Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
JappDe som inte deltar på smc-kurser är alltså per definition otränade som mc-förare?
Nä, självklart inte. Jag känner massor med hojåkare som är svinduktiga på att köra cykel, på alla sorters underlag, som aldrig ens tänkt tanken att gå en SMC kurs och heller inte behöver det. Jag har också sett 1000-tals deltagare på SMC kurserna som verkligen behövde kursen och även behöver gå fler kurser. Jag har t ex under 35 år på avrostningarna hittills ALDRIG sett en bra första inbromsning, och det är alltid en första broms när älgen hoppar fram.
Jag har heller aldrig under mina 40 år på hoj lyckats göra en bra första inbromsning själv på våren, det krävs minst 5-6 försök innan det sitter. Har insett hur mycket jag själv behöver öva för att kunna bibehålla kompetensen att köra hoj på ett vettigt sätt och det är något vi alla bör göra, och ofta.
Hur många är det som faktiskt övar regelbunden, t ex på att bromsa hårt till stillastående från relativt hög fart? Då pratar jag inte om att åka ut från gården och bromsa hårt två gånger och sen åka vidare.
För många år sedan så frågade jag några av mina banåkande kompisar om hur fort de körde på rakan på Kemora. Det var ganska höga farter, 230 och uppåt. Då sa jag att vi ställer upp koner längst ned så testar vi att bromsa fullt från 200 till noll... det blev en del vita ansikten och det blev en hel del riktigt usla bromsningar också, tills alla hade tränat några gånger...
Vi var alla överens om att det var något vi behövde träna mer på.