Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bra att någon politiker ifrågasätter detta eländiga Trafikvärk…


Samtidigt tycker hälften av mig något i stil med ”jävla stockholmers, äntligen har ni fått erfara riktigt vinterväglag”…Kom upp till Gränsen eller Merkenes så ska ni få se när en europaväg blåser igen på några minuter…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra att någon politiker ifrågasätter detta eländiga Trafikvärk…


Samtidigt tycker hälften av mig något i stil med ”jävla stockholmers, äntligen har ni fått erfara riktigt vinterväglag”…Kom upp till Gränsen eller Merkenes så ska ni få se när en europaväg blåser igen på några minuter…
Ja, nu varnar dom på daglig basis, och har krigsrubriker för att det är vinter, åtminstone SMHI och DN. Det är vinterhalvår, ja, det snöar, ja, det är minusgrader, ja, då fryser vatten och det kan bli halt. Det var vinter för 20 år sedan också, men då behövde man inte varna folk för det.

Är det 80-talister och millenials som sätter ribban nu? :va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Uppvuxen i en PV med något som hette snödäck på bakhjulen
så är det ett under att man lever:Bugar
Vid extrem isgata så satte far på en snökedja på ett av framhjulen:hihi
Och de för PV och amazon obligatoriska cementsäckarna i skuffen. Föräldrarna gick från SAAB 95 till volvo 145 dl, men vi söner hann ha några PV (1st), Duett (2st) och amazoner (3st).
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Och de för PV och amazon obligatoriska cementsäckarna i skuffen. Föräldrarna gick från SAAB 95 till volvo 145 dl, men vi söner hann ha några PV (1st), Duett (2st) och amazoner (3st).
Jag hade en bubbla cab på sommaren och en BMW 1602 som vinterbil, den var lätt i rumpan. Blöt asfalt eller snö, gick ändå lika bra att lägga upp på ställ.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vi ska ju komma ihåg att rent tekniskt så är tydligen senaste veckans väder att jämföra med en naturkatastrof eller krig, det är tydligen force majeure som gäller enligt vissa. Detta kan man ju skoja och häckla om men det känns ganska allvarligt, tänk om det skulle bli en riktig katastrof?

Nuförtiden kan man tydligen inte förutspå -40 eller snö då det är vinter, dock tror jag mig se en parallell med Maria Krafhs uttalande i radio inslaget ovan. Tror nog snarare att samtliga inblandade visst kunde misstänka att det inte bli både kyla och snö men valt att förbise detta pga det kostar pengar. Att vara förberedd och ha underhåll kostar och med lite tur blir det inte kallt och snö just denna vinter eller kommande vinter och man kan hålla igång trafiken och tågen hjälpligt och spara pengar, men nu blev det kallt och det kom snö.

Då är det nog lätt att skrika "force majeure" och försöka skylla på extremkyla eller extremt snöfall i ett försöka att rädda skinnet på samma sätt som hon Maria valde att försöka ljuga i radion att dåliga vägar är säkrare.

Vi är nog många här i norr som med dagens mått är uppväxta och genomlidit många och långvariga naturkatastrofer, problemet var nog att varken vi eller våra föräldrar inte visste om att dessa katastrofer skedde just där och då.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi ska ju komma ihåg att rent tekniskt så är tydligen senaste veckans väder att jämföra med en naturkatastrof eller krig, det är tydligen force majeure som gäller enligt vissa. Detta kan man ju skoja och häckla om men det känns ganska allvarligt, tänk om det skulle bli en riktig katastrof?

Nuförtiden kan man tydligen inte förutspå -40 eller snö då det är vinter, dock tror jag mig se en parallell med Maria Krafhs uttalande i radio inslaget ovan. Tror nog snarare att samtliga inblandade visst kunde misstänka att det inte bli både kyla och snö men valt att förbise detta pga det kostar pengar. Att vara förberedd och ha underhåll kostar och med lite tur blir det inte kallt och snö just denna vinter eller kommande vinter och man kan hålla igång trafiken och tågen hjälpligt och spara pengar, men nu blev det kallt och det kom snö.

Då är det nog lätt att skrika "force majeure" och försöka skylla på extremkyla eller extremt snöfall i ett försöka att rädda skinnet på samma sätt som hon Maria valde att försöka ljuga i radion att dåliga vägar är säkrare.

Vi är nog många här i norr som med dagens mått är uppväxta och genomlidit många och långvariga naturkatastrofer, problemet var nog att varken vi eller våra föräldrar inte visste om att dessa katastrofer skedde just där och då.
Och en problematik med det är att vi har vant oss vid att det är en rättighet att kunna åka till det där partyt i nylonstrumpor (kanske inte jag) och en vinpava i väskan, även om det är nästan 40 grader kallt.
För.....vad kan liksom hända?
Jag kan väl ändå inte lämnas åt mitt öde?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har man sett ett ben med infrusen nylonstrumpa på som senare plockades i småbitar med pincett ur det blödande benet så inser man att nylonstrumpor är dåligt i kyla.
Och inte bara nylonstrumpor utan det mesta i syntetmaterial, oavsett vad reklamen säger.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är det inte bara i Norrbotten man skiter i underhåll även om jag vet att det är så.
In mot Vasaavfarten i Sötälje såg jag i veckan flera, minst decimeterdjupa, hål i vänster körfält. Inte där man normalt kör motorcykel förvisso men ändå en väldigt trafikerad motorväg.
Men det är både trafiksäkert och bra för miljön då hastigheten sänks. :gnissla

Men ibland kan det, precis som på grusväg, gå bättre om man höjer hastigheten lite. Det här är nog preskriberat då det är över 25 år sedan.
Upp mot Korpis klarade/vågade jag inte köra 90 på 70-skyltat med min gamla 60-tals SportHoj. (Stenbergs i Ö-torneå svetsade min vänstra ljuddämpare ett år)
Men bakom en kamrat på en GSX-R 750 gick det över "The magic Ton" över bulorna. Och med en lånad och då modärn, (av hänsyn till känsliga forummedlemmar nämner jag naturligtvis inte tillverkare), vågade jag hänga på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi kan vara lugna, Bengt har folk ute som har span på det! :tummenupp

Men hur ska man vara uppmärksam på vägytan och samtidigt använda telefon, GPS och annat? :va
Det går bra att fortsätta titta på bildskärmen som den modärne bilisten har bara man sänker hastigheten! :tummenupp

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi kan vara lugna, Bengt har folk ute som har span på det! :tummenupp

Men hur ska man vara uppmärksam på vägytan och samtidigt använda telefon, GPS och annat? :va
Det går bra att fortsätta titta på bildskärmen som den modärne bilisten har bara man sänker hastigheten! :tummenupp

Jag tycker att det ger sig automatiskt.
När jag kollar mailen eller läser DN medans jag kör, så har jag kommit på mig själv med att jag, utan att tänka på det, sänker hastigheten ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, nu varnar dom på daglig basis, och har krigsrubriker för att det är vinter, åtminstone SMHI och DN.

Detta påfund börjar tyvärr sprida sig även i lokalpressen här uppe. Det snackas om monsterkyla, snösmocka och en massa andra påhittade kraftuttryck, trots att det bara är helt vanligt vinterväder. Och SMHI's varningar i olika färger är ju ren komedi. Gul eller orange varning för ett genomsnittligt snöfall där inte en jävel norr om Dalälven bryr sig...

Nä, jag vet inte vad fan det är som håller på att hända med det svenska samhället. Någon sorts stockholmifiering eller rent av medelhavs- eller mellanösternifiering av hela landet...?

Vi ska ju komma ihåg att rent tekniskt så är tydligen senaste veckans väder att jämföra med en naturkatastrof eller krig, det är tydligen force majeure som gäller enligt vissa. Detta kan man ju skoja och häckla om men det känns ganska allvarligt, tänk om det skulle bli en riktig katastrof?

Just nu är folk upprörda för att ÖB och flera ministrar talar klarspråk om att ryska aggressioner mot vårt land inte kan uteslutas. Den ena proffstyckaren efter den andra spyr galla i sofforna hos morgon-TV, för man får ju inte vara så elak som ÖB som faktiskt levererar sanningen...Tänk på baaarnen, de blir ju rädda...!

Jag vet inte, men om jag hette Vladimir och verkligen ville ta Sverige så skulle jag koordinera mina trupper med väderleksprognosen. En trupp på 80-100 lätt beväpnade män (förmodligen redan på plats i Sverige) skulle med all sannolikhet räcka för att ta hela Hufvudstaden under en eftermiddag med ett högst mediokert snöfall. Alla som möjligtvis kan bjuda på lite motstånd sitter ju ändå fast på motorvägen i sin urladdade elbil, eller fryser så de huttrar - trots vidöppen tiotusenkronors Canada Goose jacka - när tiomiljonerslägenhetens två hål i väggen inte längre levererar...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Detta påfund börjar tyvärr sprida sig även i lokalpressen här uppe. Det snackas om monsterkyla, snösmocka och en massa andra påhittade kraftuttryck, trots att det bara är helt vanligt vinterväder. Och SMHI's varningar i olika färger är ju ren komedi. Gul eller orange varning för ett genomsnittligt snöfall där inte en jävel norr om Dalälven bryr sig...

Nä, jag vet inte vad fan det är som håller på att hända med det svenska samhället. Någon sorts stockholmifiering eller rent av medelhavs- eller mellanösternifiering av hela landet...?



Just nu är folk upprörda för att ÖB och flera ministrar talar klarspråk om att ryska aggressioner mot vårt land inte kan uteslutas. Den ena proffstyckaren efter den andra spyr galla i sofforna hos morgon-TV, för man får ju inte vara så elak som ÖB som faktiskt levererar sanningen...Tänk på baaarnen, de blir ju rädda...!

Jag vet inte, men om jag hette Vladimir och verkligen ville ta Sverige så skulle jag koordinera mina trupper med väderleksprognosen. En trupp på 80-100 lätt beväpnade män (förmodligen redan på plats i Sverige) skulle med all sannolikhet räcka för att ta hela Hufvudstaden under en eftermiddag med ett högst mediokert snöfall. Alla som möjligtvis kan bjuda på lite motstånd sitter ju ändå fast på motorvägen i sin urladdade elbil, eller fryser så de huttrar - trots vidöppen tiotusenkronors Canada Goose jacka - när tiomiljonerslägenhetens två hål i väggen inte längre levererar...
Alltså typiskt dig att raljera sådär... ;)


Och jag håller HELT med. Spot fucking on. :tummenupp

En långtradare på tvären vid Norrtull, en på tvären på Essingeleden. 100 man räcker.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, jag vet inte om en del av detta är kopplat till tidsandan och framförallt den tidsanda som i princip fått råda sedan det kalla kriget nedrustades. Ordet BEREDSKAP har chanserat totalt. Att förbereda sig för framtiden och att lägga pengar på saker som kan vara bra att ha i framtiden är ju bara för jävla tråkigt. Fånga dagen, sprätta en vinflaska och lev här och nu istället...!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller med den spanska frigörelsen efter general Franco och vilka genuint odugliga latmaskar detta har skapat. Hur var det nu han sa i "Sällskapsresan" - de har fått sin frihet lite för snabbt...

Det märkliga är att vårt östra grannland om något har gått åt rakt motsatt håll. De har fortfarande livs levande människor som har sprängt ryska stridsvagnar och som kan vittna om att man aldrig kan lita på en ryss. De har enligt uppgift välfyllda beredskapslager och inte heller tillnärmelsevis lika mycket snösmockor och monstersnöfall som lamslår samhället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, jag vet inte om en del av detta är kopplat till tidsandan och framförallt den tidsanda som i princip fått råda sedan det kalla kriget nedrustades. Ordet BEREDSKAP har chanserat totalt. Att förbereda sig för framtiden och att lägga pengar på saker som kan vara bra att ha i framtiden är ju bara för jävla tråkigt. Fånga dagen, sprätta en vinflaska och lev här och nu istället...!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller med den spanska frigörelsen efter general Franco och vilka genuint odugliga latmaskar detta har skapat. Hur var det nu han sa i "Sällskapsresan" - de har fått sin frihet lite för snabbt...

Det märkliga är att vårt östra grannland om något har gått åt rakt motsatt håll. De har fortfarande livs levande människor som har sprängt ryska stridsvagnar och som kan vittna om att man aldrig kan lita på en ryss. De har enligt uppgift välfyllda beredskapslager och inte heller tillnärmelsevis lika mycket snösmockor och monstersnöfall som lamslår samhället.
Framförallt har de levt i politiskt och ekonomiskt beroende av Sovjet ända fram till 1989, utan möjlighet att bedriva en självständig utrikespolitik... Och med en mycket smärtsam historia av inbördeskrig och två krig mot Sovjet samt det faktum att man tillhörde förlorarna i andra världskriget, dvs fick betala krigsskadestånd och blev av med landområden "för alltid".

"Lita aldrig på en ryss" fick många lära sig med utgångspunkt i historiska erfarenheter även i Sverige när jag växte upp.

Kopplingen till "Noll Vision"? Kanske det att man på samma sätt håller fast vid en ideologi trots att verkligheten ser HELT annorlunda ut. (Ryssen = vajerräcket.)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Trafikverket ber om ursäkt​


Lyssnat på radio och med senaste händelserna i landsvägs- och järnvägstrafiken vore det kanske på plats att någon representant för Tragikvärket ber om ursäkt? Men nix.
En sökning på nätet ger ingen ursäkt men jag hittar denna cykeltråd.


Nu handlar det om cykelbanor men...

Er arrogans och inkompetens är mer än häpnadsväckande. Och detta är myndigheten som är satt att leda samhällets arbete med Nollvisionen. Och i stort sett ingen bryr sig, ni tillåts hålla på så här – att aktivt arbeta för att människor skadas och dödas.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Trafikverket ber om ursäkt​


Lyssnat på radio och med senaste händelserna i landsvägs- och järnvägstrafiken vore det kanske på plats att någon representant för Tragikvärket ber om ursäkt? Men nix.
En sökning på nätet ger ingen ursäkt men jag hittar denna cykeltråd.


Nu handlar det om cykelbanor men...

Er arrogans och inkompetens är mer än häpnadsväckande. Och detta är myndigheten som är satt att leda samhällets arbete med Nollvisionen. Och i stort sett ingen bryr sig, ni tillåts hålla på så här – att aktivt arbeta för att människor skadas och dödas.


Man ser redan på rubriken att det handlar om fake news.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hittade en nerklippt version på inslaget från morgonprogrammet som inleds av Maria Krafth kloka ord, sen följer en inte så mediatränad Överkalixbo?.





I det fallet om det gäller en bya väg kan jag nog vara beredd att hålla med att st kan ge öka hastighet men på landsvägar tror jag nog det är tvärt om även om jag inte heller har nån statistik.

Nu har man reparerat vägen 836 genom att smeta på nåt klet och strö grus över alla skador och gupp i ca en mil vilket ju är helt bortkastat, hade man gjort 100 m ordentligt där det är som sämst hade ju varit bättre än detta som inte gjort nån skillnad annat än mycket svårare att se skadorna nu.


Maria Kraffts "när det är slätt och brett och fint så ökar olyckorna" är ju dynamit!

Är detta Trafikverkets officiella linje så är landets motorvägar i fara!
Dom har ju tidigare ansetts som våra säkraste vägar, men ny forskning säger tydligen annat...?

Här är redskapet för drastiskt ökad trafiksäkerhet enligt Maria Krafft:

ws_k03119_001.jpg


Skulle man kunna få ta en titt på forskningsunderlagen innan ni kör igång, kanske...?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Maria Kraffts "när det är slätt och brett och fint så ökar olyckorna" är ju dynamit!

Är detta Trafikverkets officiella linje så är landets motorvägar i fara!
Dom har ju tidigare ansetts som våra säkraste vägar, men ny forskning säger tydligen annat...?

Här är redskapet för drastiskt ökad trafiksäkerhet enligt Maria Krafft:

View attachment 494097


Skulle man kunna få ta en titt på forskningsunderlagen innan ni kör igång, kanske...?
Det är minst 30 år sedan man slutade att bygga ”raka” motorvägar.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top