkull på grund av bristande friktion och lämlästades eller rent av omkom mot Trafikverkets dödsräcken:
'Nähä-häe-då, här är inget fel på vägen eller underhållet, kontrollen eller rutinerna.
Allt är kalas - det är bara folk som inte håller hastigheten som dör.
Cirkulera! Här finns inget att se.'
Tragikverkets strutssektion sköter kommunikationen utåt, sengångaravdelningen tillsätter en utredning.
Samtliga har skavsår på knogarna.