Noll vision - i praktiken

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De som inte deltar på smc-kurser är alltså per definition otränade som mc-förare?
Japp :)

Nä, självklart inte. Jag känner massor med hojåkare som är svinduktiga på att köra cykel, på alla sorters underlag, som aldrig ens tänkt tanken att gå en SMC kurs och heller inte behöver det. Jag har också sett 1000-tals deltagare på SMC kurserna som verkligen behövde kursen och även behöver gå fler kurser. Jag har t ex under 35 år på avrostningarna hittills ALDRIG sett en bra första inbromsning, och det är alltid en första broms när älgen hoppar fram.

Jag har heller aldrig under mina 40 år på hoj lyckats göra en bra första inbromsning själv på våren, det krävs minst 5-6 försök innan det sitter. Har insett hur mycket jag själv behöver öva för att kunna bibehålla kompetensen att köra hoj på ett vettigt sätt och det är något vi alla bör göra, och ofta.
Hur många är det som faktiskt övar regelbunden, t ex på att bromsa hårt till stillastående från relativt hög fart? Då pratar jag inte om att åka ut från gården och bromsa hårt två gånger och sen åka vidare.

För många år sedan så frågade jag några av mina banåkande kompisar om hur fort de körde på rakan på Kemora. Det var ganska höga farter, 230 och uppåt. Då sa jag att vi ställer upp koner längst ned så testar vi att bromsa fullt från 200 till noll... det blev en del vita ansikten och det blev en hel del riktigt usla bromsningar också, tills alla hade tränat några gånger... :)
Vi var alla överens om att det var något vi behövde träna mer på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eller så är det faktiskt det vi ska...?

Få världen att förstå betydelsen av träning istället för att lagstadga om tekniska prylar som i slutänden inte ens kommer till användning...

Vilket kommer att ge mest med tanke på trafiksäkerhet såväl som motorcyklismens överlevnad på sikt...? Att UPPMUNTRA folk till ännu mer träning, innan de får sitt körkort såväl som efter de fått sitt körkort...? Att TVINGA folk till ännu mer träning, innan de får sitt körkort såväl som efter de fått sitt körkort...? Eller att skriva ett tekniskt reglemente som blir så krångligt att det inte ens hinner kicka in före olyckan sker...?
Du tänker så, jag tog det lite mer personligt som en gamling på en SkitHoj, inte en erfaren motorcyklist på en SportHoj. :tungan

Men visst borde alla ha kunskap, precis som lokförare och piloter, men nu ingår det inte i Noll Vision. :huvet

Bra att det finns motorcykelorganisationer som ser till att undersöka. :Bugar
Provocerande för många att det då visar sig att det är mer än hastighet, tekniska hjälpmedel och övervakning som räddar liv. :fakta

Återigen är det inte tyckande, mitt eller andras, som borde var det som styr hur vår trafiksäkerhet ska skötas. Men när vi har fått det intutat så länge att det är hastigheten som orsakar olyckor måste det vara provocerande om det visar sig att det inte är så.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du tänker så, jag tog det lite mer personligt som en gamling på en SkitHoj, inte en erfaren motorcyklist på en SportHoj. :tungan

Men visst borde alla ha kunskap, precis som lokförare och piloter, men nu ingår det inte i Noll Vision. :huvet

Bra att det finns motorcykelorganisationer som ser till att undersöka. :Bugar
Provocerande för många att det då visar sig att det är mer än hastighet, tekniska hjälpmedel och övervakning som räddar liv. :fakta

Återigen är det inte tyckande, mitt eller andras, som borde var det som styr hur vår trafiksäkerhet ska skötas. Men när vi har fått det intutat så länge att det är hastigheten som orsakar olyckor måste det vara provocerande om det visar sig att det inte är så.
Fast nu är det ju hastigheten som är problemet... Inte den som Trafikverket surrar om som står på skylten eller hastighetsmätaren, men den hastigheten som det körs i när olyckan sker. Det går för fort för den föraren i den situationen... sen kan den farten vara 25 eller 125 km/h. Det går för fort för att just den människan ska kunna hantera situationen.

Vi kan ösa massor med galla över Trafikverket och de är extremt enkelspåriga och gör massor med fel, men samtidigt undrar jag över vad f-n de ska göra?
Vi har 5 miljoner fordonsförare på vägarna som alla har en åsikt om hur man ska köra sitt fordon. Vissa är Rallyallan som vill köra i 140, vissa är Gamla Sture som vill köra i 55, vissa tycker bara att fordonet är ett hinder för dem att uppdatera sitt Instakonto... och allt som är där emellan. Hur f-n ska man få alla dessa att samsas på samma vägsträcka utan att det blir kostsamma skador för samhället???
Jag kan bara tänka mig skillnaden mellan de som är medlemmar på det här forumet och hur olika vi kör och vilka olika krav var och en av oss skulle ha om vi fick bestämma?

Jag har inget svar på det och jag är verkligen inte avundsjuk på de stackare som sitter på Trafikverket och ska bringa ordning i den här soppan, och dessutom är styrda av en politiskt kontrollerad penningpåse som ska räcka till precis ALLT som har med trafik att göra?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fast nu är det ju hastigheten som är problemet... Inte den som Trafikverket surrar om som står på skylten eller hastighetsmätaren, men den hastigheten som det körs i när olyckan sker. Det går för fort för den föraren i den situationen... sen kan den farten vara 25 eller 125 km/h. Det går för fort för att just den människan ska kunna hantera situationen.

Vi kan ösa massor med galla över Trafikverket och de är extremt enkelspåriga och gör massor med fel, men samtidigt undrar jag över vad f-n de ska göra?
Vi har 5 miljoner fordonsförare på vägarna som alla har en åsikt om hur man ska köra sitt fordon. Vissa är Rallyallan som vill köra i 140, vissa är Gamla Sture som vill köra i 55, vissa tycker bara att fordonet är ett hinder för dem att uppdatera sitt Instakonto... och allt som är där emellan. Hur f-n ska man få alla dessa att samsas på samma vägsträcka utan att det blir kostsamma skador för samhället???
Jag kan bara tänka mig skillnaden mellan de som är medlemmar på det här forumet och hur olika vi kör och vilka olika krav var och en av oss skulle ha om vi fick bestämma?

Jag har inget svar på det och jag är verkligen inte avundsjuk på de stackare som sitter på Trafikverket och ska bringa ordning i den här soppan, och dessutom är styrda av en politiskt kontrollerad penningpåse som ska räcka till precis ALLT som har med trafik att göra?

Man kommunicerar med trafikanterna, påminner med kampanjer vad som är verkligt viktigt i trafiken, man ser till att påminna om gamla kunskaper som behöver hållas fräscha, man informerar om nya lagar, man ser till att etablera ett golv för vad som är acceptabelt beteende i trafiken - kort sagt: man ser till att arbeta som hela den övriga världen med attityder och information kring trafik.

Det kan inte vara så att det bara är i Sverige som information inte fungerar - trots att Dingvall en gång bestämde att så är det bara.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man kommunicerar med trafikanterna, påminner med kampanjer vad som är verkligt viktigt i trafiken, man ser till att påminna om gamla kunskaper som behöver hållas fräscha, man informerar om nya lagar, man ser till att etablera ett golv för vad som är acceptabelt beteende i trafiken - kort sagt: man ser till att arbeta som hela den övriga världen med attityder och information kring trafik.

Det kan inte vara så att det bara är i Sverige som information inte fungerar - trots att Dingvall en gång bestämde att så är det bara.
Allt det där har man ju gjort genom åren, jag minns massor med kampanjer, men det blir svårare och svårare att komma igenom mediabruset.
Jag försvarar inte Trafikverket, de gör massor med fel och det finns många byråkrater som beter sig som idioter, men om vi för en sekund bara funderar över själva jobbet att hantera alla dessa människor som tycker så olika...
Och så j-vla bra är det ju inte i andra länder heller. Jag har kört bil och MC i ganska många länder och det finns mycket konstigheter.

Jag saknar Anslagstavlan på Kanal 1...


Och Trafikmagasinet såklart :)

 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Man kommunicerar med trafikanterna, påminner med kampanjer vad som är verkligt viktigt i trafiken, man ser till att påminna om gamla kunskaper som behöver hållas fräscha, man informerar om nya lagar, man ser till att etablera ett golv för vad som är acceptabelt beteende i trafiken - kort sagt: man ser till att arbeta som hela den övriga världen med attityder och information kring trafik.

Det kan inte vara så att det bara är i Sverige som information inte fungerar - trots att Dingvall en gång bestämde att så är det bara.
Rent krasst tror jag också måste acceptera att det finns risker och att det händer olyckor, även om man så klart skall försöka förebygga och åtgärda sådant som är rimligt och människor behöver ges kunskapen och redskapen att själva påverka risknivån. Att ha en nollvision går inte att kombinera med de fördelar vi vill få ut av att kunna köra MC, samtidigt som det är ett komplext system med människor inblandade.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rent krasst tror jag också måste acceptera att det finns risker och att det händer olyckor, även om man så klart skall försöka förebygga och åtgärda sådant som är rimligt och människor behöver ges kunskapen och redskapen att själva påverka risknivån. Att ha en nollvision går inte att kombinera med de fördelar vi vill få ut av att kunna köra MC, samtidigt som det är ett komplext system med människor inblandade.
Jo jag håller med dig, det ska få kosta om vi ska ha vettiga och intressanta liv med en massa utveckling. Det är riskabelt att leva och man kan inte göra en omelett utan att krossa ägg.

Problemet är ju vem som bestämmer risken och nivån på risken. Är det politiker så får det inte förekomma risk eftersom skador kostar pengar, vilken även "allmänheten" tycker eftersom "allmänheten" röstar på sådana partier.
Då kan man lägga kostnaden på de som utövar risken, men det skulle vi aldrig acceptera, det är nog dyrt att köra hoj. Fast hur gör vi med de som röker, ska de själva få bekosta sjukvårdskostnaderna? Och de som dör av lungcancer men inte röker, det kan ju betalas av samhället...fast det kanske var grannen som rökte på sin balkong som gav just den här personen cancer...eller så var det Nisse som envisas med att köra omkring i sin 240 utan katalysator...?

Ska man få köra ett nyttofordon för att kunna ta sig till jobbet, handla mat och skjutsa ungar? Och hur ska samhället pröjsa för de skador som detta ger? När övergår nyttofordonet till nöjesfordon och ska då inte samhället pröjsa för skadorna?

Det är för många parametrar, vilket var min huvudpoäng med den förra romanen om hur komplicerat problemet "Trafik" är och tyvärr så handlar det om så mycket mer än att bara informera allmänheten om hur man beter sig och om nya lagar...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är väl mer att eftersom Tragikvärket inte tror på information finns det inte ens en möjlighet att ta sig igenom mediebruset. Mer än hastigheten naturligtvis. :huvet

Det är också så att duktiga trafikanter kör "för fort" enligt Tragikvärket. Och då högre hastighet enligt Noll Vision är farligt betyder det att trafikanterna inte får bli bättre.

Att vi som motorcyklister behöver träna för att bli bra på att hantera våra fordon går därmed stick i stäv med Noll Vision. :huvet

Eget omdöme är uteslutet, det är Tragikvärket som bestämmer vad som är "rätt hastighet" och skyltar därefter. :huvet

Vadå, jag dyster... :(
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl mer att eftersom Tragikvärket inte tror på information finns det inte ens en möjlighet att ta sig igenom mediebruset. Mer än hastigheten naturligtvis. :huvet

Det är också så att duktiga trafikanter kör "för fort" enligt Tragikvärket. Och då högre hastighet enligt Noll Vision är farligt betyder det att trafikanterna inte får bli bättre.

Att vi som motorcyklister behöver träna för att bli bra på att hantera våra fordon går därmed stick i stäv med Noll Vision. :huvet

Eget omdöme är uteslutet, det är Tragikvärket som bestämmer vad som är "rätt hastighet" och skyltar därefter. :huvet

Vadå, jag dyster... :(

Nja, det är inte riktigt så svartvitt. Din gängse bild av att de är motståndare till att vi ska öva är förlegad och gällde speciellt en viss person som jobbade där men jag inte säker på att han är kvar, det vet nog Jesper mer om?
De har info men de borde bli bättre på att trycka ut den. Den här sidan är faktiskt ganska bra men då är det ju såklart STR och SMC som har tagit fram texterna... :)

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja, det är inte riktigt så svartvitt. Din gängse bild av att de är motståndare till att vi ska öva är förlegad och gällde speciellt en viss person som jobbade där men jag inte säker på att han är kvar, det vet nog Jesper mer om?
De har info men de borde bli bättre på att trycka ut den. Den här sidan är faktiskt ganska bra men då är det ju såklart STR och SMC som har tagit fram texterna... :)


Njaäe...
Den "förlegade" bilden har jag fått av Galne Dansken som jag citerat tidigare och citerar ännu en gång, min fetning.
Nu fungerar ju inte information så få läste väl hela hans inlägg?
Än färre orkade väl med 2 timmar skittråkig föreläsning men åsikter går bra att ha ändå, vi är juh modärna!
Galne Hallänningen var också med när Noll Vision sjösattes. Man pudlade ganska fort att motorcyklister inte passar in och måste förbjudas. Men när grunden är att olyckor får ske men konsekvenserna inte får betyda död eller allvarlig skada behöver man inte vara Einstein för att förstå att det är passiv säkerhet som gäller.

Vore kul om du kommer till Kemora i Maj. Jag har tagit ledigt och ska anmäla min till Tommen. Kan tillräcklig finska. Anteeksi, minun suomea on paska!:kär

Njaäe..
Det som studien viste oss, är att teknik alena fixar inte allt för en motorcyklist. Man, måste öva, träna och fortbilda sig. Skaffa sig erfarenhet. SMC School, är tex ett bra ställe för sådant. Myndigheterna med ansvar för trafiksäkerheten, är av den övertygelse att det kan vara farligt att fortbilda sig, eftersom det finns en risk att man sålunda kör fortare efteråt. Och då blir personskadorna mera allvarliga. Studien visar också att dom som forskarna fick svar från hade skador vars nivå hade med att göra vad man kolliderade med. Skadenivån var inte proportionell med hastigheten.

Om du vill se slides, eller hela European Transport Safety Council konferensen som refereras till, så får du kolla här
https://etsc.eu/online-event-reducing-road-deaths-among-motorcycle-riders/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, det är inte riktigt så svartvitt. Din gängse bild av att de är motståndare till att vi ska öva är förlegad och gällde speciellt en viss person som jobbade där men jag inte säker på att han är kvar, det vet nog Jesper mer om?
De har info men de borde bli bättre på att trycka ut den. Den här sidan är faktiskt ganska bra men då är det ju såklart STR och SMC som har tagit fram texterna... :)

Fast Kraft är väl inte ett dyft bättre?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Njaäe...
Den "förlegade" bilden har jag fått av Galne Dansken som jag citerat tidigare och citerar ännu en gång, min fetning.
Nu fungerar ju inte information så få läste väl hela hans inlägg?
Än färre orkade väl med 2 timmar skittråkig föreläsning men åsikter går bra att ha ändå, vi är juh modärna!
Galne Hallänningen var också med när Noll Vision sjösattes. Man pudlade ganska fort att motorcyklister inte passar in och måste förbjudas. Men när grunden är att olyckor får ske men konsekvenserna inte får betyda död eller allvarlig skada behöver man inte vara Einstein för att förstå att det är passiv säkerhet som gäller.

Vore kul om du kommer till Kemora i Maj. Jag har tagit ledigt och ska anmäla min till Tommen. Kan tillräcklig finska. Anteeksi, minun suomea on paska!:kär
Galne Dansken driver saker till sin spets, det är hans jobb, så han måste vara lite vassare med allting han gör, vilket han gör väldigt bra!
Tänk också på att det är mycket politik i det här, SMC har fajtats med TV i måååånga år, långt före Tingvall...och nä, Kraft är inte bättre. Hon verkade vettigare när hon tillträdde men sen har hon väl förmodligen indoktrinerats av kulturen i väggarna...

Kemora var det längesen jag var och körde på. Blev lite less efter 22 år med bankörning men det är ett oerhört kul gäng som fortfarande träffas på Tommens körningar. Far du i år så måste du hälsa från mig ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man måste inte ha samma åsikt men här har vi det!

Men bankörning har jag inte tröttnat på än även om jag inte är snabb. Där får jag gasa som jag inte ska göra på landsväg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu vet jag vad nollvision innebär!
Det är nollkostnad för underhåll!!!!!!!!!!!!!!


Jag hoppas ni hört hon Maria Krafhs uttalande om att bra fina vägar är sämre för trafiksäkerheten då man kör fortare än på dåliga vägar. Detta uttalande visar på hur för bannat dum man måste för att tro att vanlig folk med nån form av intelligens ska tro på detta är sant, hon hade ju bara kunnat säga tyvärr finns det inga pengar till vägarna och vi kommer inte att göra nåt åt vägarna.

Min reaktion på det uttalandet lyckades på låt vis sprida sig till P4 Norrbotten så några dagar efteråt var jag med i direktsändning i P4.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag hoppas ni hört hon Maria Krafhs uttalande om att bra fina vägar är sämre för trafiksäkerheten då man kör fortare än på dåliga vägar.

Jag har sett några intervjuer med den kärringen och det är ju nästan så att man blir rädd varje gång, när en människa helt frivilligt visar upp en sådan total avsaknad av kompetens...

Ungefär som deras stolpskott till presstalesperson Bengt Olsson, som nu gör sitt bästa för att inte förklara hur en massa bilister fick övernatta på motorvägen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hoppas ni hört hon Maria Krafhs uttalande om att bra fina vägar är sämre för trafiksäkerheten då man kör fortare än på dåliga vägar. Detta uttalande visar på hur för bannat dum man måste för att tro att vanlig folk med nån form av intelligens ska tro på detta är sant, hon hade ju bara kunnat säga tyvärr finns det inga pengar till vägarna och vi kommer inte att göra nåt åt vägarna.

Min reaktion på det uttalandet lyckades på låt vis sprida sig till P4 Norrbotten så några dagar efteråt var jag med i direktsändning i P4.

Ibland tror jag faktiskt att det stämmer. Här i byn breddade dom vägen och la ny fin asfalt och det gjorde ju att medelhastigheten genom byn gick från 30-40 km/h till ca 50 km/h.
Jag upplevde det som att vägen blev farligare särskilt för barnen.

Nu tror jag inte det har skett någon olycka i byn vare sig före eller efter asfalteringen så jag kan inte statistiskt bevisa det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ovan nämnde Bengt Olsson förnekar sig minsann inte…Några minuter efter ovanstående inlägg ser man honom i en intervju där han ”tar med sig att vägen kanske hade kunnat stängas i ett tidigare skede”, eller någon liknande floskel…

En sak är säker - den dag jag tar makten (inte nödvändigtvis genom politiskt val) så blir det dubbla dödsstraff för folk som knullar upp och sedan konstaterar att ”det tar vi med oss”.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har sett några intervjuer med den kärringen och det är ju nästan så att man blir rädd varje gång, när en människa helt frivilligt visar upp en sådan total avsaknad av kompetens...

Ungefär som deras stolpskott till presstalesperson Bengt Olsson, som nu gör sitt bästa för att inte förklara hur en massa bilister fick övernatta på motorvägen...

Hittade en nerklippt version på inslaget från morgonprogrammet som inleds av Maria Krafth kloka ord, sen följer en inte så mediatränad Överkalixbo?.



Ibland tror jag faktiskt att det stämmer. Här i byn breddade dom vägen och la ny fin asfalt och det gjorde ju att medelhastigheten genom byn gick från 30-40 km/h till ca 50 km/h.
Jag upplevde det som att vägen blev farligare särskilt för barnen.

Nu tror jag inte det har skett någon olycka i byn vare sig före eller efter asfalteringen så jag kan inte statistiskt bevisa det.

I det fallet om det gäller en bya väg kan jag nog vara beredd att hålla med att st kan ge öka hastighet men på landsvägar tror jag nog det är tvärt om även om jag inte heller har nån statistik.

Nu har man reparerat vägen 836 genom att smeta på nåt klet och strö grus över alla skador och gupp i ca en mil vilket ju är helt bortkastat, hade man gjort 100 m ordentligt där det är som sämst hade ju varit bättre än detta som inte gjort nån skillnad annat än mycket svårare att se skadorna nu.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hittade en nerklippt version på inslaget från morgonprogrammet som inleds av Maria Krafth kloka ord, sen följer en inte så mediatränad Överkalixbo?.





I det fallet om det gäller en bya väg kan jag nog vara beredd att hålla med att st kan ge öka hastighet men på landsvägar tror jag nog det är tvärt om även om jag inte heller har nån statistik.

Nu har man reparerat vägen 836 genom att smeta på nåt klet och strö grus över alla skador och gupp i ca en mil vilket ju är helt bortkastat, hade man gjort 100 m ordentligt där det är som sämst hade ju varit bättre än detta som inte gjort nån skillnad annat än mycket svårare att se skadorna nu.
Nu är du ju rikskändis med min vän....
:bow


:rofl
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top