Bra skrivet och intressanta tankar!
Detta skulle ju isf leda till att Trafikverkets tes om "sänkt hastighet är svaret på allt" kan motbevisas eller bevisas helt fel.
Man skulle ju, iaf efter några år, få fram en "sweetspot" på alla olika vägar.
Dvs statistik på minsta antal olyckor(dödsfall) per väg och hastighetsintervall. Spännande!
GPS'en skulle kanske kombineras med årstid/väglag för exakt sanning men skulle ändå vara ganska bra indikation på var "sweetspoten" skall ligga.
Jag gissar att den i de flesta fall ligger över nuvarande skyltning.
Det skulel helt klart vara intressant att se resultatet av en sådan undersökning.
Jag är som sagt rätt övertygad om att man skulle se att den optimala hastigheten ligger något över skyltad hastighet på många av våra vägar eftersom gränserna i väldigt många fall är lite väl lågt satta i förhållande till hur dom upplevs när man kör där.
Dock finns det ett antal faktorer som gör att jag inte tror att det är aktuellt med en sådan undersökning och jag tror inte att det skulle få riktigt det resultat som vi förväntar oss.
Dels skulel det krävas att alla eller ett väldigt stort antal fordon utrustas med GPS tracker. Det kan inte vara anonymiserad data eftersom man måste kunna identifiera om ett fordon inblandat i olycka eller tillbud kört lagligt eller lite eller mycket för fort. Det innebär ett integritetsproblem i sig vilket i dagsläget gör att många inte skulle vara intresserade av att deltaga.
Dessutom så är det ju så att en sådan undersökning skulle hitta en sweetspot för olycksrisk i samband med färd på väg.
Men det är ju inte olycksrosken som trafikverket är ute efter. Dom har ju nollvision vilket går ut på att antalet dödade eller skadade med minst 10% kvarstående invaliditet skall vara noll.
Om alla krockar hela tiden men ingen blir invalid eller dör så har dom sålunda uppnått sitt mål. Dom är av den anledningen rätt ointresserade att sänka risken för en olycka. Dom är bara intresserade av att följden av en olycka inte skall vara död eller invalid.
Smäller du i trafiken och blir liggande på sjukhus i 6 månader varefter du blir återställd och "bara" 9% invalid så räknas du som noll och det är helt OK för trafikverket. Det är i deras värld samma sak som att du aldrig är inblandad i en olycka enligt nollvisionen.
Det är tack vare den underliga principen som man fortsätter att envist vägra göra förändringar i trafikmiljön som skulle medföra att det blir säkrare för motorcyklister eftersom det för oss inte finns någon "säker hastighet". Har man lite otur när man kör omkull på en MC så kan man dö eller bli allvarligt skadad redan i mopedfart medan man i en bil har rätt goda chanser att klara en smäll i 80 km/h.
Jag personligen anser att man någonstans i debatten tappat bort det faktum att det skulle vara rätt bra om man arbetade för att minimera antalet olyckor också. Inte bara fokusera på följderna av dessa.
Men det lär nog inte hända misstänker jag.