Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Om Chalmarforskaren ovan:
"Han är docent vid Chalmers, har jobbat med it-säkerhet i 25 år och forskar specifikt på fordonssäkerhet" läste jag i en annan artikel när jag googlade hans namn. I den hade de hade hackat en bil utifrån och tagit över kontrollen av vissa system.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.658117/bilar-it-sakerhet-forskare
Det är ju bra att han varnar för säkerhetsbrister, men det är ju också en sådan sak som kan få sådana som honom att bli värvade för att just ta itu med den typen av problematik. Utan att veta närmare vad han gör exakt kan man ju tänka sig att han i egenskap av sin roll också kan ha ett stort intresse av att utveckligen av autonoma fordon tar fart.
Krönikören i engelska motortidningen är nog inne på rätt spår att det är ingenjörer, forskare och programmerare som driver på den här utvecklingen med autonoma fordon. Ingen vill hamna på efterkälken likt kapprustningen mellan stormakterna under kalla kriget. Vi får se vart det leder i slutändan. Om det är något som vi vill anamma oss i slutändan eller om man längst vägen kommer till andra slutsatser.
Att sitta passivt i en bil och vara beredd på att ingripa likt en trafikflygare. Det känns som att man lika gärna kan göra allt själv och vara involverad i processen.
Om det mot förmodan uppstår en situation där det är oundvikligt med en fatal olycka med fullt autonoma fordon. Helt säkert kommer det troligtvis aldrig att kunna bli. Hur ska prioriteringarna se ut? De egna passagerarna, motsatt fordon och dess passagerare eller de som är oskyddade gångtrafikanter om den på en bråkdel av en sekund kanske kan simulera alla tänkbara scenarion. T ex ena bilen kanske har högre säkerhet än den andra och man kan simulera utgången.
Är företagen helt bekväma med att ta på sig en roll som bödel den dagen vi inte längre sitter bakom ratten och tar eget personligt ansvar för vår roll i ett olycksscenario?
"Han är docent vid Chalmers, har jobbat med it-säkerhet i 25 år och forskar specifikt på fordonssäkerhet" läste jag i en annan artikel när jag googlade hans namn. I den hade de hade hackat en bil utifrån och tagit över kontrollen av vissa system.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.658117/bilar-it-sakerhet-forskare
Det är ju bra att han varnar för säkerhetsbrister, men det är ju också en sådan sak som kan få sådana som honom att bli värvade för att just ta itu med den typen av problematik. Utan att veta närmare vad han gör exakt kan man ju tänka sig att han i egenskap av sin roll också kan ha ett stort intresse av att utveckligen av autonoma fordon tar fart.
Krönikören i engelska motortidningen är nog inne på rätt spår att det är ingenjörer, forskare och programmerare som driver på den här utvecklingen med autonoma fordon. Ingen vill hamna på efterkälken likt kapprustningen mellan stormakterna under kalla kriget. Vi får se vart det leder i slutändan. Om det är något som vi vill anamma oss i slutändan eller om man längst vägen kommer till andra slutsatser.
Att sitta passivt i en bil och vara beredd på att ingripa likt en trafikflygare. Det känns som att man lika gärna kan göra allt själv och vara involverad i processen.
Om det mot förmodan uppstår en situation där det är oundvikligt med en fatal olycka med fullt autonoma fordon. Helt säkert kommer det troligtvis aldrig att kunna bli. Hur ska prioriteringarna se ut? De egna passagerarna, motsatt fordon och dess passagerare eller de som är oskyddade gångtrafikanter om den på en bråkdel av en sekund kanske kan simulera alla tänkbara scenarion. T ex ena bilen kanske har högre säkerhet än den andra och man kan simulera utgången.
Är företagen helt bekväma med att ta på sig en roll som bödel den dagen vi inte längre sitter bakom ratten och tar eget personligt ansvar för vår roll i ett olycksscenario?