Noll vision - i praktiken

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dags ändra på. Varför inte hjälmtvång för alla på cykel ? Eftersom olyckorna ökar....
Eller hjälmtvång på elcykel.
View attachment 475153



Vi är stadigt på väg mot det där osvenska som så många hyllar.


3z771ujcjpk71.jpg

...och tänk vad mycket utrymme som frigörs i trafikmiljön när man staplar folk på sparkcyklar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville

153 km/h i mätarfart på 100-skyltad motorväg. Vansinnesfärd.
Jag råkade (that's my story and I'm sticking to it) se ett avsnitt där kändisen i fråga skulle övningsköra (med speciellt inhyrd (antar jag, för det hade ingen normal människa stått ut med) stunt-körlärare), jag är beredd att benämna alla hennes körningar som vansinniga.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På den tiden vi hade ett Trafiksäkerhetsverk:
Nu är säkerhet borta...
Precis allt kanske inte var bättre förr - men dom försökte i vart fall.
Informationen var annorlunda när det även fanns aktiv säkerhet, att försöka undvika olyckor. Människan fanns med. Då skulle trafikanterna anpassa farten något som inte längre behövs med "säker hastighet" för bilister.
Nu är det bara den passiva, att minska konsekvenserna av en olycka. Det räcker med att hålla hastigheten, skyltad hastighet tillåter en olycka utan att konsekvenserna blir död eller allvarlig skada. Siffror visar...
Men 65 trafikanters liv borde väl vara att 65 bilisters liv räddas på 10 motorcyklisters bekostnad? :va
Fast vi som var med när den sjösattes kommer ihåg att motorcyklister inte passade in i visionen... :(


 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu är säkerhet borta...

Informationen var annorlunda när det även fanns aktiv säkerhet, att försöka undvika olyckor. Människan fanns med. Då skulle trafikanterna anpassa farten något som inte längre behövs med "säker hastighet" för bilister.
Nu är det bara den passiva, att minska konsekvenserna av en olycka. Det räcker med att hålla hastigheten, skyltad hastighet tillåter en olycka utan att konsekvenserna blir död eller allvarlig skada. Siffror visar...
Men 65 trafikanters liv borde väl vara att 65 bilisters liv räddas på 10 motorcyklisters bekostnad? :va
Fast vi som var med när den sjösattes kommer ihåg att motorcyklister inte passade in i visionen... :(


Alltid detta gnäll på vad alla andra gör fel. Vad tycker du att man ska göra?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Denna grejen från Frankrike måste ju vara en våt dröm för tragikverket, s noll vision.

Saxat ut teknikens värld.

Privata fartkameror bötfäller en halv miljon förare​

Privata fartkameror monterade i omärkta bilar bötfällde 500 000 bilister under 2021 i Frankrike.

I Frankrike är det sedan 2018 tillåtet för privata företag att utföra övervakning med fartkameror längs landets vägar. Sedan dess har antalet kamerabilar ökat markant, och under helåret 2021 stod dessa kamerabilar för att dra in 76 miljoner euro, cirka 830 miljoner kronor, till den franska staten.
Fartkamerorna monteras i bilar som ägs av den franska staten men framförs av anställda i ett privat företag. Förarna följer en förutbestämd rutt och måste hålla hastighetsbegränsningen, annars kan de få betala upp till 1 000 euro. Kameran som sitter monterad på instrumentpanelen ”flashar” automatiskt bilar som överträder hastighetsgränsen. Informationen skickas sedan till den franska myndigheten som utfärdar fortkörningsböter.
Varken det privata företaget eller föraren ska kunna komma åt uppgifterna och fartkameran ger ingen notifiering om när den noterar en överträdelse. Själva förarna eller företaget har heller inga befogenheter att stoppa fortkörare.

Ämnet med privata aktörer som ger sig in i brottsbekämpningens område har varit kontroversiellt, inte bara i Frankrike, särskilt när pengar är inblandat. Enligt den franska tidningen The Connexion får dock förarna inte provision på antalet utfärdade böter, utan betalt per resta mil och det finns en övre gräns.
I nuläget finns omkring 450 av dessa bilar i Frankrike och enligt reglementet får varje bil utfärda böter till ett värde av max 194 000 euro per år, cirka 2,1 miljoner kronor. Även om totalsumman 830 miljoner kronor för 2021 är hisnande motsvarar det enligt The Connexion endast för omkring tio procent av antalet utfärdade fortkörningsböter.
I nuläget finns dessa kamerabilar i åtta av landets 13 regioner och till slutet av 2023 siktar man på att övervaka samtliga delar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Denna grejen från Frankrike måste ju vara en våt dröm för tragikverket, s noll vision.

Saxat ut teknikens värld.

Privata fartkameror bötfäller en halv miljon förare​

Privata fartkameror monterade i omärkta bilar bötfällde 500 000 bilister under 2021 i Frankrike.

I Frankrike är det sedan 2018 tillåtet för privata företag att utföra övervakning med fartkameror längs landets vägar. Sedan dess har antalet kamerabilar ökat markant, och under helåret 2021 stod dessa kamerabilar för att dra in 76 miljoner euro, cirka 830 miljoner kronor, till den franska staten.
Fartkamerorna monteras i bilar som ägs av den franska staten men framförs av anställda i ett privat företag. Förarna följer en förutbestämd rutt och måste hålla hastighetsbegränsningen, annars kan de få betala upp till 1 000 euro. Kameran som sitter monterad på instrumentpanelen ”flashar” automatiskt bilar som överträder hastighetsgränsen. Informationen skickas sedan till den franska myndigheten som utfärdar fortkörningsböter.
Varken det privata företaget eller föraren ska kunna komma åt uppgifterna och fartkameran ger ingen notifiering om när den noterar en överträdelse. Själva förarna eller företaget har heller inga befogenheter att stoppa fortkörare.

Ämnet med privata aktörer som ger sig in i brottsbekämpningens område har varit kontroversiellt, inte bara i Frankrike, särskilt när pengar är inblandat. Enligt den franska tidningen The Connexion får dock förarna inte provision på antalet utfärdade böter, utan betalt per resta mil och det finns en övre gräns.
I nuläget finns omkring 450 av dessa bilar i Frankrike och enligt reglementet får varje bil utfärda böter till ett värde av max 194 000 euro per år, cirka 2,1 miljoner kronor. Även om totalsumman 830 miljoner kronor för 2021 är hisnande motsvarar det enligt The Connexion endast för omkring tio procent av antalet utfärdade fortkörningsböter.
I nuläget finns dessa kamerabilar i åtta av landets 13 regioner och till slutet av 2023 siktar man på att övervaka samtliga delar.
Vi kommer gradvis bli ännu mer vårt eget Stasi. ?

Inbillad säkerhet köps med valutan verklig frihet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att Trafikvärket skippar steget med anställda som framför bilar med kameror monterade. Varför inte bara göra dessa kameror obligatoriska i alla privata fordon, sedan kan de rapportera varandras fortkörningar till myndigheterna…? Eller som tidigare diskuterats - varför inte bara införa obligatorisk rapportering av sin egen hastighet…?
 

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Ort
Bangkok
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Det är redan på gång inom EU för nya bilar. Kallas ISA (Intelligent Speed Assistance) så det inte skall gå att köra fortare än vad som står på skyltarna, och kommer inom tid som lagkrav för MC också. Idag kan du "override" systemet, men det är idag.

Tror jag stannar kvar här i Thailand, är inte riktigt så sugen på att bo i närheten av kommunist/miljönazister som skall styra och ställa allt bara för att djävlas.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har insikterna börjat landa?


Läsare har hört av sig till Norr Media med frågan varför ett nytt räcke på väg 97 byts ut. På väg 97 från Boden centrum till Gamla Sävast byts just nu mitträcket, från vajer till balkräcke. Men det är en ny sträcka av räcket som byts ut.

– När de byggde nytt på 97:an byggde de med balk och det fortsätter vi med, dels för att vajern är gammel och för att ståndarna som håller vajern har utgått, säger Johan Bäck, projektledare på Trafikverket.

Balkräcken kräver mindre underhåll än vajerräcken. Det blir också färre trafikstörningar kopplat till reparationer av räcke.

Arbetet beräknas vara klart 30 november.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har insikterna börjat landa?


Mycket tveksamt, den organisationen saknar den förmågan. Det är mer troligt att några ekonomer har tagit ton.

Den insikten får nog inte finnas i Noll Vision. Tror också att det är ekonomi, inte hänsyn till en trafikantgrupp som tidigare fått sämre säkerhet för att rädda bilisters liv. :(

Kolla bara på utredningen om Epatraktorer. Hastigheten kan inte höjas, för låg hastighet minskar ju konsekvenserna av en olycka. :fakta D

Däremot tillåts hur stora och tunga fordon som helst. Och säkerhetsbälten behövs ju inte när hastigheten inte tillåts vara högre än 30 km i timmen! :huvet
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den insikten får nog inte finnas i Noll Vision. Tror också att det är ekonomi, inte hänsyn till en trafikantgrupp som tidigare fått sämre säkerhet för att rädda bilisters liv. :(

Kolla bara på utredningen om Epatraktorer. Hastigheten kan inte höjas, för låg hastighet minskar ju konsekvenserna av en olycka. :fakta D

Däremot tillåts hur stora och tunga fordon som helst. Och säkerhetsbälten behövs ju inte när hastigheten inte tillåts vara högre än 30 km i timmen! :huvet


Gamla dogmer omprövas?

Hawzheen Karims mer än 10 år gamla avhandling vågar nu bläddras i kring Borlänge - när Tingvalls skugga börjat blekna?



Oavsett så är det bra.


Edit:

Artikel ur GP från den tiden när man hade en engagerad och kunnig reporter i ämnet Trafik och Kommunikationer: Ulf Nyström.

Alla behöver förflytta sig.
Ingen skriver om det. Inte i dagspressen i vart fall.
Trist.


 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gamla dogmer omprövas?

Hawzheen Karims mer än 10 år gamla avhandling vågar nu bläddras i kring Borlänge - när Tingvalls skugga börjat blekna?



Oavsett så är det bra.
Jag är glad att du är positiv, tyvärr är jag inte lika optimistisk. Men visst vore det gott om statistiken som visar att Sverige har världens största andel räckesdöda motorcyklister får Tragikvärket att skämmas lite utomlands...
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det är väl de extremt höga kostnaderna för vajer räcken som gör att de fasas ut nu. Har inget med något säkerhetstänk att göra.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top