Njaäe..
Studien från 2019, som fann att en överraskande stor motorcyklister inte bromsade inför sin olycka, är beställd och delfinansierad av SMC. Samtliga 1.500 som svarade, var alla vid liv. Dom som dog i sina MC olyckor svarade inte, och är därför inte med i studien, som finns på
SMCs hemsida.
Det som studien viste oss, är att teknik alena fixar inte allt för en motorcyklist. Man, måste öva, träna och fortbilda sig. Skaffa sig erfarenhet. SMC School, är tex ett bra ställe för sådant. Myndigheterna med ansvar för trafiksäkerheten, är av den övertygelse att det kan vara farligt att fortbilda sig, eftersom det finns en risk att man sålunda kör fortare efteråt. Och då blir personskadorna mera allvarliga. Studien visar också att dom som forskarna fick svar från hade skador vars nivå hade med att göra vad man kolliderade med. Skadenivån var inte proportionell med hastigheten.
Det är tveklöst bra med ABS. PuncKt slut.
Det fanns i Sverige inga anledning att göra det tvungent. Tror det var Allt om MC som konstaterade i en poll, att 93% av svenska MC ägare saxat min nästa MC ska ha ABS. I resten av EU, ville knutarna inte ha ABS, för man trodde sig att man bromsar bättra själv. Det kanske inte var några MC organisationer bortom Sverige som drog ut på fältet och hade instruktörer med test-gear som kunna kolla läget!
Producenterna, specifikt runt dom stora marknader (dvs icke EU) är inte positive på att producera alla motorcyklar med ABS. Anledningen är enkel, man jagar billiga priser till kund - det ger volym. Inte en dyrare modell med mera fancy-pancy som även kräver underhåll! Därför jagar en bra trafiksäkerhets organisation som Towards Zero Foundation på att få ABS på alla hojen. Det är en hållnings ändring på väg, osså hos producenterna.
Tänk på att det dödas närmare 400.000 på powered two wheelers varje år! Problemet är större än 28 i Sverige!
Om du vill se slides, eller hela European Transport Safety Council konferensen som refereras till, så får du kolla här
https://etsc.eu/online-event-reducing-road-deaths-among-motorcycle-riders/
Jag med en tidigare svensk infrastrukturminister på bild -
min presentation